Kilometrejä on kertynyt vain 177t, aika hyvä saavutus 23-vuotiaalta autolta. Kuntokin on aika pitkälti sen mukainen, ruostetta ei juurikaan ole ja sisusta on ryhdissään. Tekniikassa tosin on pientä huollontarvetta.
Vaihteistohan tässä on tosiaan parhaimman tuntuinen mitä olen missään ogsatkussa kokeillut, veikkaisin johtuvan osittain vähistä kilometreistä (onkohan vaihteistoöljyjäkin vaihdeltu jopa), ja siitä että pallon alla on öljyä eikä vaseliinia kuten uudemmissa.
Jonkinverran remppaa on jouduttu tekemään, mutta ei mitään kovin suurta. Painelaakeri oli aivan lopussa ja ulisi, luultavasti kytkintä luistattaneen aiemman käyttäjän vuoksi (käsittääkseni vanhempi nainen). Kytkinpaketti siis meni vaihtoon. Samoin virtalukkosylinteri jumittui täysin, ja meni myöskin vaihtoon. Muut lukot ovat kylläkin erittäin jämäkät, sisään ei ihan jäätelötikulla pääse.
Öljynvaihto tuli heti ajankohtaiseksi kun huomasin mittatikun öljyn olevan aivan mustaa. Öljyt pois, koneeseen puoli litraa bensaa hetkeksi likoamaan. Sitten sysimusta bensa taas pois ja uuden suodattimen kera uudet Mobil Super S - semisynteettiset öljyt. Pitänee varmaan lyhennetyllä vaihtovälillä vielä vaihtaa uudestaan öljyt, koneessa todennäköisesti on vieläkin aika paljon paskaa.
Muitakin huolto-osia on tullut vaihdeltua, tuplakaasarien toisessa kaasarissa oli kalvo revennyt joka aiheutti todella "mielenkiintoista" käytöstä.
Senkin jälkeen vielä kulkupuoli oli nykivää ja tehot sekä alavääntö hukassa. Tänään sitten perehdyin tarkemmin tuplaströmppien toimintaan, ja silmämääräisesti säädin synkronoinnin kohdalleen, lisäsin vaimennusöljyä sekä säädin tyhjäkäynnin. Käynti parani heti huomattavasti ja nykiminen on tiessään. Alavääntöäkin on suorastaan muhkeasti.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ainoana murheena onkin nyt sitten koneesta kuuluva ikävä räpättävä ääni, vähän samanlainen kuin olisi polkupyörän pinnojen välissä semmoinen ohut muovilätyskä. Ääni tuntuu kuuluvan parhaiten lämpimällä koneella sekä voimistuvan kierrosten mukaan.
Epäilykset kohdistuivat ensin jakoketjuun sekä venttiilivälyksiin. Nappasin siis venttiilikopan pois ja eikun välyksiä mittaamaan. Jakoketju tuntui jämäkältä ja kiristinkin näytti tulleen ulos vain jotain 6-8mm (karkea arvio), kuitenkin selvästi alle 10mm, eli käyttöikää pitäisi olla vielä jäljellä.
Onneksi (tai harmiksi?) venttiilivälykset sitten olivatkin sitten kaikki ihan suositusarvoissa, joten vika ei ilmeisesti ole ainakaan siinä. Käyntikin on varsin hyvä, siitä huolimatta että virranjakajan alipainekellon huomasin vuotavan ja tulppasin sen väliaikaisratkaisuksi, kunnes saan ehjän tilalle. Tässä 8-venttiilisessä koneessa ei ilmeisesti alipainesäädöllä ole niin tuntuvaa vaikutusta, kun kierrosten mukaan toimiva keskipakoennakko säätää jo sytytystä aika paljon..
Seuraava epäilys sitten osuu käyttöhihnan ja sen apulaitteiden tienoolle. Tässä vuosimallissahan on vain yksi ainoa hihna, joka käyttää sekä vesipumppua että laturia. Ohjaustehostintakaan ei ole. Vesipumppu näyttää vaihdetulta jokin aika sitten, olisikohan siinä rempassa mennyt sitten jotain pieleen. Seuraavaksi kai on sitten koitettava käyttää autoa ilman hihnaa, ja yritettävä kuunnella jonkin "äänitorven" avulla eri apulaitteita, jos ääni paikallistuisi tarkemmin..
Tuli otettua tuossa muutama kuva venttiilikopan avauksen yhteydessä, huomaa tosiaan että öljynvaihtoväli oli venähtänyt aika pitkäksi, tuommoista karstaa oli venttiilikopan pinnassa. Nokka-akseli näytti kuitenkin olevan kunnossa, voisi tosin ehkä vielä ottaa nokkapukit irti ja tarkistaa.
http://seth900.ath.cx/~jcarlson/glsremppa/