Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Pitää ehdottomasti selvittää tuo moottoriasia. Toki nyt alkuun meille kyllä opetteluvaiheessa riittää tuo pienempitehoisempikin;) Nälkä kasvaa kuitenkin yleensä syödessä;)

Tänään lauantaina tulee olemaan suuri päivä! Yritämme saada ensimmäiset savut koneesta (auton ollessa omistuksessamme). Raportoimme tästä projektin vaiheesta lisää varmaan heti alkuviikosta.

Onko kenelläkään tiedossa vaihdelaatikkovelhojen yhteystietoja? Muutamilta olemme jo tiedustelleetkin kisalaatikon ryhmäratasta, mutta tähän mennessä huonoin tuloksin. Tiedusteluja on tehty Ruotsia myöten ja sitä "tutkintalinjaa" ainakin vielä jatkamme. Kai sitä nyt kotimaastakin osaajia löytyy? Kaikista vihjeistä olemme kiitollisia.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

No niin, nyt lauantaina saatiin viimeisetkin apulaitteet ja ruiskun johdot paikoilleen. Samoin lisäiltiin tarvittavat nesteet. Kaiken piti olla valmista ensimmäisten savujen ottaa, mutta...

Avain ei suostunut kääntymään virtalukossa. Tunnin verran jaksoimme yrittää erilaisia keinoja. Pakkia päälle ja pois yms. "vaikka mitä pielavetisiä", mutta ei suostunut avain kääntymään. Jäi siis savut ottamatta.

Viaksi diagnosoitiin viallinen lukkopesä/vaihteenvalitsin ja vika pitäisi nyt olla korjattu. Tällä viikolla yritämme siis kääntää avaimesta uudestaan:)

Kyllä muuten söi miestä kun kaikki muut jutut on valmiina, eikä avain käänny virtalukossa!
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

VOITON PÄIVÄ!

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Se toimii sittenkin, eli auto lähti vihdoinkin käyntiin --> syy starttaamattomuuteen oli perinteinen --> kaksi johtoa väärässä paikassa. :lol: Äänet oli komeaa kuultavaa...Seuraavaksi katsastusmiesten pakeille jos kelpaisi kilpiin...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Vaihdelaatikko korjaaja

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Pinis kirjoitti: Onko kenelläkään tiedossa vaihdelaatikkovelhojen yhteystietoja? Muutamilta olemme jo tiedustelleetkin kisalaatikon ryhmäratasta, mutta tähän mennessä huonoin tuloksin. Tiedusteluja on tehty Ruotsia myöten ja sitä "tutkintalinjaa" ainakin vielä jatkamme. Kai sitä nyt kotimaastakin osaajia löytyy? Kaikista vihjeistä olemme kiitollisia.
Oletko kokeillut sellaista kuin Toiva(i)nen Tomi ja asustelee Jyväskylän maalaiskunnassa Vaajakoskella. Numeroa en valitettavasti muista.

On ostanut jossakin vaiheessa Ruotsissa jonkun vaihdelaatikkotehtaaan vanhan varaston.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

saab_99_rallye kirjoitti:Alkuperäinen 1977 tehtaan rakentama, autoja tehty alunperin 3 kpl samanlaisia. Nykyinen maalipinta ei ole alkuperäinen, tarkoitus on tehdä autosta alkuperäisen näköinen mitä se oli vuonna -77. Autosta on tarkoitus tehdä historickelpoinen peli pienillä muutoksilla mm. vilkut ja takavalot. Tällä hetkellä autosta on kisalaatikko rikki, eli rattaista puuttuu muutama hammas, selvittelemme korjausmahdollisuutta rattaisiin. Tarkoitus on saada auto mahdollisimman nopeasti sinne minne se kuuluukin eli tielle ja kisoihin./
Vilkut ja takavalot vaihtuivat 76/77, eli jos auton valmistenumero on 9976***, siihen kuuluu pienet vilkut ja takavalot, ja jos se on 9977***, siihen kuuluu isot vilkut ja takavalot.

AJ*-rekkarit ovat juurikin tuossa rajalla. Minulla on 4.1.77 ensirekisteröity 9977***, jonka alkuperäinen rekisterinumero on AJN-504.

Rallikäyttöön on toki voitu rekisteröidä 76-mallisia ysiysejä vielä -77.

Onnea ja menestystä projektille, pidä meidät ajan tasalla!

Pena
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tuoreena tietona kerrottakoon, että tänään saatiin kaikki bensavuodot sekä ilmamäärämittarin ilmavuodot tukittua ja nyt kone käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Vielä ei päästy testiajolle, koska tallin oven tukki jarruremontissa ollut GMC, mutta huomenna pitäisi päästä hurulle. Vähän jännittää, että miten laatikko toimii...

Kovasti pakosarja kärytti, mutta siellä varmaan palaa kaikki crc:t ja rasvat, jota asennusvaiheessa varmaan pakosarjan päällekkin roiskui.

Oli muuten miehekkäät äänet:)
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Vain pakki puuttuu...

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tänään oli sitten se suuri päivä eli auto kulki muutenkin kuin työntämällä. Kävimme pihalla vetämässä muutaman rundin ja kuulostelimme vehkeitten toimivuutta, moottori toimii kuten pitääkin eli ei kilise ja kolise, käy tasaisesti eikä vuoda mitään ja mittaritkin pysyy sallituissa rajoissa. Tiukempia jarrutuksia tehdessämme huomasimme että jarrut hävisivät, syy löytyi vasemmasta takajarrusta, eli ilmeisesti vanne oli pikkuhiljaa kuluttanut takajarrusatulaa niin paljon että tiiviste oli tullut näkyviin ja se sitten petti. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa vai onko meidän vanteet vain jotenkin omituisia? Samalla tarkistimme myös oikean puolen ja huomasimme että myös sieltä satula alkoi olla aika lopussa eli vaihtoon menee. Sitten vielä ainoa ratkaisematon ongelmamme eli automme kulkee pelkästään eteenpäin eli pakki on hakusassa mutta yritämme selvittää mistä pakki löytyisi. Kamerakin piti taas ottaa mukaan mutta arvatkaa muistinko....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Pakki on löytynyt

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Päivitystä tilanteeseen,eli viime hetken kuulumiset. Kadonnut pakki löytyi tänään pienen rassailun ja pähkäilyn jälkeen. Vika paikallistettiin vaihdekeppiin, vaihdekepin sisällä kulkeva salpaan yläpäästä kiinnittyvä metallilanka oli päässyt irti alapään jousesta ja näin ollen se ei nostanut jousta ja vaihdekeppi ei päässyt "loksahtamaan" pakin koloon. Näinollen automme on valmista kauraa katsastukseen pientä pakoputken paikkausta lukuunottamatta, tarkoitus olisi tarjota autoa katsatusmiehelle maanantaina tai alkuviikosta. Rekisteriksi haemme alkuperäisen AJX-702 joka onnistuu ilman lisäkustannuksia koska se on auton alkuperäinen rekkari. Ajattelimme myös maalata auton sisältä valkoiseksi nykyisen punaisen sijaan niin ei ole niin synkän näköinen ja ulkopuolelta oheisen kuvan mukaiseksi.

Kuva Suurajot 1977 Tapio Rainio / Erkki Nyman

Kuulimme myös vielä vahvistamattoman huhun että kolmas "kadoksissa" ollut auto olisi ehkä löytynyt ja se sijaitsisi Vantaan suunnalla mutta palaamme tähän kunhan saamme vahvistusta asiaan ja keskustelemme muutaman ihmisen kanssa ellei jollain jo ole parempaa tietoa asiasta.

Henri
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Syys 09, 2005 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Saab 99 ensivoitto

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Kävin sadepäivien iloksi hakemassa kirjastosta Vauhdin Maailman vuosikerrat 74 - 78 ja samalla lueskelin niitä "sillä silmällä" olisiko autostamme juttua niissä, ja olihan niissä eli tuo edellisessä jutussa oleva kuva on siis vuoden -77 suurajoista ja seuraava juttu on Saab 99 :n ensimmäisestä voitosta suomessa ja sattui olemaan vielä meidän autolla :lol:

Kuva VM -78

Tästä innostuneena Pinis kaiveli netistä Roger Sandström nimisen kaverin yhteystiedot ja kokeili olisiko sama kaveri, ja olihan se, eli saimme kuulla mielenkiintoisia juttuja "aikalaiselta" eli auton ensimmäiseltä omistajalta kilpatallin jälkeen. Rogerilta löytyi jopa leikekirja omalta ajajauraltaan ja hän on tulossa Neste Ralliin Jyväskylään ja sovimme alustavasti treffit, hän lupasi ottaa kirjan mukaan niin saamme ehkäpä uutta materiaalia automme historiasta.

PS. Suosittelen noihin Vauhdin Maailman vuosikertoihin tutustumista, niissä oli paljon mielenkiintoista "Saab henkistä" juttua.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Sehän on reikä...

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Päivitystä rojektiin, eli putki hitsattu ja reiät tukittu, maali vaan pintaan niin hyvä tulee.

Kuva

pohjaa ronkkiessamme huomasimme että vasen helma oli aika viimeisillään, takatunkin kohdan paikalla oli suoranainen reikä eli katsastukseen ei tuolla aukolla kannata kokeilla eli rälläkkä- ja hitsaushommiksi meni.

Kuva

Katsastus siirtyy siis ensi viikolle kunhan saamme reiän tukittua.

Lopuksi jälleen kisakuva vuodelta -80 Marcello -rallista puikoissa Roger Sandström.Tuollainen tuleva maalaus siis tulee olemaan

Kuva

ensi kerralla ehkä jo kuvia missä auto todistettavasti liikkuu...
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Marras 25, 2005 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Hienolta näyttää, tuossa koko hommassa on nostalgiaa! :D Autosta tulee todella hieno, mahtavaa! :wink: Tuon auton arvo vain nousee vanhetessaan!
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Aikaisemmin oli keskustelua tuosta mahdollisesta 16v koneesta. Alkuperäisen koneen mysteeri ei vielä ole selvinnyt, mutta sen verran jo tiedetään, että tehtaan tallilta auton hankkineelle Roger Sandströmille tehdastallin Robi Gröndahl rakensi autoon moottorin. Tarina ei kerro onko esimerkiksi lohko alkuperäinen...

Joka tapauksessa Rogerin hankkimaan autoon tuli tämä nykyinen ruisku, joka ei ollut siis 16 venttiilinen. Moottorista otettiin tehoja kuulemma alkuvaiheessa noin 220 Volvon venttiilejä hyödyntämällä, mutta kansi ei tahtonut kestää moisia tehoja. Moottoririkon jälkeen vaihdettiin tilalle Saabin omat venttiilit ja tehot putosivat noin 185-190 tienoille. Hyötynä saavutettiin kuitenkin luotettavuus.

Salapoliisin työ jatkuu;) Seuraavaksi tavoitellaan Robia.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

KKuisma kirjoitti:Onko muuten tietoa missä vaiheessa tuolta pellin alta on hävinnyt se tuplanokkainen 16 venttiilinen kisakone, jossa oli n. 220 hepoa? Luulisi ainakin, että noissa Suurajotaistoissa semmoinen löytyy nokalta!
No nyt on auton alkuperäisistä moottoreistakin tietoa:) Konehuoneessa on , juuri niin kuin muistitkin, ollut 16v koneet. Silloisessa kilpatallissa vaikuttanut ja automme rakentanut Robert Gröndahl kertoi, että autot olivat varustettu alunperin 8 venttiilisellä kaksilitraisella moottorilla, joka tallin toimesta muutettiin 16 venttiiliseksi. Kannet tulivat tehtaalta raakavaluna ja tiimi rakensi ne loppuun. Kyseessä olivat siis todelliset prototyypit.

Samalla soitolla paljastui, että vapaasti hengittäviä autoja rakennettiin vain kaksi. Aikaisemman tiedon mukaan niitä olisi ollut kolme. Robertin mukaan Espoon automuseon auto ei ole alunperin kilpatallin rakentama, eikä rekisterinumerokaan täsmää. Myöhemmin rakennettiin yksi turbo-versio ilmeisesti Antero Laineelle.

Tallin lakkauttamisen jälkeen automme myytiin eteenpäin ja sääntöjen muuttumisen vuoksi moottori muutettiin 8 venttiiliseksi. Muutoksenkin jälkeen koneestä löytyi parhaimmillaan vielä 220 hevosvoimaa. Tästä lisätietoa edellisessa viestissäni.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Se etenee sittenkin...

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

eli pitkästä aikaa päivitystä projektiin (lue: työt haittaa harrastuksia). Eilen oli tarkoitus hitsata pohjasta loput kolot umpeen, mutta toinen auto oli nosturilla ja homma siirtyy ensi viikkon. Saimme kuitenkin jotain myös aikaiseksi, eli paikansimme moottorista vuotavan kohdan mistä työnsi vedet pihalle. Kohdaksi paljastui imusarjan juuren mutterien huono kiinnitys, nyt homman pitäisi olla ok. Samalla keikalla myös revimme vanhat tarrat kyljestä ja pesimme auton.
Kuva On se puhdas.

Vaihdelaatikon kunnostusprojektimme on myös hieman edennyt, selvittelyjen jälkeen ruotsista löytyisi hajonneen ryhmärattaan tilalle sekä uusi että käytetty, hintaa noille tulisi uusi 644 eur ja käytetty 429 eur ...no elämä on....Kävin myös eilen Vaajakoskella Toivaisen juttusilla rattaan kanssa josko olisi tietoa löytynyt mistä moisia löytyisi, mutta arveli että suomesta niitä on aika hankalaa ellei mahdotonta löytää.

Alkaa tuntua että melkein helpompaa on teettää jossain pajalla kokonaan uusi. Hyviä vinkkejä Jyväskylän lähellä olevista pajoista otetaan vastaan.
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Marras 25, 2005 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ai ai, hyvältä näyttää! :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin