900 t8 -83 -> t16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

900 t8 -83 -> t16

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Tuli kyseinen projekti alotettua maaliskuun alussa kun alko tuntumaan että saabas kaipaa lisää poistumis kykyä :P alun perin oli vain tarkoitus piristää autoa lisäämällä kunnon cooleri ja modaamalla APC-boksia mutta kuten tavallista niin mopo otti ja lähti käsistä 8) ja kun löytyi vielä i16 saabbi edullisesti osaluovattajaksi oli tulevaisuuden visiot valmiina :wink:
eli 16v kansi on menossa loppu viikosta kansisepälle portattavaksi, alakerta on rempattu uusilla osilla ja cooleri on haun päällä, APC-boksi päätyy seuraavaksi työn alle yhdessä megasquirtin kanssa (kuinkahan k-jetin b-pumppu toimii megaruutan yhteydes?)...
ainoa ongelma on turbo, mikä turboksi? t8:n alkuperäinen rusetti on pois suljettu vaihtoehto, tekeekö t16:n alkuperäisellä mitsun turbolla mitään? aikomuksena olisi repiä noin 250 hevosen tehot irti :twisted:
työmaata on jäljellä ihan riittävästi vielä kun tarvis vaihtaa t8 akselistot i16 vastaaviin että sais jäähdytetyt levyt eteen ja käppärin takapyöriin + samalla madallusjouset sun muiden puslien ja nivelien uusiminen... onko akseliston vaihdossa jotain jippoja joita olisi hyvä tietää etukäteen?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

K-jetin pumppu toimii hienosti megan kanssa, ja voit käyttää alkuperäistä relettäkin sen ohjaukseen joten se vaiva jää pois mega-asennuksesta. Itseasiassa K-jetin pumppu on vakiopumpuista ehdottomasti paras virikäytössä, siinä riittää tuotto selvästi pisimmälle (ainakin 300+ hp helposti).

Tuo vakio mitsun ahdin on kyllä jo aika piipussa 250 tienoilla, varsinkin pakopuoli ahdistaa rankasti. Suosittelen hommaamaan jonkun isomman ahtimen tilalle jos vain suinkin mahdollista. Itselläni vain hyviä kokemuksia Proturbon T3/4-hybridistä esimerkiksi. Tuohon 250 tavoitteeseen voisi toimia myöskin Trim60 T3, tai sitten joku TD04-sarjan mitsu. Näitäkin saa aika edullisesti, spoolaus on hyvä mutta hiukan joutuu modaamaan asennuksessa. Hyviä kokemuksia myös TD04HL-18T #7:sta tuossa teholuokassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

eli myös t16 orkkis mitsu on ruksattu yli, ajattelin vaan kun sellanen olis edullisesti ollu saatavilla :? aika niukasti on käytettyjä ahtimia misään saatavilla, ja uudet maksaa hunajaa... täytyypä ens viikolla soitella muutamat turbo liikkeet läpi, T3/T4 yhdistelmä ittelläkin kävi mielessä... olis vaan hyvä tietää ajois minkä turbon saabbiin heittää kiinni että sais alkaa pakosarjan tekemisen :wink:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Oman TD04HL-15G #7 ostin Volvolandian kautta. 300€ kustansi ahdin. Ei mikään iso ahdin, sitä on turha kuvitella, mutta jos kolme hunttii+ riittää niin mitä mainioin. Myös cossujen T03sia vois ajatella, kun noita Saabiin tarkoitettuja trim 60:siä on vähän liikkeessä ja usein suhteettoman kalliita. Tässä tälläisiä budjetti-vaihtoehtoja. Rahalla sitten saa...
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

maksimi hinta mitä ajattelin turboon laittaa on noin 600 euroo, sillä ei mitään uusia tarpeeksi isoja löydy tai ainakaan omiin silmiin ei ole osunu... turbolla sais kuitenki olla sen verran kokoa ettei se ala viälä siinä 250 hevoses ahdistaan, ja olis sitte tulevaisuuden varalla vaikka hieman potenttiaalia enempäänkin jos siltä tuntuu :roll: on tullu tähän mennessä niin vähän turbojen kans leikittyä ettei osaa vielä oikeen minkään arvojen mukaan etsiä sopivaa, sen takia kyselin josko foorumilla olisi hyviä vinkkejä antaa oikean valinnassa :) piti olla saabbi vappuun mennes kunnos mutta taitaa siirtyä aika tavoite juhannukseen ku työt haittaa ihan liikaa harrastamista :wink: niin joo piti viä kysyä että kuinkas pitkällä t16:n orkkis suuttimet piisaa?
ja tietenki kaikki vinkit/neuvot/ideat sun muut autoa koskien otetaan kiitollisena vastaan, saabbi on kuitenki sellanen merkki jonka paris ei aikasemmin ole tullu puuhasteltua (pois lukien entinen 96) :?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lucasin vihreät vähän vajaa 250
lucasin keltaiset ~300
boschit ~220
tontun punaiset -431 ~300

k jetin pumpulla hiukan vielä pidemmälle koska enemmän varaa nostaa paineita.

lucasit matala boschit korkea ohmisia.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nuo suuttimien "tehot" ovat aika rajoilla IMO. Jos ei halua ajaa riskillä ja nakurajalla niin sitten Mikon ilmoittamista tehoista pois 25-40hp. Kyllä noilla suuttimilla autosta tuonkin verran saa tehoa mutta ei välttämättä enää turvallisesti.

Itsellä Lucaksen 290cc oranssit (keltaiset), 1.2bar, suuttimet täysin auki, AFR alkoi vetää laihalle, eli 13.5-14.5:1. Persdyno ja vertailuauton avulla arvioiden n. 250-260hp.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

nyt tuli sitte hommattua GT28R saabbiin (saa nähdä kuinka toimii :oops: ), ja seuraavaks kunhan saa kannen pajalta alkaa pakosarjan vääntäminen :? mistäs suunnalta kannattais alkaa kysellä niitä suuttimia, ja misä hinnois ne n. pyörii?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Vastaa Viestiin