Erään Saab 9000:n projektikertomus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Erään Saab 9000:n projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ostin tuossa reilu nelisen viikkoa kaverilta oulusta (JCarson), tuollaisen tummanharmaan turbotonnarin. Autossa on varusteina: sähkölasit, sähköpeilit (lämmitettävät), kattoluukku + perusherkut :). Moottori on Di/Apc:llä varustettu tavan b202L.

Autosta parin ensimmäisen päivän aikana todetut viat ja puutteet: Mootorin tukikumit rikki, kone elää liikaa (tämän ansiosta myös Dp vuotaa). Kattoluukku toimii ainoastaan ylöspäin. Jälkeenpäin vialliseksi todettu vaihteensiirtäjän yhdyskumi. Kuluneet renkaat (edessä pintaa 3-4mm, takana vähän), ensi kesäksi paremmat.

Tähän asti tehtyjä huoltoja ja korjauksia:
Öljyn + filtterin vaihto koneeseen (Castrol Magnatec GTW 5w40). Uudet sytytystulpat (NGK bcpr7es-11).

Auton kattoluukku ostettaessa toimi ainoastaan ylöspäin. Korjaustoimenpiteinä luukun irrotus ja n. 5tunnin ähellys auton kimpussa. Lopputuloksena täydellisesti toimiva kattoluukku, enää ainoastaan säädön tarpeessa :)

Tulevien huoltojen listalla vielä glykolin ja mahdollisesti jarrunesteenkin vaihto.

Tänään vaihdoin autooni moottorin momenttitukien uretaanipuslat, jotka jpjk minulle myi edullisesti. Jo parin päivän ajan vaikeutuneet kakkoselle ja ykköselle vaihdot kielivät murtuneesta vaihdetangon yhdyskumin kumista, joten sen vaihdoin myös. Nyt laatikon tuntuma on mielestäni täydellinen 8), ei keppi hötkyile sinne ja tänne, kuten ennen.

Pari paikkaa ruostetta autosta löytynyt: Kuskinpuoleisessa takapyöräkotelon "etureunassa" on sauman kohdalla ruostunut n. 2x10cm alue. Molempien etutunkinkorvakkeiden alta on paljastunut myös mätää :(. Hitsaus ei onneksi minulle ole ongelma, hieman kun on tullut noita autoja kuitenkin parsittua kasaan...

Tuo vakiot 175 hevosvoimaa n. 0.75bar paineilla ei mielestäni kuljettanut autoa tarpeeksi hyvin eteenpäin. Sen innoittamana hommasin Napelta Di/Apc boksiin "viri viri lastun". Bensalastu autossa kuulemma ja näemmä onkin :). Nyt ahdot on siinä barin pinnassa, laskee tosin kierroksilla... Samaa sarjaa Di/Apc lastun kanssa olevaa bensalastua odotellessa... ;).


Hieman visiota auton tulevaisuudesta: Ratapäivien jälkeen tuli inspiraatiota auton ajo-ominaisuuksien paranteluun... Tuo kun on turhan lulla vakioalustalla, mutta erittäin mukava ajaa ns. perusajossa.

Hakusessa talven mittaan mitä ilmeisemmin H&R madallusjouset, sekä mahdollisesti Bilsteinin iskarit (iskarit kyllä vaihtuu myös, muttei välttämättä Bilsteineiksi). Mielessä on myös ajatus etualatukivarsien takapuslien vaihtamisesta uretaanisiin, niiden luulisi kestävän hieman kauemmin kuin vakioden ja parantavan ajo-ominaisuuksia.

Moottoriin pitää vielä lisää vääntöä/tehoa saada, näin aluksi kokeillaan jos 3" Downpipellä olisi mitään vaikutusta :P.


Projekti on vasta aluillaan, eikä tässä varmastikaan ole vielä kaikki, vain pari pientä juttua jotka näin väsyneenä sattuivat mieleen pistämään.

Jatkoa seuraa! kuvien myötä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.