Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Joo. Se tosiaan jää piiloon. Ihmetyttää vaan, kun tuo kilvenpaikkahan ihan niinku pitääkin olla. Esim. Qaw -nimellä kirjoittava klubitoverin 99 avossa on saaman näköinen spoileri, jossa kilpi samallatapaa ( linkki). Samoin tarkastin vuoden -78 lisävarusteluettelosta, jossa kilpi komeilee tuossa samaisessa kohtaa luettelossa esitellyssä hyvin pitkälti samannäköisessä spoilerissa.Myrkky kirjoitti:Kilpi on kyllä niin sopivasti piilossa tuolla jos yläviistosta katsotaan, että ei varmaankaan juuri tarvitse pelätä valvontakameroita..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kävin tankkaamassa ja kulutus onkin ollut viimeisen tankillisen ajalla 9,7litraa/100km. Näyttäis ihan mukavia lukemia tommosesta seka-ajosta. Tässä tankillisessa on keskitytty enempi paikasta toiseen liikkumiseen, eikä sellaista ylenmääräistä kiihdyttelyä ole harrastettu ("paria kertaa" lukuunottamatta). Tämä tankkaus ainaskin osoitti, ettei edellisessä kulutuslukemassa ainakaan hirveää heittoa tullut. Sekin lukema jo kuulosti varsin kohtuulliselta (10,8litraa/100km).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kaikkea sitä tulee, kun erehtyy kehumaan autoaan (kts. edellinen viesti). Tossa tankkauksen jälkeen rupes 99 nykimään tosi ikävästi tommosessa 60-70km/h vauhdeissa. Seosmittari osoittautuikin erinomaiseksi apuriksi. Huomasin, että seokset menee aivan törkeesti laihalle. Oireet olivat aivan samanlaiset, kuin taannoin ohjauspaineen ollessa liian korkea. Mittari siis kiinni ja tarkastin ohjauspaineen. se oli 3.5bar. Ei siis pitäisi olla pielessä. Ajelin autolla ja tutkailin tilannetta. Säädin seosta rikkaammalle ja tuntui, että seoksen rikastaminen auttoi. En silti ollut kovinkaan vakuuttunut, että vika olisi seosruuvi kääntyminen itsestään. Se on niin jäykkäkin.
Seuraavana päivänä ajelin 15km maantietä vauhtia noin 80-90km/h. Seosmittarin mukaan seos pysyy normaalissa tai rikkaan puolella vain kevyessä vauhdin hidastumisessa. Tasanopeudella tai lievässä kiihdytyksessä mennään täysin laihalle, niin että meinaa loppua asteikko mittarista. Samalla ilmenee nykimistä. Samoin, jos kiihdytti kevyesti 40km/h vauhdista 60km/h vauhtiin, seokset menee totaalisesti laihalle. Seokset pysyy kuitenkin rikkaalla, kun saa ahtopaineet nousemaan yli 0,3baarin. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjauspainesäätimen ahtopainerikastus toimii normaalisti.
Aloin kokeilemaan seosten asetusta korvakuulomenetelmällä ja ajattelin kääntää seosta aavistuksen rikkaammalle koneen ollessa käynnissä. Nuo suuttimen putket on hieman tiellä tuossa säätöavainta laittaessa sinne määräsäätimen reikään. Taivutin nelospytyn putkea hieman ja kuulin oudon vinkumista. Mitä hemmettiä? Heiluttelin putkea ja ääni muuttui vinkunasta vikinäksi ja välillä se hävisi. Heilutellessani putkea huomasin, että suutin kääntyilee imusarjassa. Tarkempi tutkiskelu osoitti, että nelosen suuttimen tiiviste on melkoisen horo. Kaivelin varaosavarastosta kasan k-jetin suuttimia ja irroitin suuttimet imusarjasta. Kaikki muut, paitsi nelonen olivat jämäkkiä. Etsin varastoistani sellaisen suuttimen, joka oli napakka imusarjaan ja vaihdoin siitä tiivisteen tuohon nelosen suuttimeen. Hoito pakettiin ja koeajolle. Eipä enää minkäänmoista laihailua kiihdytyksissä ahtopaineet nousee herkemmin ylös jne. Koeajon jälkeen käänsin seosta lähemmäs laihemmallepäin, mutta se on kuitenkin vielä hieman rikkaammalla siihen verrattuna, missä se oli säädössä käytön jälkeen. Ajokki pelaa kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan vialla...
Näyttäisi siltä, että se kovettunut ja väljä suuttimen kumi aiheutti melkoista vaihtelua seoksissa. Etenkin tultaessa kevyeen kiihdytykseen seos meni totaalisesti laihalle. Ahtopaineille nousu hidastui ja moottori tuntui voimattomalta. Aika mielenkiintoinen episodi oli, mutta hyvinkin opettavainen. Pienestä se on kiinni ja k-jetti meinasi saada taas kirouksia osakseen, vaikka vika oli tuollainen pieni vuoto vain. Tyhjäkäynnistä tms. sitä ei voinut kuulla. On mahdollista, että moottoria kuormitettaessa kone kallistuu senverran, että tuo suuttimenputki pystyi kääntämään suutinta eriasentoon. Tämä on spekulointia, mutta tuota laihalle menoa hetkittäin ilmeni jo viimeisen 500km aikana satunnaisesti. Luulin, että seosmittarissa on joku häiriö. Seosmittari osoitti kyntensä, se täytyy tunnustaa. Varsin hyvää informaatiota tuokin kapeakaistalambda antaa, kun polttoainelaitteiston seokset on ensin säädetty lähelle oikeaa arvoaan. Voi olla, että käyn tämän jälkeen säädättämässä seokset korjaamossa, jotta tuo polttoainetalous saadaan pysymään entisellä tasollaan.
Seuraavana päivänä ajelin 15km maantietä vauhtia noin 80-90km/h. Seosmittarin mukaan seos pysyy normaalissa tai rikkaan puolella vain kevyessä vauhdin hidastumisessa. Tasanopeudella tai lievässä kiihdytyksessä mennään täysin laihalle, niin että meinaa loppua asteikko mittarista. Samalla ilmenee nykimistä. Samoin, jos kiihdytti kevyesti 40km/h vauhdista 60km/h vauhtiin, seokset menee totaalisesti laihalle. Seokset pysyy kuitenkin rikkaalla, kun saa ahtopaineet nousemaan yli 0,3baarin. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjauspainesäätimen ahtopainerikastus toimii normaalisti.
Aloin kokeilemaan seosten asetusta korvakuulomenetelmällä ja ajattelin kääntää seosta aavistuksen rikkaammalle koneen ollessa käynnissä. Nuo suuttimen putket on hieman tiellä tuossa säätöavainta laittaessa sinne määräsäätimen reikään. Taivutin nelospytyn putkea hieman ja kuulin oudon vinkumista. Mitä hemmettiä? Heiluttelin putkea ja ääni muuttui vinkunasta vikinäksi ja välillä se hävisi. Heilutellessani putkea huomasin, että suutin kääntyilee imusarjassa. Tarkempi tutkiskelu osoitti, että nelosen suuttimen tiiviste on melkoisen horo. Kaivelin varaosavarastosta kasan k-jetin suuttimia ja irroitin suuttimet imusarjasta. Kaikki muut, paitsi nelonen olivat jämäkkiä. Etsin varastoistani sellaisen suuttimen, joka oli napakka imusarjaan ja vaihdoin siitä tiivisteen tuohon nelosen suuttimeen. Hoito pakettiin ja koeajolle. Eipä enää minkäänmoista laihailua kiihdytyksissä ahtopaineet nousee herkemmin ylös jne. Koeajon jälkeen käänsin seosta lähemmäs laihemmallepäin, mutta se on kuitenkin vielä hieman rikkaammalla siihen verrattuna, missä se oli säädössä käytön jälkeen. Ajokki pelaa kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan vialla...
Näyttäisi siltä, että se kovettunut ja väljä suuttimen kumi aiheutti melkoista vaihtelua seoksissa. Etenkin tultaessa kevyeen kiihdytykseen seos meni totaalisesti laihalle. Ahtopaineille nousu hidastui ja moottori tuntui voimattomalta. Aika mielenkiintoinen episodi oli, mutta hyvinkin opettavainen. Pienestä se on kiinni ja k-jetti meinasi saada taas kirouksia osakseen, vaikka vika oli tuollainen pieni vuoto vain. Tyhjäkäynnistä tms. sitä ei voinut kuulla. On mahdollista, että moottoria kuormitettaessa kone kallistuu senverran, että tuo suuttimenputki pystyi kääntämään suutinta eriasentoon. Tämä on spekulointia, mutta tuota laihalle menoa hetkittäin ilmeni jo viimeisen 500km aikana satunnaisesti. Luulin, että seosmittarissa on joku häiriö. Seosmittari osoitti kyntensä, se täytyy tunnustaa. Varsin hyvää informaatiota tuokin kapeakaistalambda antaa, kun polttoainelaitteiston seokset on ensin säädetty lähelle oikeaa arvoaan. Voi olla, että käyn tämän jälkeen säädättämässä seokset korjaamossa, jotta tuo polttoainetalous saadaan pysymään entisellä tasollaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Senverta pahasti meni hermot niiden vuotavien sunburst-vanteiden + renkaiden kanssa, että hommasin paremmat vanteet autoon. Tuolta nettivaraosasta bongasin tommoset Ronal-merkkiset alut, joiden mallimerkintä on ilmeisesti R26. Entiset renkaat väännettiin noille vanteille. Ne on 195/60R15 kokoiset Michelinit. Piti pari kuvaa napata tosta ja ne oli niin hyviä kuvia, että yks kuvista pääsi avatariksi.
lisää kuvia
lisää kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Samat sanat.lucaf kirjoitti:oi oi kun on hyvännäköinen 99, piti avatarisi nähtyäni tulla tsekkaamaan tänne ketjuun löytyykö lisää kuvia . tosi upea!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Huonokuntoiset Itä-Suomen tiet rankaisivat combicoupea ja vasen takaiskari tuli läpi sieltä yläpään kiinnityksestä. Piti sitten jättää renkaanpotkijaiset väliin Marjalan ABC:llä tänään, kun auto täytyi korjata. Huomenna on lähdettävä vielä Kuopioon ja auto piti saada tiptop -kuntoon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mitä..? juurihan hitsasit koko korin läpi.. vai jäikö sinne iskarin kiinnitykseen sittenkin pieni pintakukkanen kukkimaan...?Mertmi kirjoitti:Huonokuntoiset Itä-Suomen tiet rankaisivat combicoupea ja vasen takaiskari tuli läpi sieltä yläpään kiinnityksestä. Piti sitten jättää renkaanpotkijaiset väliin Marjalan ABC:llä tänään, kun auto täytyi korjata. Huomenna on lähdettävä vielä Kuopioon ja auto piti saada tiptop -kuntoon...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Ei siellä ollut kukkaa. Päällepäin se oli ihan siisti ja ehjän näköinen viime syksynä vuosi sitten, kun vaihdoin iskarit. Nyt kun tutkin sitä, niin siellähän olikin ollut oikea ratsumestari tekemässä hitsausta. Ratsastus oli tehty niin taidolla, että piti laikata hemmettiin semmonen 15cm ja 4cm leveä pala peltiä siitä palkin päältä. Poistettu paikka oli päältä ihan ehjä vielä, mutta sinne alle jätetty vanha palkki oli hapattanut tehdyt paikat paperin ohueksi... No, tein sen paikkauksen silleen, että jos tuosta tulee vielä iskari läpi, niin tulee pahaa jälkeä kämmenen kokoiselle alueelle.gls kirjoitti:mitä..? juurihan hitsasit koko korin läpi.. vai jäikö sinne iskarin kiinnitykseen sittenkin pieni pintakukkanen kukkimaan...?Mertmi kirjoitti:Huonokuntoiset Itä-Suomen tiet rankaisivat combicoupea ja vasen takaiskari tuli läpi sieltä yläpään kiinnityksestä. Piti sitten jättää renkaanpotkijaiset väliin Marjalan ABC:llä tänään, kun auto täytyi korjata. Huomenna on lähdettävä vielä Kuopioon ja auto piti saada tiptop -kuntoon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu, tossa on kuormajouset takana ja eessä ne motonetin sporttijouset. Alusta on siis vakiota selkeesti jäykempi. Lisäksi se tieosuus, jolla vahinko tapahtui oli todella huonossa kunnossa...jcarlson kirjoitti:Jäykällä alustalla tulee helposti läpi vaikka ei olisi pahemmin ruostunutkaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Säätöä säätöä. Seosmittari on kyl verraton kaveri, kun tutkii outoja nykimisiä. Tuossa löysin yhden jännästi vaihtelevan vuotokohdan imusarjasta. Epäilen, että vuoto välillä oli ja välillä ei ollut riippuen moottorin kuormituksesta. Tuo jarrutehostimen letkunipankumi mennyt löperöksi ja siitä fuskaili. Letkua kääntelemällä moottorin kierrosluku vaihteli tyhjäkäynnillä. Vaihdoin sen timmiin ja taas kerran säätelin seosta.
Korvakuulometodin lisänä tuo seosmittari on kyl hyvä apu. Nyt vaikuttais siltä, että saan lopultakin tuon combicoupen pelaamaan kaikissa olosuhteissa oikein. Etuna mittarin kanssa pelatessa on juurikin korvakuulosäädön jälkeinen hienosäätö, elikkä vaikka asetus on likimain ok, niin mittaria apunakäyttäen saa ne hiuksenhienot loppurutistukset haettua kohdalleen.
Tässä välillä vaivasi sellainen vika, että esim. nelosella 60km/h vauhdissa lyötäessä kaasupohjaan heitti laihalle kunnes ahdot nousi 0,2baarin yläpuolelle. Serkun autoon (900turbo8) saatiin tänään laiteltua samanlainen seosmittari, mikä minulla ja pääsin vertaamaan, kuinka hänen ajokissaan nuo seokset käyttäytyy. Niiden tuloksien perusteella haeskelin taas omasta autosta seosta hieman rikkaammalle.
No, huomenissa taas reissu Kuopioon ja lauantaina takaisin Joensuuhun. Meinaan ottaa ekan kerran ton kansirempan jälkeen matka-ajokulutuksen, joten laitan tankin täyteen ennen lähtöä ja sitten lauantaina tankkaus samalla asemalla. Saas nähdä, mitä saan tulokseksi.
Korvakuulometodin lisänä tuo seosmittari on kyl hyvä apu. Nyt vaikuttais siltä, että saan lopultakin tuon combicoupen pelaamaan kaikissa olosuhteissa oikein. Etuna mittarin kanssa pelatessa on juurikin korvakuulosäädön jälkeinen hienosäätö, elikkä vaikka asetus on likimain ok, niin mittaria apunakäyttäen saa ne hiuksenhienot loppurutistukset haettua kohdalleen.
Tässä välillä vaivasi sellainen vika, että esim. nelosella 60km/h vauhdissa lyötäessä kaasupohjaan heitti laihalle kunnes ahdot nousi 0,2baarin yläpuolelle. Serkun autoon (900turbo8) saatiin tänään laiteltua samanlainen seosmittari, mikä minulla ja pääsin vertaamaan, kuinka hänen ajokissaan nuo seokset käyttäytyy. Niiden tuloksien perusteella haeskelin taas omasta autosta seosta hieman rikkaammalle.
No, huomenissa taas reissu Kuopioon ja lauantaina takaisin Joensuuhun. Meinaan ottaa ekan kerran ton kansirempan jälkeen matka-ajokulutuksen, joten laitan tankin täyteen ennen lähtöä ja sitten lauantaina tankkaus samalla asemalla. Saas nähdä, mitä saan tulokseksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01