900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja SB90 »

EDIT: Harmi että hienolle projektilli kävi näin.
Viimeksi muokannut SB90, Ma Loka 12, 2009 16:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Se siitä sitten. Saabin tarina on lopussa. Kirotut virolaiset... Kuvia ja selvennystä huomenissa...

EDIT: Eli siis:
Kuva
Kuva

23.10.2007 Tulossa kotiin Helsingistä Nurmijärvelle ja viimeinen risteys ennen pääsyä kolmostielle noin puoli yhdeksän aikaan illalla. Tajuan että valo vaihtuu punaiseksi ja pysähdyn. Ja rysähdys. Uusi A4 Audi tuli perään. Poliisit kirjasivat asian molempien virheeksi, koska Audin kuljettaja väitti valon olleen vihreä meidän suuntaamme ajavilla ja noin 20min kuluttua rysäytyksestä saapuu silminnäkijä joka vahvistaa Audin kuljettajan tarinan vihreästä valosta poliiseille.
Saappi menee lunastukseen melko varmasti, sillä takaosa on aika pahasti vääntynyt. Auto ei liikkunut kolarin jälkeen, sillä lokasuoja oli uponnut vasenpaan takapörään. Se siitä kahden vuoden kunnostusprojektista. Onneksi en vielä lätkinyt klubitarraa takasivulasiin...
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no voihan kyrsä !!!

pistää harmittamaan...

sympatiat jaossa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Brakke: taisit itse selvitä kuitenkin ehjin nahkoin? Onko niskat kipeenä? Melkonen tärsky on täytynyt olla, kun auto on noin rytyssä.

Meikän 900i:n perään ajettiin aikanaan kahdesti. Eka kerta oli pikku tönisy, mutta tokalla kerralla irtos mankkakin kojelaudasta ja kaikki tavarat lenteli autossa. Tuossakaan ei vielä tullut mitään vauriota puskuriin tai auton peräpäähän. Semmonen pikkunen 80-luvun corolla tuli takapaksiin about 30km/h. Corollasta meni puskuri ja syyläri, valoja jne. paskaksi. Lisäksi minun niskat oli kipeenä seuraavan viikon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en halua vääntää veitseä haavassa mutta paljonko olisi "raadolla" hintaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Juu, kyllä tuossa selvittiin ilman kipuja tai muuta, mutta pistää harmittamaan silti. Hintaa tuolle ei voi laittaa, sillä siihen on jo uponnut niin paljon, että laitan sen varaosiksi seuraavaa satkua varten. Voi olla että tämä tapaus vain syventää tätä harrastusta... Ei lannistuta, uusi peli alle vaan.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Onneksi ei pahemmin käynyt.
Viimeksi muokannut SB90, Ma Loka 12, 2009 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Teinipirssi ふっかつ!

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Nonniin. Kauan tässä meni ja oli niin ylä kuin alamäkiäkin mielentilan kanssa... ...kun ei ollut mitään säädettävää! Nyt on ensimmäinen duunipäivä takana ja kirjoitukset kaukana ohi ja voi alkaa etsimään uutta koria teinipirssille. Kolme luukkua tulee olemaan ehdoton minimi, mutta kaiken muun voi unohtaa kunhan on turbon paperit! Kattoluukun ja muut härpäkkeet voi siirtää alustaa myöten ja jos 2 paikkaiseksi tekee, niin eivät taittuvat penkitkään ole mikään pakkoasia. Tuon JT:n kanssa tulee tosin enemmän ongelmia, jos joutuu laittamaan jonkin kissan väliin.

Entäpä sitten se ruuvaus? Mikä olisikan se ehdottomin lisä 8v koneelle? Megapa tietenkin. Purkailin jo varaosa-auton johdotuksista tarvittavat osat sytytykselle ja flektille, kun nätisti tulivat kimpassa. Saa nähdä etinkö d-jetin osat vaiko porailen tota k-jettiä. Korkeaohmisilla 250-300cc suuttimilla pääsee varmaan helpoiten alkuun, ja kun rimakaan ei ole korkealla niin ei niille ehkä tule edes tarvetta vaihtua.

Sitten kun tässä on nyt ajellut tuolla -93 2.1:llä ja hieman sitä vilkuillut, niin olisi varmaan kiva laittaa nuo uudemmat käsijarrunsäätöjutskat, kun aina joutunut sieltä kahvalta sätelemään. Vai onko ne jotain ihan muuta siellä takapenkin alla?

Mutta ensikuun puoltaväliä odottelemaan ja sitten koriostoksille :)
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Teinipirssi ふっかつ!

