Auton ostin autovahinkokeskuksesta maaliskuussa 2006, tässä auto ja tyytyväinen omistaja
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1120168.JPG
Auton oli omistanut naishenkilö lähes ensimmäiset 10 vuotta ja sitten auto joutunut maajussille (viljan määrästä sisällä päätellen), jonka omistaja sitten kolhas matkalla katsastukseen (kuinkas muutenkaan). Mittarissa 370tkm
Tässä kuva autosta uusilla kilvillä ja vahattuna:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1120274.JPG
Seuraavaksi puuhastelin autoon tonnarin coolerin ja ruotsista löytyi vanteet ja ilmanpoistoaukkojen muotosuojat:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1130015.JPG
Talveksi auto laitettiin talliin seisomaan, mutta lopputalvesta auto sai uutta peltiä kylkeen, takaluukkuun ja vanhasta konepellistä ilmanottoaukon silottamaan kolarin lommoja.
Auto myös maalattiin kylkilistan alapuolelta. Tässä muutama kuva:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/saab1.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/saab3.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/11072007032.jpg
Muutama viikko ajeltiin iloisesti ilman murheita, mutta sitten katsastusmies pilasi ilon tökkimällä vetaritunneleihin reikiä
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.students.tut.fi/~riponiem/tunneli.jpg
Ostin motonetistä korjauspalat ja hitsaamisen jätin ammattilaiselle..
Isäukko haki auton korjaamolta, mutta oli sitten siinä korjausta odotellessa päässeet jäähdytysnesteet maahan ja tästä seurauksena paloi kansipahvi
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Essolla isot pojat kertoivat, että kannattaa vaihtaa 2,1/2,3 litraisen kansi siinä samalla niin ei kai sitä muuta kun ostaa jostakin sellainen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Foorumilta löityi suht helposti 2,1 satkun kansi ja vein sen Tammer Dieselin penkkiin, kaikki kuulemma ok elikkäs ei muuta kuin paikalle...tosin kova kiiru oli saada auto liikkeelle ja kun ei viitsinyt parkkipaikalla alkaa tuhtaamaan niin foorumilta löytyi tähänkin apu. Iso kiitos saabastelijalle pahvin ja venttiilinvarrenkumien vaihdosta
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Samalla autoon saatiin vaihdettiin Lesjöforssin jouset ja iskarit, ehkä pienimuotoisen taistelun jälkeen.
Nyt auto näyttää ulkoisin puolin tältä:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/05092007080.jpg
Vähän harmittaa toi kuskin puolen etukulma, joka on vieläkin kolarin seurauksena alhaalla ja siksi vähän irvistää konepellin välistä. Mahtaako uskaltaa jostain kohtaa painaa tunkilla ylös?
Seuraavana murheena turbon imupuolen huohotusletkun läpivientikumi, joka hajoitti imupuolen siivet
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tässä talven aikana tarkoitus vaihtaa autoon turbo kkk k26 kotoisin volvosta, hankkia paremmin virtaava katti ja toivottavasti muuttaa polttoaineen syöttö ohjelmoitavaksi. Myös 2,1 litraisen satkun imusarja on ostoslistalla. Kauppaa olen myös tehnyt myös parempikuntoisista puskimista, mutta ostosten noutaminen on jostain syystä nyt enemmän kuin hankaa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Samalla olisi tarkoitus asennella vuosi sitten hommatut lokareiden kaarilevikkeet ja airflowsarja.
Päätin muuten hetken mielijohteesta pakkeloida ne listan kolot helmoista, toivottavasti pysyy pakkeli paikallansa oli sen verran kamala homma niitä hinkata
Hommat aloitin purkamalla coolerin pois, josta löyti odotetusti kourallinen kumin ja siivenpalasia.
Turbon nappasin myös pois aloin raapimaan päätäni miten tuon uudemman ahtimen saa helposti sovitettua. Vedentulon ajattelin vetää hydrauliikkaletkulla, samat ajattelin öljyntulolle, jos ei tuo nykyinen sovi.
Downpipen joutuu myös puuhastelaan, nyt autossa on paikalla ryssänmutkan kanssa sopiva 3" JT, niin ehkä sen saisi jatkettua tuohon turbon jatkeeksi.
Akku täytyy myös siirtää ja sen ajattelin laittaa vanhan ilmanputsarin tilalle ja vapaavirtaussuodattimen hörppimään raitista ilmaan tuosta kyljen ilmanottoaukosta.
HKS:ssän kopio dump / bypass puhaltelee nyt paineputkesta imuputkeen, koska huomasin alkuperäisen bypassin olevan rikki. Huomasin myös että tuossa volvon ahtimessa on itsessään tuo bypass niin taidampa jättää tulevaisuudessa asentamatta tai sitten laittaa molemmat.
Toivottavasti pysyisi ensi kesän läjässä paremmin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Muuten ihan hyviä kilometrejä
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)