Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pieni päivitys

Viesti Kirjoittaja Pinis »

saab_99_rallye kirjoitti: Nurmijärviralli, sijoitus 1., kartturina Antero Laine
On niitä harvoja ralleja, joka on meidän autolla voitettu;) Taisi yhteensä muistaakseni olla 3 kpl, jollen aivan väärin muista. Korjaa Heka jos olen täysin väärässä.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Kapaleino kirjoitti:Mulla vois olla ehkä projektikuntoisia levikketä mitkä voisin myydä.
Järjestyksessä toinen auton omistaja tarjosi meille kesällä lasikuituisia etulokasuojia, joita jossakin vaiheessa 99:ssä käytettiin. Lähtivät kuulemma vain helposti varsinkin talvikeleillä omille teilleen...

Minkälaisista levikkeistä on kyse? Noissa vanhoissa kuvissa en ole ainakaan kiinnittänyt huomiota levikkeisiin. Onkohan niitä silloin käytetty?
Kiristän tästä vielä vähän...
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

levikkeet

Viesti Kirjoittaja hatami »

saab sport&rally luettelossa oli myynnissä osa nro:lla 23010 levikesarja sisälsi etulokasuojat ja takakaaret.
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Tässä kuva noilla levikkeillä varustellusta 99 turbo rallipelistä. Hyvin on samanlaiset kuin noissa merkkiluokan satkuissa!

Kuva
Kimmo #1373
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kaaret

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tarkoittanet jotain tämän tyyppisiä:

Kuva

Tuo takaspoileri on kyllä aika karmea. 8O .

Olisiko "Hatami" sitä Turbo Saabiasi mahdollista tulla joskus katsomaan paikanpäälle, tarvitsisimme hieman vinkkiä hydraulisen käsijarrun muuttamisesta vaijerimalliseksi, tietenkin että autossasi on vaijerijarru?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

nuo takaspoilerit 8O
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Nuo mustat levikkeet tuossa esitteessä on kuuppaan tarkoitetut.
Kimmo #1373
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

KKuisma kirjoitti:Nuo mustat levikkeet tuossa esitteessä on kuuppaan tarkoitetut.
Olet oikeassa kuupan levikkeet on kuvassa.


Satkuun tai ysipariin ei ole kisa levikkeitä ainakaan virallisia muita kuin tuossa 99:kuvassa näkyvät ja ne on samat kuin rata-autoissa.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Pinis kirjoitti:
KKuisma kirjoitti:Onko muuten tietoa missä vaiheessa tuolta pellin alta on hävinnyt se tuplanokkainen 16 venttiilinen kisakone, jossa oli n. 220 hepoa? Luulisi ainakin, että noissa Suurajotaistoissa semmoinen löytyy nokalta!
No nyt on auton alkuperäisistä moottoreistakin tietoa:) Konehuoneessa on , juuri niin kuin muistitkin, ollut 16v koneet. Silloisessa kilpatallissa vaikuttanut ja automme rakentanut Robert Gröndahl kertoi, että autot olivat varustettu alunperin 8 venttiilisellä kaksilitraisella moottorilla, joka tallin toimesta muutettiin 16 venttiiliseksi. Kannet tulivat tehtaalta raakavaluna ja tiimi rakensi ne loppuun. Kyseessä olivat siis todelliset prototyypit.

Tallin lakkauttamisen jälkeen automme myytiin eteenpäin ja sääntöjen muuttumisen vuoksi moottori muutettiin 8 venttiiliseksi.
Laitoin tähän kansiasiaan liittyen kysymyksen tuonne yleiseen topicciin. Käykää laittamassa juttua jos löytyy tietoa 16 venttiilisistä kansista, kiitos.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Siinä ne nyt on

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Kuva

Siinä se nyt on...

Kuva

Tässä mallaillaan tulevaa vahvikepalaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

tukivarret

Viesti Kirjoittaja hatami »

muista hitsata myös iskarin kiinnityskohta vahvemmaksi ettei korkaa siitä kohtaa.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Nyt kannattaa sitten tuota hitsausta tehdessään miettiä että mihin tulee seuraavaksi heikoin kohta tuohon autoon :!: :!: Itsekkin hitsasin sprinttiauton tukivarret mutta en hitsannut niitä ihan noin vahvaksi kuin ne on luokituspapereissa koska seuraava paikkamistä antaa periksi on kori ja siinä on mielestäni oikomisessa enemmän hommia kuin tuon tukivarren vaihdossa. 8O

Niitä 16 venttiilisiä B moottoreita voi olla hieman vaikea saada mutta Pohjolan Heikillä tiedän ainakin yhden sellaisen moottorin olevan, mutta haluaako luopua niin se on sitten toinen juttu.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
1770
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 13:18

Viesti Kirjoittaja 1770 »

mielenkiintoista havaita, että vanha sotaratsuni on herännyt uuteen eloon!! Auto oli käytössäni 80-luvun lopulta saakka ja vaimoni luuli jo että siitä on tullut perheenjäsenemme, enkä malta luopua autosta koskaan. Autolla oli mukava kilpailla, aina löytyi juttuseuraa ja aina oli jollakin samanlainen kotona. Eräs muisto takavuosilta Tunturi rallista on kun tulimme huoltoon ja vetonivel oli hajonnut ja pyysin huoltomiehiä vaihtamaan akselin. Paikallinen saabisti ihmetteli, että kauanko menee ja vastasin hänelle huoltoautossa kahvia hörppien, että alle viisi minuuttia. Hän totesi edellisellä viikolla maksaneensa Rovaniemen Scan-Autossa vastaavasta työstä lähes kahden tunnin hinnan. Kysyi, että mikä ero työssä on, jolloin vastasin, että huoltomiehet joutuvat tekemään homman seljällään lumihangessa, kun Scan-Auton asentaja saa tehdä työn lämpösessä hallissa nosturilla. Lupasi hakea hyvitystä, tarina ei kerro saiko...
En muuten vahvistaisi tukivarsia, toimivat tonallaan "sulakkeina" ohjanpohjia koluttaessa....
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

En muuten vahvistaisi tukivarsia, toimivat tonallaan "sulakkeina" ohjanpohjia koluttaessa....
Nyt kannattaa sitten tuota hitsausta tehdessään miettiä että mihin tulee seuraavaksi heikoin kohta tuohon autoon. Itsekkin hitsasin sprinttiauton tukivarret mutta en hitsannut niitä ihan noin vahvaksi kuin ne on luokituspapereissa koska seuraava paikkamistä antaa periksi on kori ja siinä on mielestäni oikomisessa enemmän hommia kuin tuon tukivarren vaihdossa.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitääkin Hekan kanssa nyt miettiä, että miten tuon vahvistamisen kanssa tehdään. Ollilta saimmekin varaosina muutaman alatukivarren;)
Kiristän tästä vielä vähän...
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

tukivarret

Viesti Kirjoittaja hatami »

itse vahvistin ainoastaan alatukivarret niin ei ole ollut ongelmia.kestää ja ei vääntyile kun kolahtaa vähän kivikkoon.ylätukivarret on orggis tavaraa.
Vastaa Viestiin