99 GT

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Mun mielestä mustat listat sopii paremmin tähän GT-temaan ja mustat myös näyttää paremmalta 4-ovisessa kuin 2-ovisessa. :wink: :D
#2277
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

99 Turbo 16, luonnollisesti. Ja juuri US-Turbojen ja Sunburstien välillä pitää valita, aika hankala valinta muuten, tai siis ajatuksen puolestahan ne menee kummat vaan. Että makuasiahan se kai sitten.. :) Itse kallistuisin varmaan kuitenkin usaturbojen puolelle, burstit VOI näyttää hiukka liian tuoreilta.. :?

Niin ja mustat listat/kahvat, se nyt on selvä. :wink:
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mullahan oli tuo sama homma noiden tehojen puolesta. Eli orig. t16 löytynee se 175hp ja 99 max 174hp. Mä jututin kanssa katsaria tuon Saabin yleistodistuksen kanssa, ja hänkin tuumasi, että tässähän on rajana 185hp. Ei siinä mitään, jos saat ko. katsarin autosi leimaamaan sillä paperilla. Mutta kurja tosiasiahan on se, että Saabin paprut ei periaatteessa merkitse mitään, koska meidän laki sanoo, että tehot saa olla muistaakseni max 20% korkeammat kuin automallin sarjatuotannossa olleen mallin maksimitehot. Eli tässä tilanteessa 99 turbo ja 145hp.Siitä kun ei valitettavasti tule kuin 174hp. Ja juu, se 1 heppanen riittää, 900 ei kuulu 99 mallisarjaan.

Tosin tämäkään ei periaatteessa tuota minkäänlaista ongelmaa, mikäli hivenen satsaat ja hommaat dynolaput autosi tehoista. 900 t16 myllyn tehon kuristaminen ei tietääkseni onnistu, ainakaan ei ole helpoin tapa, koska mylly on sama ja tehot lasketaan orig. myllystä. Itse ratkaisin asian niin, että mylly rakennetaan vaparin lohkoon, jolloin ei voida puhua enään alkuperäisestä t16 moottorista, vaan itse rakennetusta moottorista, jonka tehot voipi todistella tuolla dynolapulla. Tosin nyt mulla on lähtökohtana t16 900 s-mylly, jonka orig. tehot on ihan lapullakin sen 145.

En mitenkään halua projektiasi vaikeuttaa, mutta ajattelin kertoa asiat, joihin itse törmäsin oman samankaltaisen projektini tiimellyksessä.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Moottoritehoa ei saa kuristaa.
Moottoriin voidaan sen sijaan vaihtaa osia jotka olennaisesti muuttavat sen suorituskykyä, jolloin vaihdetusta moottorista on esitettävä luotettava todistus moottoritehosta (dynossakäynti).

Homman nimihän siis on se, että viritettäessä moottoriteho saa olla alhaisempi kuin mitä vakiosta on joskus saatu.

t16-kone -> isompi ahdin -> muutettu moottori (ei vastaa vakiota = omavalmiste) -> penkitys, tehot < 175hv -> saab 99 -> ja hop, leima lapussa.

Tässä vaiheessa on myös hyvä muistaa, että mikä tahansa ahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorinvaihtoon,
esim. isompi coolerikin voidaan jo rinnastaa omavalmistemoottoriksi.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mimmi kirjoitti:Cooleria ei saa asentaa coolerittomaan malliin, mutta vaurioituneen coolerin saa vaihtaa (lähes) samanlaiseen ilman muutoskatsastusta. Lähes samanlaiseksi lasketan cooleri, jonka mitat eivät poikkea yli 10% alkuperäisestä.
Minulla on tästä kirjallista todistetta, jossa allekirjoittajana on Sami Peurajärvi/AKE.
Coolerin saa toki asentaa coolerittomaan malliin, edellyttää muutoskatsastusta.
Eli moottorinvaihto kyseessä, eikä konetta voida enää rinnastaa vakioksi, tehot voivat olla mitä tahansa laillisuuden rajoissa.

Miten tuo kommentti ylipäätäänsä liittyy aikaisempaan postaukseeni?
Lähes samanlaisen saa siis asentaa ilman muutoskatsastusta
mutta tässähän juuri haettiin porsaanreikiä konetehon laskemiseksi...
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Ulkonäostä:

Saab on käyttänyt kromilistoja ja -kahvoja karvalakkimalleissa ja mustia osia vastaavissa paikoissa turboissa ja muissa "paremmissa" malleissa. Oma ääneni mustille osille ja myös mustaksi maalatulle b-tolpalle. Mutta sitten se ei enää olisi sleeper.


Tehoista:

Yksi keino nipistää se ylimääräinen 175. hevonen pois on asentaa ruiskun imunokka. Alakierrosvääntö paranee, mutta leikkaa yläpäästä tehoa. Ja sitten dynon kautta leimalle "itserakennetulla" koneella.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pekka Valtanen kirjoitti:Ulkonäostä:

Saab on käyttänyt kromilistoja ja -kahvoja karvalakkimalleissa ja mustia osia vastaavissa paikoissa turboissa ja muissa "paremmissa" malleissa. Oma ääneni mustille osille ja myös mustaksi maalatulle b-tolpalle. Mutta sitten se ei enää olisi sleeper.


Tehoista:

Yksi keino nipistää se ylimääräinen 175. hevonen pois on asentaa ruiskun imunokka. Alakierrosvääntö paranee, mutta leikkaa yläpäästä tehoa. Ja sitten dynon kautta leimalle "itserakennetulla" koneella.
Eiks tota nyt voi tehdä vaikka apc-boksia säätämällä, niin että pikkusen ahdot putoaa ja saadaan se heppa pois? Tai vaikka liian lämpimässä hallissa dynottamalla, tai vaikkapa sytkää pikkusen pieleen dynossa tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Se oikeesti vaatii konkreettisia muutoksia pataan, että voit mennä katsarille sanomaan, notta tää ei ole originqaali mylly (esim. uusi eri specseillä oleva turbo). Se ei riitä, että pyörittelet APC-boksia (tai ainakaan jos mä niitä pykäliä tulkitsisin). Jos rauta on sama kuin originaalissa, ei tuu menemään läpi, koska tehot lasketaan orig, myllyn mukaan, vaikka kuinka esittelisit dynokäyrää. Ja sun pitää pystyä se todistamaan, että mylly ei ole originaaali, olet kuristanut moottoria,ym.., esim luovuttaja-auton runkonumer/paprut ym. passaa hyvin, kuten itelläni, toinen alunperin s-kone 900, ja toinen ruiskukone 900. Lyöt esim. näiden myllyjen spkeksit pöytään (tehoraja ei lähelläkään alkuperäistä maksimia, ja toisessa sama), ja omasi variaation, ja se siinä. Toki dynolaput vaatii.

Tosin joissakin paikoissa saa ilmeisesti leimattua näitä 99:ä ihan Saabin yleistodistuksella, ja niin olkoon. Helpottaisi munkin tekemisiä paljon, mutta mä teen tällä kertaa, edes kerrankin niin, kuin olen lakipykälät tulkinnut.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Ja suuri anteeksipyyntö siitä, etä juuri sinun topicciin tulin näistä lakiasioiasta turisemaan.

Niin, lähetkö, Saab 99 GT vs Saab 99 S, ehtona suljettu rata?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tällöinhän paras vaihtoehto tuollainen 160hp katillinen kuin mulla on. Menee alle 174 hepan vakiona, ilman mitään muutoksia ja käy 99:n pellin alle. Hmmm, miksiköhän yli kaksi vuotta sitten ostin tuollaisen...

Eikös se olisi helppo tapa tehdä niin, jos 99:ssä on H-moottori niin ostaa tallin täyteen hilpettä jotka laittaa sitten siihen 99:n koneeseen? Tällöinhän se kaiketi on alkuperäisen moottorin virittämistä. Samalla saisi haalittua kaikkia parempia osia erikseen kuten mm. kansi, nokat, ahtimen, DI-syttö, jne. ja sitten rukkaamaan DI/APC-boksi niin, että kone huokaisee sen 174hp.

Sitten, mallikuva tykkien sopivuudesta tässä. Tietenkin voi kokeilla hieman eri sävyjä kuten mulla, tässä. Noi mun talvivanteet ei ole tarkoituksella maalattu noin vaan hopean joukkoon oli lipsahtanut maalamossa jotain Toyotan vaalean vihreää. Maalari lupasi maalata ne uusiksi jos vanteet näyttää rumilta mutta päätin kokeilla. Mun mielestä ne sopi pirun hyvin, kun auton maalissakin on hieman vihreää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Homman nimihän siis on se, että viritettäessä moottoriteho saa olla alhaisempi kuin mitä vakiosta on joskus saatu.

t16-kone -> isompi ahdin -> muutettu moottori (ei vastaa vakiota = omavalmiste) -> penkitys, tehot < 175hv -> saab 99 -> ja hop, leima lapussa.
Päteekö tuo konsti sillen että saisin vaparin tehoja pudotettua paperilla turbon avulla
On yhdessä autossa 90hp vapari kone (se on juuri maksimi tehoinen siihen malliin)
Sen turbotus ois joskus tarkoitus tehdä, mutta kun tehot on jo vaparinakin maksimissaan, niin ei taida onnistua leimalle jos siitä ottas vaikka 85hp laput
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

talvisaabisti kirjoitti:
Homman nimihän siis on se, että viritettäessä moottoriteho saa olla alhaisempi kuin mitä vakiosta on joskus saatu.

t16-kone -> isompi ahdin -> muutettu moottori (ei vastaa vakiota = omavalmiste) -> penkitys, tehot < 175hv -> saab 99 -> ja hop, leima lapussa.
Päteekö tuo konsti sillen että saisin vaparin tehoja pudotettua paperilla turbon avulla
On yhdessä autossa 90hp vapari kone (se on juuri maksimi tehoinen siihen malliin)
Sen turbotus ois joskus tarkoitus tehdä, mutta kun tehot on jo vaparinakin maksimissaan, niin ei taida onnistua leimalle jos siitä ottas vaikka 85hp laput
kerro lisää.... mikä auto? onhan niitä kuplia katsastettu 60hp turbo koneella.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Vanhaan pikkufiiattiin tuota meinasin, yksi vaihtoehtoahan lienee käyttää kaasuttimia, eikös sen katsota pudottavan tehoa 10% ruiskuun verrattuna ellei muuta todisteta..
Se 90hp kone on alunperin hikisellä yksipisteruutalla
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Asia on mennyt aika kauas alunperäisestä projektista.

Mitenkäs GT:n suunnittelu edistyy?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Homma etenee talven yli aluksi osien haalimisella ja satkun purkamisella.
MH toi toi tässä taannoin Stage-1 bensalastulla varustetun ECU:n. Toistaiseksi olen lähinnä pessyt vanhoja osia vuosikymmenten moskasta. (Firman korjaamolle hankittiin juuri uusi Teijo pesukone :D ).

Onko muuten -85 turbotonnarissa sama laippa turbon DP:ssä kuin satkussa?

Tehot joutuu joka tapauksessa mittaamaan, koska moottoriin tulee väkisinkin erilainen cooleri. Tuo satkun cooleri on tupliksessa lähinnä nimellinen, koska sille ei saa järjestettyä ilmavirtaa. Ainakaan ilman puhallinta. Kuulemma Fiat Pandan puhallin olisi sopivan kokoinen? Tai sitten jätän coolerin kokonaan pois. Saa nähdä.

Tuplis on kuitenkin kevääseen asti hallissa peiton alla, jeli ainakaan ennen huhtikuuta sille ei tapahdu mitään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin