
9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Juu heitäppäs sattunaisia kuvia siitä ysi9 sitä jonnekin mistä niitä näkis 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Kesä oli ja meni.. Corollalla tuli käytyä Pesämäessä ajamassa huonolla menestyksellä, perä hajos heti ekalla kierroksella. Trailerin kyytiin kyllä nousi vielä omin avuin, mutta radalla jatkaminen ei onnistunut.. Sen verran komeasti läppärungot kurnuuttaa, että huomiota herätti ja tekniikkaan tutustujia riitti.. Vakio perä tulee vielä ens kesälle, mutta pitäishän tuo joskus lukolliseen päivittää..
Aeron laatikko alkoi pitää sellasta meteliä, ettei kehdannut kylällä ajella. Hommasin 100t ajetusta kaksilitraisesta laatikon, ajattelin että kevyemmällä kuormituksella tuollainen on ollut ja hyvältähän tuo vaikuttaa. Olihan tuo aika savotta vaihtaa, näin ekaa kertaa. Alapallon pultti katkesi napaan, hammastangon pultit ruostuneet pusliin kiinni, vetarit lujassa jne.. Konetta en irrottanut, enkä sille mitään kummempaa tehnyt, vaikka olisi ehkä ollut järkevää laittaa samalla kertaa.. Vähän himottaisi rakentaa virikone ajan kanssa ja vaihtaa sitten valmiina. Sattumalta kun olisi olemassa joutilas 9000 2.3T pitkälohko, mistä voisi hyödyntää männät, kanget ja ehkä nokatkin.. Apurunkoon ja vakaajaan tuli uudet puslat ja vetareihin abs-kehät. Tuntuis ajossa jämäkämmältä ja vetely on vähentynyt, vaikka ratti meni vinoon ja pyöränkulmat on vielä tarkistamatta. Toisaalta niin kuin pyörän äänet ja jurina tulisi enemmän läpi, mutta ehkä vaan erottuu nyt, kun laatikko ei äännä yhtään.. Xenon varoitusvalo syttyy välillä ja sammuu taas itsekseen, ehkä asentoanturi tai liitin sai kipeää. Pitää nyt ensin vaihtaa polttimot, kun valo on jo punertavaa ja ainakin toinen välkkyy välillä..
99 Turbon konetta tutkin vähän enemmän. Vesipumppu ja laturi jumissa, minkä takia konekin tuntui olevan jumissa. Nuo kun sai ensin liikkeelle, niin kone pyörähti kevyesti. Nelos pytyn tulppa oli vahingoittunut ja ajattelin ensin, että on ehkä nakuttanut ja ajattelin kurkata kameralla pyttyyn, ennen kuin pyöritän konetta enemmän.. No, ei mennyt kamera sisään tulpan reiästä, kun on jotain romua edessä. Venttiili varmaan katkennut ja vintturassa tulpan reiän suulla.. Rikki se on, ei tartte yrittää käyntiin...
Aeron laatikko alkoi pitää sellasta meteliä, ettei kehdannut kylällä ajella. Hommasin 100t ajetusta kaksilitraisesta laatikon, ajattelin että kevyemmällä kuormituksella tuollainen on ollut ja hyvältähän tuo vaikuttaa. Olihan tuo aika savotta vaihtaa, näin ekaa kertaa. Alapallon pultti katkesi napaan, hammastangon pultit ruostuneet pusliin kiinni, vetarit lujassa jne.. Konetta en irrottanut, enkä sille mitään kummempaa tehnyt, vaikka olisi ehkä ollut järkevää laittaa samalla kertaa.. Vähän himottaisi rakentaa virikone ajan kanssa ja vaihtaa sitten valmiina. Sattumalta kun olisi olemassa joutilas 9000 2.3T pitkälohko, mistä voisi hyödyntää männät, kanget ja ehkä nokatkin.. Apurunkoon ja vakaajaan tuli uudet puslat ja vetareihin abs-kehät. Tuntuis ajossa jämäkämmältä ja vetely on vähentynyt, vaikka ratti meni vinoon ja pyöränkulmat on vielä tarkistamatta. Toisaalta niin kuin pyörän äänet ja jurina tulisi enemmän läpi, mutta ehkä vaan erottuu nyt, kun laatikko ei äännä yhtään.. Xenon varoitusvalo syttyy välillä ja sammuu taas itsekseen, ehkä asentoanturi tai liitin sai kipeää. Pitää nyt ensin vaihtaa polttimot, kun valo on jo punertavaa ja ainakin toinen välkkyy välillä..
