Saab 99 Rallye projekti
Pitää ehdottomasti selvittää tuo moottoriasia. Toki nyt alkuun meille kyllä opetteluvaiheessa riittää tuo pienempitehoisempikin;) Nälkä kasvaa kuitenkin yleensä syödessä;)
Tänään lauantaina tulee olemaan suuri päivä! Yritämme saada ensimmäiset savut koneesta (auton ollessa omistuksessamme). Raportoimme tästä projektin vaiheesta lisää varmaan heti alkuviikosta.
Onko kenelläkään tiedossa vaihdelaatikkovelhojen yhteystietoja? Muutamilta olemme jo tiedustelleetkin kisalaatikon ryhmäratasta, mutta tähän mennessä huonoin tuloksin. Tiedusteluja on tehty Ruotsia myöten ja sitä "tutkintalinjaa" ainakin vielä jatkamme. Kai sitä nyt kotimaastakin osaajia löytyy? Kaikista vihjeistä olemme kiitollisia.
Tänään lauantaina tulee olemaan suuri päivä! Yritämme saada ensimmäiset savut koneesta (auton ollessa omistuksessamme). Raportoimme tästä projektin vaiheesta lisää varmaan heti alkuviikosta.
Onko kenelläkään tiedossa vaihdelaatikkovelhojen yhteystietoja? Muutamilta olemme jo tiedustelleetkin kisalaatikon ryhmäratasta, mutta tähän mennessä huonoin tuloksin. Tiedusteluja on tehty Ruotsia myöten ja sitä "tutkintalinjaa" ainakin vielä jatkamme. Kai sitä nyt kotimaastakin osaajia löytyy? Kaikista vihjeistä olemme kiitollisia.
Kiristän tästä vielä vähän...
No niin, nyt lauantaina saatiin viimeisetkin apulaitteet ja ruiskun johdot paikoilleen. Samoin lisäiltiin tarvittavat nesteet. Kaiken piti olla valmista ensimmäisten savujen ottaa, mutta...
Avain ei suostunut kääntymään virtalukossa. Tunnin verran jaksoimme yrittää erilaisia keinoja. Pakkia päälle ja pois yms. "vaikka mitä pielavetisiä", mutta ei suostunut avain kääntymään. Jäi siis savut ottamatta.
Viaksi diagnosoitiin viallinen lukkopesä/vaihteenvalitsin ja vika pitäisi nyt olla korjattu. Tällä viikolla yritämme siis kääntää avaimesta uudestaan:)
Kyllä muuten söi miestä kun kaikki muut jutut on valmiina, eikä avain käänny virtalukossa!
Avain ei suostunut kääntymään virtalukossa. Tunnin verran jaksoimme yrittää erilaisia keinoja. Pakkia päälle ja pois yms. "vaikka mitä pielavetisiä", mutta ei suostunut avain kääntymään. Jäi siis savut ottamatta.
Viaksi diagnosoitiin viallinen lukkopesä/vaihteenvalitsin ja vika pitäisi nyt olla korjattu. Tällä viikolla yritämme siis kääntää avaimesta uudestaan:)
Kyllä muuten söi miestä kun kaikki muut jutut on valmiina, eikä avain käänny virtalukossa!
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
VOITON PÄIVÄ!
Se toimii sittenkin, eli auto lähti vihdoinkin käyntiin --> syy starttaamattomuuteen oli perinteinen --> kaksi johtoa väärässä paikassa. Äänet oli komeaa kuultavaa...Seuraavaksi katsastusmiesten pakeille jos kelpaisi kilpiin...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Vaihdelaatikko korjaaja
Oletko kokeillut sellaista kuin Toiva(i)nen Tomi ja asustelee Jyväskylän maalaiskunnassa Vaajakoskella. Numeroa en valitettavasti muista.Pinis kirjoitti: Onko kenelläkään tiedossa vaihdelaatikkovelhojen yhteystietoja? Muutamilta olemme jo tiedustelleetkin kisalaatikon ryhmäratasta, mutta tähän mennessä huonoin tuloksin. Tiedusteluja on tehty Ruotsia myöten ja sitä "tutkintalinjaa" ainakin vielä jatkamme. Kai sitä nyt kotimaastakin osaajia löytyy? Kaikista vihjeistä olemme kiitollisia.
On ostanut jossakin vaiheessa Ruotsissa jonkun vaihdelaatikkotehtaaan vanhan varaston.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Saab 99 Rallye projekti
Vilkut ja takavalot vaihtuivat 76/77, eli jos auton valmistenumero on 9976***, siihen kuuluu pienet vilkut ja takavalot, ja jos se on 9977***, siihen kuuluu isot vilkut ja takavalot.saab_99_rallye kirjoitti:Alkuperäinen 1977 tehtaan rakentama, autoja tehty alunperin 3 kpl samanlaisia. Nykyinen maalipinta ei ole alkuperäinen, tarkoitus on tehdä autosta alkuperäisen näköinen mitä se oli vuonna -77. Autosta on tarkoitus tehdä historickelpoinen peli pienillä muutoksilla mm. vilkut ja takavalot. Tällä hetkellä autosta on kisalaatikko rikki, eli rattaista puuttuu muutama hammas, selvittelemme korjausmahdollisuutta rattaisiin. Tarkoitus on saada auto mahdollisimman nopeasti sinne minne se kuuluukin eli tielle ja kisoihin./
AJ*-rekkarit ovat juurikin tuossa rajalla. Minulla on 4.1.77 ensirekisteröity 9977***, jonka alkuperäinen rekisterinumero on AJN-504.
Rallikäyttöön on toki voitu rekisteröidä 76-mallisia ysiysejä vielä -77.
Onnea ja menestystä projektille, pidä meidät ajan tasalla!
Pena
Tuoreena tietona kerrottakoon, että tänään saatiin kaikki bensavuodot sekä ilmamäärämittarin ilmavuodot tukittua ja nyt kone käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Vielä ei päästy testiajolle, koska tallin oven tukki jarruremontissa ollut GMC, mutta huomenna pitäisi päästä hurulle. Vähän jännittää, että miten laatikko toimii...
Kovasti pakosarja kärytti, mutta siellä varmaan palaa kaikki crc:t ja rasvat, jota asennusvaiheessa varmaan pakosarjan päällekkin roiskui.
Oli muuten miehekkäät äänet:)
Kovasti pakosarja kärytti, mutta siellä varmaan palaa kaikki crc:t ja rasvat, jota asennusvaiheessa varmaan pakosarjan päällekkin roiskui.
Oli muuten miehekkäät äänet:)
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vain pakki puuttuu...
Tänään oli sitten se suuri päivä eli auto kulki muutenkin kuin työntämällä. Kävimme pihalla vetämässä muutaman rundin ja kuulostelimme vehkeitten toimivuutta, moottori toimii kuten pitääkin eli ei kilise ja kolise, käy tasaisesti eikä vuoda mitään ja mittaritkin pysyy sallituissa rajoissa. Tiukempia jarrutuksia tehdessämme huomasimme että jarrut hävisivät, syy löytyi vasemmasta takajarrusta, eli ilmeisesti vanne oli pikkuhiljaa kuluttanut takajarrusatulaa niin paljon että tiiviste oli tullut näkyviin ja se sitten petti. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa vai onko meidän vanteet vain jotenkin omituisia? Samalla tarkistimme myös oikean puolen ja huomasimme että myös sieltä satula alkoi olla aika lopussa eli vaihtoon menee. Sitten vielä ainoa ratkaisematon ongelmamme eli automme kulkee pelkästään eteenpäin eli pakki on hakusassa mutta yritämme selvittää mistä pakki löytyisi. Kamerakin piti taas ottaa mukaan mutta arvatkaa muistinko....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Pakki on löytynyt
Päivitystä tilanteeseen,eli viime hetken kuulumiset. Kadonnut pakki löytyi tänään pienen rassailun ja pähkäilyn jälkeen. Vika paikallistettiin vaihdekeppiin, vaihdekepin sisällä kulkeva salpaan yläpäästä kiinnittyvä metallilanka oli päässyt irti alapään jousesta ja näin ollen se ei nostanut jousta ja vaihdekeppi ei päässyt "loksahtamaan" pakin koloon. Näinollen automme on valmista kauraa katsastukseen pientä pakoputken paikkausta lukuunottamatta, tarkoitus olisi tarjota autoa katsatusmiehelle maanantaina tai alkuviikosta. Rekisteriksi haemme alkuperäisen AJX-702 joka onnistuu ilman lisäkustannuksia koska se on auton alkuperäinen rekkari. Ajattelimme myös maalata auton sisältä valkoiseksi nykyisen punaisen sijaan niin ei ole niin synkän näköinen ja ulkopuolelta oheisen kuvan mukaiseksi.
Suurajot 1977 Tapio Rainio / Erkki Nyman
Kuulimme myös vielä vahvistamattoman huhun että kolmas "kadoksissa" ollut auto olisi ehkä löytynyt ja se sijaitsisi Vantaan suunnalla mutta palaamme tähän kunhan saamme vahvistusta asiaan ja keskustelemme muutaman ihmisen kanssa ellei jollain jo ole parempaa tietoa asiasta.
Henri
Suurajot 1977 Tapio Rainio / Erkki Nyman
Kuulimme myös vielä vahvistamattoman huhun että kolmas "kadoksissa" ollut auto olisi ehkä löytynyt ja se sijaitsisi Vantaan suunnalla mutta palaamme tähän kunhan saamme vahvistusta asiaan ja keskustelemme muutaman ihmisen kanssa ellei jollain jo ole parempaa tietoa asiasta.
Henri
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Syys 09, 2005 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Saab 99 ensivoitto
Kävin sadepäivien iloksi hakemassa kirjastosta Vauhdin Maailman vuosikerrat 74 - 78 ja samalla lueskelin niitä "sillä silmällä" olisiko autostamme juttua niissä, ja olihan niissä eli tuo edellisessä jutussa oleva kuva on siis vuoden -77 suurajoista ja seuraava juttu on Saab 99 :n ensimmäisestä voitosta suomessa ja sattui olemaan vielä meidän autolla
VM -78
Tästä innostuneena Pinis kaiveli netistä Roger Sandström nimisen kaverin yhteystiedot ja kokeili olisiko sama kaveri, ja olihan se, eli saimme kuulla mielenkiintoisia juttuja "aikalaiselta" eli auton ensimmäiseltä omistajalta kilpatallin jälkeen. Rogerilta löytyi jopa leikekirja omalta ajajauraltaan ja hän on tulossa Neste Ralliin Jyväskylään ja sovimme alustavasti treffit, hän lupasi ottaa kirjan mukaan niin saamme ehkäpä uutta materiaalia automme historiasta.
PS. Suosittelen noihin Vauhdin Maailman vuosikertoihin tutustumista, niissä oli paljon mielenkiintoista "Saab henkistä" juttua.
VM -78
Tästä innostuneena Pinis kaiveli netistä Roger Sandström nimisen kaverin yhteystiedot ja kokeili olisiko sama kaveri, ja olihan se, eli saimme kuulla mielenkiintoisia juttuja "aikalaiselta" eli auton ensimmäiseltä omistajalta kilpatallin jälkeen. Rogerilta löytyi jopa leikekirja omalta ajajauraltaan ja hän on tulossa Neste Ralliin Jyväskylään ja sovimme alustavasti treffit, hän lupasi ottaa kirjan mukaan niin saamme ehkäpä uutta materiaalia automme historiasta.
PS. Suosittelen noihin Vauhdin Maailman vuosikertoihin tutustumista, niissä oli paljon mielenkiintoista "Saab henkistä" juttua.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Sehän on reikä...
Päivitystä rojektiin, eli putki hitsattu ja reiät tukittu, maali vaan pintaan niin hyvä tulee.
pohjaa ronkkiessamme huomasimme että vasen helma oli aika viimeisillään, takatunkin kohdan paikalla oli suoranainen reikä eli katsastukseen ei tuolla aukolla kannata kokeilla eli rälläkkä- ja hitsaushommiksi meni.
Katsastus siirtyy siis ensi viikolle kunhan saamme reiän tukittua.
Lopuksi jälleen kisakuva vuodelta -80 Marcello -rallista puikoissa Roger Sandström.Tuollainen tuleva maalaus siis tulee olemaan
ensi kerralla ehkä jo kuvia missä auto todistettavasti liikkuu...
pohjaa ronkkiessamme huomasimme että vasen helma oli aika viimeisillään, takatunkin kohdan paikalla oli suoranainen reikä eli katsastukseen ei tuolla aukolla kannata kokeilla eli rälläkkä- ja hitsaushommiksi meni.
Katsastus siirtyy siis ensi viikolle kunhan saamme reiän tukittua.
Lopuksi jälleen kisakuva vuodelta -80 Marcello -rallista puikoissa Roger Sandström.Tuollainen tuleva maalaus siis tulee olemaan
ensi kerralla ehkä jo kuvia missä auto todistettavasti liikkuu...
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Marras 25, 2005 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Hienolta näyttää, tuossa koko hommassa on nostalgiaa! Autosta tulee todella hieno, mahtavaa! Tuon auton arvo vain nousee vanhetessaan!
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Aikaisemmin oli keskustelua tuosta mahdollisesta 16v koneesta. Alkuperäisen koneen mysteeri ei vielä ole selvinnyt, mutta sen verran jo tiedetään, että tehtaan tallilta auton hankkineelle Roger Sandströmille tehdastallin Robi Gröndahl rakensi autoon moottorin. Tarina ei kerro onko esimerkiksi lohko alkuperäinen...
Joka tapauksessa Rogerin hankkimaan autoon tuli tämä nykyinen ruisku, joka ei ollut siis 16 venttiilinen. Moottorista otettiin tehoja kuulemma alkuvaiheessa noin 220 Volvon venttiilejä hyödyntämällä, mutta kansi ei tahtonut kestää moisia tehoja. Moottoririkon jälkeen vaihdettiin tilalle Saabin omat venttiilit ja tehot putosivat noin 185-190 tienoille. Hyötynä saavutettiin kuitenkin luotettavuus.
Salapoliisin työ jatkuu;) Seuraavaksi tavoitellaan Robia.
Joka tapauksessa Rogerin hankkimaan autoon tuli tämä nykyinen ruisku, joka ei ollut siis 16 venttiilinen. Moottorista otettiin tehoja kuulemma alkuvaiheessa noin 220 Volvon venttiilejä hyödyntämällä, mutta kansi ei tahtonut kestää moisia tehoja. Moottoririkon jälkeen vaihdettiin tilalle Saabin omat venttiilit ja tehot putosivat noin 185-190 tienoille. Hyötynä saavutettiin kuitenkin luotettavuus.
Salapoliisin työ jatkuu;) Seuraavaksi tavoitellaan Robia.
Kiristän tästä vielä vähän...
No nyt on auton alkuperäisistä moottoreistakin tietoa:) Konehuoneessa on , juuri niin kuin muistitkin, ollut 16v koneet. Silloisessa kilpatallissa vaikuttanut ja automme rakentanut Robert Gröndahl kertoi, että autot olivat varustettu alunperin 8 venttiilisellä kaksilitraisella moottorilla, joka tallin toimesta muutettiin 16 venttiiliseksi. Kannet tulivat tehtaalta raakavaluna ja tiimi rakensi ne loppuun. Kyseessä olivat siis todelliset prototyypit.KKuisma kirjoitti:Onko muuten tietoa missä vaiheessa tuolta pellin alta on hävinnyt se tuplanokkainen 16 venttiilinen kisakone, jossa oli n. 220 hepoa? Luulisi ainakin, että noissa Suurajotaistoissa semmoinen löytyy nokalta!
Samalla soitolla paljastui, että vapaasti hengittäviä autoja rakennettiin vain kaksi. Aikaisemman tiedon mukaan niitä olisi ollut kolme. Robertin mukaan Espoon automuseon auto ei ole alunperin kilpatallin rakentama, eikä rekisterinumerokaan täsmää. Myöhemmin rakennettiin yksi turbo-versio ilmeisesti Antero Laineelle.
Tallin lakkauttamisen jälkeen automme myytiin eteenpäin ja sääntöjen muuttumisen vuoksi moottori muutettiin 8 venttiiliseksi. Muutoksenkin jälkeen koneestä löytyi parhaimmillaan vielä 220 hevosvoimaa. Tästä lisätietoa edellisessa viestissäni.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Se etenee sittenkin...
eli pitkästä aikaa päivitystä projektiin (lue: työt haittaa harrastuksia). Eilen oli tarkoitus hitsata pohjasta loput kolot umpeen, mutta toinen auto oli nosturilla ja homma siirtyy ensi viikkon. Saimme kuitenkin jotain myös aikaiseksi, eli paikansimme moottorista vuotavan kohdan mistä työnsi vedet pihalle. Kohdaksi paljastui imusarjan juuren mutterien huono kiinnitys, nyt homman pitäisi olla ok. Samalla keikalla myös revimme vanhat tarrat kyljestä ja pesimme auton.
On se puhdas.
Vaihdelaatikon kunnostusprojektimme on myös hieman edennyt, selvittelyjen jälkeen ruotsista löytyisi hajonneen ryhmärattaan tilalle sekä uusi että käytetty, hintaa noille tulisi uusi 644 eur ja käytetty 429 eur ...no elämä on....Kävin myös eilen Vaajakoskella Toivaisen juttusilla rattaan kanssa josko olisi tietoa löytynyt mistä moisia löytyisi, mutta arveli että suomesta niitä on aika hankalaa ellei mahdotonta löytää.
Alkaa tuntua että melkein helpompaa on teettää jossain pajalla kokonaan uusi. Hyviä vinkkejä Jyväskylän lähellä olevista pajoista otetaan vastaan.
On se puhdas.
Vaihdelaatikon kunnostusprojektimme on myös hieman edennyt, selvittelyjen jälkeen ruotsista löytyisi hajonneen ryhmärattaan tilalle sekä uusi että käytetty, hintaa noille tulisi uusi 644 eur ja käytetty 429 eur ...no elämä on....Kävin myös eilen Vaajakoskella Toivaisen juttusilla rattaan kanssa josko olisi tietoa löytynyt mistä moisia löytyisi, mutta arveli että suomesta niitä on aika hankalaa ellei mahdotonta löytää.
Alkaa tuntua että melkein helpompaa on teettää jossain pajalla kokonaan uusi. Hyviä vinkkejä Jyväskylän lähellä olevista pajoista otetaan vastaan.
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Marras 25, 2005 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net