Saab 900 GL -85 hieman häikkää

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sabaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 21:22
Paikkakunta: Suomen Moskova

Saab 900 GL -85 hieman häikkää

Viesti Kirjoittaja Sabaaja »

Ostin tuossa juuri reilut 20 vuotta vanhan muuten ulkoasultaan hienossa kunnossa olevan saab-vanhuksen, mutta hivenen vikaa siinä silti on nähtävissä lähinnä konepellin alla. Puolan johdosta antaa virtaa maihin jostain kohtaa puolan läheltä ja kone käy välillä kolmella pytyllä mutta lämmetessään neljäskin lähtee mukaan. Puolan johdon vaihtaminen ei auttanut asiaan vaan kipinää tulee siltikin puolan johdon eristeen läpi joko puolan tai jakajanpuoleisesta päästä. On koetettu kahta eri puolanjohtoa, mutta tilanne ei korjaantunut vaan kipinöinti jatkuu. Mietin tässä että voisiko ihan itse puola olla jo tiensä päässä tai sitten jakaja tai pelkkä jakajan kansi. Tulpat tarkistan kunhan ehdin, mutta tuo vika tuskin niistä johtuu, kuten myös ei varmastikaan kolmella pytyllä käyminenkään. Öljyä taitaa vuotaa hieman venttiilikopan tiivisteen välistä. Huomasin siten, kovemmilla kierroksilla käyttäessä alkaa ilmakuplia ja öljyä tihkua kannen välistä. En huomannut tosin jäähdytysnesteessä öljyä, joten kannen tiiviste lienee kunnossa.

Osaisiko joku kokeneempi saabisti antaan korjausvinkkejä ongelmiin, kiitos!

Kyselisin myös muilta tuonikäisen ysisatasen omistajilta, että paljonko mahtanee olla polttoaineenkulutus sadalla maantieajossa keskimäärin. Olen kuullut aika rankkoja huhuja, että viehän se saappi toki bensaa, mutta ois mukava saada vähän tietää miten muilla on
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tuo kolmella käynti kuulostaisi siltä, että vuotaa jäähdytysnestettä pyttyyn.
Kansipahvi siis vaihtoon.
Sabaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 21:22
Paikkakunta: Suomen Moskova

Viesti Kirjoittaja Sabaaja »

vois niinkin tietty olla, mutta syylärin neste ei vaju olleskaa ja nesteen väri ei ole öljyinen.

Jos johtuisi sähköpuolesta, mutta täytynee laittaa eka sitä kuntoon
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Ei se välttämättä aina jäähdytysnesteitä sotke. Onko öljy sellaista "maitomaista" tai siis harmahtavaa tms?
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Sabaaja kirjoitti:vois niinkin tietty olla, mutta syylärin neste ei vaju olleskaa ja nesteen väri ei ole öljyinen.

Jos johtuisi sähköpuolesta, mutta täytynee laittaa eka sitä kuntoon
Ei sitä tarvitse paljoakaan vuotaa, että käy kolmella.
Eikä tuo pyttyyn vuotaminen öljyä jäähdytinnesteeseen sotke.

Haiseeko pakokaasu makealta kun koneen lyö aamulla tulille,
tuleeko valkeaa savua?

Edit: taitaa olla tämä väärällä alueella,
josko ylläpito jaksaisi siirtää oikealle?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

joskus

Viesti Kirjoittaja mestari »

ollut samoja ongelmia sen puolan johdon kanssa. nyt pimeellä hyvä käydä säätämässä sitä eli käymään ja jos tulee sinistä kipunaa niin sammuttaa ja kääntää vähän eri tasoon sitä johtoa ja kokeilee uudestaan. itse löysin yhteen saabiin sellasen kohdan että ei kipunoinu ja kävi 4 pytyllä.
oisko ollut sit niin likanen kone siltä kohtaa että löi maihin en tiedä.
Sabaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 21:22
Paikkakunta: Suomen Moskova

Viesti Kirjoittaja Sabaaja »

Kyllä tuo öljyn väri oli ihan normaali ja sitä oli riittävästi eikä ollut mitään neste-emulsiota/ilmakuplia. Mutta jos vuotaisi sylinteriin niin miksi sitten lämpimänä kaikki pytyt lähtee mukaan? Taidan tarkistaa ennemmin tuon sähköpuolen ja sitten vasta metsästämään vikaa muualta jos ei korjaannu. Veikkaan että jos puolanjohdosta kipinöi niin virtaa vuotaa sen verran muualle että ei ole ihmekään jos veto huononee, nykii ja käy kolmella. Tulppien kunto täytyy tarkastaa. Voi olla tulpat huonona ku koneella on ajettu noin 415 000 ja ei tietoa monestiko on vaihdettu
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Sabaaja kirjoitti:Mutta jos vuotaisi sylinteriin niin miksi sitten lämpimänä kaikki pytyt lähtee mukaan?
Annoit juuri täsmällisen kuvauksen pyttyyn vuotavasta kansipahvista :D
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

vaihda uusi puola ,eristeet siitä on viottuneet.
Sabaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 21:22
Paikkakunta: Suomen Moskova

Viesti Kirjoittaja Sabaaja »

Jaa, kiitoksia vinkeistä. Kunnostan tuon sähköpuolen ja katon sitten miten käy kylmänä ja monellako pytyllä. Sitten kai pitää hankita tiivisteitä sekä kanteetn että venttiilikoppaan. Osaisiko kukaan sanoa minkä hintaisia noin kannen ym. tiivisteet ovat.

Ja vielä aikaisemmin kysyin osaisiko kukaan sanoa mitään tämän auton keskikulutuksesta /100km Maantieajossa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tuossa kun noita tulppia katselet niin niistä saa jotain vihjeitä, että vuotaako vettä pyttyyn.
Jos joku on puhtaampi kuin muut, niin se pytty luultavasti saa vesiä.
Motonet kirjoitti:YLÄPUOLEN TIIVISTESARJA SAAB 900 79--93
Sisältää kansiremontissa tarvittavat tiivisteet.

900 H-moottori 80--90 (kaasutin). . . . . . . . . . . . . . 27-1144 37.62 ???
Kyseessähän on kaasutinkone?

Kaupunkikulutusta talvella ei tarvitse edes ajatella, rupeaa vaan harmittamaan. Maantiellä pitäisi mennä kesäisin 8-9 litraa.

EDIT: Faija pääsi 20 vuotta sitten 99:llä 7l/100km matkalla Ivaloon.
Sabaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 21:22
Paikkakunta: Suomen Moskova

Viesti Kirjoittaja Sabaaja »

Juu kaasutinkoneella on. Juu pitääpä kattoa noi tulpat ja vaihtaa suosiolla uusiin jos kovin mäsänä ovat. Katson tota puhtauskysymystäkin. Eli eikö ois kalliimpi kuin 37 ja risat? vai ymmärsinkö tuon oikein?
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tiivistesarja tosiaan maksaa ton 37e, siihen sitten vielä vedet, öljyt, kannen plaanaus ja muuta pientä päälle = ~100e
Sabaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 21:22
Paikkakunta: Suomen Moskova

Viesti Kirjoittaja Sabaaja »

juu, vaihdoin tuossa uuden puolan, uuden jakajankannen ja pyörijän. Nyt tuntuisi pyörivän kylmänäkin mainiosti neljällä. Mutta silti tuntuu että alakierroksilta vetää huonosti. Pitää äkkiä pistää pienempää pienemmässäkin ylämäessä. Vois vielä ne tulpat varmaan tarkastaa. Öljy näytti normaalin väriseltä. Auton seisoessa näyttää lumelle hieman vuotavan öljyä läiskistä päätellen.
Sabaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 20, 2006 21:22
Paikkakunta: Suomen Moskova

Viesti Kirjoittaja Sabaaja »

Osaisiko kuka neuvoa mikä ongelma lienee kysessä seuraavanlaisessa tapauksessa. Lähdin ajelemaan autolla noin 12 asteen pakkasella. Auto lähti moitteettomasti käyntiin, mutta kun ehdin ajaa noin 10 minuuttia alkoi nykiä ja nykiä ja tuntui kuin moottori tukehtuisi. Tuolloin oli nopeutta noin 100 km/h. Lopulta pienemmällä tiellä (n. 60 km/h vauhdista) moottori sammui kuin kertalaakista ja auto jäi tienposkeen luultavasti myöhään huomisiltaan saakka. Käyntiin ei lähde ei sitten millään, ei ryypyllä eikä ilman. Kaasua koetin myös pumpata. Vasta vaihdoin uuden puolan, jakajankannen ja pyörijän, kuten taisin aikaisemmin tällä foorumilla mainita. bensansuodattimessa oli bensaa aivan piripintaan asti ja öljyä koneessa riittämiin. Epäilen, että vika olisi kaasarissa, kun nykimistä on esiintynyt jo jonkun aikaa, lähinnä silloin kun ei ole ryyppyä päällä. Tyhjäkäynti sujuu moitteetomasti myös ilman ryyppyä kunhan kone on tarpeeksi lämmin. Oliskohan sitten yhtäkkiä vetäissyt purut kaasariin ja suuttimet tukkoon. Bensaa tankissa on kyllä ihan hyvästi, joten eivät ihan tankin pohjalta purut ainakaan ole peräisin
Osaisikohan joku kokeneempi saabisti valaista asiaa
Vastaa Viestiin