99 Turbon konetta tutkin vähän enemmän. Vesipumppu ja laturi jumissa, minkä takia konekin tuntui olevan jumissa. Nuo kun sai ensin liikkeelle, niin kone pyörähti kevyesti. Nelos pytyn tulppa oli vahingoittunut ja ajattelin ensin, että on ehkä nakuttanut ja ajattelin kurkata kameralla pyttyyn, ennen kuin pyöritän konetta enemmän.. No, ei mennyt kamera sisään tulpan reiästä, kun on jotain romua edessä. Venttiili varmaan katkennut ja vintturassa tulpan reiän suulla.. Rikki se on, ei tartte yrittää käyntiin...
Saab 95 Aero -04 (käyttöauto)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Corollaan hommasin jäykemmät venttiilinjouset, jos vaikka saisi sen oikeasti kiertämään ens kesälle.. Pikkuvikoja jäi harrasteautoihin, täytyy ottaa keväällä sitten työn alle.. Crown varmaan ens kesänä enempi cruisailuun ja Corollaa vois parantaa vähän ratapäiville..
Aeroon vaihdoin alustan asentotunnistimen eteen, niin xenonit alkoi toimia niin kuin pitää ja vikavalot poistui.. Uus tarviketermostaatti oli paska, niin vaihdoin sen 99:n osien mukana tulleeseen, nyt pysyy lämmöt kohdillaan ja hytissä tarkenee.. Muuten on toiminut hyvin ja on remonttien jälkeen ollut oikein miellyttävä ajaa..
99:n tuuppasin tontin nurkkaan odottamaan parempia aikoja. Osia on tullut osteltua, kun on eteen sattunut, mm. uudet takalokasuojat.. Jarrusatulat irrotin, että sai pyörät pyörimään, niitä vois talven aikana jo kunnostella, tai tutkia ovatko kunnostettavissa..
https://www.instagram.com/p/Cy_dclQLWbq/?img_index=1
Aeroon vaihdoin alustan asentotunnistimen eteen, niin xenonit alkoi toimia niin kuin pitää ja vikavalot poistui.. Uus tarviketermostaatti oli paska, niin vaihdoin sen 99:n osien mukana tulleeseen, nyt pysyy lämmöt kohdillaan ja hytissä tarkenee.. Muuten on toiminut hyvin ja on remonttien jälkeen ollut oikein miellyttävä ajaa..
99:n tuuppasin tontin nurkkaan odottamaan parempia aikoja. Osia on tullut osteltua, kun on eteen sattunut, mm. uudet takalokasuojat.. Jarrusatulat irrotin, että sai pyörät pyörimään, niitä vois talven aikana jo kunnostella, tai tutkia ovatko kunnostettavissa..
https://www.instagram.com/p/Cy_dclQLWbq/?img_index=1
Saab 95 Aero -04 (käyttöauto)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Sehän näyttää niin kuin olisi suoraan ajosta vedetty parkkiin.



Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Aero senkun porskuttaa menemään, jarrujen vikavaloja on alkanut sytyttelemään, aina ne on sammunu seuraavassa starttauksessa.. Tämä on ollut koko kesän velipojalla lainassa, kun sen bemmistä porsi kone..
99T ei muutamia osien hankintoja kummempaa..
Crownista oli taas ratkennu imu- ja pakosarja, korjasin ne ja osallistuin alkukesästä paikalliseen cruisinkiin.. Ahtopaineen ohjausta virittelin, jotta pääsi kokeilemaan vielä isompia ahtoja... 1.7-1.8bar pelaa aika makiasti, kun nostin yli kahteen baariin, niin pakopaine nousee hurjasti, tehoa ei tullut niinkään lisää. Taitaa loppua hengitys vakio nokilla... Aikani kun testailin, niin kone alkoi naputtaa kevyesti, luultavasti nelosen kiertokangen laakeri.. No, kone on ollut auki edellisen kerran 7 vuotta sitten, että ehkä aikakin kurkata sisälle.. Aika vaan ei enää riitä millään kaikkeen, niin vein tämän pitkäaikaissäilöön, tutkitaan sitten joskus..
Corollaan tuli vaihdettua perä, pinionin laakerit oli porsinu vanhasta. Vakio vielä toistaiseksi, kunnes keksii minkä lukollisen tähän lopulta haluaa laittaa.. Jäykemmät venttiilinjouset vaihdoin piharemonttina kantta purkamatta. Nyt kiertää nätisti 8000rpm, virinokat tarvis tämäkin jos enemmän haluais kierrättää.. Nurkista löytyi e36 bemmin kallistuksen vakaaja, jota sovittelin ja taidan sen ensi kesäksi asentaa.. Talvella pitäis myös rempata Lampolan välittämä vaihdelaatikko ja kokeilla miten menee sillä.
Lantikka on odottanut motivaatiota, siinä ei ole tapahtunut nyt juuri mitään..
Mersun takakulma alkoi tippua seisoessa, ilmapussit meni vaihtoon.. Myös iskarit on loppu ja olen niiden vaihtoa pitkittänyt, mutta pakko ne on viimein laittaa.. Koko alustan remppa tulee maksamaan noin 4000e, vaikka itse tekeekin. Vehon hinnoilla olisi vielä paljon enemmän. Tässähän on siis täys ilma-alusta sähkösäätöisillä iskareilla..
Keväällä menehtyi molemmat koirat eri sairauksiin ja niiden eläinlääkäri käynteihin paloi hyvä summa rahaa.. Ylimääräisistä menoista johtuen, tänä kesänä on vaivannu valuuttakramppi, mikä on hidastanut näitä harrastuksia...
https://www.instagram.com/p/C_XkLhqI97C/
99T ei muutamia osien hankintoja kummempaa..
Crownista oli taas ratkennu imu- ja pakosarja, korjasin ne ja osallistuin alkukesästä paikalliseen cruisinkiin.. Ahtopaineen ohjausta virittelin, jotta pääsi kokeilemaan vielä isompia ahtoja... 1.7-1.8bar pelaa aika makiasti, kun nostin yli kahteen baariin, niin pakopaine nousee hurjasti, tehoa ei tullut niinkään lisää. Taitaa loppua hengitys vakio nokilla... Aikani kun testailin, niin kone alkoi naputtaa kevyesti, luultavasti nelosen kiertokangen laakeri.. No, kone on ollut auki edellisen kerran 7 vuotta sitten, että ehkä aikakin kurkata sisälle.. Aika vaan ei enää riitä millään kaikkeen, niin vein tämän pitkäaikaissäilöön, tutkitaan sitten joskus..
Corollaan tuli vaihdettua perä, pinionin laakerit oli porsinu vanhasta. Vakio vielä toistaiseksi, kunnes keksii minkä lukollisen tähän lopulta haluaa laittaa.. Jäykemmät venttiilinjouset vaihdoin piharemonttina kantta purkamatta. Nyt kiertää nätisti 8000rpm, virinokat tarvis tämäkin jos enemmän haluais kierrättää.. Nurkista löytyi e36 bemmin kallistuksen vakaaja, jota sovittelin ja taidan sen ensi kesäksi asentaa.. Talvella pitäis myös rempata Lampolan välittämä vaihdelaatikko ja kokeilla miten menee sillä.
Lantikka on odottanut motivaatiota, siinä ei ole tapahtunut nyt juuri mitään..
Mersun takakulma alkoi tippua seisoessa, ilmapussit meni vaihtoon.. Myös iskarit on loppu ja olen niiden vaihtoa pitkittänyt, mutta pakko ne on viimein laittaa.. Koko alustan remppa tulee maksamaan noin 4000e, vaikka itse tekeekin. Vehon hinnoilla olisi vielä paljon enemmän. Tässähän on siis täys ilma-alusta sähkösäätöisillä iskareilla..
Keväällä menehtyi molemmat koirat eri sairauksiin ja niiden eläinlääkäri käynteihin paloi hyvä summa rahaa.. Ylimääräisistä menoista johtuen, tänä kesänä on vaivannu valuuttakramppi, mikä on hidastanut näitä harrastuksia...
https://www.instagram.com/p/C_XkLhqI97C/
Saab 95 Aero -04 (käyttöauto)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Tosi ikävii noi koirien poismenot. Setterisivuilta näinkin muistokirjoitukset mutta nytten vasta yhdistin ne sinuun/tähän tropiikkiin.
Tsemppii
Tsemppii
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Aeroa on piinannut alkusyksystä lähtien sitkeä moottorin/voimansiirron jurina. Alkoi ensin satasen vauhdissa niin hiljaisena, että epäilin monta kertaa kuuluuko oikeasti mitään ylimääräistä. Ääni kuulosti pikemmin siltä, niin kuin pakoputki tai jokin resonoisi hieman koriin. Lisääntyi sitten pikku hiljaa ja alkoi kuulua pienemmilläkin nopeuksilla.. Pakoputkesta ei löytynyt mitään erikoista, niin kokeilin vaihtaa moottorin ja vaihteiston tukikumit. Ainoastaan pelkääjän puoleisessa oli havaittavissa väljyyttä, moottori istui vanhalla paljon alempana. Kumien vaihtamisen jälkeen jurina pikemminkin lisääntyi, kuin väheni. Kaikki heilahtelut kyllä poistui, tekniikka ei päässyt enää liikkumaan niin paljoa..
Ajelin aikani ja ääni lisääntyi koko ajan, alkoi kuulostaa laakeri vialta ja tuntui tulevan vaihteistosta. Viimein piti sellaista ääntä, ettei autolla viittinyt ajaa, kuin pakolliset lyhyet työmatka ajot. Laatikosta oli jo aiemmin alkanut kuulua erilaisia ääni 4 ja 5 vaihteella, niin päätin vaihtaa sen toiseen käytettyyn. Laatikon vaihdon jälkeen äänet väheni merkittävästi, mutta ei poistunut kokonaan, nyt ei kumminkaan tuntunut hajoavan justiinsa, niin uskalsi taas ajaa. Tämän jälkeen vaihdoin vetarin tukilaakerin, olisin tehnyt tämän jo laatikon vaihdon yhteydessä, mutta unohdin ostaa laakerin etukäteen. Irrallaan pyöritettäessä kuului aivan selvä laakeri vika, ajattelin että tähän loppuu jyrinät. Mutta ei, ääni muuttui ja hiljeni taas, mutta ei kadonnut kokonaan. Nyt jurina tuli ainoastaan vedätettäessä, kun aiemmin kuului myös moottorijarrutuksessa. Veto päällä kun painaa kevyesti kytkinpoljinta, jyrinän tuntee jalkapohjaan ja kaasua nostettaessa tämä katoaa. Vapaalla tai paikallaan jyrinää ei tunne polkimesta..
Seuraavaksi aloin tutkia apulaitteita. Ilmastointi ei ole toiminut koko sinä aikana, kun olen auton omistanut, ohitin kompuran asentamalla lyhyemmän moniurahihnan. Hihnapyörässä oli selvää klappia sivusuunnassa. Moniurahihnan rullat ja kiristimet on myös vaihdettu. Alkuperäinen laturi on jo pitänyt hieman ääntä, päätin vaihtaa uuteen, ennen kuin hajoaa tien päälle. Taas irrallaan pyöritettäessä aivan selvä laakeri vika, uusi on hiljainen. Mutta jurina ei poistunut vieläkään, taas hiljeni vähän ja sävy muuttui..
Jotenkin tuntuisi, että jurina tulee nyt kumminkin moottorista, se vaan välittyy voimansiirron kautta. Nopeasti polkaistaessa pieniltä kierroksilta kone murahtaa jotenkin raakasti, sitä ei niinkään kuule ulospäin vaan pikemminkin ääni välittyy hyttiin. Samainen murahdus tulee käynnistäessä. Tällaista ei ole ollut mielestäni aiemmin, mutta tiedä nyt sitten onko ennen tullut kuunneltua niin tarkasti. Tyhjäkäynnillä käy nätisti, ei naputa venttiilit, eikä laakerit, öljynpainevalo sammuu heti käynnistyksen jälkeen, eikä vilku lämpimänä. Jakopää rapisee, mutta ei rallata, ketju ei ole löysällä, mutta kiristysvara silmämääräisesti lopussa. "Moniurahihnan vikinä" kuuluu tyhjäkäynnillä ja loppuu kun kierrokset nousee 1500rpm tuntumaan, kylmällä koneella ja ilmalla ei kuulu, mutta kesällä kuumalla koneella helpoimmin. Tämä tuntuisi tulevan kumminkin jakopäästä, remmin kun löysää, niin ettei se tai apulaitteet pyöri, niin ääni puolittuu, mutta ei lopu...
Varmasti tällainen yli 460t ajettu avaamaton kone jo kaipaisi remonttia, mutta tiedä nyt sitten mitä tekisi. Halvinta olisi varmaan ajaa niin kauan, kuin liikkuu ja nostaa sitten auto kiviaidan päälle. Toisaalta tuntuisi tällä vielä olevan menohalujakin. Itse tehtynä remontti ei olisi niinkään kallis, mutta työnä kumminkin taas niin iso, että mieluummin ruuvaisi harrasteautoja, kuin halpaa käyttistä....
Ajelin aikani ja ääni lisääntyi koko ajan, alkoi kuulostaa laakeri vialta ja tuntui tulevan vaihteistosta. Viimein piti sellaista ääntä, ettei autolla viittinyt ajaa, kuin pakolliset lyhyet työmatka ajot. Laatikosta oli jo aiemmin alkanut kuulua erilaisia ääni 4 ja 5 vaihteella, niin päätin vaihtaa sen toiseen käytettyyn. Laatikon vaihdon jälkeen äänet väheni merkittävästi, mutta ei poistunut kokonaan, nyt ei kumminkaan tuntunut hajoavan justiinsa, niin uskalsi taas ajaa. Tämän jälkeen vaihdoin vetarin tukilaakerin, olisin tehnyt tämän jo laatikon vaihdon yhteydessä, mutta unohdin ostaa laakerin etukäteen. Irrallaan pyöritettäessä kuului aivan selvä laakeri vika, ajattelin että tähän loppuu jyrinät. Mutta ei, ääni muuttui ja hiljeni taas, mutta ei kadonnut kokonaan. Nyt jurina tuli ainoastaan vedätettäessä, kun aiemmin kuului myös moottorijarrutuksessa. Veto päällä kun painaa kevyesti kytkinpoljinta, jyrinän tuntee jalkapohjaan ja kaasua nostettaessa tämä katoaa. Vapaalla tai paikallaan jyrinää ei tunne polkimesta..
Seuraavaksi aloin tutkia apulaitteita. Ilmastointi ei ole toiminut koko sinä aikana, kun olen auton omistanut, ohitin kompuran asentamalla lyhyemmän moniurahihnan. Hihnapyörässä oli selvää klappia sivusuunnassa. Moniurahihnan rullat ja kiristimet on myös vaihdettu. Alkuperäinen laturi on jo pitänyt hieman ääntä, päätin vaihtaa uuteen, ennen kuin hajoaa tien päälle. Taas irrallaan pyöritettäessä aivan selvä laakeri vika, uusi on hiljainen. Mutta jurina ei poistunut vieläkään, taas hiljeni vähän ja sävy muuttui..
Jotenkin tuntuisi, että jurina tulee nyt kumminkin moottorista, se vaan välittyy voimansiirron kautta. Nopeasti polkaistaessa pieniltä kierroksilta kone murahtaa jotenkin raakasti, sitä ei niinkään kuule ulospäin vaan pikemminkin ääni välittyy hyttiin. Samainen murahdus tulee käynnistäessä. Tällaista ei ole ollut mielestäni aiemmin, mutta tiedä nyt sitten onko ennen tullut kuunneltua niin tarkasti. Tyhjäkäynnillä käy nätisti, ei naputa venttiilit, eikä laakerit, öljynpainevalo sammuu heti käynnistyksen jälkeen, eikä vilku lämpimänä. Jakopää rapisee, mutta ei rallata, ketju ei ole löysällä, mutta kiristysvara silmämääräisesti lopussa. "Moniurahihnan vikinä" kuuluu tyhjäkäynnillä ja loppuu kun kierrokset nousee 1500rpm tuntumaan, kylmällä koneella ja ilmalla ei kuulu, mutta kesällä kuumalla koneella helpoimmin. Tämä tuntuisi tulevan kumminkin jakopäästä, remmin kun löysää, niin ettei se tai apulaitteet pyöri, niin ääni puolittuu, mutta ei lopu...
Varmasti tällainen yli 460t ajettu avaamaton kone jo kaipaisi remonttia, mutta tiedä nyt sitten mitä tekisi. Halvinta olisi varmaan ajaa niin kauan, kuin liikkuu ja nostaa sitten auto kiviaidan päälle. Toisaalta tuntuisi tällä vielä olevan menohalujakin. Itse tehtynä remontti ei olisi niinkään kallis, mutta työnä kumminkin taas niin iso, että mieluummin ruuvaisi harrasteautoja, kuin halpaa käyttistä....
Saab 95 Aero -04 (käyttöauto)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Yhdessä tapauksessa koneen kaikki runkolaakerit oli pyörineet ympyrää ja koko lohko entinen. Ei öljynpainevalossa mitään outoa käytöstä, vain reilusti kaasuttaessa ruma ääni moottorissa ja jyrinä ajaessa.
Toinen mikä tulee mieleen, onko apurungon puslia uusittu?
Toinen mikä tulee mieleen, onko apurungon puslia uusittu?
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Apurungon puslat vaihdettu reilu vuosi sitten. Keskimmäiset on uretaaniset ja lisäsivät kyllä hieman rengasääntä ym. Uretaaniset siksi, että ostin ensin väärät kumiset ja nämä löytyi nopeasti tilalle, jotta sain auton ajoon.. Samaten vääntötukeen on laitettu uretaaniset puslat pari vuotta sitten..raimsshi kirjoitti: ↑Ma Joulu 23, 2024 06:04Yhdessä tapauksessa koneen kaikki runkolaakerit oli pyörineet ympyrää ja koko lohko entinen. Ei öljynpainevalossa mitään outoa käytöstä, vain reilusti kaasuttaessa ruma ääni moottorissa ja jyrinä ajaessa.
Toinen mikä tulee mieleen, onko apurungon puslia uusittu?
Saab 95 Aero -04 (käyttöauto)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Re: 9-5 Aero Wagon -04 ja 99 Turbo 5d -77
Käytin Aerosta öljypohjan auki tutkiakseni alakertaa.. Öljysihdissä oli karstaa, mutta ei likikään tukossa asti. Laakereissa oli kulumaa, mutta ei mitään ihmeellistä, mielestäni normaalia näille kilometreille. Naarmuja laakereissa oli hyvin vähän, eli eipä ole epäpuhtauksia ollut juuri kierrossa, kammen kaulat oli täysin naarmuttomat... Vaihdoin uudet laakerit, kun nyt kerran auki oli ja poistin tasapainoakselien ketjun..
Eipä auttanut jyrinään ja nyt sai kaupan päälle murinan ja värinän, kyllä niillä tasapainoilla merkityksensä on.. Lisäksi tuntuu, että koneen kierrokset laskee hitaammin esim. vaihtaessa, tiedä liittyykö tuohon tasapainoakselien deletointiin vai tapahtuiko remontin aikana jotain muuta.. Voiko tässä nyt enää olla muita jyrinän lähteitä, kuin vesipumppu ja kampuran hihnapyörä.. Noitakin koittanut pyöritellä paikoillaan, ei niissä mitään erikoista ole tuntunut..
Eipä auttanut jyrinään ja nyt sai kaupan päälle murinan ja värinän, kyllä niillä tasapainoilla merkityksensä on.. Lisäksi tuntuu, että koneen kierrokset laskee hitaammin esim. vaihtaessa, tiedä liittyykö tuohon tasapainoakselien deletointiin vai tapahtuiko remontin aikana jotain muuta.. Voiko tässä nyt enää olla muita jyrinän lähteitä, kuin vesipumppu ja kampuran hihnapyörä.. Noitakin koittanut pyöritellä paikoillaan, ei niissä mitään erikoista ole tuntunut..
Saab 95 Aero -04 (käyttöauto)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)