
Tätä ennen omistin tämän kyseisen yksilön, jonka jouduin/päätin vaihtamaan "järkevämpään" vaihtoehtoon. Tässä välissä autoja on ollut 3 eri kappaletta, ja nyt viimeisempänä tein sen päätöksen että työauto ja harrasteauto ovat erillään. Tästä syntyi sitten vallaton Saabbikuume, joka on jatkunut viime kesästä asti. Yksilöitä kiikarissa on ollut monta, pari kpl 9-3, pari OG satkuakin on ihmetelty, sekä yhtä tonnaria, mutta kaikissa ei vaan saatu yksinkertaisesti myyjän kanssa sovittua aikataulua tai muuta tyhmää.
Tämä kyseinen yksilö pompahti esiin nettiautossa, samantien viestiä ja treffit sovittu. Saapuessaan paikalle auto oli pahemmassa kunnossa kuin ajattelin, mutta ruosteettomuus yllätti positiivisesti, varsinkin takakaarista. Yksi pieni kohta löytyy kuskin puolelta, ja sekin kiritään kiinni ASAP. Koeajolle, auto oli tarpeeksi hyvä, ja tinkimisen jälkeen kaupat tuli

Heti yhteiskuvat kaverin satkun kanssa, johon olen päässyt ropailemaan pieniä juttuja


Autollahan on kilsoja, 308 000 km tarkalleen. Eikä myöskään todellakaan ole kaunis läheltä, mutta ei kyllä ole omistajansakkaan

Autohan on Belgiasta tuotu Suomeen 2008, ja nyt taidan olla 4 omistaja Suomen päässä. Huoltokirja oli hyvä, öljynvaihdot tehty tasasin väliajoin, sekä hajoavat osat vaihdettu. Eli oikein sopiva aihio pitäisi olla tämä.
Ja ropaushan alkoi mallia heti, sillä testiajon aikana todettiin pientä nykimistä vedossa, laskin sen melkein tyhjän tankin piikkiin. Tankki täyteen, ja tilanne helpottui huomattavasti, mutta silti pientä nykimistä oli havaittavissa 3-vaihteella. Noh, samantien Motonetin kautta ja tulppien vaihtoon, koska omistaja ei osannut kertoa milloin oli viimeksi vaihdettu.
Mies työssä n. 2h ostohetkestä


Vedossa oli jo smoothimpi, mutta silti pientä pätkimistä ja muuta outoutta oli ilmassa. Mutta ensimmäisen "onnistuneen" vedon jälkeen päähän tuli yksi ajatus: "Tämä ei ole muuten vakio", joten OBD kiinni ja ahtopaineet tarkkaillen ja niinhän se on, että "täysin vakio" B205E ahtaakin 0.8-1.0 baarin välissä

Toinen ropauksen aihe tänään oli, että kuskinpuoleinen etukaiutin ei tuottanut niitä kuuluisia ääniaaltoja. Nopealla kaiuttimien puolen vaihdolla totesin itse kaiuttimen rikkinäiseksi, joten täytyy uudet keksiä paikalle. Onhan nuo vakiot nyt aivan surkeat muistikuvan perusteella muutenkin, joten ei haittaa

Toisen umpion pyyhkiä osoitti about 180-astetta toiseen suuntaan, joten pitihän sekin korjata. Umpiota irti että päästään paremmin repimään sulka irti ja pyöräyttämään oikealle paikalleen. Moottorit yms revin irti kokonaan myöhemmällä ajalla.

Konepellistä otin vaimennusmaton pois kanssa, oli aika haperoisen näköinen + halusin tarkastaa missä kunnossa konepelti oli sisältä. Onneksi otin, sillä joku oli kerkenyt tehdä pesän sisäpuolelle jossain vaiheessa


Ja tästä tämä homma alkaa. Nyt vain pyrin tekemään tämän auton oikeasti hyvin. Ensiksi kaikki viat korjaukseen, sitten aloitetaan rakentelu alustasta ja jarruista, sitten kun kaikki muut ovat hyvässä hapessa, aletaan hakemaan niitä tehoja vähän tarkemmin. Venttiilikopan tiiviste menee vaihtoon ASAP, samoin huohotinpäivityksen teko on korkealla listalla. Sitten selvittämään onko lisää vuotoja/puutteita, ja sitten vasta rakentelemaan. Tämä kesä nyt kuitenkin on ajatus pitää suhteellisen näillä spekseillä, että voi itse ajamisesta nauttia. Tänne päivittelen sitten tekemisiäni sen mukaan mitä niitä tulee tehtyä.