Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Torstaina vahvistettiin sitten vain vähän alatukivarsia (tai ehdittiin tekemään vain toinen). Ylätukivarsia ei vahvisteta ainakaan tässä vaiheessa. Vinkkien perusteellä ei hitsattu koko tukivarren palkkien väliä kiinni vaan lisättiin vain pienet lisätuet. Iskunvaimentimien kiinnikkeet olikin jo hyvin vahvistettu.

Alatukivarsi maalattiin vielä mustalla ruosteenestomaalilla ja tuli hyvän näköistä;) Laitetaan vielä kuvakin tänne jahka saadaan se otettua.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Alakerta valmis

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Hommat ovat taas edenneet siihen malliin että alustapuoli alkaa olla valmis, eli molemmat etutukivarret on nyt vahvistettu ja paikoillaan. Päädyimme "alan miesten" neuvoista viisastuneina oheiseen ratkaisuun eli emme vahvistaneet koko tukivartta vaan teimme tukivarteen vahvikepalan mikä antaa tarvittaessa sen verran periksi, jos oikein menee kiville ja koko etukulma ei lähde irti.

Kuva

Seuraava projektimme vaihe on käsijarrun vaihtaminen vaijerikäyttöiseksi, sen suhteen on selvitystyö menossa mitkä jarrukengät käy samoihin reikiin kiinni olevien kanssa.

Vaihdelaatikkoprojektimme on myös edennyt eli nyt on uusi laatikko hankittuna joka toimii kuoren luovuttajana tulevaan kisalaatikkomme. Osat ovat myös ruotsista katsottuna eli ryhmäratas ja kakkosvaihteen ratas jotka olisi tarkoitus saada suomeen jossain vaiheessa lähiaikoina ja näin pääsemme siirtämään vaihdelaatikon sisukset lihalaatikosta vaihdelaatikon sisään.

Kuva

Pikkuhiljaa alkaa valoa näkyä eli näiden muutosten jälkeen ja penkkien ja vöiden vaihdon jälkeen (leima ummessa) automme alkaa olla kisakunnossa ja historic -passitus ajankohtainen.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alakerta valmis

Viesti Kirjoittaja Pinis »

saab_99_rallye kirjoitti:Hommat ovat taas edenneet siihen malliin että alustapuoli alkaa olla valmis, eli molemmat etutukivarret on nyt vahvistettu ja paikoillaan.
Kuvista voi ihailla meikäläisen hitsaustaitoa. Ei varmaan ihan luokkahitsaritasoa, mutta sen verran oli virtaa, että suli varmasti... Näyttää luonnossa paremmalta, uskokaa, uskokaa.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita...

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Ensimmäiset vauhtikokemukset autostamme kävimme ottamassa Laukaassa paikallisen rallikuskin pellolla johon oli tehty n. 2,5 km lenkki.

Laitoimme piikkirenkaat alle ja kaasun pohjaan ja katsoimme mitä tapahtuu, hyvinhän Saab kulki ja rallin makuun pääsimme mutta muutaman kierroksen jälkeen alkoi kone pikkuhiljaa hyytyä ja lopuksi auto ei tahtonut kulkea oikein mihinkään eli veto loppui. Takaisin tallille vikaa tutkimaan mistä mahtaisi johtua, edellinen omistaja oli puhunut käyntihäiriöstä viimeisessä kisassaan ja oletimme että kyseessä voisi olla sama vika. Soitto Ollille että oliko vika ollut minkätyyppinen, sama oli, 20 km pätkällä oli auto alkanut hyytyä pikkuhiljaa ja maalissa se oli kulkenut n. 40 km/h.

Vian syyksi hän epäili että hänellä oli ensimmäistä kertaa vararengas mukana ja se oli painanut bensaletkun lyttyyn takakontissa ja letkun sisus oli murtunut koska letku oli jo aika iäkäs. Tästä johtuen kone ei saanut tarpeeksi bensaa ja hyytyminen johtui siitä. Ensiapuna oli kuulemma se, että antaa auton seistä hetken rauhassa niin se kulkee taas normaalisti.

No, polte oli kova ja emme viitsineet lopettaa huvia ennekuin se oli kunnolla alkanutkaan. Odotellessamme pääsimme kunnon ralliauton kyytin ja meno oli sen mukaista...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pienen odottelun jälkeen otimme hieman "jäsentenvälistä" kisailua ei ajoimme kahden kierroksen minikisoja vuorotellen ja loppuajat parani joka vedon jälkeen ja oli parin sekunnin sisällä toisistaan eli yhtä nopeita olimme Piniksen kanssa, mitä nyt auto alkoi hyytyä taas viimeisellä ajollani ja revanssi jäi saamatta...

mutta, nyt olemme uusineet kaikki bensaletkut joten toivottavasti vika on nyt korjaantunut, samoin olemme perehtyneet taakse siirrettyjen käsijarrujen syvempään olemukseen, vaijerit löytyivät romuttamolta Ford Orionista. Ensi viikolla meillä on toivottavasti vaijerilla toimivat käsijarrut takana.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

1770 kirjoitti: En muuten vahvistaisi tukivarsia, toimivat tonallaan "sulakkeina" ohjanpohjia koluttaessa....
Olen samaa mieltä. :) Mielummin tukivarsia vaihtaa kuin runkoa oikoo.

T. Pasi
99T-museopeli
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

OT: Hieno Lancer Evolution V. 8)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Passi kirjoitti:
1770 kirjoitti: En muuten vahvistaisi tukivarsia, toimivat tonallaan "sulakkeina" ohjanpohjia koluttaessa....
Olen samaa mieltä. :) Mielummin tukivarsia vaihtaa kuin runkoa oikoo.

T. Pasi
sanottua: "emme vahvistaneet koko tukivartta"
VW transporter 2.5tdi vm.99
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Pientä päivitystä *lisätty kuvia*

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Pitkästä aikaa pientä päivitystä ettei unohdu koko asia. Projekti on edennyt siihen pisteeseen että käsijarruvaijerit on vedetty takasatuloihin sekä bensaletkut uusittu, tarkoitus on vielä lähiaikoina käydä kokeilemassa auttoiko letkujen vaihto käyntihäiriöön. Muut kiireet on hidastanut hommia ja ensimmäinen kisa jäänee tältä talvelta ajamatta, uusi tähtäin on Uuraisten ralli heinäkuun 1. päivä, siihen on tarkoitus viimeistään osallistua ellei keretä ennen sitä johonkin muuhun kisaan.

Saabin tallin kisahistoriapuolta on tullut selviteltyä kun autoa ei ole kerennyt laittamaan. Ralf Pettersson laittoi tallin toisen auton AJB-601 kisahistorian mistä näkyy ko.auton kilpailuosallistumiset se löytyy täältä: http://photobucket.com/albums/y57/Saab_ ... ahistoria/
Minulta löytyy myös wordina kaikki kilpailut suomesta mihin on Saab 99:llä osallistuttu jos jotain kiinnostaa, sitä en viitsi nettiin laittaa tulee muuten liikaa isoja kuvia. Äkkiseltään laskettuna eri suomenkilvillä olevia autoja vuosien 1974-2003 välillä on ollut 9 (sisältäen turbot) eli yllättävän paljon, itse en olisi uskonut että 99:ä on ollut rallikäytössä suomessa noinkin monta.

Samalla sain myös selvennystä Saabin kilpatallin rekisteröintipolitiikkaan, eli rekisterit oikeasti tarkoittavat jotain. Ensimmäinen numero tarkoittaa rakennusvuotta ja seuraavat auton järjestysnumeroa, eli esim. automme AJX-702 on vuodelta -77 ja järjestysnumeroltaan auto nro 2. Ohessa kaikki tallin rekkarit.

96
AYA-10
BSX-11 / BSX-12 / BSX-13
ADZ-21 / AFC-22 / AFC-23 / AFA-24
AAN-301 / AAN-302 / AAN-303 / AAN-304
ACB-401 / ACN-402 / ACN-403
AEC-501 / AEU-502 / AEU-503
AJN-701

99
AJB-601 / AJX-702

Espoon automuseon AJB-601:hän ei ole tehtaan rakentama ja ko. auton kohtaloa on tarkoitus kaivella edellisten omistajien taholta josko asiaan löytyisi lisävalaistusta onko auto vielä olemassa vai onko museon autoon vaihdettu kori, koska alunperin auto on ollut pienillä vilkuilla.

Täytyy lisätä tänään vielä kuvia tämän hetken tilanteesta jos muistan ottaa kameran mukaan.

Edittiä: ohessa tuoreita kuvia käsijarruprojektista, vähän levällään tuo vielä on mutta hyvä siitä tulee.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

tukivarsista vielä sen verran jos on tarkat katsastusmiehet niin voipi tulla katsastuskorttiin merkinnät että ei ole luokituksen mukaiset,vahvistukset tulee olla luokitustodistuksen mukaiset ei ainoastaan sinne suuntaan olevat.kehottaisin laittamaan kuvan mukaisesti.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

hatami kirjoitti:tukivarsista vielä sen verran jos on tarkat katsastusmiehet niin voipi tulla katsastuskorttiin merkinnät että ei ole luokituksen mukaiset,vahvistukset tulee olla luokitustodistuksen mukaiset ei ainoastaan sinne suuntaan olevat.kehottaisin laittamaan kuvan mukaisesti.
Tämä ratkee 6.5. kun yritetään saada Saabille Historic-passi. Jos ei kelpaa niin laitetaan sitten vahvistamattomat paikoilleen.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

No niin. Rafu kävi autoa katsomassa ja tämmöinen tarra iskettiin auton kylkeen. Nyt on hyvä fiilis!

Kuva

Lisäksi tänään soviteltiin uusia penkkejä ja laitettiin uudet vyöt kiinni. Aamulla tehtiin ennen passikatsastusta koeajolenkki ja ajettiin moottori kuumaksi. Käyntihäiriöt tuntuivat helpottavan kun laitettiin tankkiin riittävästi bensaa... Auto tuntui hyvältä, mutta luonnollisesti ujosteli kun Rafu tuli pihaan. Piti nimittäin työntaa talliin katsastettavaksi. Akun latauksen ja sähköliittimien puhdistuksen jälkeen auto lähti taas käyntiin.

Saab vaatii vielä "pieniä" puhdetöitä: ohjaamon ja takatilan väliin väliseinä, turvakehikon irrotus muutamasta kohdasta korista (lisäkiinnityksiä ei saa tehdä hitsaamalla), akun suojakotelon uusiminen ja penkkien kiinnityksen viimeistely.

Suurin homma on turvakehikon vahvistaminen. Ohjaamon päälle tehdään vielä V-kirjaimen muotoinen lisävahvistus (vaatii mm. reiän tekemisen kattoon... ((että saadaan hitsattua putket ympäri)). Sitten tietysti jossakin vaiheessa maalataan auto vielä alkuperäisellä sinivalkoisella värillä ulkoa ja valkoisella sisältä. Ei paha!
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Pientä kuvapäivitystä

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Pitkästä aikaa muistin ottaa kameran mukaan tallille ja räpsiä kuvia. Ohessa muutama otos.

Kuva

"Oikeanlainen" uusi etupuskuri.

Kuva
"Oikeanlainen" uusi takapuskuri.

Kuva
Uudet penkit ja vyöt paikallaan.

Kuva
Käsijarruviritys melkein valmiina.


Kuten Pinis edellisessä viestissä jo mainitsikin viimeistelyä kaipaavat asiat.

Akkukotelo haettiin Biltemasta "mallia muovinen veneeseen tarkoitettu", pohja pois ja hyvä tuli.

Tulipelti pitäisi vielä tosiaan ruuvata paikalleen ja käsijarru virittää etupäästä kiinni kahvaan ja jarrut muutenkin vielä herkistellä.

Tänään sain myös hankittua meille etuspoilerin joka pitäisi saapua lähipäivinä niin saadaan autosta ralliauton näköinen. :lol:

Suurehko projekti on vielä vaihdelaatikon korjaaminen, osat on katsottuna ruotsista täytyy ne vain saada suomen puolelle mutta eiköhän tämäkin asia järjestyne lähiaikoina.

Siinäpä ne puuttuvat jutut maalauksen lisäksi, eli aika loppusuoralla ollaan. Pieni pettymys oli että Uuraisten rallissa ei ajetakkaan Historic -luokkaa joten ensimmäinen kisa siirtyi muualle myöhempään ajankohtaan. Ajattelimme kuitenkin testata ahkerasti kesän aikana, tuttu rallikuski lupasi järjestää harjoituspätkiä kunhan saamme auton nippuun.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Paluu Humalamäkeen

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Eilen kävimme hieman fiilistelyajelulla kun saimme uusien penkkien kiinnitykset kuntoon ja kokeilimme uusien nuottikuulokkeitemme toimivuutta. Totesimme että ne ovat pakolliset koska auton sisällä ei yksinkertaisesti kuule mitään ilman kuulokkeita varsinkin hiekkatiellä ajettaessa kun auto on pelkkää peltiä...Ajattelimme tehdä paluun legendaariseen Humalamäkeen, koska viimeksi autollamme on siellä ajettu vuoden 1977 Suurajoissa. Samalla sinne ajaessamme totesimme että asfalttitiellä ajettavuus on aika ankea mutta soralla tuo auto menee aika kivasti ja ajettavuus on kohdallaan (emmehän me tietenkään hurjastelleet :lol:)

Tehopuolella tuntuu virtaa riittävään tuon ikäiseen autoon ja kiihtyvyys on ihan kohdallaan ja tehoalue alkaa jostain 4000 kierroksen hujakoilta ja rajoitin on asetettu 7000 rpm:n kohdalle, kone tuntuu kiertävän ihan iloisesti. Tosin nyt autossa kiinni olevan vakiolaatikon välitykset eivät kyllä sovi säätöihin millään tavalla, 70-90 kmh:n nopeuteen ei tunnu olevan sopivaa vaihdetta ollenkaan, nelosella kierrokset tippuu 2000 rpm:n tienoille mutta kisalaatikon osat on tulossa. Olen ymmärtänyt että kisalaatikossa on pitkä ykkönen ja loput vaihteet ovat tiukassa nipussa.

Tallin pihaan päästyämme kone alkoi käydä oudon kuuloisesti ja pysähtyessämme kone pölläytti oikein kunnon savupilven ilmoille, se ei näyttänyt ihan hirveän terveeltä. Konepellin avattuamme kaikki näytti päällisin puolin ok:lta mutta huomasin että öljytikun reiästä tulee höyryä ja kansipahvihan todennäköisesti sitten oli mennyt kun vaahtoa oli öljyn seassa ja vedet ja öljyt iloisesti sekaisin.

Kone pitää kumminkin nostaa pois vaihdelaatikkoremontin takia ja samalla voimme vaihtaa kannentiivisteenkin. Samalla kertaa pääsemme myös kurkaamaan koneen sisuksiin koska sitä ei toimestamme vielä kertaakaan ole avattu. Että näin tällä kertaa...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Tekemällä oppii...

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Pitkästä aikaa taas tapahtuu...tänään olimme henkisesti ja fyysisesti valmistautuneet kannentiivisteen vaihtoon vanhan vuotavan tilalle. Homma alkoi kantta availlessa ja osia purkaessa, ohjeita tietenkin luettiin vasta siinä vaiheessa kun ongelmia ilmenee...

Kuva

Tässä vaiheessa vielä kaikki oli ok.

Pidemmälle päästyämme ilmeni ensimmäinen ongelma, kuinka kannen saa irti kun ketju jänkää vastaan, tietenkin myös piti varoa että ketju ei löysty missään vaiheessa kun kansi on irroitettu. Tässä vaiheessa piti ottaa puhelu Ollille kuinka homma hoidetaan saimme hyviä vinkkejä miten homma etenee ja käytimme erikoistyökalua 93 148 123 eli vedimme narun kattoparrun ympärille ja sen kiinni rattaaseen jotta pysyy kireellä.

Kuva

Tähän tapaan...

Kannen irti saatuamme aloimme tutkia josko vuotokohta löytyisi, no eipä löytynyt vaan tiiviste ja kansi näyttivät ehjiltä ja vuotokohtaa ei näkynyt. Jonkun aikaa ihmeteltyämme oli taas soitettava Ollille mistä kohtaa kone voisi vuotaa. Pyysi kokeilemaan vesipumppua pyöriikö käsin, jos pyörii niin vesipumpun rattaat on menneet ja sieltä pääsee vuotamaan, tämän kuulemma aiheuttaa tietyt öljyt ja kerran on kuulemma tullut keskeytyskin tämän takia. Ainoa hyväksi havaittu öljy on Shell Helix Ultra Racing joka ei riko osia. Vuotokohtaa miettiessä seuraavaksi tuli mieleen että vuotaako imusarjasta kolmosmännälle vettä, tarkempi tutkiminen osoitti että siinähän se, yhdistettynä huonoon tiivisteeseen niin vuotokohta oli paikallistettu ja kansi lähti koneistamolle tarkistettavaksi.

Kuva

Potilas avattuna

Mitä tästä opimme, tiivisteet on väärä paikka säästää ainakin kilpa-autossa, markan vikaan on aina noloa keskeyttää. Laitammekin nyt kaikki uudet tiivisteet avaamiimme paikkoihin.

Saimme myös etuspoilerin paikalleen, kiinnitystapa piti hieman soveltaa koska pohjapanssarin etukiinnike esti sijoittamisen oikeaan paikkaan sekä hinaussilmukka aiheutti pienen loven spoileriin mutta muuten se näyttää ihan hyvältä. Täytyy tehdä heti muotti siitä koska tuo on sellaisella paikalla että niitä tullee menemään jonkun verran...

Kisalaatikon osatkin ovat myös viittä vaille käsissämme niin saadaan sekin asia pois päiväjärjestyksestä.

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Kyllä tuosta Hekasta kelpo mekaanikko on tullut. Nyt vaihtaa jo kannentiivisteen muutamassa tunnissa ja puolitoista vuotta sitten osasi lähinnä lisätä vain bensaa :wink:

Vein tänään kannen Keski-Suomen Koneistamolle tarkistettavaksi, ettei ole mennyt avattaessa kieroon. Alumiinisilla kansilla tämä taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika. Samalla tekevät yhdet kierteet, niin pysyy jatkossa nokka-akseli entistä tukevamminkin kiinni.

Muita muutoksia ei kanteen vielä tehdä, mutta jahka nyt saadaan pari kisaa alle ja hieman varmuutta ajoon.

Niin ja kun tuossa edellisessä viestissä oli Heka laittanut, että taas pitkästä aikaa niin voin nostaa käden syyllisen merkiksi pystyyn. Ei tahdo kotona pienelle pojalle ja vaimolle kelvata selitykseksi pitkille talli-illoille, että tämä on kuulkaa tätä Motorsporttia...;)
Kiristän tästä vielä vähän...
Vastaa Viestiin