99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)
juu tuo vetarin vaihto levähti hieman käsistä... 99 on tallissa levällään, ovet ja lokasuojat irti ym.
tarkotus on vaihtaa vasen etulokasuoja parempaan, samalla menee uusiksi toinen takakaari ja mahdollisesti takaluukun kansi.
pohjasta pitäis ainakin osa kumimassoista poistaa ja ruostesuojata uusiksi.
kesällä auto saa ehkä jopa kokonaan uuden maalin, toistaiseksi kuitenkin maalaan vain uudet lokasuojat ym. peltiosat tuolla samalla rouge tomatolla.
alustaan tulee vielä matalammat jouset, vanteista ja renkaista ei ole vielä tietoa. muuten ulkoasu tulee olemaan mahdollisimman alkuperäinen.
eli tuosta olis tarkoitus tehdä kevään myötä viimesen päälle hieno.
tarkotus on vaihtaa vasen etulokasuoja parempaan, samalla menee uusiksi toinen takakaari ja mahdollisesti takaluukun kansi.
pohjasta pitäis ainakin osa kumimassoista poistaa ja ruostesuojata uusiksi.
kesällä auto saa ehkä jopa kokonaan uuden maalin, toistaiseksi kuitenkin maalaan vain uudet lokasuojat ym. peltiosat tuolla samalla rouge tomatolla.
alustaan tulee vielä matalammat jouset, vanteista ja renkaista ei ole vielä tietoa. muuten ulkoasu tulee olemaan mahdollisimman alkuperäinen.
eli tuosta olis tarkoitus tehdä kevään myötä viimesen päälle hieno.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tänään sain hitsailtua ensimmäisen palan takalokasuojan kaarta kuntoon.. oli päässyt pelti hapettumaan kitin alla melko mukavasti.
leikkasin tuosta märät kohdat pois ja hitsasin varaosa-autosta hoitopalaa tilalle, huomenna olis tarkoitus saada tuo kaari vamiiksi hitsausten osalta.
kuvia:
mätinyt pala pois:
uutta peltiä kiinni:
tuolla lisää kuvia mm. uudesta etulokasuojasta:
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... orihommat/
leikkasin tuosta märät kohdat pois ja hitsasin varaosa-autosta hoitopalaa tilalle, huomenna olis tarkoitus saada tuo kaari vamiiksi hitsausten osalta.
kuvia:
mätinyt pala pois:
uutta peltiä kiinni:
tuolla lisää kuvia mm. uudesta etulokasuojasta:
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... orihommat/
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
auto on saanut melko laajan päivityksen tässä kesän aikana.
eli kävin tuossa koko korin läpi, ja hitsaamista oli hieman alle puolen neliön verran kun putsasin lokasuojien sisäpuolet ja osan pohjasta piikkarilla kirkkaalle pellille.
hitsausten jälkeen vetelin pintaan sinkkimaalin ja ruiskumassan.
vaihdetut pintapellit saivat uuden maalipinnan, maalasin myös ovien ja helmojen ns. "pohjat" tuolla samalla pintasävyllä, eli niihin tunkin korvakkoihin asti punaisella..
alusta säilyi samoilla palikoilla matalmpia jousia lukuunottamatta..
nyt 99 on ollu ajossa pari päivää..kilometrejä on tullut n. 450km, hyvin on pelannut ja KULKEE...
tuossa vielä kuvia operaation eri vaiheista:
väri näyttää noissa kuvissa oranssilata...luonnossa se on kirkkaan punainen...
eli kävin tuossa koko korin läpi, ja hitsaamista oli hieman alle puolen neliön verran kun putsasin lokasuojien sisäpuolet ja osan pohjasta piikkarilla kirkkaalle pellille.
hitsausten jälkeen vetelin pintaan sinkkimaalin ja ruiskumassan.
vaihdetut pintapellit saivat uuden maalipinnan, maalasin myös ovien ja helmojen ns. "pohjat" tuolla samalla pintasävyllä, eli niihin tunkin korvakkoihin asti punaisella..
alusta säilyi samoilla palikoilla matalmpia jousia lukuunottamatta..
nyt 99 on ollu ajossa pari päivää..kilometrejä on tullut n. 450km, hyvin on pelannut ja KULKEE...
tuossa vielä kuvia operaation eri vaiheista:
väri näyttää noissa kuvissa oranssilata...luonnossa se on kirkkaan punainen...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Tämähän alkaa näyttää hienolta, orkkis-etupuskuri on sitä vanhaa lasikuituversiota paremman näköinen mielestäni. Oletko miettinyt turbosatkun etuspoilerin muokkaamista tuohon keulalle, voisi saada aika häijyn ilmeen. Mikäs pörinäpönttö tuonne putken päähän on asenneltu.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
teen tuohon millisestä pellistä etuspoilerin..mahdollisimman samanlaisen kuin alkuperäinen 99 turbon etuspoikka..Jokke A kirjoitti:Tämähän alkaa näyttää hienolta, orkkis-etupuskuri on sitä vanhaa lasikuituversiota paremman näköinen mielestäni. Oletko miettinyt turbosatkun etuspoilerin muokkaamista tuohon keulalle, voisi saada aika häijyn ilmeen. Mikäs pörinäpönttö tuonne putken päähän on asenneltu.
ei tuo mikään pörinäpönttö ole..turbolta asti 2,5" putkisto kahdella läpivirtaavalla simonssilla tuo mukavan matalat äänet.. ei ollenkaan liikaa desibelejä...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Mitä v*ttua ihan saatanan hieno, muskeli saabbi!! Varmaan ihan saatanan hieno ajaa turbo tupliksel..gls kirjoitti:kuulumisia pitkästä aikaa:
99 tallissa. startin hajoamisen takia pakosarja ja turbo pöydällä, samoin jarruosat.
kansityöt kesken, venttiilit ja seetit koneistetaan, tasopinta sorvataan, ja kanavia siistitään.
alusta ja jarrut menee siinä samalla uusiksi.
massasin juuri vänkärinpuolen etulokasuojan..
*Pahoittelen karkeaa kieltäni*
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Tottakai se on hienoa. Voin tähän vastata, kun itekin tänään viimeks huristelin turboavusteisella 99:lläSB90 kirjoitti: Mitä v*ttua ihan saatanan hieno, muskeli saabbi!! Varmaan ihan saatanan hieno ajaa turbo tupliksel..
*Pahoittelen karkeaa kieltäni*
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juu kyllähän se hieno tunne on..Mertmi kirjoitti:Tottakai se on hienoa. Voin tähän vastata, kun itekin tänään viimeks huristelin turboavusteisella 99:lläSB90 kirjoitti: Mitä v*ttua ihan saatanan hieno, muskeli saabbi!! Varmaan ihan saatanan hieno ajaa turbo tupliksel..
*Pahoittelen karkeaa kieltäni*
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Re: 99 Turbo projekti (korihommia..)
Kuis rojektit jaksaa? Onhan 99turbo liikenteessä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99 Turbo projekti (korihommia..)
oho, nyt vasta näin noita kesän remonttikuvia, ai vitsi kun on upeasti rakennettu lokasuojan kaari,kyllä pieni sellainen hyvähenkinen kateus iskee päälle väkisinkin
tosi sympaattinen pirssi kerta kaikkiaan, ja tuo peräpeili on kyllä...mieletön putki ja kysymysmerkkejä herättävä (petron) korkki kilven vieressä, oletko ajatellut kirjoittaa korkkiin "Only Nitro"
tosi sympaattinen pirssi kerta kaikkiaan, ja tuo peräpeili on kyllä...mieletön putki ja kysymysmerkkejä herättävä (petron) korkki kilven vieressä, oletko ajatellut kirjoittaa korkkiin "Only Nitro"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 Turbo projekti (korihommia..)
Hyvin jakselee! katsarin leimasimen muste on tuoretta tupliksen rekisteriotteen takana ja kilometrejä tulee noin 100 päivässä.Mertmi kirjoitti:Kuis rojektit jaksaa? Onhan 99turbo liikenteessä?
vaihdoin tossa hiljattain vollottavan petron laatikon 5-vaihteiseen, jonka välitykset osoittautuivat paljon paremmiksi kuin ton petron laatikon. mittarivirhettäkään ei ole enää yhtään.
sekunttikello-nopeusmittari systeemillä saatiin tuolla 5 vaihteisella 0-100km/h kiihtyvyydeksi kohtalainen 8,3 sekuntia..
seuraavaksi pitäis hankkia ja asentaa dumppi taikka by-pass venttiili.
jotain tuon tyylistä siihen korkkiin pitäis keksiä.. lähes kaikki asiasta ymmärtävät luulee että toi on normaali petro-99 johon on liimattu TURBO-lätkät...ennenkuin istuvat kyytiin..Lucaf kirjoitti:tosi sympaattinen pirssi kerta kaikkiaan, ja tuo peräpeili on kyllä...mieletön putki ja kysymysmerkkejä herättävä (petron) korkki kilven vieressä, oletko ajatellut kirjoittaa korkkiin "Only Nitro"
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Re: 99 Turbo projekti
laitetaan tännekkin päivityksiä..
värkkäilin tossa vihdoin toimivan seos-mittarin kojelautaan.
elikkäs ensin tarvike-lambda downpaippiin laipalla kiinni, sieltä joshto mittarille, sit virtajohdot mittarille ja lopuksi mittari kiinni kojelautaan..eli helppo homma oli.
mittari on tollanen black-vision (vai mikä se oli) eli kun virrat on pois päältä sen näyttö on mustana, ja kun kääntää virrat päälle niin näyttö tulee esiin.
kohtalaisen tarkka tuo tuntuu olevan kun saa lambdan tarpeeksi lämpimäksi. pintakaasulla, vitosvaihteella ajaessa viisari pyörii rikkaan ja stökiön rajalla.
kun ahtopaine alkaa nousta niin neula painuu jonkinverran rikkaan puolelle.
eli tollanen:
siinä sivussa värkkäilin kiinni myös 2000 watin sisätilalämppärin ja sisähaaroituksen..
värkkäilin tossa vihdoin toimivan seos-mittarin kojelautaan.
elikkäs ensin tarvike-lambda downpaippiin laipalla kiinni, sieltä joshto mittarille, sit virtajohdot mittarille ja lopuksi mittari kiinni kojelautaan..eli helppo homma oli.
mittari on tollanen black-vision (vai mikä se oli) eli kun virrat on pois päältä sen näyttö on mustana, ja kun kääntää virrat päälle niin näyttö tulee esiin.
kohtalaisen tarkka tuo tuntuu olevan kun saa lambdan tarpeeksi lämpimäksi. pintakaasulla, vitosvaihteella ajaessa viisari pyörii rikkaan ja stökiön rajalla.
kun ahtopaine alkaa nousta niin neula painuu jonkinverran rikkaan puolelle.
eli tollanen:
siinä sivussa värkkäilin kiinni myös 2000 watin sisätilalämppärin ja sisähaaroituksen..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Re: 99 Turbo projekti
laitetaas tänne vähän päivitystä. 99:n ulkonäkö on kohentunut viime kesästä jonkin verran..toiset tykkää, pussihousut ei.. eli nopan etuspoilerin väkersin tohon puskurin alle. myös rengastus on muuttunut, kesävanteina bm racingin astit 17 tuumaisena, ainakin mun mielestä sopii 99:iin ihan hyvin.. renkaina verekset 205/50 michelinit. maalipinta on edelleen sama..toki myllytettynä ja vahattuna.
tekniikkaan ei kummempia päivityksiä ole tullut, muuta kuin bleed-venttiili ahtopaineiden säätämiseen ja pate-racingin dumppi-venttiili. pakoputkiston takaosan rakentelin uusiksi ja heivasin ton takavaimentimen menemään, tilalla on 3" rosteri putki. niin ja joka kulmaan uuden jarrulevyt ja palat.
sisustaan ei myöskään suurempia muutoksia ole tullut..pioneerin usb-soitin ja focalin 2-tie kaijuttimet..
kuvat kertoo lisää:
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... 1445-1.jpg
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... G_1439.jpg
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... G_1441.jpg
tekniikkaan ei kummempia päivityksiä ole tullut, muuta kuin bleed-venttiili ahtopaineiden säätämiseen ja pate-racingin dumppi-venttiili. pakoputkiston takaosan rakentelin uusiksi ja heivasin ton takavaimentimen menemään, tilalla on 3" rosteri putki. niin ja joka kulmaan uuden jarrulevyt ja palat.
sisustaan ei myöskään suurempia muutoksia ole tullut..pioneerin usb-soitin ja focalin 2-tie kaijuttimet..
kuvat kertoo lisää:
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... 1445-1.jpg
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... G_1439.jpg
http://s71.photobucket.com/albums/i139/ ... G_1441.jpg
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Re: 99 Turbo projekti (pieniä päivityksiä 9/2009)
pikku päivityksiä: värkkäsin tollasen pienen välijäähdyttimen moottoritilaan..tuli vaan turhan lämpimään paikkaan joten vääntelin suorasta pellistä skuupin ja ilma kaukalon tohon konepeltiin. kaukalo tulee 5mm päähän coolerista, eli ilma työntyy suoraan läpi siitä. huomaa kyllä vaikutuksen ihan pers tuntumalta, varsinkin keski-kierroksilta ylöspäin vetää paremmin kuin ennen.. kuvia:
hitsailin tollasen kaukalon coolerin päälle:
sit vaan tollanen tötterö 0,7mm pellistä ja migillä kiinni:
muutamia tunteja kittausta, hiontaa ja maali pintaan:
maski on vaihtunut -74 malliseen..tuo vähän vaihtelua tohon keulaan..
kommenttia saa laittaa..
hitsailin tollasen kaukalon coolerin päälle:
sit vaan tollanen tötterö 0,7mm pellistä ja migillä kiinni:
muutamia tunteja kittausta, hiontaa ja maali pintaan:
maski on vaihtunut -74 malliseen..tuo vähän vaihtelua tohon keulaan..
kommenttia saa laittaa..
Viimeksi muokannut gls, Ma Syys 14, 2009 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80