Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja palauril »

Itse olen myös kahteen kolkkiin vaihtanut ng900:sen umpion lasit ilman ongelmia. Ainoastaan se kumihuuli on erilainen ja sen voi tosiaan vaihtaa vanhasta.
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Välipäivinä saatiin uusia osia oikein Amerikasta!
Tehostimen pumpun öljyvuotojen johdosta jäähdytysletkut vesipumpun seutuvilla näyttää pehminneen pahasti.
Jäähdytysjärjestelmässä ja jarruissa käytetään letkuissa ja tiivisteissä glykolia kestävää EPDM-kumia, joka ei kestä öljyä.

Letkut maksoi rockautossa yhteensä vain 6,66$ ja kaverin tilatessa osia omaan amerikanrautaansa jäi näiden lopullinen hinta melko olemattomaksi. Kiitoksia vaan Hessulle 8)
Tuota alavesiletkua ei saa enää alkuperäisenä euroopassa valmistettuna, vaan myös Hedin Parts tarjoaa tuohon nykyään vain kaukoidässä valmistettua tarvikeosaa. Luultavimmin "Üro parts" tulee samalta linjalta. Nyt odotellaan vain lauhempia kelejä, jotta taretaan vaihtaa letkut kotipihassa. Molemmat autotallit kun on varattu muille projekteille, jotka eivät sieltä omin avuin liiku vähään aikaan.

Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Pakkasten lauhduttua oli aika tehdä remonttia. Pohjolan tallissa tottakai. Tehostinöljyllä kyllästetyt vesiletkut tai hihna kun saattaa hajota milloin tahansa. Letkuremontin kulku meni suurinpiirtein näin:
-jäähdytysnesteet laskettiin vatiin
-alavesiletku ja vesipumpun pikkuletku irti
-klemmareiden puhdistus rasvasta ja uusien letkujen asennus

Vanhat letkut oli melkoisen tahmeassa kunnossa :?

Kuva
Kuva

Samalla vaihdettiin apulaitehihna:
-kiristin löysälle
-oikea etupyörä ja hihnan suojakotelo sekä ilmanottoletku irti
-hihnapyörien rassaus puhtaaksi, öljyllä pehmitetystä hihnasta oli sulanut paikoin kumia hihnapyörien uriin :roll:
-uusi 2013mm hihna paikoilleen ja auton kasaus takaisin pyörilleen

Lopuksi nestetäyttö uudella vihreällä jäähdytysnesteellä ja moottorin käyttö lämpimäksi.

Koeajolla tällainen kevennetty vapari-Saab lyhyine välityksineen tuntui yllättävän ketterältä ja kierrosherkältä autolta. Moottori vastaa kaasuun sohjossa iloisen kepeästi ja herkästi, sellainen turbomoottoreiden kuminauhamainen hitaus loistaa poissaolollaan. Myös käsijarru tuntui varsin napakalta ja tarjoilee perän kiltisti rinnalle sohjossa kuin viistokeula-og900 konsanaan.

Kytkin sen sijaan ei meinannut irrottaa kunnolla, peruutusvaihteen saaminen sisään oli välillä hankalaa. Onkohan vika vaijerissa vai onko kytkin voinut jumiutua jotenkin ulkona seisottamisen seurauksena?
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Kytkinvaijeria kiristettiin hitusen, nyt vaihteet kytkeytyy hienosti, myös peruutusvaihde.
Vaihdekepin nuppi on huonosti kiinni. Vaihtoehtoina olisi joko liimata nykyinen kiinni tai mieluummin vaihtaa tilalle 900/9000/og93 nuppi.

Kone pyörii aika herkästi. Sääli että vakionokat rajoittaa menoa yläkierroksilla, jotenkin tässä moottorissa tuntuisi olevan patoutuneita menohaluja tai jotain sellaista. :lol:

Lisävaloja käytiin testaamassa, halpis ledbarin valokuvio on leveä ja sopii paremmin mutkatielle kuin valtatielle. Keskimmäiset ledit valaisee suoraan eteenpän, kun taas reunimmaiset ledit levittää valoa lähimaastoon penkoille kuin ralliauton ojavalot konsanaan.

Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Lauantaina 1.2.2025 kävimme harjoittelemassa liukkaalla ajoa Opel Club Finlandin talvipäivillä Joutsan moottoriradalla.
GM-ajan Saab sopii tavallaan joukkoon, onhan tämä ollut uutena sellainen "kalliimpi ja parempi versio Opelista", ooppeleiden Lexus :D

Rata oli peilijäällä ja nollakelissä erittäin liukas. Nähtiinpä jopa kitkarenkailla varustettu auto, joka jäi tasaiselle liki jumiin jään sulaessa renkaiden alle kuopalle hetken paikallaan ollessaan :lol:

Kuva

Ng900 alla olevat 2015 paistetut Hakkapeliitta 8 renkaat ovat edelleen aika pehmeät, mutta ehkäpä ne olisi syytä jo uusia.
Pääasia, että 16v poika pääsi ajamaan peilijäällä olevaa rataa ympäri turvallisesti ympäri kymmeniä kierroksia. Harjoiteltiinpa siellä myös käsijarrun käyttöä yllättävissä tilanteissa, jos tie viettää ulkokaarteen ojaa kohti.

Testasimme myös kaarreajoa avittamalla kääntymistä vasemman jalan jarrun avulla:
Video radalta

Auto toimi koko reissun asiallisesti, vaikkakin kyljet ja puskurit sai osumia penkkoihin. Muita vaurioita ei kuitenkaan löydetty, kuin kaksin kerroin taittunut keulan rekisterikilpi. Pariin otteeseen auto karkasi aivan poikittain mutkan sisäpenkkaa nuollen, jolloin kilven reuna haukkasi penkkaan ja taittui :lol:

Tällainen edullisempi harrastepeli on siitä mukava ajoharjoittelussa, että sillä voi ajaa rohkeammin kuin käyttöautolla. Molemmat kuljettajat taisi pyörähtää pari kertaa ja pariin otteeseen töksähti keulakin vähän lumipenkan läpi. Saabia ei tarvinnut hinata, mutta itse hinasimme yhden ooppelin pois penkasta.
Viimeksi muokannut A_K_O, Ma Helmi 03, 2025 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7703
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eipä ollu ruuhkaa radalla :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Alkukevät on ollut hiljaiseloa Saabin osalta. Katsastuksesta haettiin hylky, pakoputki alkoi pöristä jo matkalla asemalle. Putki oli murtunut puoliksi poikki taka-akselin ylityksen kohdalta, mikä sekotti päästöt. Putkea ei ole vielä korjattu, autotalleissa on toiset projektit kesken, eikä ulkona viitsi alkaa putkea irrottamaan.

Taakse rakennettiin Genuinesaab -tyylinen poikkituki. Materiaalina käytettiin lähimarketista hankittua 30mm ja 25mm huonekaluputkea. Rakenne ei ole luja, mutta ei myöskään paina juuri mitään. Kiinnitys koriin tuli kolmella M10 ruuvilla, korin sivujäykkäreissä on reijät valmiina ja lattian poikkipalkkiin porattiin reiät. Pohjamaaliksi tuli hempelin 2k epoksia ja pintamaaliksi musta wrinkle kilikalipurkista.

Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Laten ng900 2.3i SE coupe -97

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Keväällä saatiin toinen kesäauto pihalle tallista ja päästiin vihdoin korjaamaan Saappia.

Kuva

Takaäänenvaimentimen putket ja kannakkeet tehtiin uusiksi. Ehjä liitos-osa saatiin leikattua käytetystä jousto-osasta. Putkikoko on tässä 60mm, vanha ruostunut vaparin taka-änkän putki oli 50mm.

Kuva

Käyrät leikattiin bilteman 63mm akselinylitysputkesta ja änkkärinä pysyy sama vanha 2.5" läpivirtaava Simons. Minä leikkelin putket ja Late hitsasi. Kannakkeet taivutettiin akseliteräksestä itsetehdyllä taivuttimella. Kuvan ottamisen jälkeen hitsisaumat sekä äänenvaimennin vielä maalattiin

Kuva

Eräällä keväisellä moponhakureissulla käytiin Ypäjältä hakemassa :saab: osia, samalla löytyi purkuautosta ehjä og93 vaihdekepin nuppi.
Väliaikainen femman nuppi sai väistyä pois. Nahkainen palje säilytettiin.

Kuva

Konehuoneen puolella akun teline ja kaasuläpälle askarreltu ilmanottoputki oli päässyt ruostumaan. Spraymaalit ei tosiaan pidä ruostetta poissa muutamaa kuukautta kauempaa. Ruosteet hiottiin ja hapotettiin pois ja pohjamaalattiin 2k epoksilla siveltimellä. Pintamaaliksi tuli edelleen spraymaalit :D

Kuva

Tänään ajoin saabin katsastukseen, alkumatkasta käsijarru jumitti, jarrut täristi, sekä nopeusmittari sekoili. Kaikki lähti kuitenkin toimimaan ihan vain käytöllä.

Kuva
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Vastaa Viestiin