Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8285
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eilen pyhäpäivän ratoksi em. osien vaihto. Pikkasen meinasi ’närvi’ palaa tuon vaihdevipstaakin asennus, kun en ottanut akkukoteloa pois tieltä, vaan puolittain sen alla tein vaihdon. Mutta joo, sen osalta kyllä kannarti vaihto tehdä, kun vaihdevivun liike on nyt paljon napakampi.

Muiden osien, siis moottoritilan osalta, taisi kaasuläpän o-renkaat mahdollinen vuotokohta, kun ylempi oli ihan kokonaan uraan painunut, ja katkesi irroittaessa. Myös alempi oli ’lintassa’, mutta kesti irroituksen.

Toki, vaihtamani ilmamassamittari saattoi olla viallinen, mutta se oli kuiten uuteen verrattuna kuin uusi. Jätin sen talliin osaksi millä kinneri suurin piirtein toimii.

Eilisen ja tämän testiajojen perusteella parametrit näyttäisi olevan paremmalla tontilla ja lambdakin asettuu nopeammin. Lämpötilaakin tuli kyyläiltyä ja termostaatti toimii paljon rivakammin kuin vanha.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8285
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sunnuntaisen ruuvauksen yksi huomio oli, että jarrutehostajan putken nipan ympäristö, eli imusarjan nurkka, oli taas öljyinen vaikka elokuussa putsasin sen.

Muuta en keksi kuin, että alipainepumppu vuotaa öljyä ja sitä päätyy jostain syystä takaiskun ohi. Tuota takaiskuhässäkkää tutkailin silloin aiemmin, niin tuo alipainepumpun puoleisesta oli hieman hankala saada ilmaa läpi.

Nooh, koska ko. palikka näkyi olevan ’discontinued’ niin bildelsbasen auki ja sieltä tilaten siisti käytetty, hintaan 825SEK, mikä teki tämän päivän kurssilla 77,14€.

Niin, ja trollpartsilta pitäisi tilata kans pari osaa, mutta niistä sitten lisää, kun on osat tilailtu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8285
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eilen hain uudet o-renkaat paikallisesta puljusta, valtavat 2€ meni niihin ja tänään sunnuntain ratoksi, niin kuin siinä sivussa, itse pumpun vaihto. Osa siis tuli melko kyytiä Halmstadista tänne länsirannikolle.

Juu, ei varmaan tarvitse enää ihmetellä ihmetellä miksi imusarjan nurkka on öjytöhnässä, kun jarrun alipaineputkesta valui pöydälle öljyä pumpun vaihdon aikana. Pitipä sitäkin puhdistaa/liotella ennen takaisin asennusta.

Lisäystä aiempaan: Jätin vanhan alipainepumpun pöydälle, ajatuksena purkaa se ja katsoa voiko sitä korjata. Oli parissa päivässä laskenut alleen melkoisen öljyläikän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8285
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tulipa tuossa saatettua vanha alipainepumppu räjäytyskuvan mukaiseen tilaan ja tutkailujen perusteella se pumpun sisällä oleva takaiskuventiili on mennyt rikki jossain vaiheessa, jolloin öljyä pääsee jarrun alipaineputkeen ja sitä kautta moottoriin.

Tällä hetkellä sekä pumpun päässä ja imusarjassa oleva nippa on siisti, eikä öljyä näytä olevan tursuillut. Toki tässä tuli syyslomailun ohella tehtyä pieni lomareissu, ja ennen reissua lisäsin öjyä, eikä reissun jälkeen näyttänyt pinta vailtuneen lainkaan. Taas tuli siis tehtyä jotain oikeaan suuntaan.

Tänään tosin tuli käytyä paikallisella kaatopaikalla ja palatessa alkoi, huom. vain kuljettajan puolella kerääntymään ’sinkkiä’ lasiin. Pitänee varmaan alkaa katseleen minkälaiset ilmastoinnin läppäohjausten palikat tulee kuskin puolelle, ne taitaa olla ns. menon kelkassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8285
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Talvirenkaiden vaihto, fasten belts-valon polttimoiden vaihto ja kuskin puolen askelmoottorin pähkäilyä/tutkailua.

Jokunen aika sitten tosiaan huomasin, että turvavyön varoitusvalo on pimeänä ja siihen piti hakea huoltamolta hurjaan 2,5€ hintaan polttimot.

Askelmoottoria pähkäillessä en osaa sanoa mikä sitä vaivaisi, mutta ko. palikan ruuvit oli löysällä ja saattoi olla, että akselikin liikkui kohti moottoria. Vaikea sanoa, kun tämän kokoinen gotletti ku on selällään auton jalkatilassa, niin toi käsien motoriikka on aika epämääräistä. Mut joo, nyt odotellaan kosteampaa säätä missä pääsee kokeileen. Ja talvihan sen näyttää toimiiko tuo kunnolla. Ainakin räpeltämisen jälkeen akseli pyöri ihan ok ja itse pömpelissä oleva musta muoviakseli liikkui mukana ja näytti ehjältä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8285
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Seuraavaan öljynvaihtoon, lenkku Mobil fs 0W-40-lientä, jämpti 39,90€ Kuk kulan Motonetista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin