900 -87 i8 -> T16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
f-19 kirjoitti:Jaa minkä virheen oisit tehnyt? Entä onko muuten jotain huomattavaa/erikoista konehuoneen loppua kasattaessa mitä en mahdollisesti ite ole hokannut?saabracing kirjoitti:Ite oisin tehnyt ratkaisevan virheen, mutta onneksi en kerennyt alottaa rojektia...
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/letkut/
Kun ei ole tota lootaöljyn "normi" tikkua, nii enhän mä muistanut tuota tärkeää seikkaa, että nekin pitäisi päästä tarkistamaan joskus...
Eikun hepit auki ja uusiksi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Olin vähän suunnitellut erilaista putkityyppiä, mutta taidan palata ihan perus yksinkertaiseen ja varmasti toimivaan ratkaisuun...
ei siinä mitään ihmeellistä ole, muistaa vaan ajatuksella tehdä. ja vaikka varmistaa kaikki, niin ei pitäisi tulla yllätyksiä....
työkalut on hyvä kerätä kaikki pois,,,
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Voihan siihen askin kylkeen laittaa uudemman mallisen tikun kansineen. Ei vaan ole mikään hirveän herkku tsekata, jos kierre jumahtaa. Porukoiden 900 S:stä en ole voinu tsekata vaihteistoöljyjä, kun ei ole löytynyt riittävän järeitä aseita tikun avaamiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Downpipe valmis, ja moni muukin asia, jotain kuitenkin on vielä kesken. Vesiletkut, valot, vilkut syyläri, turbo yms paikoillaan, Megasquirtin johdot rakennettu ja boxi etupenkillä, vielä kytkentä boxiin ja megasparkin toteutus loppuun. Tein "hienon" DIY-lämpkilvenkin rosterista.
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/downpipe3/
Onneks DP mahtui vielä tuon supistuksen ja 30cm jatkon kanssa paikoilleen, mitä en sovittanut sen enempää kunhan hitsautin kiinni. Kivaa saumaa tuli ammattimieheltä
50e maksoi saumojen täyttö ja lambdan mutterin kiinnitys.
Starttauksesta puuttuu vielä öljynpaineet. En saanut kehitettyä painetta/öljyä kiertoon pelkästään startilla pyörittämällä, pitänee kaataa öljyä turbon öljyletkusta, mikä on tosin kyllä turhan ahdas ja vaikea tapa (banjo). Onnistuuko jos kaadan öljypaineanturin reiästä ? Konetta on pyöritetty ~30-50 kierrosta, valo ei ole sammunut ja turbon öljynpaluusta ei tule öljyä. Ilmalukko/pumppu pyörii kuivana eikä pysty imemään?
Akku on kotelossaan kontissa tilapäiskiinnityksellä; ilman taaempaa lattialevyä, kuormaliinalla kiinni. Takaluukkua tutkiessani tulin tulokseen että taidan tehdä varapyöräkoteloon upotuksen ja sinne joku matala akku, ettei tarvitse hirveän syvää upotusta tehdä. Akkukaapelin veto konehuoneesta pitää ehkä myös vielä muuttaa. Nyt se menee tulipellin ja kannen välistä, suoraan akun + -navasta startille, eli nyt ei ainakaan ole häviötä aiheuttavia liitoksia sen enempää kun vakionakaan. Kaapeli on ~63mm^2 piuhaa. Startilta vedin sitten johdon originaali jakoboxiin, johdot sopivasti käännettynä että riittää. Johto menee tulipellin välistä siksi että pituus ei muuten riittänyt. Johdotuksia pitää vielä miettiä uudestaan kun siirrän akun varapyöräkoteloon.
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/downpipe3/
Onneks DP mahtui vielä tuon supistuksen ja 30cm jatkon kanssa paikoilleen, mitä en sovittanut sen enempää kunhan hitsautin kiinni. Kivaa saumaa tuli ammattimieheltä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Starttauksesta puuttuu vielä öljynpaineet. En saanut kehitettyä painetta/öljyä kiertoon pelkästään startilla pyörittämällä, pitänee kaataa öljyä turbon öljyletkusta, mikä on tosin kyllä turhan ahdas ja vaikea tapa (banjo). Onnistuuko jos kaadan öljypaineanturin reiästä ? Konetta on pyöritetty ~30-50 kierrosta, valo ei ole sammunut ja turbon öljynpaluusta ei tule öljyä. Ilmalukko/pumppu pyörii kuivana eikä pysty imemään?
Akku on kotelossaan kontissa tilapäiskiinnityksellä; ilman taaempaa lattialevyä, kuormaliinalla kiinni. Takaluukkua tutkiessani tulin tulokseen että taidan tehdä varapyöräkoteloon upotuksen ja sinne joku matala akku, ettei tarvitse hirveän syvää upotusta tehdä. Akkukaapelin veto konehuoneesta pitää ehkä myös vielä muuttaa. Nyt se menee tulipellin ja kannen välistä, suoraan akun + -navasta startille, eli nyt ei ainakaan ole häviötä aiheuttavia liitoksia sen enempää kun vakionakaan. Kaapeli on ~63mm^2 piuhaa. Startilta vedin sitten johdon originaali jakoboxiin, johdot sopivasti käännettynä että riittää. Johto menee tulipellin välistä siksi että pituus ei muuten riittänyt. Johdotuksia pitää vielä miettiä uudestaan kun siirrän akun varapyöräkoteloon.
Tulihan sitä vähän pöristeltyä kun sain sytkän asetukset megasta säädettyä että käykin ja vastaa kaasuun. Nyt ottaa kierroksia jopa jo 3500rpm asti kiltisti
Onneksi on viikonloppu aikaa säätää
Projekti hitusen viivästyi kuten normaalia. Yksi syy miksi projekti viivästyi oli noin kahden viikon pönttöjen odottelu, toinen painavampi akuutti P-A-olotila.
Mutta nyt projekti on nyt 99%:sti valmis. Autolla pystyy hyvin liikkumaan ja tuntuu käyvänkin jo riittävän hyvin päivittäiseen käyttöön. Paljon säätöä on toki tekemättä. Videotakin piti kuvata käyntiäänestä mutta oli parempaakin tekemistä kun kuvaaminen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuo 3" putkisto tuli tehtyä loppuun. Äänenvaimentimiksi tuli 2kpl jossain päin Suomea teettämäni pöntöt, soikea 25cm leveä 40cm pitkä ja soikea 15cm leveä ja 30cm pitkä. Äänet eivät ole hiljaiset, mutta kyllä tuolla nyt ajaa kehtaan
Aika hyvin istuu, ei kolise ajaessa mihinkään, isommissa töyssyissä tosin kolahtaa johonkin. Pikkujuttu, eipä jaksa nyt vaivata.
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/putkisto/
Vielä ToDo-listalla on imuilman lämpöanturin siirto että mahtuu pelti kiinni (tyhmä minä), kitisevien hihnojen korjaus (hihnat, vesipumppu), johtosarjan niputus konehuoneessa ja hanttarin jalkatilassa, akun kiinnitys kontin pohjalevyyn ja paljon Megasquirtin säätöä.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta nyt projekti on nyt 99%:sti valmis. Autolla pystyy hyvin liikkumaan ja tuntuu käyvänkin jo riittävän hyvin päivittäiseen käyttöön. Paljon säätöä on toki tekemättä. Videotakin piti kuvata käyntiäänestä mutta oli parempaakin tekemistä kun kuvaaminen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuo 3" putkisto tuli tehtyä loppuun. Äänenvaimentimiksi tuli 2kpl jossain päin Suomea teettämäni pöntöt, soikea 25cm leveä 40cm pitkä ja soikea 15cm leveä ja 30cm pitkä. Äänet eivät ole hiljaiset, mutta kyllä tuolla nyt ajaa kehtaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/putkisto/
Vielä ToDo-listalla on imuilman lämpöanturin siirto että mahtuu pelti kiinni (tyhmä minä), kitisevien hihnojen korjaus (hihnat, vesipumppu), johtosarjan niputus konehuoneessa ja hanttarin jalkatilassa, akun kiinnitys kontin pohjalevyyn ja paljon Megasquirtin säätöä.
Auto käytetty vuosi- ja muutoskatsastuksessa.
Terolle iso kiitos työkalujen lainasta![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Projekti nyt siis 100% valmis, vielä on tekemistä silti noin 50% lisää![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Terolle iso kiitos työkalujen lainasta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Projekti nyt siis 100% valmis, vielä on tekemistä silti noin 50% lisää
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Viimeksi muokannut f-19, La Marras 12, 2005 02:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Hyviä kuvia ei ole vielä valmiista konehuoneesta, kai niitäkin voisi muutaman vielä napata. Mutta videota pitää ehdottamasti kuvata että saa käsityksen meiningistä (eli äänistä) kun kierrokset nousee yli 3,5krpm.
Megaa pitäisi kovin säätää, ja opetella säätämään oikein. Laajakaistalambda pitää pistää varaukseen, sen saamiseen menee pari viikkoa. Mutta onhan sekin hauskaa kun puskee mustaa woimasauhua paikallaan kaasutellessa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Megaa pitäisi kovin säätää, ja opetella säätämään oikein. Laajakaistalambda pitää pistää varaukseen, sen saamiseen menee pari viikkoa. Mutta onhan sekin hauskaa kun puskee mustaa woimasauhua paikallaan kaasutellessa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Huomasin ekalta sivulta että sinulla oli aikeissa asentaa sähkölasit ja peilit. Itse olen ajatellut samanlaista operaatiota -87 i8 johon vaihdan varmaan myös t8 tekniikan. Nii kysymys kuiteskin kuuluu että minkälainen operaatio tuo sähkölasien ja peilien asennus on? Mitä osia tarvitsee kaikenkaikkiaan hankkia? Meneekö oviin ja kojelautaan/keskikonsoliin sähkölaseille valmiiksi johdot?
Haku tietää asiasta. Mäkin olen ainakin kerran asiasta aikasemmin kertonut.Juhasu kirjoitti:Huomasin ekalta sivulta että sinulla oli aikeissa asentaa sähkölasit ja peilit. Itse olen ajatellut samanlaista operaatiota -87 i8 johon vaihdan varmaan myös t8 tekniikan. Nii kysymys kuiteskin kuuluu että minkälainen operaatio tuo sähkölasien ja peilien asennus on? Mitä osia tarvitsee kaikenkaikkiaan hankkia? Meneekö oviin ja kojelautaan/keskikonsoliin sähkölaseille valmiiksi johdot?
Päivitetäänpä tännekin kuulumisia.
Auto on toiminut koko kesän, syksyn ja talven moitteetta. Tielle en ole jäänyt minä eikä saappi. Kilometrejä tullut uudella kokoonpanolla 14tkm, uuden matkamittarin näyttäessä 381tkm
(vanhassa oli pois otettaessa 240tkm, mittarinruuvausta?). Mitään vakavaa tai edes vähemmän vakavaa vikaa ole tullut. Huoltoja tehty; vetarinkumi on vaihdettu, öljyjä pari kolme kertaa ja jotain pikkujuttuja ehkä paranneltu.
Syyskokouksessa radallaki tuolla tuli oltua. Alusta (sachs, lesjöt, vakaajat)oli ***vetin hyvä. Siellä joku varmasti auton näkikin ja toivottavasti sai ihmetellä jos kiinnosti.
Ja megaa on säädetty enemmän tai vähemmän. Laajakaista-lambda on aika isäntä siinä hommassa. Kylmäkäynti toimii melko kivasti, joskus eka startti saa auton käymään 3 sekunniksi kunnes sammuu, toisella startilla jää käymään lisäilmaluistin avulla 1,5krpm kunnes tyhjäkäynti laskee sinne tasaisen mukavaan 850rpm:ään.
Tänään kävin ostamassa ainekset bensanpaineen mittaukseen, eli mittari, tuplabanjo, tiivisteitä jne... Oli vähän epävarma olo paljonko ne paineet
onkaan. No 3.2bar siellä oli, riittää (3.0bar säädin, ei ranetettu).
Rakenteillä myös honda-miehen esimerkistä tyylikäs huohotusöljyn keräyssäiliö (oli muuten pirun tyylikäs se hammasharjateline, ei tullut parempaa mieleen
). Ratavideoista näkeekin että pölläytteli jonkun verran kunnolla kenkiessä. Eli nyt tutkitaan mitä tuolta koneesta tulee ulos ja mistä. Mutta enpä tuosta pölläyttelystä ota hirveästi stressiä kun öljyä ei paljon häviä ja tuskina sitä pensaa niin paljon menee öljyn sekaan. Ja uusi konekin on rakenteilla jo...
Videota radalta ja "radalta":
Video1, Video2, Video3,Video4, Video5, Video6, Video7, Video8
1432
Auto on toiminut koko kesän, syksyn ja talven moitteetta. Tielle en ole jäänyt minä eikä saappi. Kilometrejä tullut uudella kokoonpanolla 14tkm, uuden matkamittarin näyttäessä 381tkm
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Syyskokouksessa radallaki tuolla tuli oltua. Alusta (sachs, lesjöt, vakaajat)oli ***vetin hyvä. Siellä joku varmasti auton näkikin ja toivottavasti sai ihmetellä jos kiinnosti.
Ja megaa on säädetty enemmän tai vähemmän. Laajakaista-lambda on aika isäntä siinä hommassa. Kylmäkäynti toimii melko kivasti, joskus eka startti saa auton käymään 3 sekunniksi kunnes sammuu, toisella startilla jää käymään lisäilmaluistin avulla 1,5krpm kunnes tyhjäkäynti laskee sinne tasaisen mukavaan 850rpm:ään.
Tänään kävin ostamassa ainekset bensanpaineen mittaukseen, eli mittari, tuplabanjo, tiivisteitä jne... Oli vähän epävarma olo paljonko ne paineet
onkaan. No 3.2bar siellä oli, riittää (3.0bar säädin, ei ranetettu).
Rakenteillä myös honda-miehen esimerkistä tyylikäs huohotusöljyn keräyssäiliö (oli muuten pirun tyylikäs se hammasharjateline, ei tullut parempaa mieleen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Videota radalta ja "radalta":
Video1, Video2, Video3,Video4, Video5, Video6, Video7, Video8
1432
Viimeksi muokannut f-19, Ke Tammi 16, 2008 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tosi hienot äänet on kylf-19 kirjoitti:Päivitetäänpä tännekin kuulumisia.
Auto on toiminut koko kesän, syksyn ja talven moitteetta. Tielle en ole jäänyt minä eikä saappi. Kilometrejä tullut uudella kokoonpanolla 14tkm, uuden matkamittarin näyttäessä 381tkm(vanhassa oli pois otettaessa 240tkm, mittarinruuvausta?). Mitään vakavaa tai edes vähemmän vakavaa vikaa ole tullut. Huoltoja tehty; vetarinkumi on vaihdettu, öljyjä pari kolme kertaa ja jotain pikkujuttuja ehkä paranneltu.
Syyskokouksessa radallaki tuolla tuli oltua. Alusta (sachs, lesjöt, vakaajat)oli ***vetin hyvä. Siellä joku varmasti auton näkikin ja toivottavasti sai ihmetellä jos kiinnosti.
Ja megaa on säädetty enemmän tai vähemmän. Laajakaista-lambda on aika isäntä siinä hommassa. Kylmäkäynti toimii melko kivasti, joskus eka startti saa auton käymään 3 sekunniksi kunnes sammuu, toisella startilla jää käymään lisäilmaluistin avulla 1,5krpm kunnes tyhjäkäynti laskee sinne tasaisen mukavaan 850rpm:ään.
Tänään kävin ostamassa ainekset bensanpaineen mittaukseen, eli mittari, tuplabanjo, tiivisteitä jne... Oli vähän epävarma olo paljonko ne paineet
onkaan. No 3.2bar siellä oli, riittää (3.0bar säädin, ei ranetettu). Muutama kuva bp-mittarista osoitteessa http://nohkola.cjb.net/saab/mittari
Rakenteillä myös honda-miehen esimerkistä tyylikäs huohotusöljyn keräyssäiliö (oli muuten pirun tyylikäs se hammasharjateline, ei tullut parempaa mieleen). Ratavideoista näkeekin että pölläytteli jonkun verran kunnolla kenkiessä. Eli nyt tutkitaan mitä tuolta koneesta tulee ulos ja mistä. Mutta enpä tuosta pölläyttelystä ota hirveästi stressiä kun öljyä ei paljon häviä ja tuskina sitä pensaa niin paljon menee öljyn sekaan. Ja uusi konekin on rakenteilla jo...
Videota radalta ja "radalta":
Video1, Video2, Video3,Video4, Video5, Video6, Video7, Video8
1432
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
bmw e46 alias proteesi
Päivitystä:
Keulakooleri teetetty ja asennettu. 630cc suuttimet asennettu ja kartat tehty uusiksi.
5v loota alkoi osoittaa väsymisen merkkejä. Perä ujelsi, 3:n ei pysynyt päällä, kakkosen synkat lopussa jne. Tilalle tuli -86 kaasarista 4d loota johon vaihdoin 7:n enskan (kiitsat jopelle lainasta).
Samassa rempassa vaihdoin tonnarin vauhtipyörän. Kaiversin uudet ajoitusmerkit vauhtipyörään. Tulivat 30 astetta aikaisemmin mitä tonnarin vauhtipyörässä on, eli uudet kaiverretut merkit loppuu siihen mistä tonnarin orggismerkit alkaa. Kytkimeksi tuli Luk:n 228mm tonnarin levy ja asetelma. Tilasin levyn siis tonnariin, jolloin levyn halkaisijakin oli se 228mm (eikä 220mm mitä satkuun on ilmeisesti myyty?).
Lootan vaihdon yhteydessä vaihdoin myös nopeusmittarin vaijeriin uutukaiseen trollhättan-osaan sekä vanhan vuotavan kytkimen pääsylinterin toistaiseksi vuotamattomaan purkuautosta. Onneksi tuli moinenkin pelastettua ettei tarvinnut alkaa vanhaa huoltaa lennossa.
Dynossakin pitäisi käydä ensi leimaa varten.
Peltisarjaa eikä isompaa ahdinta vielä tilattu![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Keulakooleri teetetty ja asennettu. 630cc suuttimet asennettu ja kartat tehty uusiksi.
5v loota alkoi osoittaa väsymisen merkkejä. Perä ujelsi, 3:n ei pysynyt päällä, kakkosen synkat lopussa jne. Tilalle tuli -86 kaasarista 4d loota johon vaihdoin 7:n enskan (kiitsat jopelle lainasta).
Samassa rempassa vaihdoin tonnarin vauhtipyörän. Kaiversin uudet ajoitusmerkit vauhtipyörään. Tulivat 30 astetta aikaisemmin mitä tonnarin vauhtipyörässä on, eli uudet kaiverretut merkit loppuu siihen mistä tonnarin orggismerkit alkaa. Kytkimeksi tuli Luk:n 228mm tonnarin levy ja asetelma. Tilasin levyn siis tonnariin, jolloin levyn halkaisijakin oli se 228mm (eikä 220mm mitä satkuun on ilmeisesti myyty?).
Lootan vaihdon yhteydessä vaihdoin myös nopeusmittarin vaijeriin uutukaiseen trollhättan-osaan sekä vanhan vuotavan kytkimen pääsylinterin toistaiseksi vuotamattomaan purkuautosta. Onneksi tuli moinenkin pelastettua ettei tarvinnut alkaa vanhaa huoltaa lennossa.
Dynossakin pitäisi käydä ensi leimaa varten.
Peltisarjaa eikä isompaa ahdinta vielä tilattu
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Viimeksi muokannut f-19, Ti Kesä 27, 2006 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.