900S ikuisuusprojekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Oisko noi tykit ne tonnarin versio jotka on joku sitten vaihtanut tohon?
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

On noita tykkivanteita saanut uudemmallakin jaolla, silloin tuossa pulttikehällä pitäisi näkyä sen ohjuritapin reikä. Esim näin...
Kuva

Tuo vanteen ulkonäkökin on hieman erilainen eri valmistajasta johtuen. Olisikohan sinun vanteissasi vain hitsattu vanhat reiät umpeen ja tehty uusi jako? Lähikuva paljastaisi hieman enemmän ja vanteen takaa näkisi totuuden. Onko nuo nyt kuitenkin pulteilla kiinni, siis ei muttereilla?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Pulteilla ovat kiinni ja ohjurin reikä on vanteessa.
#1890
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Asia harvinaisen selvä, hyvälle näyttää tykit uudemmassakin satkussa. Pariin otteeseen olen nähnyt Kokkolassa viistokeulasatkun, jossa on alla nuo uudemman jaon tykkivanteet ja vieläpä kiillotetulla reunalla, niinkuin kuvakin lisävarustekataloogissa näyttää. Ne on sitten tyylikkäät vanteet, etenkin tumman auton kanssa.

Edit... yksi kysymys vielä vanteista: ovatko 5,5 vai 6 tuumaa leveät? Nuo uudemmat tykit on 6" vanteita.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kerkesin jo tuossa miettiä, että mikä seka sikiö käsiin on maailmalta sattunut :D No joo jotenkin olivat 6 tuuman oloiset nuo vanteet kun niitä alle pyörittelin. Täyttä varmuutta tällä hetkellä ei ole kun en auton vieressä seisoskele.

Jostakin pitäisi laittaa kromilistat tuohon etupuskuriin. Ei kellään sattuisi olemaan ehjiä etupuskurin kromilistoja? Miten lienevät kiinni edes alunperin olleet?
#1890
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ekös noi ole GB vanteet?
http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/GB/index.html
Kuva

On saanut 108*4 jakoisena. Ei vissiin ole sama asia kuin tykkivanteet. Olivat jotkut amerikkalaiset replikavanteet miniliteista.

Kaverilla oli tuollaset c:ssä.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Täällä tuntuu lähes kaikki Saabin pinnavanteet olevan tykkivanteita, joten kai noille GB:nkin vanteille sellainen nimitys voidaan myöntää. Minun mielestäni ne ainoat oikeat on juurikin tuo postaamassani kuvassa näkyvä ja niiden edeltäjät. Valmistaja taisi olla Ronal. Mulla on kyllä jossain tallessa vanha esite 80-luvulta, jossa on nuo kaikki eriväriset vaihtoehdot tarjolla tuosta minilitestä, joka taas on jenkkivanne ja se alkuperäinen ainoa oikea.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kyllä nuo alla olevat vanteet ovat GB:n valmistamat. Tänään käyn ostoksilla huomista "kevät" huoltopäivää varten. Vaihtuu öljyt/suodattimet, maski vaihtuu kromiseen ja jos vielä sen ahtopainemittarin värkkäis kiinni johonkin. Ai niin ja oishan tuo "se varma kotimainen" tarrakin jonka voi liimata takalasiin :) Mitähän muuta tuota vois laittaa? Mieli tekisi laittaa jemmassa olevat turbo merkit tuohon mutta mutta sehän menis jo tuunaamisen puolelle :D
#1890
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

APC:ta ei kannata laittaa vaan ennemmin ostaa n. 45e rajapaineventtiilin jolla saa ahdot säädettyä varmemmin ja toimivammin. Ässästä alkaa bensa loppua oransseilla 290cc suuttimilla n. 0.8-0.9barin jälkeen eli kannattaa jonkinlaista lisärikastusta harkita.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jakke_ kirjoitti:APC:ta ei kannata laittaa vaan ennemmin ostaa n. 45e rajapaineventtiilin jolla saa ahdot säädettyä varmemmin ja toimivammin. Ässästä alkaa bensa loppua oransseilla 290cc suuttimilla n. 0.8-0.9barin jälkeen eli kannattaa jonkinlaista lisärikastusta harkita.
Samaa mieltä, APC:n jos välttämättä haluaa hifistellä paikoilleen, niin pistää sen korkeintaan nakutuksen ledivaloa vilkuttelemaan, mutta ei anna sen ohjailla ahtoja.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Ennen APC ohjasi ahtoja, mutta "sekosi" ku paineanturi meni rikki. Sen jälkeen muka ohjannu nakulediä, mutta nakuledi vilahtaa yleensä vaan sillon ku lisärikastin kytkeytyy päälle tai pois eli ottaa häiriötä rikastimen johdoista. :P Ja muutaman kerran päässy nakuttamaan kunnolla kun säädeltiin sytytystä eikä nakuledi vilahtanutkaan (kokeiltu kahta eri nakuanturia eikä niitä ole kiristetty liikaa).
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Joistain ajattelin kaivaa siitä huolimatta tuon apc:n :) ja "hifistellä" sen paikoilleen. Onko noissa 16 venttiilisten apc palikoissa eroa vai onko ne kaikki samanlaisia eli vuodesta -84 eteenpäin.
#1890
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eikös torillakin ollut juuri yksi paketti myynnissä ja hinta erittäin kilpailukykyinen ;)

Suosittelen APC:n asennusta. Turvallisesti saat huomattavasti lisätehoja. Järjestelmä on aika yksinkertainen, mutta kuten kommenteista voi lukea niin ei se aina toimi halutulla tavalla. Hyvä on myös muistaa että korva ei kuule sitä koneelle vaarallisinta nakutusta. Sitten kun tulee kuuluvaa kolinaa (vasarointi ääni) niin nakutus on jo vähän eri luokkaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Tulipas tänään tehtyä kevät huolto, josta tuossa ylempänä mainitsinkin. Ö-suodattimen oli joku tainnut aiemmin vetästä avaimella kiinni kun oli lievästi sanottuna tiukassa. Avaimenkin ostin tuota varten mutta sen sai heittää heti menemään oli sen verran marketti avain. Kiitokset vjbremerille vihjeestä hakata meisseli läpi suodattimesta.. lähtihän se sillä tavalla vaan siitä huolimatta sai väntää ihan tosissaan.

Eikös se foorumin apc ollut t8:n apc? Sehän ei taida käydä 16 venttiiliseen.
#1890
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaveriksi 16-venasen omistamiseen suosittelen Bentley Publishersin Saab 900 16-valve Official service manualia (Saab part No. P/N 02 16 861, Bentley Stock No. S993, ISBN 0-8376-0313-7).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin