Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-
Viestit: 8731
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Touko 10, 2024 07:38
Tavote oli tehdä tästä pieni ja kevyt ja niin heikoilla navoilla, että sitä teoreettista 1000 kg kantavuutta ei tule ylitettyä. Ei siksi, että kärry ei kestäisi, vaan ihan vain veturia säälimään.
Plussaksi lasketaan jos sulakkeena toimii kohtuu helposti pultattava napa, eikä hitsattu runkorakenne.
JP_Vette kirjoitti:
Pe Touko 10, 2024 07:38
Toinen on sitte se, että vinssi kärryn taakse. Joo joo, "mönkijällä pääsee käytännös aina puun viereen", mutta tosielämä on hiukan eri. Kun sen viimesen kymmenen metriä sais edes tarvittaes vedettyä vinssillä, ei tarttis siirrellä konetta. Ei ehkä koske kaikkia harrastemetsureita, mutta mulle se on lottovoitto, jos sen 4 m rungon saa vedettyä vinssillä sen sarkaojan yli.
Eikö se kannata etureunaan pultata ja ottaa vaan riittävän pitälti köyttä mukaan? Saa sitten vetää vinssillä sen rungon kärrylle asti eikä tartte jättää kiskontaa puoliväliin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nojuu toiki on kyl totta, että napa on ensimmäinen sulake. Ja toi teli irtoo viides sekunnis ja sit vaa heittää sen auton konttiin ja hallille korjaamaan.

Kyllä mä sitä etuvinssiäki pohdein, mut sit se tarttis käytännös asentaa jonku tolpan päälle, josta tulee painoa ja myös väännätystä aisalle. Periaattees sitte tekis samalla serminki ja sen päälle vinssi, mut seki on vaan lisäpainoa. Ja se kärrylle nosto ei mulle sinänsä ole tavote, koska pätkin puun sellaseks, että jaksan sen nostaa ja teen tätä metsänhoitoa tasan sen verran kuin kunto ja mielenkiinto antaa myöden. Eli tän pitää olla kivaa. Sitte kun se ei enää ole, myyn mönkijän, palautan 30 vuotta vanhan perintösahan ja keskityin vain töihin, jotka hoitaa moto rahaa vastaan...

Toinen sitte olis laittaa se vinssi mönkijään ja siitä pylpyröillä ohjata vaijeria. Sillä ratkeis sähköongelmaki, kun ei tartte siirtää isoja virtoja kärryyn (riski kaapelin hajoamisesta). Yks olis myös laittaa akku kärryyn ja jollain karavaanariheikkovirtalaturilla sitä hiljalleen ladata päivän mittaan. Kivempi vaihtoehto kuin akun irrottelu ja siirtely latauspaikalle. Ja toisaalta mönkijästä lataamalla pärjäis aika pienellä ja kevyellä akulla.

Peräs se sit ajais myös sitä asiaa, että jos/kun jää jumiin, niin mönkijän vinssillä pääsee eteen ja kärryn vinssillä tarvittaes taakse.

Niin tai näin, pitäs olla kolme mönkijää ja jokaselle oma kärry. Toisaalta sillä rahalla sitte taitaa ostaa jo oikean ajokoneen :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja pela »

Todella hyvä valinta projektiosioon.Karvan alle 200tkm ajettu litrainen ecoboom :) ehdottomasti seurantaan...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Kahden romufarkun voimin: MY06 kolkki ja mk3 Focus

Viesti Kirjoittaja pela »

Tämä rekkuli oli ilmeisesti niistä loppunajetuista renkaista?
Mutta miten noin muuten Ecoboom on lunastanut odotukset? Olisin todella yllättynyt jos autosta ei löydy
(moottorista) jotain todella merkittävää (lisä)feiliä.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin