Dodii!
Onhan aikaa vierähtänytkin, josko jotain saanut aikasekskin.
Automaattilaatikko tuli purettua paloiksi, osat pöydälle ja perusteelliseen puhdistukseen. Hemmetin paljon semmosta liukasta likasta liejua niistä löytyikin.
Sen jälkeen uudet lamellit ja kitkalevyt nippuun ja välysten mittaamisen jälkeen öljykylvyn kautta takas puhdistettuihin sylintereihin. Sylintereistä oli tällä välin männät puristettuina (hienoilla home-made työkaluilla ja puristimella) ulos ja putsauksessa, uusien voideltujen tiivisteiden kanssa takas sylintereihin.
Pari kärsinyttä osaa piti vaihtaa ja onneksi löytyivät sopivat purkulaatikosta, Saabilla maksavat aivan älyttömästi! Esim. toisen vaihteen vapaakytkin (semmonen rulla jossa jousia ja kuulia kehässä), hintana 500€. Joku tolkku näissäki....
Vanhat korvatut kitkalevyt ja lamellit ovat hyväkuntoiset, valmistajan tekstitkin vielä tallella kitkapinnoissa. Uudet lykkäsin kiinni kuitenkin, kun ne nyt tuli hommattuunkin.
Positiivista oli se, että laatikon käytännössä toteuttamiin oireisiinkin löytyivät vastaukset! Ja mitäs muuta sieltä löytyi kuin ranetusta...
Yhden jarrun mäntä oli väärä, vuosimalli männässä oli -86, jonka jälkeen oli vaihtunut uudemman malliseen, onneksi löytyi mäntä vm. 88.
Toinen rane oli käytännössä katsoen yhden laakerin kokonainen puuttuminen
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Laatikkoa kasatessa ja välystä säädettäessä pitää valita sopivanpaksuinen säätölevy, joka kyllä oli asiallisesti paikallaan, mutta oli "mitäliemetallia", kun oikean pitää olla PRONSSIA, joka aikaansaa laakeroinnin ja sen toimimisen vastinpinnan (männän hattu) kanssa. Tarkastellessa tuota laatikossa kiinniollutta säätölevyä, niin havaittavissa on selvää metallisiirtymää (kiinnisulanutta levyyn kuulumatonta metallia) vastinpintana toimivasta sylinterin hatusta, joka sekin oli hioutunut käyttökelvottomaksi (onneksi löytyi purkuosa). Voi vain kuvitella, kuinka kova kahnaus laatikossa on käynyt, meinaan ei luulisi, että tuommoinen metalli kovinkaan pienessä puristuksessa alkaa toteuttamaan siirtymää...
Jokatapauksessa huoltokirjan vikahakutaulukkoa tarkistelemalla pystyi jäljittämään laatikossa olleet oireet noihin vääriin/kärsineisiin osiin.
Tässä tällä kertaa jotain. Kuvia on tulossa lisää piakkoin.
Jatkuu....