Nyt vain pelkkiä muita...

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä tuo Valiant on tuttu peli! Silloin tämä sama kuutonen oli monen Chyrsler- konsernin auton nokalla, Plymouth, Dodge, DeSoto. Meille tuli kotiin 1.1.1961 Dodge Seneca isän ensimmäiseksi taksi-autoksi. Sen huonompaa ajokkia ei kyllä talleissamme ole ollut. Silloin -60 luvun alussa isä oli kaksi vuotta jonossa, ennenkuin Seneca vaihtui sitten ensimmäiseen Mersuun vuoden 1963 alussa. Sitten noita Mersuja olikin isän tallissa 14 aina häneen taksi aikana.

Seneca oli taivaan sinisenä komea auto, mutta tuo moottori oli kyllä surkea tuollaisen työkalun keulalla. Mutta jäihän siitä kyllä muistoja!?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ristos kirjoitti:
Ma Marras 25, 2024 11:36
Silloin -60 luvun alussa isä oli kaksi vuotta jonossa, ennenkuin Seneca vaihtui sitten ensimmäiseen Mersuun vuoden 1963
Onko Ristol tarkempaa tietoo miten tuollaisen uuden ostamisen prosessi meni?

Jotain lupalappui piti varmaan ensin täydellä mut valittiinko autot vaan jonkun esitteen perusteella?

Komia on Valianttikin :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Silloin vuoden 1960 lopulla, kun isän autoilu muuttui kuorma-auto yrittäjästä taksiautoiluksi piti tietysti hankkia se ensinmäinen taksi-työkalu. Silloin oli jo selvää, että Mersu oli tavoitteena. Mutta sen hankkiminen oli ongelmallista, koska hankintajono monen merkin kohdalla oli parin vuoden mittainen? Silloin tarjontakin oli aika rajallinen vaikka automerkkiä olikin monenlaisia, erilaiset Fordit, Opelin erimallit, Peugeot 203, 403, Popeda, EMW, Chekker (ei niinkään uusi vaan käytettynä maahantuotuna), ja sitten muita jenkkiautoja Chevrolet, Rambler, erilaiset Chrysler merkin autot Plymouth , Dodge, DeSoto. Muistini mukaan Dodge oli se ”halpis” ja Soto se paras!?? Minusta ne olivat silloin yhtä kauheita kaikki! :lol: Valiant-malli oli se jenkkien ”pikku-auto” ja Seneca ja DeSoto ns. oikean kokoinen. Silloin pojan silmissä ja vielä nytkin kaunein oli Chevrolet Biscayne ja Bel Air.

Tarjontaa jo kyllä oli, mutta saatavuus monien merkkien kohdalla oli odottamista ja jonottamista. En kyllä muista, että mistään hankintaluvista olisi puhuttu. Kyse oli enemminkin siitä, mitä oli oikeasti saatavissa!

No, Mersu oli jo silloin hyvin monien autoilijoiden tavoite. Silloin sekä bensana tai dieseliä se kelpasi ja sen laatu oli silloin monelta osin ihan omassa kastissaan. Erityisesti kori oli ihan toista maata kuin muissa ja sehän tietysti on monella tavalla merkkiä seurannat aina.

Itse olin tuolloin vielä pieni poika (13v.), kun tuo eka Seneca tuli. Autot kiinnosti ja ukkojen tarinat erityisesti. Niistähän ne kokemukset sitten syntyivät. Sitten viiden vuoden kuluttua 1965 pääsin sitten jo 18 vuotiaana taksi-auton rattiin, kun sain isän autoilun takia heti ammatti-ajokortin ja henkilöliikenteen ammattiajo-luvan. Voin kyllä sanoa, kyllä jänskätti ja näin jälkikäteen voi vain muistella noita aikoja! :facepalm_man:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tutut taksin omistajat puhuivat jopa kahden vuoden odotus ajoista. Mersun sai nopeammin ja edullisemmin, jos kävi itse hakemassa tehtaalta. Sotien jälkeen amerikan raudat oli suosittuja, vaari ajoi Ford ambulansia ja myöhemmin hänen taksina oli Packard.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja ristos »

Toivottavasti ”lerssinen” ei kovin pahastu, kun vaarit tässä hiukan valottavat mennyttä elettyä ja koettua aikaa! :D

Se, että Mersu nousi taksiautojen huipulle, perustui mielestäni Vehon piirimyyjien huoltojen varmuuteen ja saatavuuteen. Tämä onnistui hyvin, kun Veho tuki heitä todella hienosti. Nuo Vehon ns. Taksi-rallit olivat sitten vielä oma lukunsa, kuinka Veho tuki asiakkaitaan. Meilläkin isä osallistui tuollaiseen! Autoilijat vietiin Vehon tilauslennolla Stutgarttiin. Siis koko koneellinen suomalaisia taksiautoilijoita Saksaan ja sitten kaiken ”kestityksen” jälkeen he ajoivat uudet Mersunsa letkassa Travemunden satamaan ja laivalastillinen uusia taksi-Mersuja tuli Suomeen ja Helsinkiin. Sitten ne jakaantuivat ympäri Suomea Taksi-ralli teipit ikkunoissa.

Isä haki meille tummanvihreän 200d auton 1967 rallin mukana. Muistelen, että se oli aika pitkä odotus, ennenkuin tuohon ralli-jonoon pääsi. Ei se kovin helppo juttu ollut!? Kyllä Mersu silloin kallis auto oli, kuten on nytkin. Mutta kyllä autoilijat siitä luotettavaa ja huoletonta työkalua hakivat. Mielestäni niin myös saivat!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja mestari »

checker taksit tuotiin laivalla ameeriikasta ja taisivat olla loppuunajettuja mobilisti lehden mukaan ja suosio ei ollut hääviä helsingin taksimiesten keskuudessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

En kait minä höpinästä pahastu, eikös nämä ole keskustelupalstoja ? :D

Onhan se selvää että amerikkalaisittain pieneen autoon tarkoitettu moottori ei lähes täysikokoisessa ole oikein kotonaan, muutenhan nämä ei ole tunnettuja kuin oikeastaan melko äärimmäisestä kestävyydestä ja amerikan vertailukohdalla taloudellisuudesta..

"if you take care of them they will outlast you, your son and your dog too" sano joku amerikkapalsta :lol:

Loput romut irtos kohtuudella ja tässä oltais valmiina koneistamolle molle molle
Kuva

Kiinni on männät, kanget ja kampiakseli ja sellaisena sen pitäis tulla takaisinkin toki kunnostettuna. Näin sovittiin tutun koneistajan kans. Ylikokomäntiä ja liuskoja on saatavilla nurkkaliikkeestä melkein hyllystä (konekorjaamo marjakangas) joten se puoli on hoidossa, nyt katotaan milloin paketin saa viedä ja milloin pajaukolla on aikaa moista tutkia. Sillä välin irto-osissa riittää siivoamista ja kannessa tekemistä, öljypohjakin on jyntätty kiveen oikein tunteella joten se pitää joko oikoa tai kattoa parempi.
Ne on tosin periaatteessa naitettu keskenään (imulevyn pitää koskea pohjaan) eli koitetaan ainakin vähä suorempi saada, eihän se lommo vaikuta kuin öljyntilavuuteen :mrgreen:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Lohko koneistamolla sellaisella miehellä joka menee moottoripyörällä melko hopusti.. Nyt vain odotellaan tuomiota :idea:

Sillä välin irto-osien kunnosteluja, öljypohja oli tosiaan jyntätty joskus kiveen ja oli kuopalla sisäänpäin reilusti, sain enimmät oikaistua mutta en alkanut suotta nyhräämään kun pitäähän eletyn elämän näkyä :D Pohjamaali odottelemaan värivalintaa..

Kuva
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Ferdicar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Elo 02, 2022 18:52
Paikkakunta: Eura

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Ferdicar »

Mikko, on todella taitava korjaaja.
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ferdicar kirjoitti:
La Joulu 07, 2024 08:35
Mikko, on todella taitava korjaaja.
Kyllä !



Honda pyyhitty muonitusvahvuudesta, onnea heinola.. Halvahkon minipakun etsiminen alkakoot :mrgreen:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Lohkon tuomio tuli Kuva

0.30 ylikoko riittää nippinappi, runkolaakerisarja standardina ja kampura kiillotukseen niin tulee kuulemma kuin uusi. Annoin luvan suorittaa Kuva
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Joko saa aukaista joululahjoja ? :D

Kuva

Eli .30 ylikokoon porattu, uudet liuskat runkoon ja veiveihin ja toki tiivisteet kans. Tasopinnat oikaistu sun muuta. Alkuperäinen meininkihän oli ettei olis laitettu runkolaakereita mutta olihan se kyllä aika ja pöljä kohta säästää nyt kun kerta kone oli levällään :P
Kuva

Onpahan joulunpyhiksi hommia :heart_eyes:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kaunista, ihan herkistyy :P

Kuva


Kuva

Pukilla on, eikai se muutaku suunnitteleen irto-osien putsia ja maaluuta. Kieltämättä tuo lohko tuli nopeammin takaisin kuin kuvittelinkaan.. Arvelin että jos kevääksi ilmestyis :mrgreen:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2940
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onhan se komiaa ja kivaa kasailla pukissa uusilla tai kunnostetuilla osilla.

Paljonko tuossa on ollut voimanp*skaa uutena? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nyt vain pelkkiä muita...

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Taitaa olla luvattuna nippanappa yli 100 hp ja paljon sitä kuuluisaa torkkelia eli mitään pikaravuria tästä ei saa :mrgreen:

Ameriikan pojan tiivistesarjan mukana tuli lausunto että öljypohjan palapeli (4 erillistä tiivistettä) pitää asentaa käyttäen
https://www.permatex.com/products/gaske ... lant-6-oz/
tököttiä ja tätä kaikki tuubissa ko konetta kasaavat käyttävät ja kehuvat, konemalli kun on tunnettuja vuodoistaan kun on kolmea erilaista öljypohjan tiivistettä samalla pannulla.

No, tästähän tuntuu tulevan aidosti ongelma kun ei tuota saa suomeen mistään :|
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Vastaa Viestiin