99 2.0L -75 kunnostus
-
- "Kaasari"
- Viestit: 47
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
- Paikkakunta: Raasepori
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
https://www.rockauto.com/en/catalog/saa ... blade,8852
Tuossa olisi vielä muutama ehdokas, samalla sitten öljynsuodattimet jne huoltoosat.
Itse vaihdoin kumiosan vanhoihin runkoihin, mielikuva jäi että halpahallista ostetun sarjan kumi kovettui suht nopsaan kesäkäytössä. Vaihdoin uusiin pyyhkijöihin niin jäi kestotesti kesken.
Tuossa olisi vielä muutama ehdokas, samalla sitten öljynsuodattimet jne huoltoosat.
Itse vaihdoin kumiosan vanhoihin runkoihin, mielikuva jäi että halpahallista ostetun sarjan kumi kovettui suht nopsaan kesäkäytössä. Vaihdoin uusiin pyyhkijöihin niin jäi kestotesti kesken.
900i 2.1 MY92
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Kaikkea sitä vahingossa löytääkin. ATKn syövereistä ilmestyi vahingossa vastaan koko lailla sopivaa ikkunatiivisteen lukkolistaa.
Janne
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Oliko. Linkkiä listan myyjän sivulle
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Tuolta tuli ikkunantiivisteen lukkolistaa https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_ssn= ... 61.l161211 .
Tänään olikin varsinainen "karkkipäivä". Kappaleita tuli pajalle niin paljon, että oli vaikea päättää mistä aloittaa.
ATKn syövereistä (tuolta https://scanparts.team/en/404 mutta taisimme ostaa viimeiset) löytyneet pyäränkaarien koristelistat istuivat paikalleen ihan kelvollisesti. Pitää vielä sovitella sovitella päätyjejn mitat kohdalleen roiskeläppien ja kiveniskukumien kanssa, ennen kun riipii niistä suojamuovit pois päältä.
Moottorin kappaleetkin tulivat koneistamolta.
Kannenhan ne kasasivat siellä koska palasäätö ei maksanut kauheasti ja heillä on tarvittavat palat hyllyssä. Eli tuo saa huilia pöydällä ja odotella paikalleen laittamista.
Sylinteritkin näyttävät siltä, että tohtii laittaa kamppeen kasaan.
Ensitöikseen piti kuitenkin tahria lohko punaisella maalilla, vaikka en saanut, sopivien pulttien puuttuessa, edes moottoripukkiin nostettua. Vaan minkäs teet kun on into päällä?
Tuo Toyotan ulkoinen äänenväimennin on muuten Saabin tankki jonka massasin vielä hyvän sään aikaan pihalla, ettei tarvitse tallissa tervata ja sotkea jokapaikkaa.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
On kyllä ilo katsoa noita uusia kuvia miten etenee ja tehdään hienoa ja hyvää!
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Eihän siinä. Homma jatkuu.
Keirros tuli siveltyä vielä punaista lohkon pintaan ja kasaamaan kampetta nippuun. Ihan normi hommahan tuo kampiakselin ja mäntien paikalleen laittaminen, sekä muttereiden momenttiin kiristäminen on.
Jakopäätä kasatessa saakin sitten selata manuaalia ja räjäytyskuvia, sekä miettiä parasta kasausjärjestystä. Sen verta ihmeellisen tukitanko-ojain-laahain-härdellin on ruotsalainen insinööri taasen "keksinyt" yksinkertaiseen "moottorin tapaiseen tuotteeseen". Miksi ihmeessä jakoketjua pitää hangata laahaimia vasten kun pienellä muutoksella valussa se voisi pyöriä hankaamati mihinkään? Mielenkiintoistahan se toki vain on kun joutuu koko ajan tuntemaan itsensä tyhmäksi ja miettimään, että miksi ihmeessä tämä on pitänyt tehdä näin?
Tuon jakopään rakennetta korjaamokäsikirjasta tarkastellessa tulee mieleen lähinnä Pertti Jaralan piirrokset ja kun kappaleita käsissään pyörittää, niin naurun, sekä epätoivon tasapainoa on hankala hallita. Pitääpä muistaa laittaa kuva jahka saan himmelin sopivaan vaiheeseen.
Tietääkö kukaan miksi näissä apuakseli, joka pyörittää vesipumppua, polttoainepumppua, virranjakajaa ja sitä kautta öljypumppua pitää ajoittaa kampi -ja nokka-akselin kanssa tietylle kohdalleen?
Homman mielenkiintoisuutta osaltaan lisää myös se, että en itse purkanut moottoria. Harmillisen sattuman kautta sain käsiini muutaman laatikollisen kappaleita, jotka pitää koota yhdeksi kokonaisuudeksi. Kappaleiden järjestely ja etiketöintikin poikkeaa hiukan omista käytänteistäni. Vähän joutuu etsiskelemään sopivia pultteja laatikoista. Kyseessä on kuitenkin tämän Sabin alkuperäinen moottori. Sen vain purki eri henkilö.
Eipä siinä muu auta kuin tehdä tästäkin vähintään yhtä kelpo kun se oli tuotantolinjalta lähtiessään. Edetään siis ohjekirjan mukaan.
Siellähän ne näkyvät hoonausjäljet vähän huonompilaatuisemmikissankin kuvissa.
Janne
Keirros tuli siveltyä vielä punaista lohkon pintaan ja kasaamaan kampetta nippuun. Ihan normi hommahan tuo kampiakselin ja mäntien paikalleen laittaminen, sekä muttereiden momenttiin kiristäminen on.
Jakopäätä kasatessa saakin sitten selata manuaalia ja räjäytyskuvia, sekä miettiä parasta kasausjärjestystä. Sen verta ihmeellisen tukitanko-ojain-laahain-härdellin on ruotsalainen insinööri taasen "keksinyt" yksinkertaiseen "moottorin tapaiseen tuotteeseen". Miksi ihmeessä jakoketjua pitää hangata laahaimia vasten kun pienellä muutoksella valussa se voisi pyöriä hankaamati mihinkään? Mielenkiintoistahan se toki vain on kun joutuu koko ajan tuntemaan itsensä tyhmäksi ja miettimään, että miksi ihmeessä tämä on pitänyt tehdä näin?
Tuon jakopään rakennetta korjaamokäsikirjasta tarkastellessa tulee mieleen lähinnä Pertti Jaralan piirrokset ja kun kappaleita käsissään pyörittää, niin naurun, sekä epätoivon tasapainoa on hankala hallita. Pitääpä muistaa laittaa kuva jahka saan himmelin sopivaan vaiheeseen.
Tietääkö kukaan miksi näissä apuakseli, joka pyörittää vesipumppua, polttoainepumppua, virranjakajaa ja sitä kautta öljypumppua pitää ajoittaa kampi -ja nokka-akselin kanssa tietylle kohdalleen?
Homman mielenkiintoisuutta osaltaan lisää myös se, että en itse purkanut moottoria. Harmillisen sattuman kautta sain käsiini muutaman laatikollisen kappaleita, jotka pitää koota yhdeksi kokonaisuudeksi. Kappaleiden järjestely ja etiketöintikin poikkeaa hiukan omista käytänteistäni. Vähän joutuu etsiskelemään sopivia pultteja laatikoista. Kyseessä on kuitenkin tämän Sabin alkuperäinen moottori. Sen vain purki eri henkilö.
Eipä siinä muu auta kuin tehdä tästäkin vähintään yhtä kelpo kun se oli tuotantolinjalta lähtiessään. Edetään siis ohjekirjan mukaan.
Siellähän ne näkyvät hoonausjäljet vähän huonompilaatuisemmikissankin kuvissa.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Mistään mitään tiedä mutta liittyiskö tuohon virranjakajaan ja sen ajotukseen? Komeata on työnjälki kyllä. Ei varmaan ole ylimitotettua jos sanoo että valmistumassa on Helmi ja vieläpä hyvässä aikataulussa
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Voihan se olla, vaikka uskomattomalta tuntuisi, että olisivat onnistuneet matopyörällä apuaksellilla pyörivän virranjakajan säätövaran sovittamaan niin tarkalle. Voi myös toki olla, että polttoainepumpun käyttönokka osuu sopivasti (epätahtiin) pyöriessään kampiakselillle kiinni. No helpompi tuo on ajoittaa ohjeen mukaan kuin tutkia, että miksi pitää ajoittaa.
Se olikin tänään, muiden askareiden ohessa, sitten vuorossa legendaarinen vesipumppu. Tämän kanssa päätettiin kokeilla korjaussarjaa ja jättää uudet varastoon. Hetken tuota sai suostutella, rapsutella ja sopivasti lämmitellä ennen kuin suostui kappaleiksi purkautumaan.
Sitten van kappaleet puhtaaksi ja sovittelemaan palasia paikoilleen.
Sinnehän se näyttäisi varovasti suostuttelemalla sopivan.
Jahka löytää vielä pultit laatikoista, niin voi sitten jäädä jännittämään, että pitääkö se nesteet sisällään.
Oi vitsi kun on hieno bensapumppu
Ai niin. Se lupaamani kuva tuosta jakopään ratkaisusta.
Muuta vikaahan tuossa ei teknisesti ottaen ole kuin se, että vaatii ylimääräisiä laahaimia ja ja aiheuttaa, tiivisteiden kannalta, omituisen kasausjärjestyksen. Perin koomisen näköinen härdelli tuo toki on sieviä moottoreita nähneelle askartelijalle.
Teemme parhaamme, katsotaan sitten mihin se riittää.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Nämä Saabin B koneen kummallisuudet juontaa suoraan moottorin brittiläiseen aatelijuuriin.
Todennäköisesti ruotsalaiset insinöörit ovat kironneet aikanaan samosita sioista
Todennäköisesti ruotsalaiset insinöörit ovat kironneet aikanaan samosita sioista
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Eli samaa sukua kuin tämä murheenkryyni
https://driving.ca/auto-news/entertainm ... -ever-made
https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_V8
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Mutta hoxhox, tämänkin päivän mittapuulla se kestää!Juha96 kirjoitti: ↑Ti Loka 01, 2024 14:58Eli samaa sukua kuin tämä murheenkryyni
https://driving.ca/auto-news/entertainm ... -ever-made
https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_V8
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Voi sen moottorin näinkin tehdä, enkä epäile sen kestävyyttä lainkaan. Onhan tuossa sentään satakunta kiloa ylimääräistä rautaa. Rasvanäpiltä vaan vaatii hieman enempi aikaa, huolellisuutta ja hoksottimia, kuin "normaalit ratkaisut". Kyllähän tuon pukissa kasaa kun saa kokonaan purkaa, mutta tarpeettoman hankala on kyllä esimerkiksi jakoketju tai vesipumppu vaihtaa. Saattaa alkaa vaariakin yskittämään jos tuosta työstä joutuisi nykyisen korjaamohinnan maksamaan.
No ei siinä mitään. Kampetta kasaan vaan luottaen siihen, että hyvä tulee kun huolella tekee.
Ensinnä arvoimme apuakselin ja kampiakselin keskinäisen ajoituksen kohdalleen. Ei muuten taida oikeasti olla mitään väliä tuolla, mutta laitoin kuitenkin. Apuakseli pyörii ihan omaa vauhtiaan. Olisiko joka viidennelllä kierroksella ajoitus kampiakselilla, apuakselilla ja nokka-akselilla merkeissään Tämän jälkeen piti hoksia, että nokka-akselin hammaspyörä ei ole ihan kauhean hyvin säädettävä, vaan se pitää ajoittaa (silmämääräisesti arvaten) viivaimen avulla oikeaan kohtaan. Se kun on vain kolmella pultilla kiinni nokka-akselin päässä. Sitten vain kansi paikalleen, pyöritellen konetta vähän aikaa ja todeten, että kohdalleen osui ensi arvauksella.
Sitten uskalsikin ruuvata lisää kamaa kiinni, sitä mukaa kun sopivia pultteja laatikoista löytyi. Venttiilikoppa on vain heitetty päälle pölysuojaksi. Tuo jakopäänkopan tiivisteen sovittaminen ja oikea pulttien kiristys järjestys vaikuttaa mielenkiintoiselta. Vaikka ammakoulunopettaja sanoikin joskus aikanaan, että "kuulkaa pojat, turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä", niin minkään laista öljyvuotoa en suvaitse.
Ennen kun suljen jakopään, niin haluan vielä varmistaa, että virranjakajakin pyörii tahdissaan. No ennen kun jakajan voi sipaista paikalleen, niin öljypumppu pitää olla kiinni ainakin puoliksi, joten sen kimppuun siis. Eihän siinä auttanut muu kun purkaa mötkäle kappaleiksi ja kurkistaa miltä siellä sisällä näyttää.
Ihan kelpo kunnossa näyttäisi pumpun sisälmykset olevan ja välyksetkin reilusti toeransseissaan.. Pientä kulumaa, mutta ei mitään mikä estäisi tuon toiminnan vielä seuraavat samat metrit. Eli ei muuta kun metsästämään uudet tiivisteet ja kasaamaan.
Janne
No ei siinä mitään. Kampetta kasaan vaan luottaen siihen, että hyvä tulee kun huolella tekee.
Ensinnä arvoimme apuakselin ja kampiakselin keskinäisen ajoituksen kohdalleen. Ei muuten taida oikeasti olla mitään väliä tuolla, mutta laitoin kuitenkin. Apuakseli pyörii ihan omaa vauhtiaan. Olisiko joka viidennelllä kierroksella ajoitus kampiakselilla, apuakselilla ja nokka-akselilla merkeissään Tämän jälkeen piti hoksia, että nokka-akselin hammaspyörä ei ole ihan kauhean hyvin säädettävä, vaan se pitää ajoittaa (silmämääräisesti arvaten) viivaimen avulla oikeaan kohtaan. Se kun on vain kolmella pultilla kiinni nokka-akselin päässä. Sitten vain kansi paikalleen, pyöritellen konetta vähän aikaa ja todeten, että kohdalleen osui ensi arvauksella.
Sitten uskalsikin ruuvata lisää kamaa kiinni, sitä mukaa kun sopivia pultteja laatikoista löytyi. Venttiilikoppa on vain heitetty päälle pölysuojaksi. Tuo jakopäänkopan tiivisteen sovittaminen ja oikea pulttien kiristys järjestys vaikuttaa mielenkiintoiselta. Vaikka ammakoulunopettaja sanoikin joskus aikanaan, että "kuulkaa pojat, turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä", niin minkään laista öljyvuotoa en suvaitse.
Ennen kun suljen jakopään, niin haluan vielä varmistaa, että virranjakajakin pyörii tahdissaan. No ennen kun jakajan voi sipaista paikalleen, niin öljypumppu pitää olla kiinni ainakin puoliksi, joten sen kimppuun siis. Eihän siinä auttanut muu kun purkaa mötkäle kappaleiksi ja kurkistaa miltä siellä sisällä näyttää.
Ihan kelpo kunnossa näyttäisi pumpun sisälmykset olevan ja välyksetkin reilusti toeransseissaan.. Pientä kulumaa, mutta ei mitään mikä estäisi tuon toiminnan vielä seuraavat samat metrit. Eli ei muuta kun metsästämään uudet tiivisteet ja kasaamaan.
Janne
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Hieno tulee ja hyviä kuvia, tämmöistä tekemistä tarvittaisiin lisää!
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
Hyvä homma sulla tuossa työskennellessä ottaa noita kuvia.Tässäkin vuosimalli 75 auto ja vesipumpun akseli
tuo harvempihampainen. Muistelen itse kun aikanaan Scan Autolta hain vaihtopumppua niin taisi vasta 3:lla yrityksellä löytyä
oikea. Kannattaa varjella akselin hampaat asennus/irrotusvaiheessa. Saanko kysyä oliko sulla käytössä hommaan tarkoitettu ulos/sisääntyöntäjä vai menikö ihan liukavasarahommina tms?
tuo harvempihampainen. Muistelen itse kun aikanaan Scan Autolta hain vaihtopumppua niin taisi vasta 3:lla yrityksellä löytyä
oikea. Kannattaa varjella akselin hampaat asennus/irrotusvaiheessa. Saanko kysyä oliko sulla käytössä hommaan tarkoitettu ulos/sisääntyöntäjä vai menikö ihan liukavasarahommina tms?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: 99 2.0L -75 kunnostus
eikös se hammas harventunut uudempaan mentäessä eli vanhassa tiheämpää ja uudemmissa harvempaa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,