900 T8 -84 => T16 lucas tekniikka

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

900 T8 -84 => T16 lucas tekniikka

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voisi kai tännekin aloitella tarinaa kun alkaa pian olla tuo savotta päätöksessään. Eli hommasin täältä MarkoJ:n hienon hopeisen 4d sedanin aihioksi ja nostin siihen tuosta purkuun menneestä kovaonnisesta 5d valkoisesta satkusta tekniikan sekä asensin kallistuksenvakaajat. Tilalle tuleva konehan on 2.1 kannella ja imusarjalla ja alakerraltaan täysrempattu sekä hiljattain remontoidulla laatikolla varustettu. Tällä hetkellä kiinni tulee sisäänajon ajaksi vakio T03 trim45 garretti vesijäähyllä, mutta piakkoin tilalle asentuu Mitsu TD04HL-15G #7, T5 volvosta. Pakosarjan laippa onkin jo, DP:n ja nestekierron letkujen/putkien tekoa vailla vain. Tehotavoite sitten isommalla ahtimella ja DI:llä, sekä 3" putkella yhdellä JT:n pöntöllä olkoon siinä 300hv kohdalla

Lyhyesti sanottuna voisin sanoa että ei todellakaan sovi -84 T8:n tilalle -91 T16 milläänlailla heittämällä. Lisäpiuhoja saa vetää että saa boksille kierroslukutiedon, mittaristo ja nopeusmittarin vaijeri tarvii vaihtaa että saa nopeustiedon joka tarvitsee myös käyttöjännitteen. Check Enginenkin kytkin toimintaan perfektionistina. ;) Boksin ahtaminen jalkatilaan oli sekin pikku projektinsa, mutta onneksi oli sopiva kynnyslista -91:stä, vanhempaa rälläköimällä onnistunee myös.

Apukuskinpuoleinen moottorinkannake vaati yhden reiän poraamisen lisää, etukannake oli S:ssä puslamallinen mutta pohjapalkissa oleva kiinnike on hahlo joten etutuki piti vaihtaa (oli vanha kumi rikki jokatapauksessa joten ei haitannut). Vaihteistoissa oli erikokoiset kupit, mutta uudemmat vetarit sopivat kuitenkin vanhojen tilalle, navoissa oleva t boorit ovat samat.

Kallistuksenvakaajien asentaminen oli yllättävänkin ikävä operaatio, takana ei paha mutta etuvakaajan asentaminen vaati reikien poraamisen ja aikamoisen sujutuksen hammastangon löysäämisen ja sisempien kumien klemmarien avauksen jälkeen. Menihän se sinne lopulta, vaikka ensin sattuikin väärinpäin ja piti vielä kääntää.. Ulommat puslat korjattiin nailonholkeilla, turha ostaa 50e/kpl uusia Saabilta. :) Jämäkkä tuli.

Pakoputki asettuikin sitten nätisti, samoin tehostimen letkut sopii, mutta johtosarjan ja tehostimen letkujen ujuttaminen läpiviennistä lokarinpuolelta konehuoneeseen on suhteellisen työläs operaatio sekin. Keulacoolerin asennuksen vuoksi joutui vanhanmallisen öljynjäähdyttimen poistamaan ja poraamaan jälleen reiät ja sujuttamaan uudenmallisen jäähdyttimen keulapalkin alapuolelle. Meinasi tuossakin työvaiheessa hermot mennä kun korkkasi ne %#¤%!""@ alumiinikierteet öljyjäähyn päästä irrottaessa, mutta viilaus pelasti kuitenkin tilanteen vielä.

DI suorasytkää varten asensin sitten jo valmiiksi hihnapyörän taakse asentoanturin ja DI:n triggeripyörän EZK-satkusta otettuun hihnapyörään. Hihnapyörää piti sorvissa hiukan koneistaa, että sopi erikokoinen triggerilevy paikoilleen..

Myöskin koneen muu johtosarja (ö-paineanturi, laturi, startin heräte, lämpömittari, virranjakajan hall) vaativat liittimien vaihtoa ja säätöä että menivät paikoilleen pottuilematta. Eli olihan tuossa kaikenlaista pientä ja puolet pääsi varmaan jo unohtumaan.

Pienenä lisädetaljina piti vielä jostain syystä jälkiasennetut kylkivilkut (-84:ssä niitä ei normaalisti vielä ole) vaihtaa orkkiksiin. Tämä vaati hiukan liittimien muuttamista ja kylkivilkkujen reikien viilauksen isommiksi.

Nyt projekti on siinä vaiheessa että kohta menen tallille ja pyörittelen startilla öljynpaineet ylös ja sitten hitsailemaan keulacoolerin kiinnikkeet ja ahtoputkien/keulan palikoiden kasaus niin alkaisi olla valmis..
Kuvia ei valitettavasti tullut otettua, mutta valmiista tuotoksesta voin sitten muutamia ottaa ja muutenkin dokumentoida tarvittavia muutoksia niille jotka jotain vastaavaa aikovat tehdä. 8v->16v konversioita on taidettu aika paljon tehdä, mutta lucaksen siirtoa ei ole taidettu vielä kovin montaa tehdä tai en ainakaan niistä ole lukenut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ihan mukavaa että olet jaksanu tuota selostaa.
Tosiaan lucaksen sovittamisesta ei turhan paljon ole tarinaa kuultu.

Tuo saattaa jossain vaiheessa jopa tulla ajankohtaiseksi niin mielelläni kuulisin vielä lisää. Lähinnä tuosta sähköpuolesta.

Vaihdoitko koko konehuoneen sähköt vai pelkästään moottoriin liittyvät?

Vaihdoitko koko mittariston vai pelkästään nopeusmittarin?
Ilmeisesti vanhan mallin mittaristakin sais tuon nopeustiedon ruiskulle, näin muistelin aiemmista cruise-keskusteluista, tosin toi nopeusmittarin vaihto taitaa olla helpompi, koko mittaristo vaatinee jo hytin puoleisiin sähköjen muokkaamista.
Ilman tuota nopeustietosignaaliahan lucas ei ilmeisesti suostu ees käynnistyyn?


Sytytyksen sähköjähän ei tarvinne kauheesti ees muuttaa jos lähtökohtana on T8, saattoo niissäkin olla hieman eroa, olikos myöhemmin toi sytytyspulssin vahvistin välissä.
Myös bensapumpun ohjaus pysynee aika samana, eikö se alkusurahduksen(pumpun paineen keräys virta päälle laitettaessa) hoideta ihan bensapumpun releellä, joka hoitaa myös jatkossa pumppauksen kuhan sytkämoduulilta tulee signaali.

Koneen sähköt ja ruiskuboxi vaativat varmaan ainakin käyttösähköt ja ehkä jotain muuta.

Siinä nyt mitä ekaksi tulee mieleen tuosta tekniikanvaihdosta.

Kohdeautona olis ehkä vm86 T8 jolloin siinä on uudemman mallin vetarinkupit ja moottoriöljynjäähdytin on valmiiksi alapuolella ja vakiocoolerikin menee heittämällä paikalla.

Vaihdekepin liitos saattaa olla eri mutta tässä tapauksessa jouduttaneen koko keppihässäkkä ottaan ässästä kun samalla pyritään eroon automaatista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tetammi kirjoitti: Vaihdoitko koko konehuoneen sähköt vai pelkästään moottoriin liittyvät?
Lisäsin pelkästään moottorin johtosarjan ja modasin loput itse, eli en käyttänyt S:n johtosarjaa muutenkuin satunnaisten liittimien ja johtojen osalta hyväksi.

Vaihdoitko koko mittariston vai pelkästään nopeusmittarin?
Vaihdoin pelkän nopeusmittariosan, koska koko mittariston vaihtaminen olisi vaatinut mittariston johtosarjan purkamista ja puukottamista, enkä katsonut sen olevan millääntavalla järkevää (mm. öljyvalo eri puolella).

Sen sijaan muokkasin tuohon vanhaan mittaristoon ryyppyvalon tilalle CE-valon, joka toimii. Ilmoittelikin tuossa juuri olemassaolostaan, luultavasti lambdan kytkennässä on joku katkos. ;)
Ilmeisesti vanhan mallin mittaristakin sais tuon nopeustiedon ruiskulle, näin muistelin aiemmista cruise-keskusteluista, tosin toi nopeusmittarin vaihto taitaa olla helpompi, koko mittaristo vaatinee jo hytin puoleisiin sähköjen muokkaamista.
Ilman tuota nopeustietosignaaliahan lucas ei ilmeisesti suostu ees käynnistyyn?
Epäilin myös että vanhasta saisi, mutta paremman tiedon puutteessa päädyin tähän ratkaisuun, nopeusmittarin vaijeri piti vaihtaa mutta se ei suurempaa tuskaa tuottanut. Luulisin, että lucas lähtee kuitenkin käymään vaikka nopeustieto puuttuisi, mutta ei varmaan oikein käy tyhjäkäyntiä. Ei kuitenkaan varmaa tietoa..

Sytytyksen sähköjähän ei tarvinne kauheesti ees muuttaa jos lähtökohtana on T8, saattoo niissäkin olla hieman eroa, olikos myöhemmin toi sytytyspulssin vahvistin välissä.
Myös bensapumpun ohjaus pysynee aika samana, eikö se alkusurahduksen(pumpun paineen keräys virta päälle laitettaessa) hoideta ihan bensapumpun releellä, joka hoitaa myös jatkossa pumppauksen kuhan sytkämoduulilta tulee signaali.

Koneen sähköt ja ruiskuboxi vaativat varmaan ainakin käyttösähköt ja ehkä jotain muuta.
Nämä olivat kohtuuhelppoja juttuja, sytkän osalta tarvitsi vain vaihtaa virranjakajan hall-anturin liitin joka on suuresta vuosimallierosta johtuen erilainen. Lähti pelaamaan heti täysillä kun vain säädin ennakon kohdilleen, meinasi jo hiki nousta otsalle kun ei alkuun edes luvannut, lucaksen kyllä sentään totesin toimivan ja kipinää tuli puolalle asti kuitenkin. :) Nyt pelaa hienosti ja käy nätisti..

Bensapumpun suhteen en tehnyt mitään muutoksia, Lucas käynnistää oman releen avulla bensapumpun sytytysvirroista, mutta päätin käyttää T8:n omaa järjestelmää joka on itsenäinen. Samalla tavalla ne molemmat käytännössä toimivat ja vaikuttaisi pelaavan mainiosti. 8-venttiilisen paineakku vieläpä näyttäisi nopeuttavan starttia, lähtee melkein samantien käymään avainta näyttämällä.

DI:hän tähän on lähiaikoina tulossa, jolloin pitänee tehdä DI:n kierroslukusignaalille invertteri jonka jälkeen sitä voi tarjoilla lucakselle ja bensapumpun releelle niin että kaikki pelaa taas niinkuin ennenkin. DI:n kierroslukusignaali nimittäin on juuri päinvastainen kuin jakajasytkältä tuleva.

Lucaksen johtosarjalle tulee jatkuva plussa akulta joka pitää boksin muistin tallella, tämän toteutin ihan vain S:stä revityllä jakoblokilla. Sytytysvirrat Lucakselle puolestaan nappasin sulakkeelta 22, kuten se alunperinkin S:ssä toimii.

Lambdan sähköjä piti hiukan säveltää, koska sen sulaketta ei vanhassa sulakerasiassa tietenkään ole. Itse toteutin erillisellä sulakkeella ja pitäisi periaatteessa toimia, mutta jossain on ilmeisesti joku katkos/kylmäjuotos tms. koska oireilee CE:n perusteella niinkuin lambda olisi pois pelistä. Pitää vielä tutkia, autolla ajettu vasta 100km. :)
Siinä nyt mitä ekaksi tulee mieleen tuosta tekniikanvaihdosta.

Kohdeautona olis ehkä vm86 T8 jolloin siinä on uudemman mallin vetarinkupit ja moottoriöljynjäähdytin on valmiiksi alapuolella ja vakiocoolerikin menee heittämällä paikalla.

Vaihdekepin liitos saattaa olla eri mutta tässä tapauksessa jouduttaneen koko keppihässäkkä ottaan ässästä kun samalla pyritään eroon automaatista.
Joo, itse laitoin laatikon myös S:stä jossa oli isommat kupit, vetarit otin samasta autosta joten ongelmaa ei siinä tullut (ulommat vetarit sopii kaikki ristiin). Öljynjäähdyttimen kanssa joutui taistelemaan juuri tuon eri sijainnin takia ja se piti ottaa S:stä. Cooleriksi tuli luonnollisesti iso 9000:n. :)

Vaihteensiirtimen kuminivel meni myös vaihtoon (eri pituiset), ja korjasinpa vaihdekepin keskityksen ja pakkilukon samalla. Tuli sitten vaihdettua myös sähkölasien kytkimien palaneet polttimot kirkkaisiin ledeihin etuvastuksilla. Penkit ovat -89 i16:sta joten piti ranettaa myös kuskinpenkin reostaattisäätöinen penkinlämmitys (joka tosin ei toimi, S:stä otettu reostaatti joko rikki tai penkin NTC-vastus).

Tämä T8:han oli myös alunperin automaatti, mutta joku aikaisempi omistaja oli sen jo manuaaliksi muuttanut.

Vielä yksi mieleentuleva juttu on kaasuvaijeri, se ei sopinut suoraan vaan vaati hiukan modaamista myöskin (8v kaasuläppä on kauempana).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jcarlson kirjoitti: Vielä yksi mieleentuleva juttu on kaasuvaijeri, se ei sopinut suoraan vaan vaati hiukan modaamista myöskin (8v kaasuläppä on kauempana).
Mulla meni sama kaasuvaijeri (i8 -87) ihan heittämällä paikoilleen 16v "kiinnikkeisiin". Huomaako tuon eron jo asentaessa vai vasta käytössä. Tosin mulla taitaa olla ihan ok koska mitään outoa en ole havainnut. Vaijeri on tainnut vaihtua juurikin -87 ?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, vaijeri ja sen kiinnityskohta on ilmeisesti erilainen vanhemmissa, -83 t8 ainakin oli täysin erilainen kuin -91 t16. Semmoinen muistikuva mullakin on että uudemmassa i8:ssa on samannäköinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin itsellä on myös menossa se Lucasin siirto.

Onnea vaan projektiin.

Löytyykös kuvia yhtään sähköhommista? :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nythän auto on siinä vaiheessa että liikkuu ja toimii. Ja jopa hyvinkin, voisin sanoa. 8O

Koko kone ollut ihan atomeina ja alusta asti olen sen kasannut, ja niin se vaan pamahti käymään ja nätisti vieläpä. Yllättynyt tässä täytyy olla. :P

Vikoja tällä hetkellä 3 kpl;
1. Lambda ei saa käyttöjännitettä, kytkentäonkelma jossain
2. Painevaraaja paukkuu ja rutisee kuin viimeistä päivää, ei ilmeisesti arvosta sähköruiskun alempia bensanpaineita. Pitää siis poistaa. Tai sitten se on vaan rikki..
3. Vasemmalla edessä jompikumpi pallonivel kuivana, narisee kääntäessä rumasti. Tämäkin vika taisi tosin olla jo ennen tekniikanvaihtoa.

Kuvia valitettavasti ei ole, kun ei kameraa ollut käsillä ropatessa. Eikä siitä kyllä oikein mitään olisi tullutkaan rasvaisin hanskoin kuvatessa. :) Vajaassa kolmessa viikossa kun tuli projekti vedettyä läpi niin ei oikein ollut aikaa pysähtyä kuvailemaan välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tänään tuli korjattua lambda-ongelma. Syynä oli polttoainepumpun releelle tulevat johdot jotka normaalisti kiertää ylipainekytkimen kautta (sama rele ohjaa myös lambdaa). Niitä ei ollut tietenkään kytketty mihinkään kun koko ylipainekytkintä ei ole.

Noh, yhdistin johdot ja nyt lambdakin saa käyttöjännitteen ja Lucas on tyytyväinen. Ei loista enää Check Engine. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taas edennyt sen verran että todettu paukkumisen ja kolinan olevan pakoputki eikä painevaraaja. :lol:

Oli pudonnut kannatinkumistaan, korjattu. Uusi pallonivel myös ostettu.

400km mittarissa, peruspaineet säädetty jostain 0.1:sta järkevämpiin lukemiin 0.4 bar ja apc-boksin potikoita vähän ruuvattu.

Ahtaa nyt n. 1 bar ja voimaa löytyy kohtalaisesti (arviolta ~230hv) mutta ei vielä riittävästi. :twisted: Seuraavana projektina sitten TD04HL-15G#7:n asennus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jaahas, löytyy muitaki njotka ovat tuohon leikkiin lähteneet..
Just itse saanut valmiiksi 900 -84 lucaksen s tekniikalla.
En kytkenyt sitä nopeustietoanturia ollenkaan, näyttäis toimivan
hyvin silti.. Tosiaankin piti porata reikä lisää moottoritukea varten.
Eiku onnea projektille. 8)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mites toi moottorituki hommeli?

Elikkäs onko se juuri tuon "vanhan" korin takia, juotusitte poraamaan?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Senpä takia juuri, luultavasti uudemmissa reikä löytyy jo, mutta vuosimallista josta eteenpäin se löytyy en osaa sanoa. Helppo homma se on kuitenkin sinne porata.

Myös kallistuksenvakaajille piti reiät porata eteen, niitäkään ei vielä löytynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin