NG900 2.0T Saksa import Elämäntarinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

NG900 2.0T Saksa import Elämäntarinaa

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kyse on siis tästä autosta
Kuva
Kuva
Ng900 2.0T 3D -94 kaikkilla varusteilla lukuunottamatta sähkösäätöisiä etupenkkejä ja takapenkin lämmitystä. Olettaen että manuaalivaihteistoa ja umpikoria ei katsota lisävarusteiksi. :D

Päätin kirjoittaa hieman *ulkomuistista* :oops: tuota puolentoista vuoden aikana kertynyttä "huoltohistoriaa".
Alkuperäiseen huoltokirjaankaan ei ole tullut mitään merkittyä, kun sekin on suunniteltu lähinnä leimoille. Ei päiväkirjaksi :roll:

Neljässä tunnissa sain dokumentoitua ulkomuistista muutamia remontteja, virityksiä ja korjauksia. Osasta on käyty täälläkin keskustelua.

Ehkäpä tästä joku saa ideoita tai varottavan esimerkin, miten harrastus voi viedä ajan ja rahat... Mutta mukavaa tuon auton parissa on ollut :)
Kommentit, kysymykset ja ideat ovat tervetulleita.


2004/06 190t
Auto uitettu saksasta ruotsin kautta ajaen. Täydellinen huoltokirja 160t asti (viimeisimmät leimat 2001, jonka jälkeen ollut 2v pois rekisteristä)
Auto oli vasta 5 katsottu yksilö ja löytyi suoraan yksityishenkilöltä tarpeettomana, kun 4 auto oli tarkastelussa mutta ei sytyttänyt ja automyyjä suositteli tulemaan seuraavalla viikolla, jolloin olisi "eräs hyvä yksilö" tulossa vaihdossa.
Koska tarkoitus oli tulla vielä samalla viikolla suomeen, niin "ensiviikko" ei sopinut, niin autoliikkeen myyjä soitti ja lähti viemään 20km päähän auton silloiselle omistajalle, jossa kaupat tehtiin suoraan yksityishenkilön kanssa, joka oli auton toinen omistaja.
No.. Näitä kauniita tarinoita riittää autokaupassa, joten asiaan :)


2004/06 192t
Moottoriöljyn vaihto.
Vaihteistoöljyn vaihto. (Mobil mineraalimoottoriöljyt..)
Jarrunesteiden vaihto. (Bosch, http://www.motonet.fi)
Raitisilmasuodattimen vaihto.(http://www.motonet.fi)
Ilmansuodattimen vaihto.(http://www.motonet.fi)
Laturin hiilien vaihto. (http://www.motonet.fi, varmuuden vuoksi)
Ilmastoinnin täyttö. (Pellen paja, oli aineet vähissä)
"Viggen looka-a-like" 17" Mak aluvanteiden ja Minerva 215/45/17 renkaiden osto ja asennus autotekiltä.www.autotek.fi
Öljykellon vaihto Länsi-auto Olarissa. (valo ei syttynyt)
Bensansuotimen vaihto. (http://www.motonet.fi, mukana onnettomat kuparitiivisteet)

2004/07 194t
Defa hälyttimen asennus Taksituotteessa (Itse viimeistelty, kiitos Wisin ;)..)
Maptun ohjausboxi (Tehoa&Vääntöä, http://www.maptun.fi)
Rosterinen mäntä Bybass (Vanha original, http://www.maptun.fi)
Kannen pulttien kiristys. (Vuoti pikkaisen nestettä kannen päästä)
Venttiilkopan tiivisteen vaihto. (Laakkoselta)
"Virranjakajan" tiivisteen vaihto (vuoti pikkaisen öljyä, Laakkoselta)
Ilmastoinnin sensorin uusiminen (äänteli, vastus poikki, Laakkoselta)
Sonyn 880-M blackpanel soittimen asennus alkuperäisen viallisen tilalle. (http://www.autostudio.fi)
Ajovalojen umpioiden lasit vaihdettu. (Vanhat sumeat, http://www.motonet.fi)
Etuvilkut uusittu, kun vanhat pahasti haalistuneet. (http://www.motonet.fi)
Pyyhkijöiden alla olevan säleikön ja raitisilmasuotimen väliin lisätty muotoon prässätty muovilevy. (-94 puuttuu. Laakkoselta)
Kaksi puuttuvaa veden poistoletkua asennettu tulipeltiin. (Laakkoselta)
Käyttöhihna sekä 2 rullaa vaihdettu. (http://www.motonet.fi)


2004/08 196t
Ferritan 2.5" Catback "steg 2" (Putkistosta saapui ensin loppuosa)
DLS Erillissarjan asennus ja johdotus oviin. (http://www.autostudio.fi)
Diskantit kojelautaan akuperäisten tilalle, jakosuotimet hansikaslokeron taakse.
Sonyn 6x9 elementtien asennus hattuhyllylle alkuperäisten tilalle. (http://www.autostudio.fi)
Ovipahveihin ja oviin bitumimattopaloja vaimennukseksi.
Erinäisiä kojelaudan palaneita valoja vaihdettu.

2004/08 197t
Ferritan 3" DP+Racecat (Loput lähetyksestä saapui eurostainlessilta. http://www.eurostainless.fi)
Maptun moottorinohjausboxi (Ilot irti putkistosta, http://www.maptun.fi)
20% tummennuskalvojen asennutus tutulla ammattilasella takaikkunoihin.
Ajovalopolttimoiksi vaihdettu Philipsin 4000k H4:set. (http://www.motonet.fi)
Parkit vaihdettu Philipsin 3400k polttimoilla. (http://www.motonet.fi)
Nurkkavilkut korvattu Philipsin "Silvervision" polttimoilla (Hopeinen pinta, http://www.motonet.fi)
Sivuvilkut vaihdettu kirkkaisiin, polttimot keltaiset.

2004/09 199t
Lämmityslaitteen vesiletkut (Vanha halkesi, vedet pihalle, auto jätti tielle 1. kerran)
Jäähdyttimen molemmat vesiletkut uusittu uudemman mallisiin (Varmuuden vuoksi, Laakkoselta)
U-vesiletku vesipumpun vieressä vaihdettu (Varmuuden vuoksi, Laakkoselta)
Pakkasnesteet vaihdettu punaisiin. (Zeron silikaattivapaat, http://www.motonet.fi)
JR VV-Suodin vaihdettu perinteisen tilalle. (ProCar Service, Speedparts)
Lisäjarruvalon johtosarjan rakennus (korin johtosarjassa ei ollut johtoa)
Lisäjarruvalon asennus (Takaluukussa johdot, mutta heijastin valon tilalla, Laakkoselta)
Ilmastoinnin alaputkien (3x) vaihto, kun hikoilivat.
Ilmastoinnin kennon&kuivaimen vaihto (sain edullisesti pakettina putket&kennon&kuivaimen)
Jäähdyttimen vaihto (Paisuntasäiliön pilli lahonnut, Uusi Nissens merkkinen, Vantaan jäähdytinhuollosta)
Ilmastoinnin uudelleentäyttö.(Pellen paja)
Defa lohkolämmittimen asennus. (elementti, johdot sekä sisäpistoke, http://www.motonet.fi)
Termostaatin vaihto. (Lämmöt eivät nouseet kylmällä ilmalla, Laakkoselta)

2004/10 201t
Moottoriöjyn vaihto.
Cruisen johtosarjan rakennus. (Tässä -94 yksilössä ei ollut johtosarjaa, joten 10+ johdon askartelu..)
Cruisen asennus. (boxi, viiksi, kytkin, Laakkoselta)
Kojelaudan vaihto saabin omaan "hiilikuitu" look-a-like versioon.
Vaihdekepin nupin vaihto Saabin nahkaiseen versioon, jossa "hiilikuitu" pää. (Laakkoselta)
Vaihdekepin kumisen palkeen vaihto Saabin nahkaiseen versioon. (Laakkoselta poistomyynnistä)
Rekisterikilven valot uusittu, Vanhat utuiset ja ruostuneet. (Laakkoselta)

2004/11 203t
Tuhkakuppi korvattu Saabin omalla säilytyslokerolla. (Laakkoselta)
Tavaratilaan Saabin oman kumimaton asennus. (Laakkoselta poistomyynnistä)
Takakaijuttimien väliin Saabin oma säilytyslaatikostoston asennus (Laakkoselta poistomyyynnistä).
Tavaratilan oikeaan reunaan Saabin oman tavaraverkon asennus.
Talvirenkaiden osto Vahinkopalvelusta nastavikaisina.
Talvirenkaiden asennus vanhoille 15" peltivanteille ja alle.
Ilmansuotimen Imuilmatorvi korvattu "hieman" paksummalla ottoputkella.
Moottorin lämpötila-anturi vaihdettu uuteen. (Vanha näytti noin "30min-1h" liian vähän, Laakkoselta)

2004/12 207t
Tasapainoakselien ketjun poisto öljypojan kautta (Alkoi hyppimään kylmänä yli)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13007
Öljyn imuputken kumirengas öljypohjassa vaihdettu (Varmuuden vuoksi, Laakkoselta)
Moottoriöljyn vaihto.
Sähköantennin ruodon vaihto. (Vanha takerteli, http://www.motonet.fi ->saab 9000!)

2005/02 211t
Bensapumppu vaihdettu uuteen. http://www.motonet.fi (varmuuden vuoksi ennenkuin lakkaa pyörimästä)
Jarrulevyt vaihdettu Brembron vakiolevyihin. http://www.hessumobiili.fi (Vanhat lopussa)
Jarrupalat vaihdettu Ferodon DS2500 paloihin. http://www.autoracing.fi (Vanhat lopussa)
(Takana kokeiltu 2 viikkoa Ferodon "Target" paloja. Vaihtuivat em. Racing paloihin)
Käsijarrukengät uusittu. (http://www.motonet.fi)
Käsijarruvaijeri vaihdettu uuteen alkuperäiseen. (Laakkoselta)
Nokian CK-7W Bluetooth autosarja asennettu hansikaslokeron taakse.

2005/03 214t
Kytkimen vaihto Viggen malliseen. (Vakiokytkin alkoi luistamaan tp-kejunpoiston myötä, PCS:ltä)
Vaijerikytkin mekanismi korvattu nestekytkinsarjalla. (PCS:ltä)
Kampiakselin stefa uusittu (varmuuden vuoksi, PCS:ltä)
Vaihteistoöljyn vaihto (Mobil Mineraaliöljyä)
Moottoriöljyn vaihto
Pakosarjan irroitus, tiivisteiden ja pulttien vaihto (Kaksi pulttia katkennut eli laitimmaiset, Osat Laakkoselta)
H&R madallusjousisarja asennettu. (PCS:ltä)
Jousen ylälaakerit vaihdettu SKF:n uudemman mallisiin. (PCS:ltä)
Alimmaisesta ahtoputkesta poistettu "Turbo Silencer" muoviritilät.
"Laskusiivekkeiden" madallus peltisaksilla. (ettei laahaa maata jatkuvasti)

2005/04 215t
Bilsteinin Sport iskunvaimentimet vaihdettu. (PCS:ltä)
Personin yläkumit vaihdettu Scantech merkkisiin. (PCS:ltä)
Personin yläkumit vaihdettu takaisin käytettyihin Saabin alkuperäisiin. (Scantechin osat näköiskappaleita)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20214
Jousen ylätukilaakerit vaihdettu saksalaisiin IDA laakereihin. (Istuvat paremmin kuin uudemmat SKF:t, Motonetistä)
Asennettu Viggen takapuskuri.
Sivuvilkkujen keltaiset polttimot korvatti "hopeisilla", jotka vilkkuvat keltaisina.
Raitisilmasuodin vaihdettu "Ei aktiivihiiliseen malliin" (http://www.motonet.fi)
Turbon pehmennyt kuminen öljypaluuletku uusittu ("Varmuuden vuoksi", Laakkoselta)

2005/05 217t
Etupuskuri irroitettu ja maalautettu. Samalla asennettu Tallatega etualalippa etupuskuriin.
Etupuskurin kromilista korvattu mustalla (Laakkoselta)
Sivualahelmamuovit irroitettu maalautettu korin väriin.
Takapuskuri irroitettu ja maalautettu oikeaan sävyyn.

2005/06 218t
AS3 vahvistimelle varattuun paikkaan sovitettu 2-kanavainen SPL-PRO vahvistin, joka ohjaa etukanavia. (http://www.autostudio.fi)


2005/08 222t
Asennettu Zainon vahat pintaan muutamaan kerrokseen. (http://www.carwaxzaino.fi)
Etujousia siirrettu 1/2cm lautasella "vasemmalle". (Mystisiä lonksumisia jousessa)

2005/09 224t
Turbon ylempi vesiputki korvattu Teflonteräspunosletkulla (Vanha katkesi, vedet pihalle, jätti tielle 2. kerran samassa kohtaa kuin vuosi sitten!, http://www.dunlophiflex.fi)
"Vaihdettu" Zeron Silikaattivapaat nesteet kadonneiden tilalle.
Tallatega vetolenkki korjattu, irtosi hitsauksesta hinatessa.
Jarrunesteet vaihdettu Motulin RBF600 nesteiksi.
Kaasuvivusto rasvattu. (Aiheutti jäykkää kaasupoljinta)

2005/09 225t
Akku uusittu (Pitkä vieteri, sähköt loppuu nopeasti valojen ollessa päällä, jos kone ei käy..)

2005/10 227t
Klommot oijotettu Autodent.fi:llä.

Tulevaisuudessa sitten uutta ahdinta, isompaa ic:tä ja muuta pientä parannusta.. Ehkäpä koko Viggenin korisarjakin on käynyt mielessä.
Viimeksi muokannut Hook, Su Touko 14, 2006 04:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Todella siisti yksilö! :wink: Onko nuo Makin vanteet kestäneet hyvin? Ainakaan hinnalla niitä ei ole pilattu, jos kestävät.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vanteet ovat vielä suoria, eikä ole maalikaan vielä mistään lohkeillut, eli olen ollut erittäin tyytyväinen ja voin lämpimästi suositella.

Hinta/laatu/ulkonäkö(?) kohdallaan.

Tietty ei haittaisi jos olisi 18.. 19".. :)

Keskustelua aiheesta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25934

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Mie tahon kans tuomosen... :D no, ehkä joskus. :?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nyt on taas vaihteeksi vietetty yksi pitkä ilta ja yö laatuaikaa tumman kaunottaren parissa äheltäen.. (Parasta erotella vaikkapa värillä nämä kaunottaret, niin ei vaalea kotona asuva tule mustasukkaiseksi.. :wink: )

Ng900/og9-3 tunnetusti hieman vetelee, kun vääntöä on tienpintaan keskimääräistä enemmän, niimpä päätin pitää silmäni auki asian tiimoilta.

Tunnetusti Tevisun klämpit eivät (toistaiseksi?) ole käyneet ng900 94..95 malleihin, koska näissä on eri valmistajan ohjaustehostin, niin saatoin tuon idean haudata -05.
Mulla olisi antaa Tevisulle lainaan tuotekehitystä varten entinen täysin toimiva ohjaustehostin :idea: (Myytävänä myös muille!)

Kun Turbosensonicilla jäi vanha (ehjäksi kehuttu) ohjaustehostin 97 vuosimallin autosta ylimääräiseksi, niin poimin tuon itselleni syksyllä -05 odottamaan parempia aikoja, kun ajatuksena oli asentaa jossainkohtaa klämppi, kun sellaisen Tevisulta mahdollisesti jossainkohtaa saisi..

.. Ja niin kävikin, että näitä tehtiin erä versiota -06.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33446

Niimpä päätin eilen illalla asennella klämpin ja vaihtaa ohjaustehostimen muun ohessa.
Kuva
Lisäkuvia tehostimien eroista:
http://www.npr.fi/~heikki/tehostin2.jpg
http://www.npr.fi/~heikki/tehostin3.jpg

Ohjaustehostin on periaatteessa helppo irroittaa.
- Keula ilmaan & pyörät pois
- Raidetangon pallot irti
- Kuskin jalkatilan verhoilu pois ja sokkana toimiva kiristyspultti irti tehostimen akselin juuresta
- 4x letkut/putket irti ratin akselin juuresta moottoritilan puolelta.
- 2x putket irti ohjaustehostimen apumiehen päästä.
- 2x kiinnityslenkit irti yhteensä 4 pultilla/mutterilla korista.
- tehostin ulos kuskin puolelta raidetangon reijstä. (sisäiset putket on siis irroitettava, että tehostin mahtuu tulemaan raidetangon reijästä.

Takaisinlaittaessa klämpillä kiinni apumiehen puoli ja reikä lokasuojaan tukitankoa varten.

Oma hauskuutensa oli lähinnä noiden putkien irroitus & kiinnilaitto, joka vastasi lähinnä sitä, kun peiton alla pimeässä olisi asennellut välineitä yhdellä kädellä ekalla kerralla... Tosiassa ainoa työkalu millä mahtui pyörittämään tuonne väliin oli 19mm 10cm pituinen lenkkiavain ja sitäkin pääsi käyttämään pää pyöräkotelossa yhdellä kädellä lähes sokeana "10x20cm aukosta, josta raidetanko tulee ulos... :evil:
Olipahan ainakin hiekkainen ja hikinen hiuksisto.. (sen mitä on vielä jäljellä..)

Uudemman mallin akseli näyttäisi käyvän vanhan tilalle "heittämällä" ilman ongelmia. Ainoa ero on tuossa apumiehen puolen korin kiinnityskumissa, mutta klämpillä tuota ei tarvita ollenkaan.
Jos vaihdatte, niin muistakaa lukita ratti "renkaat suoraan" vaikkapa narulla penkin säätöön ja kun laitatte ratin akselia takaisin tehostimeen kiinni jalkatilassa, niin katso että raidetanko on keskellä, kun siellä ratin juuressa on se serpenttiini, jota voi kääntää keskiasennosta vain noin joku 3 kierrosta suuntaansa. Tämä siksi, ettei käy näin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31905

Tuon ohjaustehostimen öljyn kanssa tuli vähän ihmeteltyä.
"Uusi" ohjaustehostin on -97 autosta, joka on valmistunut -98, eli sarjanumero V2032xxx, kun taas saabin "Texxon (?) ei synteettinen" on vain vuosimalliin -97, alustanumero V2022749 asti, joten päädyin laittamaan uudempaa synteettistä tehostimen öljyä, joka on tarkoitettu V2022750 alkaen, jota käyttää ainain myös og 9-3.. JA on SINISTÄ sekä nykytrendin mukaisesti GM purkissa.. :roll:
Tietty mun ohjaustehostimen pumppu on tehty vanhemmalle öljylle (jos näissä on eroa), mutta pidän sen rikkoontumista vähemmän kalliina.. :wink:

Seuraavaksi täytyy käydä suuntaamassa pyörät uudelleen ja vaihtaa vielä varmuuden vuoksi ohjaustehostimen nesteet, että vanhoista pääsee kokonaan eroon...

Ettei tuossa olisi ollut yhdelle illalle (?) tarpeeksi, niin olin päättänyt samojen pallonivelien irroituksella asentaaa etujousten ja alalautasten väliin aluslevyt.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29779

Ja muita talven säädöksiä.
------------------------------
Olin sitten aikaisemmin talvella vaihtanut lahot tyhjäkäyntimoottorin letkut, kun alkoivat repeilemään jo varsin pahasti. Onhan noissakin ahtopaine, joten olisi ollut ajan kysymys, että milloin olisi lahonnut lopullisesti.
Procarin mukaan näitä on jonkun verran mennyt. Nuo ei mitään mahottoman kalliita ollut (yhteensä taisi olla joku 20..30 eur), mutta tavallinen suora letku ei käy tuohon lyhemmänkään tilalle, kun toinen pää on paksumpi.
Tämä lahoamisongelma koskee lähinnä vain alkupään ng900:sia (94...95.. 96?) jossa letkut ovat öljyä huonosti kestävää materiaalia. Nyt on uudemman tyyppiset (korvavalla tuotenumerolla), mutta samannäköiset, joidenka pitäisi kestää 10+ vuotta lahoamatta. :wink:

Lahot (varsinkin se lyhkänen on repeillyt klemmarille asti, irtoillut kudoksestaan ja turvonnut, eikä lyhentäminen auta)
Kuva

Uudet asennettuna.
Kuva

Ja tähän loppuun vielä IC asennuskuva muutaman kuukauden takaa...
Kuva


Ainiin. Uusi tehostin (perstuntumalla..) on ehkä hieman tehokkaampi ja noilla 2 talvea rääkätyillä 15" talvirenkailla ei vetelyä ole pahemmin ole ollut muutenkaan (eikä pitoa..!), joten vielä en kehu tai hauku klämppiä... :wink: .. Ootas kun saan taas kesärenkaat alle.. :roll:

Hook
Viimeksi muokannut Hook, Su Huhti 02, 2006 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Hook kirjoitti: Tunnetusti Tevisun klämpit eivät (toistaiseksi?) ole käyneet ng900 94..95 malleihin, koska näissä on eri valmistajan ohjaustehostin, niin saatoin tuon idean haudata -05.
Mulla olisi antaa Tevisulle lainaan tuotekehitystä varten entinen täysin toimiva ohjaustehostin :idea: (Myytävänä myös muille!)
Jotta kukaan ei haaveilisi clampista turhaan, niin ilmoitettakoon ettei "tevisu" ala kehittämään palikkaa noihin alkupään ng900:iin. Yhteisiä osia ei juuri ole.

Täytyy kyllä sanoa, että on tuo auto saanut paljon TLC:tä... :wink:
Vastaa Viestiin