The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kuva

Kuva keväältä -23, kun veljen kanssa haettiin Mersu autohuolto Liedeltä tankinviereisen bensanpaineensäätimen vaihdosta. Kuvassa myös taannoin mulla ollut, sittemmin veljellä ja noin vuosi sitten myyty scarabeenvihreä 9000 aero -96 vaaleilla lepakoilla.
Saabia lukuun ottamatta kuva ei ole kovin edustava, mutta puleerataan ajan kanssa.

Nyt kun omaa katettua ropaamistilaa on käytettävissä noin 6x6 metrin verran, mikä olisikaan oivallisempaa kuin täyttää tekemisellä.

Tämän ketjun kohteena on viime vuosikymmenen alkupuolella hankittu Mersu. Tarkempi malli ja tyyppi on S55 AMG vuodelta 2004. Kilometrejä on kertynyt reilu 180t, ostettaessa oli noin 115t. Auton ostin Tallinnasta merkkiliikkeestä, josta edellinen omistaja oli ostanut sen uutena.

Auto on melko kattavasti varusteltu, sisältäen mm. istuimet neljälle, hieronnat ja viilennykset joka penkissä ym. Pääosin nuo vielä nykyäänkin toimivat.

Tämän hetken puolakuutti juttu on toisioilmapumpun ja releen vaihtaminen. Edellinen rele jäi jumiin ja poltti pumpun. Osat ovat jo hommattu ja vaihtaminen alkutekijöissään.
Seuraavia isompia remppoja olisivat mm. ABC-alustan jakotukkien rassaus ja joidenkin letkujen vaihto.

Kuva

Aika alkeellista nostovälineiden osalta. Sellaisesta nostimesta haaveilen, josta täällä oli porvoolaisen suosikkiketjussa taannoin puhetta.

Tuo "Daddy" on jäänyt mieleen tästä https://www.thetruthaboutcars.com/2004/ ... s-s55-amg/, jota auton hankkimista pähkäillessä fiilistelin.

Jos jaksatte seurata ja kommentoidakin, voisin tänne jotain välillä päivitellä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7571
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja mestari »

Voineet heti avata asiaa kertomalla toisioilmapumpun tehtävää ja mitä vikaa se teki :) tuossa juuri yksi MB oli korjaamolla jonkun vian takia ja siihen vaihdettiin molemmat turbot mutta 3500€ korjaamokäynnistä ei ollut apuja kun sama virheellinen linja jatkuu :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mä kyllä seurailen kaikenmerkkisten keskusteluja ja kertomuksia täällä foorumilla. Ihan kiva on kuulla mitä kaikkea jo teini-iän kohta ohittavan luksus johtotähden kanssa saa puuhastella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Kiva kuulla :D

Taannoisia tähän tehtyjä perus öljyjen ja suodattimien, lamppujen, sytytystulppien ym. vaihdon lisäksi ulkomuistista:
- ABC-tandempumpun vaihto
- hammastangon vaihto
- ABC-paineentasaajan vaihto
- etupään ABC-jakotukin rassaaminen ja kulahtaneimpien komponenttien vaihto käytettyihin
- moottorin ja vaihteiston tuki-/vaimennustyynyjen (3 kpl) vaihto
- jakoketjun ja laahaimien vaihto
- kuskinpuolen alimmaisen tuennan pallonivelineen vaihto
- moottoripään bensanpaineen säätimen vaihto
- tankinpään bensanpaineen säätimen vaihto
- molempien etujarrujen putkien vaihto tukilta satulaan
- paisuntasäiliön vaihto
- toisen lampunpesimen vaihto
- IC-nesteen kierrätyspumpun vaihto
- takapään toisen puolen pakoputken liitoskiristimen vaihto
- Boschilaisen KAA:n vaihto (täysin samat oireet kuin Saabeissa)
- kaikki jarrulevyt ja palat
...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^^
Tuossahan on saanut rahalle vastinetta, jos kolmeen ja puoleen on turboja vaihdeltu :)
Mutta joo, tuollaisia nämä ovat.


En ole perin juurin perehtynyt, mutta jonkinlainen käsitys on. Toisioimapumppu, ilmeisesti tunnetaan ainakin myös nimillä smog pump tai secondary air injection https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection

Päästöjen hallintaan liittyvä aparaatti. Tämän ko. auton tapauksessa on toiminnassa ainakin kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jolloin tuuppaa lisäilmaa suoraan katalysaattorille sen nopeammaksi lämmittämiseksi.

Tämä on omalla sähkömoottorilla oleva aparaatti, mutta esimerkiksi kaverin 70-luvun 500cid Cadillacissa on hihnavetoinen. Ja siinä on toiminta jossain määrin erilaista muutenkin, koska on kaasarilla eikä katalysaattoreita.


Vaihto tuli ajankohtaiseksi, koska vanha rele jumitti ja pyöritti pumppua reilusti yli maksimin eli 90 sekuntia kerrallaan. Hyvä, että olin tuolloin auton luona, koska virtojen katkaisu ei pysäyttänyt pumppua, vaan vaati akun irrotuksen. Toki nyt ei pyöri, kun rele ei ole enää kiinni. Sen muutaman minuutin aikana pumpun suunta alkoi haista sulavalle muoville, joten jännä nähdä, missä kunnossa se on.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja AZP »

Henkka #2283 kirjoitti:
La Touko 25, 2024 11:36
Tämän hetken puolakuutti juttu...
Hetken pohdein jo että oks tää joku nuorisotermi tämä puolalainen hylkeenpoikanen, ennenkuin konteksti sai päässä välähtämään ja hoksasin mitä tarkoitetaan :mrgreen:

Onnea tallin hankkimisesta, onpahan sen ansaitseva ajopelikin asukkina :!:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kiitos onnitteluista :!: :)

Hienoa, kun nostit esille tuon esimerkiksi ompelukoneen alalankarullan ja hylkeenpoikasen liitoksi ymmärrettävissä olevan kirjoitelman. Salaa toivoin kirjoittaessani, että joku kiinnittäisi siihen huomiota.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kirjoita ehdottomasti lisää. Tämä on hyvää vastapainoa meidän Toyota-miesten tarinoille. :facepalm_man:

Itseäni kiinnostaisi, mitä tämmöisen ehkä jo harrasteautosta menevän luxusauton ylläpito maksaa, jos tarkasteluperiodiksi ottaa useamman vuoden.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Kiva :D
Tahtia ja tarinan laatua pitää kyllä rutkasti petrata, että pääsisin Toyota-miesten jännyystasolle :idea:

Itsellä tämä on ollut harrastelokerossa muutaman vuoden, ollen sitä ennen käyttöautona noin viisi vuotta. Melko oikeaan aikaan tuli harrastestatus laitettua, vielä esimerkiksi ruostetilanne on suht hallussa.


Tuohon aiempaan listaan sommittelin isompien remppojen kustannuksia reilun 10 vuoden ajalta, alla kokonaisempi kuva.


Vuosittain:
Öljyt Mobil 1 0W-40 2x4 litraa yht. n. 80€
Öljynsuodatin alkuperäinen n. 30€ https://www.motonet.fi/tuote/oljynsuoda ... arch=true

Ei ihan vuosittain tai harvemmin:
Moottorin ilmansuodattimet 2xn.20€ https://www.motonet.fi/tuote/ilmansuoda ... earch=true
Pyyhkijän sulat 2xn.20€ https://www.motonet.fi/tuote/bosch-aero ... earch=true
Akku n. 250€ https://www.motonet.fi/tuote/exide-ek96 ... earch=true
Kompressoriöljyt n. 40€ tölkki https://www.kanair.fi/product/16/mobil-jet-oil-ii vaihtuu muutama desi
Pentosin ABC-alustaan + suodatin n. 400€ https://abcteile24.de/fi/produkt/reinig ... -s-klasse/

Muuta:
Bi-xenoniin polttimot alkaen n. 50€

Isompia tai harvinaisempia:
Osat + mahdollinen teetetty vaihto
- ABC-tandempumpun vaihto Silberauto n. 2000€
- hammastangon vaihto Alppilan autohuolto n. 1300€
- ABC-paineentasaajan vaihto itse n. 250€
- etupään ABC-jakotukin rassaaminen ja kulahtaneimpien komponenttien vaihto käytettyihin itse osat n. 500€
- moottorin tuki-/vaimennustyynyjen (2 kpl) vaihto Silberauto n. 400€ ja vaihteiston tuki itse n. 30€ https://www.motonet.fi/tuote/automaatti ... earch=true
- jakoketjun ja laahaimien vaihto Silberauto n. 1000€
- kuskinpuolen alimmaisen tuennan pallonivelineen vaihto itse n. 200€ (+työkalu 200€ https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... ct=80-4071)
- moottoripään bensan värinänvaimentajan (tän muistin aiemmin väärin) vaihto itse n. 200€ sis. tiivisteitä
- tankinpään bensanpaineen säätimen vaihto Liede n. 700€ https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-88274-0
- molempien etujarrujen putkien vaihto tukilta satulaan Liede yht. n. 700€ + itse tilatut ja maksetut hinaukset n. 120€+140€
- paisuntasäiliön vaihto itse n. 100€
- toisen lampunpesimen vaihto itse romikselta n. 50€
- IC-nesteen kierrätyspumpun vaihto itse n. 130€ https://www.fcpeuro.com/products/merced ... 0392022010
- takapään toisen puolen pakoputken liitoskiristimen vaihto Liede bensanpaineensäätimen ohella n. 50€
- Boschilaisen KAA:n vaihto (täysin samat oireet kuin Saabeissa) itse n. 40€ https://www.motonet.fi/tuote/kampiaksel ... earch=true
- kaikki jarrulevyt ja palat itse n. 400€
- tätä en aiemmin muistanut, apulaitehihna, rullat ja kiristin itse n. 300€
...

Tulossa oleva toisioilmapumppu n. 350€ Bosch tarvike + n. 40€ rele.

Tokihan tuosta kertyy, mutta lukuun ottamatta AMG-spesifiä bensanpaineensäädintä, joitakin ABC-alustan komponentteja yms. ylläpidon hinta on mielestäni melko kohtuullista. Toki löytyy Star-testeri, jolla ainakin perusjuttuja on päässyt aika hyvin itse jäljittämään. Lisäksi varsinkin ABC:n toimintaa on tullut netistä opiskeltua paljon.

Ysikasia toki palaa kaikki, mitä tankkiin kaataa alkaen n. 12l/100 km.

Verot ovat luokkaa 600€/vuosi ja vakuutus täyskaskolla n. 1200€/vuosi.


Seuraavaksi tosiaan toisioilmapumppu, jonka jälkeen pitäisi perehtyä etupalkin päällä kulkevaan hikoilevaan ABC-letkuun. Alkuperäisosana n. 300€ ja vaihto pitäisi onnistua itse.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6514
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Eski »

Halapaa on merssulla luxustelu verrattuna tähän tarinaan Rollsista jenkkilässä -> https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 90a5dc06af

Esimerkiksi jarruremontti:
Takajarrutkin on pitänyt vaihtaa. Levyille tulee hintaa 1468 dollaria, jarrupaloille ja asennussarjoille reilut 400 dollaria. Mutta töitä on muodostunut käsijarruihin liittyvistä haasteista 12,2 tuntia, mikä on tarkoittanut 3513 dollaria.
Eski
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Melko imartelevaa mainita Rollssi tässä ketjussa :D

Halpaa on, toki jarrusetti oli jonkin verkkokaupan poistotarjous -50% tms tarvikebremboista ja ilman työkustannuksia, koska itse.

Mutta ylläpito on melko kohtuullista myös suhteessa vastaavan uushankintahintaan Suomessa, joka ilman lisävarusteita Veholta noin 27%:n autoverolla oli -04 207.000 eli nykyrahassa reilu 300.000 ja siihen muutamalla kympillä varusteita.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3601
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Erittäin mielenkiintoista settiä, hieno pirssi, jatkoa vaan inspiraation mukaan !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Paljon kiitoksia :!:

Hyvä sattuma, kun kirjoitit. Jatkoon tulee taukoa, koska lähden käymään aiemman premiumisi Lexuksen kotimaassa. Eipä ole aiemmin siellä tullut käytyä ja mielenkiinnolla odotan reissua :idea:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin