Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hense
"Koeajolla"

Re: Ysitonninen käyttöpelinä ja projekti satku

Viesti Kirjoittaja Hense »

Hienot autot sulla ja kovaa tekemistä!

Oikaisitko tonnarin kampiakselin itse tai onko tietoa miten se tehtiin? Mulla olisi projektimoottori muuten valmis mutta kammessa 0.13mm heitto :oops:
WIS sallii max 0.10mm heiton niin ei ihan älytön kuitenkaan.
Janinou
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Janinou »

tetammi kirjoitti:
Ke Helmi 04, 2026 06:35
Mullaki on U-pultit vuosituhannen vaihteen ikäises suksiboxis, pikakiinnitys tarkoittanee muovimuttereita :mrgreen:

Nopeaa toimintaa kansirempan suhteen 8O
Mä olen siivonnut lämmintä talliin jo reilun kuukauden jos vaikka sais tonnarin sisään :facepalm_man:

No tälläkertaa aattelin oikein käydä läpi kaikki hyllyt, aika paljon on löytynyt ihan romuu mut aarteitaki mitä en oo ees muistanut. Helpottaa ehkä myös et kaikki ruuvi ja naulapaketit on nyt yhdes läjäs eikä seittämäs eri paikkaa :lol:

Edit. Joskus oli kans vastaava boxi
Kuva
Seoli kyllä pikainen remontti, ei viikonloppuna oikein muuta ehtinyt tehdäkkään, yleensä isommat rempat yritän keskittää kesälle, hitsaukset ymm ennakoitavissa olevat mutta nyt on corollastakin leima kylmä joka isällä kakkosautona niin ei silläkään voinut ajaa, kansiremontti nopeaa tai sitten olisi pitänyt ostaa joku halvempi räpsy tilapäisautoksi :lol:

Itse huomannut saman että tavaraa kyllä aina kertyy, varsinkin avoimet hyllyt on tallissa pahoja, niihin herkästi laskee tavaraa tavaran päälle ”väliaikaisesti” mutta kohta niissä on vaan kasa kaikkea :oops:

On kyllä Komea satku ja tonnari boxin kanssa 8)
Saab 9000 CDE 2,3t 95vm Harrastekäyttis
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti.
Saab 9000cs 2,0t 96vm Varaosa-auto
Janinou
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Janinou »

Hense kirjoitti:
Ke Helmi 04, 2026 12:09

Oikaisitko tonnarin kampiakselin itse tai onko tietoa miten se tehtiin? Mulla olisi projektimoottori muuten valmis mutta kammessa 0.13mm heitto :oops:
Paljon kiitoksia 8)

Aution Autolla ylivieskassa käytin kampiakselin oikaisussa, ennyt muista mutta taisin kysyä silloin miten se tehtiin mutta tehtäisiinköhän se, lyömällä/prässäyksellä en varmaksi muista.
Jos ylivieskaan ei kauhea matka niin
autiota ainakin voin suositella, heillä oli ainakin pitkä kokemus saabin kampiakseleista ja oikaisussa ei kauaa mennyt, olisikohan kampiakselin oikaisu ollut noin 30€ luokkaa, siihen plussana kaulojen kiillotus+ mittaukset noin 110€ eli ei ollenkaan paha, mittauksien mukaan oli siinä ja siinä kympin heitto, mutta ahdisti uusilla laakereilla, mutta tuli suoraksi ja mukavasti pyörii, toki eihän sitä tiiä että oliko glykon laakereissa itsessään pientä heittoa, tuli laitettua oikaistun kampiakselin kanssa sitten vähän kalliimmat laakerit, kun remontti paisui entisestään mutta nyt en niiden merkkiä muista
Saab 9000 CDE 2,3t 95vm Harrastekäyttis
Saab 900og t16 88vm projekti
Saab 900og i16 90vm projekti.
Saab 9000cs 2,0t 96vm Varaosa-auto
Hense
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja Hense »

Janinou kirjoitti:
Ke Helmi 04, 2026 13:16
Hense kirjoitti:
Ke Helmi 04, 2026 12:09

Paljon kiitoksia 8)

Aution Autolla ylivieskassa käytin kampiakselin oikaisussa, ennyt muista mutta taisin kysyä silloin miten se tehtiin mutta tehtäisiinköhän se, lyömällä/prässäyksellä en varmaksi muista.
Jos ylivieskaan ei kauhea matka niin
autiota ainakin voin suositella, heillä oli ainakin pitkä kokemus saabin kampiakseleista ja oikaisussa ei kauaa mennyt, olisikohan kampiakselin oikaisu ollut noin 30€ luokkaa, siihen plussana kaulojen kiillotus+ mittaukset noin 110€ eli ei ollenkaan paha, mittauksien mukaan oli siinä ja siinä kympin heitto, mutta ahdisti uusilla laakereilla, mutta tuli suoraksi ja mukavasti pyörii, toki eihän sitä tiiä että oliko glykon laakereissa itsessään pientä heittoa, tuli laitettua oikaistun kampiakselin kanssa sitten vähän kalliimmat laakerit, kun remontti paisui entisestään mutta nyt en niiden merkkiä muista
Kiitoksia vastauksesta! ei paha hinta oikaisusta tuo. kumpa olisi lähempänä niin veisin sinne. Saatan kokeilla itse jos löydän tietoa kuinka se kuuluu tehdä :D meikäläisen moottori on erittäin matalan budjetin viritys jäärata rassin keulille, siihen on hyvä kokeilla omia patentteja ja ottaa niistä opiksi :lol:
mestari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mestari »

Joskus tuli oikaisua isosta axelista 5 tonnin heitto ihan kaasupillistä kuumaa didkreetisti ja jäähdytys.
Toimiiko kampurassakin :?:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tetammi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Janinou kirjoitti:
Ke Helmi 04, 2026 13:02

On kyllä Komea satku ja tonnari boxin kanssa 8)
Tonnari on ollu jo pitkään tölkkitehtaalla mut ässä oottaa intoo :facepalm_man:

Tallin aarteista löytyi vuoden 1988 lisävarusteluettelo
Kuva

Edit. Löytyi myös 1993 vuoden lisävarusteluettelo
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992