Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3025
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänä aamuna tahtarin konepelti nostettiin auton katolle säilöön! :D

Esille nousi tämä ”rojupesä”! Sitten vaan rohkeasti hommiin pelkäämättä eteen tulevia tuskan tuokioita!? Ole vakuuttunut, että ärräpäitä kyllä matkan varrelle riittää. :lol: Aluksi vaihdelaatikon peräpultti irti ja tunkilla auton keula ylös, että saa vetonivelet irti.
Sieltä se vaihdelaatikko ulos tuli ja oikeasti likaisena. Tein laatikolla esipesun, että kestää tuota katsella.

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten alkaakin konehuoneen tyhjennys muilta osin. Sotkua on edessä, koska vuosikymmenien aikana ei näköjään kovin paljon intoa konehuoneen siistimiseen ei näköjään ole ollut. Irrottamista kyllä riittää ja samalla kuvausta ja muistilappujen kirjoittelua. Jotenkin tämä,pitää joskus saada kasaankin.
Jarrukliineri irrottaa vanhat rasvat ja liat oikein hyvin ja pohjaväri alkaa pikkuhiljaa tulla esille. Sainkin mielestäni tänään likaisimmat hommat tehtyä.

Kuva
Kuva

”Mestari” tuossa persoonalliseen tyyliinsä manasi erilaisia ongelmia! Täytyy kyllä olla hänen kanssaan olla samaa mieltä, että kyllä jarrupääsylinterin irroittamisessa tulee haastetta riittämään. :oops: Mutta se on sitten huomisen haasteita tai hetken milloin taas saa itsensä innostumaan! Mutta ihan tyytyväinen olen aloitukseen, koska hiukan pelkäsin, että miten saan tuon vaihdelaatikon pois? Mutta pienillä kylätalkoilla se onnistui.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2943
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hyvinhän se konehuoneen purku ja puhdistus etenee. Kyllä tuossa on sopivasti tavaraa verrattuna uudempiin konehuoneisiin. :D

Isot pojat puhaltelee koreja kuivajäällä. Ei tarvitse ihan luille asti purkaa, kun ei vahingoita esim jarruputkia jne.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 9127
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

Onhan se ehkä vähän likainen, mutta voi pojat missä kunnossa noilla ikävuosilla. Kyllähän tuota on ilo laittaa kun putsaamalla pääsee jo erittäin pitkälle, ei tartte rakentaa koko konehuonetta uusiksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24636
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kyllä se öljykertymä suojaa. Tahtarin alkuperäinen takavaimennin oli sisältä kuin uusi vaikka oli ollut liki 20v lämpiämättä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8119
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja mestari »

Aika hyvä näköistä loppupelissä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3025
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tänään olen taas ollut löytöretkillä? Onneksi löydöt eivät ole olleet mitään kauheita. Irroitin etulokasuojat ja huomasin, että vain pintaruostetta sieltä molemmilta puolilta löytyi. Sen verran kokeilin, että viitseliäisyydellä ja käsityöllä nuo saa poistettua. Sitten vaan hieman fosforihapolla pohjan viimeistelyä ennen pohjaamista. Tietysti tämän kaiken voisi teetättää jossain, mutta näin joutomiehenä ajattelin ainakin käsityönä tuota puhdistusta aloitella!

Kuva
Kuva

Vielä pitäisi tuo lämppärin moottori ja jarrupääsylinteri irrottaa konehuoneesta. Tuo jarrupääsylinteri tulee varmaan tällaiselle vanhalle ukolle olemaan melkoinen koitos, mutta täytyy vaan jotenkin haaste voittaa. Kaiken kaikkiaan pienellä vai lieneekö ”iso” kauhu tuon sylinterin kunto! 8O Uuden sylinterin löytäminenkin -64 malliin on haastava juttu? Olen tutkinut mahdollisuuksia, mutta kyllä ne vaikeat ovat? Hollannista saattaisi löytää korjatun vaihto-osan, mutta en ole saanut vastausta kyselyyn?

Kuva

Sitten vaan kohti uusia haasteita! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin