Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään laitoin 96:set käyntiin talven jälkeen. Topaasinkeltaisen ajoin jo omaan pihaan. Nöyrästi lähtivät talven yli olleilla bensoilla käyntiin ilma suuria sahauksia!? Jos vertaa edelliseen kevääseen, niin huomattavasti nöyrempiä olivat nyt. En kyllä osaa selittää, että miksi?
Minullahan on noissa molemmissa 96:ssa Weberin kaasarit, keltaisessa 1-kurkkuihin ja sinisessä 2-kurkkuinen. Kiva oli ajella taas ”kunnon autolla”, kun siirsin tämän keltaisen talvisäilöstä omaan talliin. Tämän kesän suurena toiveenani on, että molempiin vaihdetaan uudet kytkinasetelmat paikalleen. Sen jälkeen näiden molempien kunto pitäisi olla ihan hyvä ja voi mielestäni keskittyä vain ajonautintoihin.! :D

Pääsiäiseen jälkeen pitäisi myös tahtarin syylärin valmistua! Odotan innolla.

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Vodetti
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

On kyllä hieno tuo topaasin keltainen :saab: 8)
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään oli taas 96:sen vaihtopäivä! :D Topaasinkeltainen joutui Pääsiäis-ajelujen jälkeen taas talvitalliin. Samalla toin omaan talliin tämän yönsinisen -79 auton. Mittarissa näyttää olevan lukemat 95300 km, kun tämän kesän ulkoilutus alkoi. On siinä joku ero näillä minun kahdella autolla. Tuo keltainen on siis 1-kurkkuisella kaasarilla ja tämä sininen 2-kurkkuisella kaasarilla. Sininen on selkeästi hiukan liukkaampi liikkumaan kuin tuo keltainen. No, on tuo toinen kolme vuotta vanhempi ja 35000 km enempi ajettu, molemmat ovat kyllä oikein napakassa kunnossa.
Kun olen lähes koko autoiluni ajan näillä 96:lla saanut ajella, niin nämä ovat kyllä oikein mukavia ja nautinnollisia matkakumppaneita! No, lieneekö tässä kuitenkin tätä ajelua katseltu hieman :saab: -lasien takaa!? :D

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas otetaan tahtarin kanssa pikkuaskel eteenpäin. Laturivesipumppu on siivottu ja koeponnistettu. Musta väri on taas siisti! Seuraavana taitaakin sitten olla starttimoottorin siivous ja uudelleen maalaus ja tuulettimen rungon ja suojakehän maalaus.

Kuva
Kuva
Kuva

Näin tämä pikkuhiljaa etenee! Erityistoiveenani olisi nyt ilmojen lämpeneminen, että pääsisi hakemaan tahtarin omaan talliin Saarijärveltä! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
repa
"Aero"
Viestit: 415
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja repa »

Tähän liittyen, minulla on elvytettävänä Sportin kone vuodelta -64, siinä on lohko punainen, alunperinkin. Kuinka hyvin olet perehtynyt moottorien värimaailmaan?
#2260
96V4 projekti
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Saabien koko värimaailma on luettavissa Ruotsin klubin sivuilta! Moottorien, korien sekä sisustuksen värit vuosimallien ja auto mallin mukaisesti on siellä esitelty.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt on tahtarin syyläri uudelleen kennotettuna ja kaikin puolin kunnostettuna tullut Siilinjärveltä kotitalliin. Tästä on helppo jatkaa.

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hitaasti, mutta varmasti tämä etenee! Täällä Kainuussa odotellaan hiukan lämpöisempiä ilmoja. Siksi näitä sisähommiaa on jatkettava. Jäähdyttäjän tuulettajan runko on nyt kappaleina ja valmiina viimeistelyyn. Yllättävän hyväkuntoisena yli 60 vuotta vanha vekotin on säilynyt!? Se mikä yllätti, olikin tuo tuuletuspropelin suojakehikko olikin jo aikoinaan pinnoitettu muovilla, vaikka luulin se olevan likainen ja mustaksi maalattu, ei ollut? No, nyt sitten vain rungon maalaukseen ja jälleen pieni askel on otettu eteenpäin.

Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Nyt tämä alkaa näyttämään tahtarin moottorilta! Oli mielenkiintoista, että tuon tuuletin akselin molemmat laakerit olivat hyvässä kunnossa, eikä niitä tarvinnut vaihtaa.
Nyt olis vielä startin siivous ja maalaus sekä ilmanputsarin kunnostus sekä maalaus. Nyt alkaa olla jo lähellä hetki, että tahtarin runko pitää hakea tänne Kajaaniin?

Kuva
Kuva
Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja tturku »

kyllä tollanen kelpaa nostaa keulille kun on sen aika! Hienoa jälkeä taas kerran.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taas on se vaihe projektissa, ettei tunnu tapahtuvan mitään? Mutta silti aikaa kuluu, kun yrittää löytää ”jotakin”? Lopulta sitten tulee helpottava löytö ja ongelmat alkavat ratketa! :D

Minä viime syksynä hölmöilin ja moottoria irroitaessa katkaisin lämpömittarin kapilaarin. Siitäkös sitten tulikin melkoinen ”salapoliisihomma”! Mutta viikkojen yrittämisen ja kaveriavun myötä ratkaisu ongelmaan tänään löytyi. :D ongelmana oli, että uutta mittaria tuntunut löytyvän? Hollannissa olisi tarjolla uusi mittari, kun tilalle lähettää ”vaihtomittarin” ja varustautuu reilun kolmen sadan euron kustannuksiin rahteineen. No, ei kyllä oikein kiinnostanut, koska taitaa tässä projektissa olla muitakin rahanreikiä!
Lämpömittarin korjaaja löytyi lopulta Tampereelta, joka korjaa vanhan mittarin ja uusii anturin ja kapilaarin sekä laittaa uuden eetteri kapilaariin. :heart_eyes: hienoa ja vielä ihan kohtuullisin kustannuksin.

Toisena ongelmana minulla pyöri ovien uudet kangaspintaiset tiivisteet? Sekin ratkesi sitkeän etsinnän jälkeen tänään. Kotkasta löytyi Brittiosa varaosaliike, mistä löytyi Saabiin ja sen väriin sattuva kangaspintainen tiiviste Morris Marinan varaosakirjasta. Hienoa palvelua Brittiosassa ja tiivisteet ovat jo postissa matkalla Kajaaniin.

Kuva

Projekteissa nämä haasteet seuraavat toisiaan, mutta näyttävät aina ratkeavan sitkeällä yrittämisellä! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin