Saab 900i 16v ´92 tarina
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 191
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Saab 900i 16v ´92 tarina
Oli synkkä ja myrskyinen yö.. alkaa tämä tarina.
Palataampas hetkeen ennen myrskyä. Olo alkoi tuntua tukalalta ja jossain vaiheessa tajusin sen johtuvan satku-kuumeesta. Tuli juttua tutun ja tunnetun satkuilijan kanssa, joka vinkkasikin heti että hänellä on tiedossa juuri sellainen mitä minulla oli etsinnässä.
Pääsimme myyjän kanssa hinnasta sopimukseen ja niin sitten lähdimme kaverin kanssa hakumatkalle. Pohjanmaalta Hesaan on pitkä matka.
Lopulta tuli se synkkä ja myrskyinen yö. Sinä aamuna (tai aamuyönä oikeastaan) oli kova lumimyrsky, niin kova että ukkosti ja salamoi. Matkalla pysähdyimme kysymään ojan pohjalla päivystävältä ambulanssikuskilta, että tarvitsetteko kenties apua. Kun oli kuulmma jo apua tulossa, jatkoimme matkaa kohti Helsinkiä.
Perillä oli kevättä ilmassa ja puut vihersivät. Toisin kun täällä peräpohjolassa. Satku oli surkea näky ulkokatoksessa. Nuoriso oli huvitellut nakkelemalla kananmunillla satkua. Se oli pölyn peitossa ja kuin odottaen pelastajaansa. Auto lähti kuitenkin käyntiin ja myyjä ajoi sen ulos kadulle. Ohi pyöräillyt stadilainen vihreä piteli mielenosoituksellisesti nokkaansa, ohittaessaan pitkästä aikaa elonmerkkejä osoittavan komean satkun.
Koeajo ei alkanut kovin rohkaisevasti. Kone ryki ja nyki, eikä selvästikkään käynyt kaikilla. Päätimme uusia virranjakajankannen ja pyörijän. Läheisestä Motonetistä ne löytyivätkin näppärästi ja tämä toimenpide auttoi sen verran että päätin ostaa auton ja uskaltautua pitkälle matkalle takaisin kotikonnuille, Olihan mukana sentään saattoautona kaverin pomminvarma Skoda.
Mukaan tuli cross-spoket sekä irtonainen takaspoikka. Hesan kaduilla oli kolhittu konepeltiä ja vielä pahemmin takanurkkaa.
Palataampas hetkeen ennen myrskyä. Olo alkoi tuntua tukalalta ja jossain vaiheessa tajusin sen johtuvan satku-kuumeesta. Tuli juttua tutun ja tunnetun satkuilijan kanssa, joka vinkkasikin heti että hänellä on tiedossa juuri sellainen mitä minulla oli etsinnässä.
Pääsimme myyjän kanssa hinnasta sopimukseen ja niin sitten lähdimme kaverin kanssa hakumatkalle. Pohjanmaalta Hesaan on pitkä matka.
Lopulta tuli se synkkä ja myrskyinen yö. Sinä aamuna (tai aamuyönä oikeastaan) oli kova lumimyrsky, niin kova että ukkosti ja salamoi. Matkalla pysähdyimme kysymään ojan pohjalla päivystävältä ambulanssikuskilta, että tarvitsetteko kenties apua. Kun oli kuulmma jo apua tulossa, jatkoimme matkaa kohti Helsinkiä.
Perillä oli kevättä ilmassa ja puut vihersivät. Toisin kun täällä peräpohjolassa. Satku oli surkea näky ulkokatoksessa. Nuoriso oli huvitellut nakkelemalla kananmunillla satkua. Se oli pölyn peitossa ja kuin odottaen pelastajaansa. Auto lähti kuitenkin käyntiin ja myyjä ajoi sen ulos kadulle. Ohi pyöräillyt stadilainen vihreä piteli mielenosoituksellisesti nokkaansa, ohittaessaan pitkästä aikaa elonmerkkejä osoittavan komean satkun.
Koeajo ei alkanut kovin rohkaisevasti. Kone ryki ja nyki, eikä selvästikkään käynyt kaikilla. Päätimme uusia virranjakajankannen ja pyörijän. Läheisestä Motonetistä ne löytyivätkin näppärästi ja tämä toimenpide auttoi sen verran että päätin ostaa auton ja uskaltautua pitkälle matkalle takaisin kotikonnuille, Olihan mukana sentään saattoautona kaverin pomminvarma Skoda.
Mukaan tuli cross-spoket sekä irtonainen takaspoikka. Hesan kaduilla oli kolhittu konepeltiä ja vielä pahemmin takanurkkaa.
Viimeksi muokannut Jaker, Ma Tammi 02, 2023 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 191
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´89 tarina
Talven aikana asennetaan levikkeet, kone pitäisi nostaa pois jotta saa öljyvuodot kuriin, samalla vähän siistimistä. Turbokin on hommattuna, mutta en tiedä milloin sinne asti joutaa rakentelussa. Nuo tee-se-itse tarrat ei tuu jäämään.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Re: Saab 900i 16v ´89 tarina
^ onpas hyvässä kunnossa tuon ikäinen 900. Ruoste, kuvista päätellen ei ole tehnyt kovin suuria tuhoja. Rekkarin nro sopii tuohon hyvin. Ratiokin sitä hieman uudenmpaa sorttia.
Ohi pyöräillyt stadilainen vihreä piteli mielenosoituksellisesti nokkaansa, ohittaessaan pitkästä aikaa elonmerkkejä osoittavan komean satkun.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Saab 900i 16v ´89 tarina
Hienoa, että olet pelastanut Saabin. Kyllä nämäkin vähiin käy ennen kuin loppuu ja nuo aero härpäkkeet ovat jo itsessään melko arvokkaita. Sorry, jos minulta meni jokin kohta ohi, mutta siis tuo on vakio 16v satku ja aiot ruuvata sen moottoriin tuosta vaan turbon? Eikö se vaadi ainakin uusia mäntiä jms, ennen kuin turboa kannattaa asentaa, jotta kone olisi luotettava ja kestäisi lisätehon?
EDIT: Ehkä vähän hätäilin ja huomasin vasta, että tämä projekti alkoi jo tavallaan tuolla toisessa ketjussasi, jossa olet perinpohjin kunnostellut toista Saabiasi. Osaamista siis taitaa sinulta löytyy vaikka minkalaisiin muutoksiin. Anteeksi että ihmettelin.
EDIT: Ehkä vähän hätäilin ja huomasin vasta, että tämä projekti alkoi jo tavallaan tuolla toisessa ketjussasi, jossa olet perinpohjin kunnostellut toista Saabiasi. Osaamista siis taitaa sinulta löytyy vaikka minkalaisiin muutoksiin. Anteeksi että ihmettelin.
I beg your pardon, I never promised You a Volvo garden! And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
But I swear in the days still left, When we'll walk in fields of SAAB...
Re: Saab 900i 16v ´89 tarina
Onkohan tuo vuosimalli oikein? Näyttää enemmän -92:lta?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900i 16v ´89 tarina
riston kaa samaa mieltä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900i 16v ´89 tarina
^^^
viewtopic.php?f=29&t=202203&start=60
Joo, minäkin en heti arvannut onko tuossa samat rojektit menossaEhkä vähän hätäilin ja huomasin vasta, että tämä projekti alkoi jo tavallaan tuolla toisessa ketjussasi, jossa olet perinpohjin kunnostellut toista Saabiasi.
viewtopic.php?f=29&t=202203&start=60
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 191
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´89 tarina
Oops, oikeassa olet eli '92 tämä. Tuo pojan auto oli '89 (toinen projekti). Menee jo vuosiluvutkin sekaisin näissä.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
On kyllä hyväkuntoisen näköinen ja oletettavasti tulee vielä hienommaksi.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 191
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Toinen puoli mallailtuna paikallaan. Eivät ole vielä lopullisesti kiinni alareunoistaan.
Kuskinpuolelta listat pois. Tämä koko kylkihän maalattiin uusiksi toissakesänä.
Asialla oli ihka-oikea automaalari. Silti uusi pinta on tässä ajassa alkanut puskea finniä pintaan. Näitä on ilmestynyt vain sen vakion mustan kumilistan alle.
Levikkeiden listat paikallaan.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Ehkä.ehkä olisi pitänyt käydä ensin ihka oikealla hiekkapuhaltajalla niin saisi ruosteen pois alta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 191
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Ovi hiottiin peltipinnalle ennen maalausta. Mutta en itse oikein noista maalaushommista osaa sanoa, kun en ole ammattilainen siinäkään asiassa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Peltiin jää joskus ruostetta niihin syöpymiin mihin ei pääse hiomalla järkevästi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 191
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Muovihelmat paikallaan. Hyvin istuvat ja asennukseen tarvi uusia vain tuoreempia ruuveja. Nyt toistaiseksi taas pihalla, muiden kiireiden vuoksi.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 191
- Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
- Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
- Viesti:
Re: Saab 900i 16v ´92 tarina
Tästä se lähti tämäkin prokkis laukalle. Koneesta vuotaa öljyt ja sotku on toivoton puhdistaa tekniikka paikallaan. Vaikuttaisi että venakopa tiiviste vuotaa. Samalla nyt toki vaihtuu kaikki otolliset vuotokohdat. Pahoittelut surkeista kuvista; kännykän kameran linssi meni sirpaleiksi. Rahat menee osiin, ennemmin kuin kiinalaisille.
Ruostehommien puolesta, tämä taisi olla viimehetken pelastus. Ainoa ruostereikä keulasta on tässä kuvassa
Kaikki oli paksun öljymöhnän peitossa. Painepesun jälkeen näyttää jo vähän paremmalta.
Fosforihappokäsittely kaikille ruosteisille osille. Pitäisi ostaa isompi sammio.
Koneeseen on huhupuheiden mukaan vaihdettu 2.1 kansi. En ole vielä selvittänyt, pitääkö asia paikkansa.
Rahatilanteen salliessa, kone on tarkoitus rakentaa kestämään kohtuullinen turbotus. Tavoitteena ehkä joku 230hp. Vääntökin toki tulee reilusti lisää , josta sitten ei tuo laatikko tykkää. Kumpa saisi lukon vielä perävälitykseen
Voi olla että joudun laittamaan projektin ajaksi varakoneen tilalle, jotta pääsee kesäksi ajelemaan. Tuo kuvien nykyinen mylly syö ja vuotaa öljyä litratolkulla. Veikkaan venttiilinvarsien kumeja. Kansi olisi mukava saada virtaamaan mahdollisimman iloisesti nokan koko nostoalueella. Nokka-akseleiksi ajattelin T5 turbon nokkia.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi