MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja willbst »

Siis seuraava katsastus 1,5 vuoden päästä...? Miten?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Alle 10-vuotiailla autoilla on kahden vuoden leima, mut kun tää yksilö ei mee tasavuositahtiin, niin tuli ton pitunen leima. Eli syyskuus 2024 tulee 10 vuotta täyteen, jolloin siirrytään 12 kk leimoihin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja willbst »

Ok, kiitos kun valistit, en ollut tietoinen, en omista niin "uutta" autoa...
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eipä kestä. Sai tota itekki hämmästellä jokunen vuosi sitten, kun Inkun kans kävi samalla tavalla :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pääsiäisen kunniaksi tiskasin molemmat autot ja vielä innostuin imuroimaanki Golfin.

Kuva

Auto on nyt ollut n. vuoden enkä ole ikkunoita pessyt kertaakaan. Ostin tän siis pääsiäisenä 2022, niin siitähän sen nopsaa laskee, että kuinka laiska on ollutkaan :roll:

Kuva

Kummasti toi kirkkautta. No noissa nyt ei ollut mitään uutta, mutta kangasmatoissa oli. Niistä tässäkin ketjussa taidettiin keskustella joko kesällä tai syksyllä ja lopputulos on se, että elämäni ensimmäinen talvi kangasmattojen kanssa on takana. Kokemukset on huikeat! Tai siis niitä ei ole... En minä mitään eroa huomaa kumimattoihin. Siistimmiltäki näyttävät, kun imuroimalla saa kohtuuhyviksi kuramattojen ollessa aina likaiset ellei liuotinpesuaineella ja kuumapainepesurilla pese.

Jotkut ovat viritelleet sanomalehtiä sun muita noiden alle, mutta mä laittanut mitään. Lasten kengissä on tullut päivittäin lunta takapenkkien matoille (vaikka opetankin kopistelemaan), mutta kaikki se on sieltä ajan myötä haihtunut sitten varmaan, kun autossa ei homekaan haise. Ja hometalosta evakkoon muuttaneen nenä on varmempi kuin yhdenkään homekoiran, eli tiedän kyllä mistä puhun. Eli kumimatot ovat ehkä sitten vähän sellainen muinaisjäänne, joita on vain totuttu käyttämään?

No tiedämpä jatkossakin käyttää omissa autoissani kangasmattoja. Toki en varmaan rahaa niistä maksa, mutta toisaalta en enää ala kumimattojakaan metsästämään omalla rahalla vain perinteen vuoksi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Kangasmatoillahan auto pysyy talvella helpommin kuivempana, kun kenkien mukana lattialle tullut vesi ehtii haihtumaan jalkatilaan puhallettuun kuivaan ja lämpimään ilmaan nopeammin kangaskuiduista, kuin lätäkön pinnalta kumin päällä. Sitten ei huurru ikkunat niin helposti, tai jos auto kylmänä lähtee, niin ei ole liukasta jäätä lattiamattojen ja poljinpintojen päällä.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Samat kokemukset mulla. Kolmas talvi (vai neljäs? nyt ei muista) menossa tuon kolkin kanssa kangasmatot lattialla. OG satkussa on kumimatot. Kolkissa on aina lattiat kuivat, eikä muuta tarvitse tehdä, kuin hiekotushiekkaa imuroida/ravistella välillä pois. Satkussa taas saa välillä kopistella jäätä pois matosta, kun vituttaa liukkaat lattiat. Siitäkin huolimatta, että hameväki on ajanut talven kolkilla ja se ei muuten varmasti ole kertaakaan kopistellut kenkiään autoon istuessaan. Vastaavasti satkun lattialta ei paljoa sepeliä löydy, kun itse kuitenkin jalkoja kopistelen.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja kaseva »

A) Ahdistavan näköinen on toi autolaani tuossa kuvassa, ihan kuin jonkin motellin parkista.
B) Kangasmattojen puolestapuhuja olen ollut jo todella pitkään. Mukavammat, tyylikkäämmät ja joo — ne hengittää pois sen kosteuden.
C) Saksalainen mielikuvitus. Toi Golffi tuosta kuvakulmasta ei paljoa eroa mun valkoiseen G31:hen, toki mulla ei ole lasikattoa (mistä hieman kade)
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuo kankaalta veden haihtuminen kyllä käy järkeen. Ja minäki vihaan sitä fiilistä, kun kantapään alla on jäätikkö, jossa kenkä lipsuu :twisted: Mutta mistä se kiima kumimattoja kohtaan on tullut? Vai onko se ajalta, kun kangasmatot olivat sitten oikeasti huonoja? Kyl mäki vielä 2017 talvella tilasin Astraani erikseen kumimatot. Nyt jälkikäteen ajateltuna olis saanu ne pois jättämällä euron pienemmän kuukausierän ja paremman lopputuloksen :D Mutta olen ylpeä itsestäni, kun uskoin foorumin tietämykseen enkä ostanut kumimattoja perinteitä vaaliakseni, vaan kokeilin rohkeasti kangasmattoja :)

Mitä taas tulee tonttiin, niin joo...

Kuva

Onhan tää vähän tämmönen. Tuota tuota. Parkkipaikka? Toisaalta täällä ei ole hoidettavia kasveja (joita kukaan ei hoitaisi), auton saa oven eteen kun raahaa Prisman vajaa 200 € ruokakassit sisälle, auton voi surutta pestä omassa pihassa (eikä naapurit ainakaan vielä nipota) ja lumityötki on helpot, eikä niistä jää aurausvaurioita.

Jos taas unohdetaan tuo etupihan suoranainen ankeus, niin takapiha taas sitten kompensoi kivasti. Lähes lattiasta kattoon ulottovat ikkunat ja suoraan kaavoitetulle lähivirkistysalueelle. Tossa lähellä on kaupungin kevari, mutta se kulkee selkeästi alempana kuin takapihat, eli tommosella n. 1,5 m korkealla tuija-aidalla blokkaa näkyvyyden niin, että olkkarin sälekaihtimet ovat aina auki. Se jos joku on luksusta tämmöses rivarielämäs. Ei ehkä 70-luvun taloihin tottuneella, mutta tämmösis joissa monessa asuntonäytössä tuli käännyttyä jo pihaan mentyä, kun olkkarin upeat 5 m korkeat ikkunat olivat muutaman metrin päässä naapurin autotallin seinästä tms :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23926
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuukauden pidin kangasmattoja femmassa.. hitto miten likaiseksi ne meni aivan samantien ..ehkä jos asuu jossain urbaani kaupunkiolosuhteissa lue asfaltilta asfaltille kulku tyyliin ni menee ehkä ... mut jos on kuraa , mutaa , soraa jne jne ni ei kyl pysty,

tai ehkä jos on himosiivooja ja imuroi ja pesee joka kerta ennen ja jälkeen kauppareissujen .... minä en :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
La Huhti 08, 2023 07:16
Mutta mistä se kiima kumimattoja kohtaan on tullut?
Se tullee ajalta, kun raktoria ja asfalttia ei oltu vielä keksitty ja koko maailmaa peitti 5-15cm mutakerros. Kun vielä ajomatkatkin oli kilsa töihin, toinen mummolaan ja mökkiä ei ollut, niin kosteus ei ehtinyt haihtua sen enempää matoista kuin penkeistäkään ja ajan saatossa pääsi "leviämään" kumipohjattomasta kangasmatosta verhoiluun, siitä peltiin ja vasta pellin puhjettua maahan. Tuolloin kumimatot kaappasi sen mudan kengistä ja vedenkin sai aina pihaan päästessä valutettua ulos ja pohjapelti kesti vuoden tai pari pidempään. Sitten Rensi keksi kaukalomatot, jotka tartti tyhjentää vain joka toinen kerta pihaan päästessä (pysyy kotipiha puhtaana) ja loppu onkin historiaa.

Nykyään kun yli puolet pihoista on asfaltoitu ja muistakin saa raapastua sen mudan pois ja vedettyä vaikka kivituhkaa tilalle, ei sitä mutaa kerry samalla tapaa. Samalla työpaikat on viety kauas kodista ja ne, joilla on varaa pitää autoa kilsan pätkiä varten, säilyttää sitä lämpimässä tallissa ja poistaa kosteutta tallin koneellisella ilmanvaihdolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toi oli kyllä hyvin kuvailtu :D Ja noin se varmaan on. Mut se hulluus on siinä, että talon eteiseenki hankitaan kuramatto eikä jotain kaukaloa. Mut onneks mä sain kokea tän valaistumisen enkä kumimattoja enää kaipaa... Kannatti siis ottaa aihe puheeksi tällä foorumilla!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja willbst »

QUOTE: Pääsiäisen kunniaksi tiskasin molemmat autot ja vielä innostuin imuroimaanki Golfin.

Missä Skoda? Olenko missanut jotain :)?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei oo mitää Skodaa enää.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tää sama vaiva... Se lienee yleismaailmallinen, sillä pätee Saabeihin, Volvoihin, Volkkareihin... Eli peilit tippuvat. Eilen kattelin, että kylläpä peili tärisee ja äkkiä seis, ettei vaan tipu maahan asti. Perillä sitten hätäpaikkaus jollain perusliimamassalla.

Kuva

Tällä kertaa en jaksanut purkaa peilin taustaa käteen asti, joten mänttäsin sen paikalleen ja kiilasin oikeaan korkoon taitetuilla papereilla :D

Kuva

Noita nyt on tullut sitten milloin milläkin liimailtua ja kertaakaan ei ole uudestaan tippunut. Perus-Siat toimii, kontaktiliima toimii... Turha näis on hifistellä, ja kaikki ne on myös lämmenneet riittävästi eli sulatuskaan ei ole liikaa kärsinyt.

Samalla reissulla vaihdoin moottoriöljytki hurjan 16 tkm ajotaipaleen päätteeksi. Piti myös jakopää tarkistaa, mutta en jaksanut. Jääkööt toiselle kertaa. Kesätassut sentään meni alle. Tai siis isä vaihto samalla kun mä liruttelin öljyjä.

Kuva

Munhan piti tähän vanteitaki vaihtaa vähän isommiksi. En kyllä tajua, että miksi, kun mitään hyötyä niillä ei saa... Olen hieman konservatiivinen, joten jotkut tämmöset perustylsät RS Octavian vois mennä. Muistaa vaan vaihtaa keskilätkät.

Kuva

450 € tommosistaki vaan pyydetään Pirkkalassa. Tekstin mukaan 4 mm pintaa, mutta kuvista päätellen ovat jo sakkorajalla. Ja Lahdessa olis samanlaiset joku 2XX €. Et en tiä vaivautuuko tinkimisreissulle. Mut mun makuun noi olis riittävän hyvät ja samalla tarpeeks hajuttomat ja mauttomat tämmösen nakunaku-perhevankkurin alle.

No Lietoon jos vaivautuu ajamaan, niin sieltähän sais Ultraleggerat 600 € hintaan.

Kuva

7,5 x 17 " ja järjellinen ET eli ei olis jonnet. Noi vähän himottais, mutta jotenki tuntuu lähtökohtaisesti hazardilta maksaa puolen tonnia jostain ikivanhoista vanteista, jotka ehkä on suorat ja joita ehkä ei oo paljoa hitsailtu ennen uudelleenmaalailua. Tos vaan siis kun yksiä Hirschejä korjautin jokunen vuosi sitte, niin lopputulos oli niin surkea, että myin ne pelkkien renkaiden hinnalla kaverille... Toisaalta noi Ultraleggerat olis kyllä sellanen asiasta ymmärtävän järkivalinta siinä missä ylinpäänsä auto ollut, kun puuttuu sekä AdBlue että korkeapaine-EGR 8)

Se tietty ei ainakaan helpota vannekaupoille lähtemistä, kun nykyrenkaissa on pintaa 5, 5, 5 ja 4 mm ja paistoleimatki tais olla tältä vuosikymmeneltä...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin