900 T8 Megasquirt

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

MAT-anturi oli mukana jo kun hankin tuon boksin, kyseessä saattaa olla ns. Cossun anturi, avoin malliltaan joka tapauksessa. CLT-anturi on johonkin Golfiin tarkoitettu, yksi niitä harvoja joissa on M14x1,5 jenga eli menee suoraan lämpöaikakytkimen tilalle. Voin katsoa numerot ja vastusarvot noista jos tarpeen.

Bensakartta tuli hierottua jo aika hyvään malliin Megalogviewerin avulla mutta tein eilen hiukan uutta ryhmittelyä että sain lisää varaa kartan yläpäähän ahtojen nostoa varten ja hienosäädin myös rpm-arvoja alapainotteisemmaksi. Täytyy ajella pari päivää niin sitten ehkä kehtaa laittaa jakoon.

Niin, viime viikolla asennettiin boksiin erään kaverin suosiollisella avustuksella ahtopaineen ohjauslähtö ja launch controlin piuhoitus. Pitäisikin tuo mankkuventtiili rakentaa toimintaan tässä joku ilta kun ei noilla 0,4 ahdoilla oikein kerkiä :)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kiitos tiedoista!

Tuo golfin anturi taitaa olla aika monessa autossa juuri tuon sopivuutensa vuoksi. Numero otetaan mielellään vastaan niin on jotain vahvistusta kun pääsen motonettiin. MAT ja TPS on mulla vielä hiukan hakusessa. VPV:ltä löytyy ja sieltä ne näillänäkymin tilaan.

Aika paljon kaikkea kivaa tuossa extrassa on tarjolla. Kierrosrajotin, ahtojen rajotin, tavoiteseoskartta, sytytyksen ennakon muutokset ja bensansyötön katkaisu moottorijarrutuksessa ehkä mielenkiintoisimpina ja käyttökelpoisimpina. Saas nähdä kuinka haastavaa noitten käyttöönotto mahtaa olla... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Mikä olisi muuten käypä hinta D-jetin imusarjasta? Tietäisi vähän, ettei maksa ihan mahdottomia. Noita kuitenkin on liikkeellä ilmeisesti aika niukasti....

Onko siinä d-jetin imusarjassa suuttimille sellaiset korvakkeet, jotka ovat noin 1-2cm päässä siitä tasopinnasta josta suuttimet menevät sisän. Tuon korvan joutuu ilmeisesti poistamaan?

EDIT:

Onhan siinä ne rivat... Löysin vanhoja projektikuvia, jossa oli vertailtu d-jetin joutsenkaulaa k-jetin vastaavan....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

e0000333 kirjoitti:Mikä olisi muuten käypä hinta D-jetin imusarjasta? Tietäisi vähän, ettei maksa ihan mahdottomia. Noita kuitenkin on liikkeellä ilmeisesti aika niukasti....

Onko siinä d-jetin imusarjassa suuttimille sellaiset korvakkeet, jotka ovat noin 1-2cm päässä siitä tasopinnasta josta suuttimet menevät sisän. Tuon korvan joutuu ilmeisesti poistamaan?
On niitä D-jetin imusarjoja näkynyt johonkin 50e pintaan. Sen lisäksi joutuu sitten tekemään suutintukin. Jos käyttää Boschin vakioisia pitkiä suuttimia, niin imusarjalle ei tarvinne tehdä mitään. Omassa tapauksessa kun on nuo lyhyet suuttimet, niin korvakkeista piti hiukan pyyhkäistä rälläkällä että sähköliittimet mahtuivat mukaan.
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/konehuone.htm

Säädin tässä VE-karttoja hiukan isommalle ja req_fuelia pienemmälle kun kartalla alkoi olla jotain 20 huitteilla olevia binnejä pahimmillaan. Sanotaan että tämä parantaa toimintaa jos aikoo käyttää Hires-koodia. Itsellä on pulssinleveys tyhjäkäynnillä jotain 2ms luokkaa eli HR:stä voisi tosiaan ollakin apua. Siitähän on juuri julkistettu 10-versio kokeilua varten.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hessu kirjoitti: CLT-anturi on johonkin Golfiin tarkoitettu, yksi niitä harvoja joissa on M14x1,5 jenga eli menee suoraan lämpöaikakytkimen tilalle. Voin katsoa numerot ja vastusarvot noista jos tarpeen.
Omassa projektissani käytin Saabin 16v koneista löytyvää Boschin anturia joka yllättäen sopii 16v imusarjaan... Tämän anturin vieressä on tarvittaessa lisärikastussuutinta ohjaamassa lämpöaikakytkin joka on tehtaalta tulpatussa reiässä -- 16v imusarjassa.

Em. selityksellä on tarkoitus ilmaista että lämpöaikakytkimessä on sama kierre kuin vakio 16v anturissa joten Saabin vakio lämpöanturi kelpaa myös 8v projektiin lämpöaikakytkimen paikalle. Ja tuo Saabissa käytetty anturi on ilmeisesti yksi yleisimmistä ja geneerisimmistä lämpöantureista (Kts. BOSCH 0 280 130 026 veden lämpöanturi esim. VPV:ltä ja Saabin korjaamomanuaalista).

(eli ei ole välttämätöntä etsiä tuota golffin anturia?)
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Vaikuttaisi että tuossa mainitsemassasi anturissa olisi M12 kierre eli se ei sopisi ainakaan tähän paikkaan termostaattikoteloon. Varma en tietysti ole.
Toisaalta jos on 8V-koneeseen Megaa laittamassa niin joku anturi pitää ostaa joka tapauksessa. Olkoon se sitten halvin sopiva. Itselläni on siis Motonetin osa 37-3126.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Nojoo.... pitääpä tutkai sitäkin asiaa. Tuo imusarjapolitiikka vain pilaa sen saabin oman anturin käytön, jos se ei sovi tuonne termarikoteloon.
30e lupasin myyjälle siitä imusarjasta ja saa kuulemma hakea pois. Mukana tulee myös orkkis läppäkotelo. Vielä anturit tilaukseen, johdot pari kilometriä sateenkaarenväreissä kaupasta ja sitten onkin setti "järkeä" vaille asennusvalmis...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Nojoo nyt sain d-jetin sarjan kämpille. Siinä oli vielä kaikki suuttimista lähtien kiinni. Mukana tuli myös d-jetin oma TPS joka muistuttaa äkkiä boschin syttymodulia.... :lol: Voiskohan tuota käyttää jos se vain toimii....
Onko megalle jotkut raja-arvot tuolle tps vastukselle.

On muuten VPV poistanut listaltaan TPSän. No pitää etsiä joku muu jos tuo orkkis ei käy.... Vai voisko siihen muuten rakentaa jostakin tavallisesta potikasta tuon TPSän
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Hommaa joku halpa tarvike-TPS, se menee heittämällä D-jetin kaasuläpän akselille. Vanhan anturin pohjalevyä voi käyttää asennustelineenä johon porataan pari reikää uutta anturia varten.
Mega menee helposti sekaisin jos TPS-signaalissa on piikkiä joten ei kannata sen kanssa hirveästi säästellä.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

No niin, kyllähän se 76mm paksukin cooleri menee keulille ilmastoinnin kanssa mutta ahdasta on... Juustohöylätaktiikalla otin liikoja pois hinaussilmukoista ja puskurin sisäpuolelta. Spoileriin piti myös leikata suurehko aukko ja puskuria siirtää eteenpäin joku 10mm. Lopullinen kiinnitys ja putkitukset on vielä tekemättä, mistähän löytäisi sopivasti 3" -> 2" supistusletkuja?

Kuvia asennuksesta:

http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/Img_2066.jpg
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/Img_2067.jpg
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

e0000333 kirjoitti:Nojoo nyt sain d-jetin sarjan kämpille. Siinä oli vielä kaikki suuttimista lähtien kiinni. Mukana tuli myös d-jetin oma TPS joka muistuttaa äkkiä boschin syttymodulia.... :lol: Voiskohan tuota käyttää jos se vain toimii....
Onko megalle jotkut raja-arvot tuolle tps vastukselle.
Tuo D-jetin originaali TPS on muistaakseni ainoastaan 2- tai 3-asentoinen kytkin, joten ei käy megan kanssa.

Motonetistä löytyy TPS, ainoa ongelma omassa asennuksessa tuli ko. (huco) TPS:n kanssa liian kapeasta liikeradasta. Sopivalla adapterilevyllä tai kiinnityksellä toimii, itse en jaksanut alkaa rakentamaan uutta adapteria vaan hankin erilaisen TPS:n. TPS löytyy motonetistä nimellä kaasuläppäsäädin, esim 28-1416 tai 28-1419 lienevät sopivia.

Bias vastuksiin ei boksissa ole koskettu, bias-vastusten resistanssi ja anturien resistanssi normaalilämpötilassa olisi hyvä olla suht lähellä toisiaan. Imuilman lämpötila-anturilla 0 280 130 085 sekä Golffin vedenlämpöanturilla (lämpöaikakytkimen tilalle sopiva) vakio bias-vastukset ovat ihan ok.
Hessu kirjoitti: Säädin tässä VE-karttoja hiukan isommalle ja req_fuelia pienemmälle kun kartalla alkoi olla jotain 20 huitteilla olevia binnejä pahimmillaan. Sanotaan että tämä parantaa toimintaa jos aikoo käyttää Hires-koodia. Itsellä on pulssinleveys tyhjäkäynnillä jotain 2ms luokkaa eli HR:stä voisi tosiaan ollakin apua. Siitähän on juuri julkistettu 10-versio kokeilua varten.
HR_09 koodin otin käyttöön uusien vielä asentamattomien suuttimien takia. Toiminnassa en huomannut nykyisillä suuttimilla (350cc/min) eroa, suuttimien aukioloaika tyhjäkäynnillä tällä hetkellä 2,5ms luokkaa.
Hessu kirjoitti: Lopullinen kiinnitys ja putkitukset on vielä tekemättä, mistähän löytäisi sopivasti 3" -> 2" supistusletkuja?
hevosvoima.comissa oli mielestäni kohtuullisen järkevän hintaisia silikoniletkuja, mutten löytänyt letkuja sivuilta enää. Jos edullinen paikka löytyy niin laittakaa ihmeessä tietoa tänne. Pahimmillaan yksi supiste näyttää maksavan luokkaa 30-40e.

Tässä aiemmin lupaamani asetukset, aukeaa helposti megatunella. Koodina siis hr_09
http://www.students.tut.fi/~hamala49/saab2007_ign.msq

Ja tällä hetkellä käytössä olevat kartat:
http://www.students.tut.fi/~hamala49/ve.vex
http://www.students.tut.fi/~hamala49/spark.vex

ps. ennakkoa aika runsaasti, ei kannata välttämättä kopsata suoraan omaan ajokkiin.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Suuret kiitokset noista tiedostoista! Onko tuo msq käypä starttialusta vaikka mulla on nyt extra purkissa sisällä? Harmillisesti tuota vpv:n myymää wabasch tps:ää ei tunnu löytyvän mistään muualta. Tuonne http://www.racersplace.fi putiikkiin laitoin kyselyn, että onko niillä pelkkiä antureita myynnissä. Kaikenlaista BILLET THROTTLE BODY W/IAC & TPS on tarjolla, mutta ei pelkkää anturia. Muutenkin tuo tuoteluettelo on ihan puosta noilla sivuilla.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
KariM
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 06, 2003 14:59

Viesti Kirjoittaja KariM »

Karspa kirjoitti: hevosvoima.comissa oli mielestäni kohtuullisen järkevän hintaisia silikoniletkuja, mutten löytänyt letkuja sivuilta enää. Jos edullinen paikka löytyy niin laittakaa ihmeessä tietoa tänne. Pahimmillaan yksi supiste näyttää maksavan luokkaa 30-40e.
Rally Racessa on jotain:
http://www.rallyracefin.fi/sfs/Yleis%20 ... letkut.pdf
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Tampereelta ei hätäisellä etsinnällä löytänyt mitään joten ostin Korja-kumista vahvikkeelliset vulkanoidut 3-tuumaiset 90 asteen mutkat ja sitten supistukseksi paremman puutteessa Motonetissä alennusmyynnissä olleet kromatut pakoputken päät! Mahtaa tulla hieno :D
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Keulacooleri on asennettu ja ekat tyypit ajettu. Puskuria joutui tosiaan siirtämään joku 10mm eteenpäin, spoileria leikkelemään ja maskin alakiinnikkeet sahaamaan pois. Ahdot ovat edelleen sen 40kPa ahtopaineen ohjausta odotellessa.

Pakoputki lahosi täysin tuossa viime viikonvaihteen Pori Jazzin keikalla joten hitsailin tänään uuden 2½" hormista kahdella Simonsin absorptiopöntöllä. Hiljeni mukavasti ja maavaraakin sai muutaman sentin lisää wanhaan roikkuvaan viritykseen verrattuna. Downpipe jäi vielä alkuperäiseksi, vaihdettaneen 3" versioon sitten kun ennättää.

Perheeseen saapui eilen uusi "ykkösauto" Citroën C5 2.0 break automaatti '02 joten sitäkin pitää vähän ihmetellä tässä jossain vaiheessa. Sateinen keli ei myöskään houkuttele rusnaamaan pihalla ihan koko aikaa...
Vastaa Viestiin