![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
On toi kyllä sulla ollut aika huoleton, melkein joskus harmittaa kytkintä polkiessa että miksei tullu käytyy koeajamassa moista ennen dusterin ostoo kunnes muistaa viime keväiset pyynnit...
Saa pakotettua joo. Keskikonsolista löytyy nappulat CHARGE ja SAVE, joista ensimmäinen pakkokäyttää polttokonetta, myös silloin kun auto seisoo paikallaan ja auto käyttää kaiken ajamisesta yli jäävän polttokoneella generoidun sähkön ajoakun lataamiseen. SAVE sen sijaan koittaa ylläpitää akun tason siinä missä se oli nappulaa painaessa, eli auto menee hybriditilaan jossa se voi välillä ajaa sähkölläkin ladattuaan akkua ensin polttomoottorilla. Charge siis käytännössä on se pakkopakko, joka pitää männät koko ajan pyörimässä.tetammi kirjoitti: ↑Ma Tammi 02, 2023 14:08Oon ehkä kysyny aiemminki mut saako tuossa pakotettuu dinon käymään jos vaikka uudel työmatkalla joutuu isolle tielle missä se suora välitys tai mikä nyt olikaan kytkeytyy niin bensasta sais parhaan hyödyn jos ja kun sitä bensaa on poltettava ennenkuin menee vanhaks![]()
Kugassa samankaltaiset toiminnot, mutta sillä huomautuksella, että ainakaan tuo Fjoordi EI lataa polttomoottorilla (=EV-charge) akkuun kuin oliko max. 70% varauksen. Tuon yli ei siis patterin lataustaso mene bensalla ladatessa. EV-later (=save) tilassa vähän samaa hommaa olen havainnut, eli täydellä patterilla liikkeelle lähtiessä syö kuitenkin akusta varausta alkuun, kunnes varaustaso on tarpeeksi alhainen. Oma veikkaukseni on, että n. 90% lukemissa alkaa varaustaso sitten pysymään EV-laterilla, jos nyt ei kilometritolkulla paina menemään kaasu pohjassa.AZP kirjoitti: ↑Ma Tammi 02, 2023 17:21Saa pakotettua joo. Keskikonsolista löytyy nappulat CHARGE ja SAVE, joista ensimmäinen pakkokäyttää polttokonetta, myös silloin kun auto seisoo paikallaan ja auto käyttää kaiken ajamisesta yli jäävän polttokoneella generoidun sähkön ajoakun lataamiseen. SAVE sen sijaan koittaa ylläpitää akun tason siinä missä se oli nappulaa painaessa, eli auto menee hybriditilaan jossa se voi välillä ajaa sähkölläkin ladattuaan akkua ensin polttomoottorilla. Charge siis käytännössä on se pakkopakko, joka pitää männät koko ajan pyörimässä.
Aika samanlaiset ranget on Kugassa. Pikku pakkasilla kylmästä ulkoilmasta lähtiessä, niin jää 30km sähkörangea haaveeksi. Viimeksi maanantaina ajelin -2...-3 asteen pakkasella suht.lumettomia teitä (rajoitukset 40-80km/h välillä), niin 28,5km pääsi patterilla ennen kuin pärähti polttomoottori käyntiin. Polttomoottorin käynnistyessä rangea on akussa mittarin mukaan yleensä vielä 2km jäljellä. EDIT: Nyt kun muistelin tuota maanantaita, niin patteri latasi vielä kun olin lähdössä, eikä varaustaso ollut vasta kuin 94% liikkeelle lähtiessäni. Eli 100% täydellä patterilla olisi ehkä just mennyt 30kmMcStadey kirjoitti: ↑Ke Tammi 04, 2023 09:48... kun talviajossa laskee rangeksi 26 km täydellä akulla, joka ei ole kaukana totuudesta. Toinen vaihtoehto polttokoneen pakottamiseksi on vaihtaa ajotilaksi sport, jolloin polttokone on ensisijainen ja sähkö sitten avustaa sitä mahdollisuuksien mukaan. Tuolloin ei kyllä akkuun kerry välttämättä mitään.
Tosin tuoki vaatii sutimista mitä rajoittaa ettei välttämättä ois tuossa kohtaa auttanu..