900 Aero -projektin kuulumisia
900 Aero -projektin kuulumisia
Ostin keväällä halvan og900 Aeron, auto oli paljon ajettu ja ruostetta löytyi sieltä sun täältä. Olin kuitenkin onnellinen, tekniikka pelaa kuin unelma, enkä halunnut intin aikana vaivata päätäni ruosteiden poistamisella.
Nyt asia on kuitenkin tullut ajankohtaiseksi, olen purkanut autosta takapenkin ja suuren osan takapään verhoilusta, yllätyksiä tulee vastaan sitä mukaa, kun autoa purkaa. Eniten minua huolestuttavat takapyörien edessä olevissa palkeissa (oikeapalkki.jpg ja vasenpalkki.jpg) olevat halkeamat, mitenköhän helppo tuollaisia on alkaa hitsaamaan?
Itselleni on tähän mennessä riittänyt ruosteiden korjaamiseen kitti- ja maalipurkit, Aero on siis ensimmäinen oikea projektiautoni. Hyvät neuvot ovat siis painonsa arvoisia kullassa. Jos joku Rauman lähialueella on halukas hitsaamaan autoa kohtuullista korvausta vastaan, kannattaa pistää YV:tä.
Nyt asia on kuitenkin tullut ajankohtaiseksi, olen purkanut autosta takapenkin ja suuren osan takapään verhoilusta, yllätyksiä tulee vastaan sitä mukaa, kun autoa purkaa. Eniten minua huolestuttavat takapyörien edessä olevissa palkeissa (oikeapalkki.jpg ja vasenpalkki.jpg) olevat halkeamat, mitenköhän helppo tuollaisia on alkaa hitsaamaan?
Itselleni on tähän mennessä riittänyt ruosteiden korjaamiseen kitti- ja maalipurkit, Aero on siis ensimmäinen oikea projektiautoni. Hyvät neuvot ovat siis painonsa arvoisia kullassa. Jos joku Rauman lähialueella on halukas hitsaamaan autoa kohtuullista korvausta vastaan, kannattaa pistää YV:tä.
Viimeksi muokannut Jokke A, Ma Joulu 05, 2005 01:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
http://kotisivu.dnainternet.net/aroheina/saab/aero/
Tuolta löytyy muutama, montakaan kuvaa en ole autosta ehtinyt vielä ottaa. Ehkäpä auton valmistuttua malttaisi ottaa muutaman edustavammankin otoksen.
Kyseessä on tosiaan karvalakki-Aero vuosimallia -90. Varusteita ei ole nimeksikään, sähköpeilit, -ikkunat & -kattoluukku, plyyshipenkit jne. Mittarissa 475 tkm ja risat, tekniikka toimii kuin kello. Suurimmat ongelmat auton kanssa on peltien kanssa, sisustakin on aika kamalassa kunnossa, sen uusiminen onkin osana käynnissä olevaa käyttökunnostusta.
EDIT: Projektin suunnan voi todeta ostoslistastani: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23733. Tarkoituksena ei siis ole entisöidä autoa, pikemmin rakentaa mieleinen käyttö- & harrastusauto vuosiksi eteenpäin.
Tuolta löytyy muutama, montakaan kuvaa en ole autosta ehtinyt vielä ottaa. Ehkäpä auton valmistuttua malttaisi ottaa muutaman edustavammankin otoksen.
Kyseessä on tosiaan karvalakki-Aero vuosimallia -90. Varusteita ei ole nimeksikään, sähköpeilit, -ikkunat & -kattoluukku, plyyshipenkit jne. Mittarissa 475 tkm ja risat, tekniikka toimii kuin kello. Suurimmat ongelmat auton kanssa on peltien kanssa, sisustakin on aika kamalassa kunnossa, sen uusiminen onkin osana käynnissä olevaa käyttökunnostusta.
EDIT: Projektin suunnan voi todeta ostoslistastani: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23733. Tarkoituksena ei siis ole entisöidä autoa, pikemmin rakentaa mieleinen käyttö- & harrastusauto vuosiksi eteenpäin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Onko kellään tietoa, sopiiko tonnarin punainen APC-boksi satkun mustan tilalle? Tonnarin boksi on vm. -88 katillisesta turbosta, satkunihan on -90 t16, suuria teknillisiä eroja näiden välillä tuskin siis on. Tonnarin boksi on Saabilta osa numero 137007209.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Auton ruostetilanne taitaa olla ennakoitua pahempi. Auto on kuitenkin pelastettavissa, on nimittäin vielä aika paljon paremmassa kunnossa, kuin esim. suurin osa tällä sivustolla esitellyistä Luxeista. Takapyörien kotelot on aika mädät, tavaratilan pohjassa on 3 suht' kookasta reikää ja pohjassa pari. Jos joku haluaa vaihtaa tämän toiseen turbo-saabiin, jossa olisi vähemmän laittoa, tarjouksia saa esittää YV:llä tai vaikka mailiin jokkea85@hotmail.com HUOM!!! Kyseessä ei siis ole myynti-ilmoitus, tarkoitus on vielä tehdä tuosta auto. Projektilla vaan alkaa tulla kiire ja tilan ja rahan kanssa tulee olemaan tiukkaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Kyllä se käy. Ei se käy.Jokke A kirjoitti:Onko kellään tietoa, sopiiko tonnarin punainen APC-boksi satkun mustan tilalle? Tonnarin boksi on vm. -88 katillisesta turbosta, satkunihan on -90 t16, suuria teknillisiä eroja näiden välillä tuskin siis on. Tonnarin boksi on Saabilta osa numero 137007209.
Suosittelen ihan tuon oman boxin modaamista jos tehoja haluat lisää sitä kautta.
Voit tarkastella boxien eroja http://www.900aero.com
Projekti alkaa näyttää jo paremmalta, n. 8 reikää pitäisi käydä paikkauttamassa pohjasta, ja maalata pohja sisäpuolelta. Sitten päästäänkin jo kasaamaan autoa.
Hieman erinäköinen autosta tulee, tähän mennessä on jo hankittu uudet käytetyt etupenkit Porsche 911:stä ja jotain pientä piristystä sisustaan. Postista/Matkahuollosta odottelen uutta maskia, kirkkaita vilkkuja, uusia ovipahveja, uusia sivuverhoiluja takapenkin kummallekin puolelle ja beigeä nahkatakapenkkiä.
Etupenkit ovat sangen huonossa kunnossa, tarkoitus onkin verhoilla ne uudestaan, kunhan ehdin.
Hieman erinäköinen autosta tulee, tähän mennessä on jo hankittu uudet käytetyt etupenkit Porsche 911:stä ja jotain pientä piristystä sisustaan. Postista/Matkahuollosta odottelen uutta maskia, kirkkaita vilkkuja, uusia ovipahveja, uusia sivuverhoiluja takapenkin kummallekin puolelle ja beigeä nahkatakapenkkiä.
Etupenkit ovat sangen huonossa kunnossa, tarkoitus onkin verhoilla ne uudestaan, kunhan ehdin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Taas kasa uusia osia hankittu: beige nahkapenkki taakse, todella hienossa kunnossa, myös uudet pahvit oviin ja takapenkin sivuille. Hifipuolelle hankittu SPL Dynamicsin 10" subi ja vahvistin. Vahvistinta lukuunottamatta osat löytyneet foorumin kautta.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Ja osat senkun lisääntyvät, tänään hain edullisen Volvo 740 TIC:n välijäähdytimen. Entisen omistajan nappaama kuva: http://kotisivu.dnainternet.net/arohein ... cooler.jpg.
Itseänikin hieman pelottaa, minkälainen vehje tuosta oikein tulee. Kyseessä on tosiaan ensimmäinen suurempi projektini ja asiantuntemusta kertyy tehdessä.
Itseänikin hieman pelottaa, minkälainen vehje tuosta oikein tulee. Kyseessä on tosiaan ensimmäinen suurempi projektini ja asiantuntemusta kertyy tehdessä.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
900 Aero
Oikein sydäntä lämmittää kun näet näkee vaivaa Aeron kunnostamiseen, onhan kyseessä todella upea auto! Itse asiassa, auto taitaa olla minun vanha, auto oli minulla 90-luvun lopussa, rek. no VFA-xxx. Pitänee paikkansa?
#9000 Aero
Sama auto on kyseessä. Taisit omistaa auton ennen auton minulle myynyttä miestä.
EDIT: Sen verran vielä, että on alkanut kiinnostaa auton menneisyys enemmän. Kuka autoa on joskus virittänyt ja miten? Jos sinulla on kuvia tai tietoa autosta (rek. nro:n alku VFA), mailaile vaikkapa osoitteeseen jou.aro@dnainternet.net.
EDIT: Sen verran vielä, että on alkanut kiinnostaa auton menneisyys enemmän. Kuka autoa on joskus virittänyt ja miten? Jos sinulla on kuvia tai tietoa autosta (rek. nro:n alku VFA), mailaile vaikkapa osoitteeseen jou.aro@dnainternet.net.
Viimeksi muokannut Jokke A, Ma Elo 15, 2005 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: 900 Aero
Meillä oli se sitten 90-luvun alussa, ensimmäinen omistaja..Hietalahti kirjoitti: Oikein sydäntä lämmittää kun näet näkee vaivaa Aeron kunnostamiseen, onhan kyseessä todella upea auto! Itse asiassa, auto taitaa olla minun vanha, auto oli minulla 90-luvun lopussa, rek. no VFA-xxx. Pitänee paikkansa?
Satku kulkeutunut saabistilta-saabistille
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Ja projekti etenee. Tänään (siis eilen) ajoin satkun hitsattavaksi muutaman kilometrin päähän. Iloisesti lähti käyntiin kaapeleiden kanssa muutaman kuukauden seisonnankin jälkeen.
Tällä hetkellä aion jättää suuremmat viritykset kevääseen, talven Aero saa olla tekniikaltaan vakiona ja keskityn sisustan & elektroniikan rakenteluun. Voi olla, että keväällä pitää hakea tehoa jo IC:n vaihtoa ja APC:n modausta radikaalimmilla tavoilla, kaveri suunnittelee 9000 Aeron uittamista Ruotsista ja tästä pitäisi saada sitä enemmän tehoa irti.
Tällä hetkellä aion jättää suuremmat viritykset kevääseen, talven Aero saa olla tekniikaltaan vakiona ja keskityn sisustan & elektroniikan rakenteluun. Voi olla, että keväällä pitää hakea tehoa jo IC:n vaihtoa ja APC:n modausta radikaalimmilla tavoilla, kaveri suunnittelee 9000 Aeron uittamista Ruotsista ja tästä pitäisi saada sitä enemmän tehoa irti.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Hitsauspaikka vaihtui, muutama kuva autosta ennen siirtymätaivalta:
http://kotisivu.dnainternet.net/arohein ... 010444.JPG
http://kotisivu.dnainternet.net/arohein ... 010445.JPG
http://kotisivu.dnainternet.net/arohein ... 010444.JPG
http://kotisivu.dnainternet.net/arohein ... 010445.JPG
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti