Omia havaintojani hitsarin uran alkuvaiheilta. Kokemusta ennen kuin ryhdyin satkua hitsaamaan ei ollut kuin jostain ylä/ala-asteen käsityön tunneilta...Tri-Lo kirjoitti: Heti kun itsekin löydän aikaa ja intoa, oon päättänyt parantaa noita hitsaus"taitojani"..kauan ollut jo haaveena ja saisi sitten itse ruveta tekemään, ehkä jopa parempaa jälkeä kuin se tähänastinen hovihitsarini.
Nyt hitsattuna Bauhausin halpis suojakaasu-migillä satkusta molemmat takalokarit, toinen etulokari, toinen vetaritunneli ja kynnyskotelo etummaisesta tunkin paikasta kuskin puolelta ja apparin puolelta takaoven takaosasta.
Harjoitteluun ja säätöjen hakuun maltoin uhrata ainakin viisi minuuttia ennen kuin syöksyin ekan lokarin kimppuun. Kieltämättä jälkikin on sen näköistä...kaikenlisäksi migin kahvassa oli jo alkujaan kontaktihärö, joka teki hitsaamisesta vaikeaa/mahdotonta. Eli "hieman" joutui korjailemaan omia jälkiään, kun kahvan tajusin fiksata ja homma lähti etenemään.
Nyt on homma aikalailla paketissa (enää takaiskarit vaihtoon, uus termari ja bensapumppu ja satku leimamiehen ihmeteltäväksi ), ainakin kuukausi tuohon on mennyt ja aika lailla kokonaan on vähät vapaa-ajat tuon kanssa turattu.
Yhtään "rane" paikkaa en tehnyt (eli uutta peltiä vanhan päälle ruosteita peittämään), eli kaikki laput on leikattu oikeaan muotoon ja hitsattu reunoistaan vanhaan peltiin. Pelisilmä tuossa sen verran matkanvarrella kehittyy, että osaa / uskaltaa suoraan rälläköidä riittävästi hapanta peltiä pois. Peltinä käytin 1,0mm ja 0,75mm mustaa, hommattu K-Raudasta kimpassa levyt (1m x 2m on normilevyn koko rautakaupoissa, hinta pyörii 30€ molemmin puolin per levy) toisen Saabistin kanssa.
Kaikista saumoista en ainakaan minä saa millään täysin ilmatiiviitä ainakaan tuolla koneella (erittäin "ikävät" hitsausasennot kun auto ainoastaan pukeilla, koteloiden sisäpintojen pintakäsittely pistää migin räkimään yms), eli pakkelia saumoihin, pohja & pintamaali päälle ja vielä siveltävät massat niskaan, niin hyvä tulee. Ainakin paljon paremmat, kun edellisen turaajaan "hitsaamat" laput (pelti ronskisti ruosteiden päälle, pari pistettä pellin nurkissa ja massat päälle, ei muuta pintakäsittelyä).
Tuo valovirta Mig-hitsikone on mitä mainion juuri tälläisiin kotituraajan peltikorjauksiin, tuskin mitään paksuja palkkeja tuolla kannattaa edes haaveilla hitsaavansa, koneen speksikin taisi olla 2,5mm ainevahvuuksiin asti. Pari kertaa meinannut hermot mennä siihen, mutta loppupeleissä "ongelmat" ovat olleet joko itseaiheutettuja tai erittäin yksinkertaisia korjata (kahvaepisodi alkuun ja sitten pääsi lankarulla ruostumaan --> ei jaksanut syöttää ruosteista lankaa letkun & kahvan läpi...). Kaikkien "pro-miesten" hehkuttamat Kempit sun muut maksaa käytettynäkin hunajaa (400€ ylöspäin pelkkä kone), tuon Migin sai n. 220€, ja takuutakin on viisi vuotta.