On niitä harvoja ralleja, joka on meidän autolla voitettu;) Taisi yhteensä muistaakseni olla 3 kpl, jollen aivan väärin muista. Korjaa Heka jos olen täysin väärässä.saab_99_rallye kirjoitti: Nurmijärviralli, sijoitus 1., kartturina Antero Laine
Saab 99 Rallye projekti
Re: Pieni päivitys
Kiristän tästä vielä vähän...
Järjestyksessä toinen auton omistaja tarjosi meille kesällä lasikuituisia etulokasuojia, joita jossakin vaiheessa 99:ssä käytettiin. Lähtivät kuulemma vain helposti varsinkin talvikeleillä omille teilleen...Kapaleino kirjoitti:Mulla vois olla ehkä projektikuntoisia levikketä mitkä voisin myydä.
Minkälaisista levikkeistä on kyse? Noissa vanhoissa kuvissa en ole ainakaan kiinnittänyt huomiota levikkeisiin. Onkohan niitä silloin käytetty?
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kaaret
Tarkoittanet jotain tämän tyyppisiä:
![Kuva](http://i3.photobucket.com/albums/y57/Saab_99_rallye/Sekalaisia%20kuvia/kaaret.jpg)
Tuo takaspoileri on kyllä aika karmea.
.
Olisiko "Hatami" sitä Turbo Saabiasi mahdollista tulla joskus katsomaan paikanpäälle, tarvitsisimme hieman vinkkiä hydraulisen käsijarrun muuttamisesta vaijerimalliseksi, tietenkin että autossasi on vaijerijarru?
![Kuva](http://i3.photobucket.com/albums/y57/Saab_99_rallye/Sekalaisia%20kuvia/kaaret.jpg)
Tuo takaspoileri on kyllä aika karmea.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Olisiko "Hatami" sitä Turbo Saabiasi mahdollista tulla joskus katsomaan paikanpäälle, tarvitsisimme hieman vinkkiä hydraulisen käsijarrun muuttamisesta vaijerimalliseksi, tietenkin että autossasi on vaijerijarru?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Olet oikeassa kuupan levikkeet on kuvassa.KKuisma kirjoitti:Nuo mustat levikkeet tuossa esitteessä on kuuppaan tarkoitetut.
Satkuun tai ysipariin ei ole kisa levikkeitä ainakaan virallisia muita kuin tuossa 99:kuvassa näkyvät ja ne on samat kuin rata-autoissa.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Laitoin tähän kansiasiaan liittyen kysymyksen tuonne yleiseen topicciin. Käykää laittamassa juttua jos löytyy tietoa 16 venttiilisistä kansista, kiitos.Pinis kirjoitti:No nyt on auton alkuperäisistä moottoreistakin tietoa:) Konehuoneessa on , juuri niin kuin muistitkin, ollut 16v koneet. Silloisessa kilpatallissa vaikuttanut ja automme rakentanut Robert Gröndahl kertoi, että autot olivat varustettu alunperin 8 venttiilisellä kaksilitraisella moottorilla, joka tallin toimesta muutettiin 16 venttiiliseksi. Kannet tulivat tehtaalta raakavaluna ja tiimi rakensi ne loppuun. Kyseessä olivat siis todelliset prototyypit.KKuisma kirjoitti:Onko muuten tietoa missä vaiheessa tuolta pellin alta on hävinnyt se tuplanokkainen 16 venttiilinen kisakone, jossa oli n. 220 hepoa? Luulisi ainakin, että noissa Suurajotaistoissa semmoinen löytyy nokalta!
Tallin lakkauttamisen jälkeen automme myytiin eteenpäin ja sääntöjen muuttumisen vuoksi moottori muutettiin 8 venttiiliseksi.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Siinä ne nyt on
![Kuva](http://i3.photobucket.com/albums/y57/Saab_99_rallye/Saab%2099%20EMS/kilpi.jpg)
Siinä se nyt on...
![Kuva](http://i3.photobucket.com/albums/y57/Saab_99_rallye/Saab%2099%20EMS/Vahvike.jpg)
Tässä mallaillaan tulevaa vahvikepalaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
tukivarret
muista hitsata myös iskarin kiinnityskohta vahvemmaksi ettei korkaa siitä kohtaa.
Nyt kannattaa sitten tuota hitsausta tehdessään miettiä että mihin tulee seuraavaksi heikoin kohta tuohon autoon
Itsekkin hitsasin sprinttiauton tukivarret mutta en hitsannut niitä ihan noin vahvaksi kuin ne on luokituspapereissa koska seuraava paikkamistä antaa periksi on kori ja siinä on mielestäni oikomisessa enemmän hommia kuin tuon tukivarren vaihdossa.
Niitä 16 venttiilisiä B moottoreita voi olla hieman vaikea saada mutta Pohjolan Heikillä tiedän ainakin yhden sellaisen moottorin olevan, mutta haluaako luopua niin se on sitten toinen juttu.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Niitä 16 venttiilisiä B moottoreita voi olla hieman vaikea saada mutta Pohjolan Heikillä tiedän ainakin yhden sellaisen moottorin olevan, mutta haluaako luopua niin se on sitten toinen juttu.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
mielenkiintoista havaita, että vanha sotaratsuni on herännyt uuteen eloon!! Auto oli käytössäni 80-luvun lopulta saakka ja vaimoni luuli jo että siitä on tullut perheenjäsenemme, enkä malta luopua autosta koskaan. Autolla oli mukava kilpailla, aina löytyi juttuseuraa ja aina oli jollakin samanlainen kotona. Eräs muisto takavuosilta Tunturi rallista on kun tulimme huoltoon ja vetonivel oli hajonnut ja pyysin huoltomiehiä vaihtamaan akselin. Paikallinen saabisti ihmetteli, että kauanko menee ja vastasin hänelle huoltoautossa kahvia hörppien, että alle viisi minuuttia. Hän totesi edellisellä viikolla maksaneensa Rovaniemen Scan-Autossa vastaavasta työstä lähes kahden tunnin hinnan. Kysyi, että mikä ero työssä on, jolloin vastasin, että huoltomiehet joutuvat tekemään homman seljällään lumihangessa, kun Scan-Auton asentaja saa tehdä työn lämpösessä hallissa nosturilla. Lupasi hakea hyvitystä, tarina ei kerro saiko...
En muuten vahvistaisi tukivarsia, toimivat tonallaan "sulakkeina" ohjanpohjia koluttaessa....
En muuten vahvistaisi tukivarsia, toimivat tonallaan "sulakkeina" ohjanpohjia koluttaessa....
En muuten vahvistaisi tukivarsia, toimivat tonallaan "sulakkeina" ohjanpohjia koluttaessa....
Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitääkin Hekan kanssa nyt miettiä, että miten tuon vahvistamisen kanssa tehdään. Ollilta saimmekin varaosina muutaman alatukivarren;)Nyt kannattaa sitten tuota hitsausta tehdessään miettiä että mihin tulee seuraavaksi heikoin kohta tuohon autoon. Itsekkin hitsasin sprinttiauton tukivarret mutta en hitsannut niitä ihan noin vahvaksi kuin ne on luokituspapereissa koska seuraava paikkamistä antaa periksi on kori ja siinä on mielestäni oikomisessa enemmän hommia kuin tuon tukivarren vaihdossa.
Kiristän tästä vielä vähän...
tukivarret
itse vahvistin ainoastaan alatukivarret niin ei ole ollut ongelmia.kestää ja ei vääntyile kun kolahtaa vähän kivikkoon.ylätukivarret on orggis tavaraa.