Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Itse olen myös kahteen kolkkiin vaihtanut ng900:sen umpion lasit ilman ongelmia. Ainoastaan se kumihuuli on erilainen ja sen voi tosiaan vaihtaa vanhasta.
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP
ex: OG 9-3 BP St3
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP
ex: OG 9-3 BP St3
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Välipäivinä saatiin uusia osia oikein Amerikasta!
Tehostimen pumpun öljyvuotojen johdosta jäähdytysletkut vesipumpun seutuvilla näyttää pehminneen pahasti.
Jäähdytysjärjestelmässä ja jarruissa käytetään letkuissa ja tiivisteissä glykolia kestävää EPDM-kumia, joka ei kestä öljyä.
Letkut maksoi rockautossa yhteensä vain 6,66$ ja kaverin tilatessa osia omaan amerikanrautaansa jäi näiden lopullinen hinta melko olemattomaksi. Kiitoksia vaan Hessulle
Tuota alavesiletkua ei saa enää alkuperäisenä euroopassa valmistettuna, vaan myös Hedin Parts tarjoaa tuohon nykyään vain kaukoidässä valmistettua tarvikeosaa. Luultavimmin "Üro parts" tulee samalta linjalta. Nyt odotellaan vain lauhempia kelejä, jotta taretaan vaihtaa letkut kotipihassa. Molemmat autotallit kun on varattu muille projekteille, jotka eivät sieltä omin avuin liiku vähään aikaan.

Tehostimen pumpun öljyvuotojen johdosta jäähdytysletkut vesipumpun seutuvilla näyttää pehminneen pahasti.
Jäähdytysjärjestelmässä ja jarruissa käytetään letkuissa ja tiivisteissä glykolia kestävää EPDM-kumia, joka ei kestä öljyä.
Letkut maksoi rockautossa yhteensä vain 6,66$ ja kaverin tilatessa osia omaan amerikanrautaansa jäi näiden lopullinen hinta melko olemattomaksi. Kiitoksia vaan Hessulle

Tuota alavesiletkua ei saa enää alkuperäisenä euroopassa valmistettuna, vaan myös Hedin Parts tarjoaa tuohon nykyään vain kaukoidässä valmistettua tarvikeosaa. Luultavimmin "Üro parts" tulee samalta linjalta. Nyt odotellaan vain lauhempia kelejä, jotta taretaan vaihtaa letkut kotipihassa. Molemmat autotallit kun on varattu muille projekteille, jotka eivät sieltä omin avuin liiku vähään aikaan.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Pakkasten lauhduttua oli aika tehdä remonttia. Pohjolan tallissa tottakai. Tehostinöljyllä kyllästetyt vesiletkut tai hihna kun saattaa hajota milloin tahansa. Letkuremontin kulku meni suurinpiirtein näin:
-jäähdytysnesteet laskettiin vatiin
-alavesiletku ja vesipumpun pikkuletku irti
-klemmareiden puhdistus rasvasta ja uusien letkujen asennus
Vanhat letkut oli melkoisen tahmeassa kunnossa


Samalla vaihdettiin apulaitehihna:
-kiristin löysälle
-oikea etupyörä ja hihnan suojakotelo sekä ilmanottoletku irti
-hihnapyörien rassaus puhtaaksi, öljyllä pehmitetystä hihnasta oli sulanut paikoin kumia hihnapyörien uriin
-uusi 2013mm hihna paikoilleen ja auton kasaus takaisin pyörilleen
Lopuksi nestetäyttö uudella vihreällä jäähdytysnesteellä ja moottorin käyttö lämpimäksi.
Koeajolla tällainen kevennetty vapari-Saab lyhyine välityksineen tuntui yllättävän ketterältä ja kierrosherkältä autolta. Moottori vastaa kaasuun sohjossa iloisen kepeästi ja herkästi, sellainen turbomoottoreiden kuminauhamainen hitaus loistaa poissaolollaan. Myös käsijarru tuntui varsin napakalta ja tarjoilee perän kiltisti rinnalle sohjossa kuin viistokeula-og900 konsanaan.
Kytkin sen sijaan ei meinannut irrottaa kunnolla, peruutusvaihteen saaminen sisään oli välillä hankalaa. Onkohan vika vaijerissa vai onko kytkin voinut jumiutua jotenkin ulkona seisottamisen seurauksena?
-jäähdytysnesteet laskettiin vatiin
-alavesiletku ja vesipumpun pikkuletku irti
-klemmareiden puhdistus rasvasta ja uusien letkujen asennus
Vanhat letkut oli melkoisen tahmeassa kunnossa

Samalla vaihdettiin apulaitehihna:
-kiristin löysälle
-oikea etupyörä ja hihnan suojakotelo sekä ilmanottoletku irti
-hihnapyörien rassaus puhtaaksi, öljyllä pehmitetystä hihnasta oli sulanut paikoin kumia hihnapyörien uriin

-uusi 2013mm hihna paikoilleen ja auton kasaus takaisin pyörilleen
Lopuksi nestetäyttö uudella vihreällä jäähdytysnesteellä ja moottorin käyttö lämpimäksi.
Koeajolla tällainen kevennetty vapari-Saab lyhyine välityksineen tuntui yllättävän ketterältä ja kierrosherkältä autolta. Moottori vastaa kaasuun sohjossa iloisen kepeästi ja herkästi, sellainen turbomoottoreiden kuminauhamainen hitaus loistaa poissaolollaan. Myös käsijarru tuntui varsin napakalta ja tarjoilee perän kiltisti rinnalle sohjossa kuin viistokeula-og900 konsanaan.
Kytkin sen sijaan ei meinannut irrottaa kunnolla, peruutusvaihteen saaminen sisään oli välillä hankalaa. Onkohan vika vaijerissa vai onko kytkin voinut jumiutua jotenkin ulkona seisottamisen seurauksena?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Kytkinvaijeria kiristettiin hitusen, nyt vaihteet kytkeytyy hienosti, myös peruutusvaihde.
Vaihdekepin nuppi on huonosti kiinni. Vaihtoehtoina olisi joko liimata nykyinen kiinni tai mieluummin vaihtaa tilalle 900/9000/og93 nuppi.
Kone pyörii aika herkästi. Sääli että vakionokat rajoittaa menoa yläkierroksilla, jotenkin tässä moottorissa tuntuisi olevan patoutuneita menohaluja tai jotain sellaista.
Lisävaloja käytiin testaamassa, halpis ledbarin valokuvio on leveä ja sopii paremmin mutkatielle kuin valtatielle. Keskimmäiset ledit valaisee suoraan eteenpän, kun taas reunimmaiset ledit levittää valoa lähimaastoon penkoille kuin ralliauton ojavalot konsanaan.

Vaihdekepin nuppi on huonosti kiinni. Vaihtoehtoina olisi joko liimata nykyinen kiinni tai mieluummin vaihtaa tilalle 900/9000/og93 nuppi.
Kone pyörii aika herkästi. Sääli että vakionokat rajoittaa menoa yläkierroksilla, jotenkin tässä moottorissa tuntuisi olevan patoutuneita menohaluja tai jotain sellaista.

Lisävaloja käytiin testaamassa, halpis ledbarin valokuvio on leveä ja sopii paremmin mutkatielle kuin valtatielle. Keskimmäiset ledit valaisee suoraan eteenpän, kun taas reunimmaiset ledit levittää valoa lähimaastoon penkoille kuin ralliauton ojavalot konsanaan.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Lauantaina 1.2.2025 kävimme harjoittelemassa liukkaalla ajoa Opel Club Finlandin talvipäivillä Joutsan moottoriradalla.
GM-ajan Saab sopii tavallaan joukkoon, onhan tämä ollut uutena sellainen "kalliimpi ja parempi versio Opelista", ooppeleiden Lexus
Rata oli peilijäällä ja nollakelissä erittäin liukas. Nähtiinpä jopa kitkarenkailla varustettu auto, joka jäi tasaiselle liki jumiin jään sulaessa renkaiden alle kuopalle hetken paikallaan ollessaan

Ng900 alla olevat 2015 paistetut Hakkapeliitta 8 renkaat ovat edelleen aika pehmeät, mutta ehkäpä ne olisi syytä jo uusia.
Pääasia, että 16v poika pääsi ajamaan peilijäällä olevaa rataa ympäri turvallisesti ympäri kymmeniä kierroksia. Harjoiteltiinpa siellä myös käsijarrun käyttöä yllättävissä tilanteissa, jos tie viettää ulkokaarteen ojaa kohti.
Testasimme myös kaarreajoa avittamalla kääntymistä vasemman jalan jarrun avulla:
Video radalta
Auto toimi koko reissun asiallisesti, vaikkakin kyljet ja puskurit sai osumia penkkoihin. Muita vaurioita ei kuitenkaan löydetty, kuin kaksin kerroin taittunut keulan rekisterikilpi. Pariin otteeseen auto karkasi aivan poikittain mutkan sisäpenkkaa nuollen, jolloin kilven reuna haukkasi penkkaan ja taittui
Tällainen edullisempi harrastepeli on siitä mukava ajoharjoittelussa, että sillä voi ajaa rohkeammin kuin käyttöautolla. Molemmat kuljettajat taisi pyörähtää pari kertaa ja pariin otteeseen töksähti keulakin vähän lumipenkan läpi. Saabia ei tarvinnut hinata, mutta itse hinasimme yhden ooppelin pois penkasta.
GM-ajan Saab sopii tavallaan joukkoon, onhan tämä ollut uutena sellainen "kalliimpi ja parempi versio Opelista", ooppeleiden Lexus

Rata oli peilijäällä ja nollakelissä erittäin liukas. Nähtiinpä jopa kitkarenkailla varustettu auto, joka jäi tasaiselle liki jumiin jään sulaessa renkaiden alle kuopalle hetken paikallaan ollessaan

Ng900 alla olevat 2015 paistetut Hakkapeliitta 8 renkaat ovat edelleen aika pehmeät, mutta ehkäpä ne olisi syytä jo uusia.
Pääasia, että 16v poika pääsi ajamaan peilijäällä olevaa rataa ympäri turvallisesti ympäri kymmeniä kierroksia. Harjoiteltiinpa siellä myös käsijarrun käyttöä yllättävissä tilanteissa, jos tie viettää ulkokaarteen ojaa kohti.
Testasimme myös kaarreajoa avittamalla kääntymistä vasemman jalan jarrun avulla:
Video radalta
Auto toimi koko reissun asiallisesti, vaikkakin kyljet ja puskurit sai osumia penkkoihin. Muita vaurioita ei kuitenkaan löydetty, kuin kaksin kerroin taittunut keulan rekisterikilpi. Pariin otteeseen auto karkasi aivan poikittain mutkan sisäpenkkaa nuollen, jolloin kilven reuna haukkasi penkkaan ja taittui

Tällainen edullisempi harrastepeli on siitä mukava ajoharjoittelussa, että sillä voi ajaa rohkeammin kuin käyttöautolla. Molemmat kuljettajat taisi pyörähtää pari kertaa ja pariin otteeseen töksähti keulakin vähän lumipenkan läpi. Saabia ei tarvinnut hinata, mutta itse hinasimme yhden ooppelin pois penkasta.
Viimeksi muokannut A_K_O, Ma Helmi 03, 2025 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Eipä ollu ruuhkaa radalla 

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97
Alkukevät on ollut hiljaiseloa Saabin osalta. Katsastuksesta haettiin hylky, pakoputki alkoi pöristä jo matkalla asemalle. Putki oli murtunut puoliksi poikki taka-akselin ylityksen kohdalta, mikä sekotti päästöt. Putkea ei ole vielä korjattu, autotalleissa on toiset projektit kesken, eikä ulkona viitsi alkaa putkea irrottamaan.
Taakse rakennettiin Genuinesaab -tyylinen poikkituki. Materiaalina käytettiin lähimarketista hankittua 30mm ja 25mm huonekaluputkea. Rakenne ei ole luja, mutta ei myöskään paina juuri mitään. Kiinnitys koriin tuli kolmella M10 ruuvilla, korin sivujäykkäreissä on reijät valmiina ja lattian poikkipalkkiin porattiin reiät. Pohjamaaliksi tuli hempelin 2k epoksia ja pintamaaliksi musta wrinkle kilikalipurkista.

Taakse rakennettiin Genuinesaab -tyylinen poikkituki. Materiaalina käytettiin lähimarketista hankittua 30mm ja 25mm huonekaluputkea. Rakenne ei ole luja, mutta ei myöskään paina juuri mitään. Kiinnitys koriin tuli kolmella M10 ruuvilla, korin sivujäykkäreissä on reijät valmiina ja lattian poikkipalkkiin porattiin reiät. Pohjamaaliksi tuli hempelin 2k epoksia ja pintamaaliksi musta wrinkle kilikalipurkista.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01