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Noh, hienosti meni viime viikko. Maanantaina tulee puhelu duunipäivän jälkeen, että ne autot haetaan klo 17-18 aikoihin, ja eikun karsealla kiireellä katsomaan viimeisetkin pelastettavat osat mustasta -85 nopasta ja -88 900c:stä. Kontin luukun pelastin, ei yhtään ruostetta ja combi siis, sekä kaikki raidat toimii. Kirkas lasi sopii parhaiten tuon ritilän kanssa tulevaisuudessa. Valteen mies oli ystävällinen ja nosti valmiiksi irrotetun moottoripaketin konehuoneesta pois talteen, ettei tarvinnut itse etsiä kaverilta moottorinosturia.
Kuva
Kuva
Kuva
Alustaan saa uppoamaan aivan liikaa. Uudet satulat, levyt ja palat, tietenkin ysitonnisen, säädettävät iskarit ja madaltavat jouset sekä suuri osa polyuretaanipuslia. Ehkä päästään alle 2000e. Megaa ajattelin tilata samantien v3.0 laudan ja II:n piirin sekä anturin paketin jenkkilästä, ja muutamia transistoreja lukuunottamatta loput suomesta. Koteloa vielä mietin, jos tuon kartturin penkin alle sijoittaa ja vetää ledit/liittimet kojelautaan.

Koripukkikin alkaa hieman hahmottumaan kun sitä kasailin tiistain ja keskiviikon pääsykokeiden lomassa, ehkä vielä yhdet 30/60 tukiraudat ja autonmittainen pitkittäistuki niin voisi jo jotain kuvitella siihen ripustavansa.
Kuva
Koria tässä vielä pitänee hieman etsiskellä, kandidaatteja on ollut paljon, mutta ei ole vielä tullut mitään vastaan, mikä olisi jaksanut pahemmin innostaa. Yritän katsella lisää purettavaa tuosta turbosta koko ajan ettei ehdi pitkästymään, kuten foorumin rajoittuneen 600px kuvaleveyden kanssa (miksei standardi 640px?). Mutta lisää sitten kun mega ja iskarit ovat täällä.


Tarjotkaa 3 ovista satkua kattoluukulla. Hyvään tarkoitukseen. :lol:
3 ovinen turbo ilman luukkuakin alkaa jo kuulostaman houkuttelevalta...
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Ihan pienenä hairahduksena tuli uutta koria silmälläpitäen hommattua tällainen.
Kuva
Kyseessä vm 86 turposatku josta löytyy herkkuja: Cruise, 4x sähkölasit, mustanharmaat nahkapenkit, kattoluukku, s.peilit ja vanhanmallinen ilmastointi. Mukaan aiemmin hajonnut kone, kansi kiero, ja muuta tilpehööriä. Koriltaan hyvä vehje, vaikka rundimittari ei toimi ja turbo puskee paineet jalkotilaan niin ihastuin siihen täysin. Ihana 700km hakureissu siitä tuli, mutta kait se nyt oli sen arvoinen. Taidan tuohon tehdä megan sarjan ja siirrän sitten tulevaan koneeseen kun kaikki on mallillaan. Teen tästä nyt tilapäisesti käyttöauton, sillä siihen tarkoitukseen tuo lienee mitä mainioin.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Teinipirssi ja Mega

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Jees, tästä taas vauhtia harrastukseen:

Kuva

Suuttimet ovat oletettavasti saabin 214cc/min virtaavat (0 280 150 712) eli ei niillä olla taivaaseen asti pyrkimässä. TPS, IAT ja CLT anturit, LC-1 laajakaista lambda ja pätkä dash 8 alumiinibensakiskoa.

TPS löytyi motonetistä, (28-1416) oli 9000 osastossa kaasuläppäsäädin.
IAT ja CLT anturit ovat GM tavaraa ja tulivat LC-1:n kanssa suoraan jenkkilästä DIY AutoTunen valikoimasta JTC Performancen kautta.
Bensakisko tuli Iirolta ja on sitä ns. isojen poikien kiskoa, eli sisähalk. noin 17.5mm ja tämä tarkoittanee M20x2.5 kierrettä. Hommasin kierretapit ja M20 pultteja, katsotaan mitä käy. Banjoja löytyy nääs sopivasti M18 ja M22, muttei M20 :(
Kaikki tämä tietenkin Megaa varten, mikä on aidolla V3 piirilevyllä ja MSII kortilla. Samalla vaivalla 4bar MAP barokorjauksella. Nämäkin JTC:n satsin mukana.

Suuttimet istutetaan K-jetin imusarjaan ja bensakiskon kinnitykseen on huima patenttiratkaisu mielessä. TPS on huonossa kulmassa läppärunkoon kiinnitettynä, joten läpän akselia pitää muokata tai tehdä adapteri väliin.

Elämän kannalta ollaan tosi huonossa vaiheessa näiden kanssa, kerta tammikuussa kaikuu valtion kutsu ja samalla pääsykokeet lähestyvät alkukesästä. Puhumattakaan muista maailmaa rasittavista huolista. Mutta eiköhän Saab selviä aina :wink:

EDIT: Ei ihan niin isojen poikien bensatukki 8O
Viimeksi muokannut Brakke, La Marras 08, 2008 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Teinipirssiä odotellessa...

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Jes! TJ 88 ja saappi valmistuu hyvää vauhtia! Olen kuluttanut lomiani tuon vimpeliläisen squirttaamisen merkeissä ja edistys on ollut vaihtelevaa... Nykyisellään olen siis lyömässä siihen MS2v3 härpäkettä extra koodilla, hienouksina mm. CNP-suorasytkä, PWM ohjattu IAC, Dual Trigger täysin uusilla HALL-antureilla, LC-1 laajakaistalambda ja valmiudet 8:n suuttimen ajoon.
Softan puolesta varmaan Launch Control ja Anti-lag lähtevät kokeiltaviksi.

Kaveri tarjosi halvalla kiinalaisen auto DVD-soittimen, 2DIN ja 7" näyttö ja paljon ominaisuuksia. Tuohon kun keksisi jostain saab-logon taustaksi...

Teinipirssi alkaa olemaan lähes kokonaan purettu, takaa toinen valo pois luukusta ja konepaketti edestä irti, niin saa romuttamon sedät tulla raadon hakemaan. Uutta koria pitää nyt tuolle alkaa etsimään, saas nähdä mitä ensiviikonloppuna tulee vastaan...
Suunnitelmat uuden teinipirssin osalta tulevat olemaan rajut, osiin on tällähetkellä menossa noin 3-4k moottoriin ja 1-2k alustaan... Ja ideoita tulee lisää päivittäin, tiedä valmistuuko siitä ikinä mitään... Ja tätä tullaan tekemään sitten "ketterän" katukilpurin hengessä, eli ei paljoa taida kissat mahtua takapenkille...

Kuvia lähden ottamaan nyt tästä ja jos mokkula toimii, niin laittelen niitä joku ilta viikon aikana näkyville.

-- Brakke
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hyvältä kuulostaa palikoiden puolesta. MS2 mainitsemillasi härpäkkeillä on aika jees, ties VEMSin veroinen! :) Tuota CNP:tä ja tupla-hallia olen itekin harkinnut jos sytkää pitää päivitellä. Millaisella käytännön toteutuksilla meinaat sytkän rakentaa?

Launchi on kiva, tarpeellisuudesta en tiedä :) Anti-lagin toimivuudesta kuulen mielelläni raporttia.

Ihan jees että jaksat vielä kasitappisesta tehdä. Eihän se taida parempi olla kuin 16v, mutta mielenkiintoinen kuitenkin ja vähän tavallisesta poikkeava which is nice.

Mikä turbo?
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Uutta koria odotellessa...

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Jeps, tarttui axp102:n AEROmpetorilta tänään vihdoin 4 johtoinen lisäilmaventtiili (Lienee Lucasin, sorry sille joka sitä myös kyseli.) ja nahkainen vaihdekeppikokonaisuus. Koristakin hieman turistiin, jos vaikkapa tuosta saisi teinipirssille uuden aihion vihdoin...

f-19: Toteutus, kampiakselille kaikkihampainen pyörä (starttikehä) ja yksi hammas nokka-akselille (käpälöity vanha virranjakaja). Sitten kehittelen jonkin pidikkeen aluksi neljälle vakiopuolalle (niitä ku löytyy..) ja jos toimii, niin ostan kasan pikkuisia "teho"puolia vpv:ltä. Neljä sytkäfettiä on omalla juovalevyllä kiinni isossa jäähdytyssiilissä, ja levyltä johdot puolille ja megalle.

Turboon en koske, se on edellisen omistajan mukaan jostain 9k:sta, en ole tarkemmin katsonut, ja ylimääräisiä vakiohyrriä on vielä 2 ylimääräistä, eli juuri sopivaa ainesta antilagin testaamiseen, jopa hieman rankemmin... Jos myöhemmin innostun niin varmaan hx35 tai 40. Saas nähä. Pitää perehtyä...

Ja tosiaan, kun jos aikanaan mahis tulee, niin rakennan 2.3 16v koneen, mutta nyt on noita 8 tappisia nurkat täynnä, niin alan niistä kasailemaan.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

mjooo, pitäis itekin varmaan sytkää päivitellä jos ens kesänä loppuu kesken. Vaihtoehtoja on monia vaan; normihukkakipinä, 4 irtopuolaa hukkakipinänä tai erillisenä. Sekventiaaliruuttaustakin voisi harkita vaan turhaa taitaa olla...

eli se 9k ahdin lienee ihan garretti vaan millin isommalla siivella tjsp... mutta jännä nähä kuinka paljon esim. launch-controllia garretti kestää. Meinaatko virittää nimenomaan siis antilagin?

Isot holsetit tuntuu pelaavan näissä 2 litraisissa varsin hyvin.

2.3 satkuun, mahtaako olla vaivan arvoista?
Vastaa Viestiin