silmä lepää tuossa autossa, on se varsinainen namupala. tsemppiä rekisteröinnin suhteen, ei muutakuin aseman vaihto jos ei ekalla onnistu
saab_99_rallye kirjoitti:
Suurin muutoksen kohde on se, että pakosarjan mahduttamiseksi on pohjassa olevaa palkkia jouduttu poistanmaan n. 25 cm pätkä. Tämä ilmeisesti sen takia koska koria vaihtaessa alkuperäinen kori on ollut EMSin ja vaihdettu kori on GL:n. Emsin tekniikan upottaminen Gl:n koriin on ilmeisesti vaatinut pieniä modifikaatioita, mutta hitsaamme puuttuvan palan paikalleen niin asia on ok
onko kuvaa kyseisestä kohdasta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf kirjoitti:silmä lepää tuossa autossa, on se varsinainen namupala. tsemppiä rekisteröinnin suhteen, ei muutakuin aseman vaihto jos ei ekalla onnistu
saab_99_rallye kirjoitti:
Suurin muutoksen kohde on se, että pakosarjan mahduttamiseksi on pohjassa olevaa palkkia jouduttu poistanmaan n. 25 cm pätkä. Tämä ilmeisesti sen takia koska koria vaihtaessa alkuperäinen kori on ollut EMSin ja vaihdettu kori on GL:n. Emsin tekniikan upottaminen Gl:n koriin on ilmeisesti vaatinut pieniä modifikaatioita, mutta hitsaamme puuttuvan palan paikalleen niin asia on ok
onko kuvaa kyseisestä kohdasta?
Tarkempi tutkailu osoitti että pakosarja on ns "custom made" eli hieman järeämpi kuin vakio ja näin ollen ulostuloaukkoa on hieman jouduttu suurentamaan. Otamme kuvan aiheesta kun seuraavan kerran pääsemme auton kimppuun.
Projekti on edennyt siihen pisteeseen että viime katsastuskeikalla huomautuksen aiheuttaneet kohdat on lähes korjattu, eli takajarrupala vaihdettu, raidetangon pää vaihdettu, lisätty mittaritauluun kaukovalojen sininen valo sekä hitsattu palkista puuttuva osa jo osittain kiinni (kuva tulossa) lisäksi koko pohja on nyt maalattu valkoiseksi. Uudet kaksiraitaiset puskurit on myös tulossa ja näinollen auto alkaa muistuttaa alkuperäistä ulkomuotoaan pikkuhiljaa, maalipintaa lukuunottamatta.
Saimme myös käsiimme mielenkiintoista kuvamateriaalia, 80-luvun alussa rakennetusta Turbo 99:stä, rakentaja on dokumentoinut autoa hyvillä kuvilla ja niistä on meillekin suurta apua "jatkovirityksiä" silmällä pitäen. Ohessa kuva taakse siirretystä käsijarrusta joka meidänkin tulee rakentaa, koska nykyinen hydraulinen on liian "uusi" historiciin. Hyviä kuvia löytyi myös vahvistetuista tukivarsista yms. Tarina kertoo että aikanaan käytettiin Porschen takajarrusatuloita käsijarrujen muuttamiseen taakse.
Puuttuva palkki on nyt kiinni ja maalattu. Huomenna olisi taas tarkoitus mennä konttorille josko saisimme mieluisan joululahjan, eli auton kilpiin.Ohessa tuoreita kuvia aikaansaannoksistamme. Mikäli auton saamme kilpiin niin seuraava homma olisi etupään purkaminen, eli tukivarsiin on tarkoitus hitsata vahvikelevyt suojaamaan niitä mahdollisilta iskuilta, tämä on luokiteltu ratkaisu ja sitä käytettiin aikanaan eli tähän tapaan --> http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/rally/P7210015.jpg
Kävin rassaamassa tukivarret irti valmiiksi vahvikehitsausta varten, ilmeni pieni ongelma koska hitsaamamme palkki on muutaman millin sivussa ja toisen tukivarren pultit eivät vielä aukea koska hylsy ei mahdu väliin mutta nirhaisemme pienen loven rälläkällä niin saamme ne auki. Samalla myös pääsemme maalamaan kotelot valmiiksi koska jouset ovat pois tieltä. Ohessa pari kuvaa.
sain myös käsiini Jyväskylän kaupungin kirjastosta puuttuvan vuoden 1979 Vauhdin maailman vuosikerran, ohessa myös pari action kuvaa. Tuommoiset muovilevikkeet täytyy hommata jostain...
Ålandsrally, sijoitus 3.
Nurmijärviralli, sijoitus 1., kartturina Antero Laine