Taukoilmastointi
Taukoilmastointi
Tällainen aihe kiinnostaisi, jos olisi liikaa varallisuutta niin voisin huvikseni jotain kokeillakin. Lienee muillakin koiraihmisillä haaveissa jotain vastaavaa..
Haaveissa olisi jäähdyttää konttia kauppareissun ajan silloin kun koirat jäävät autoon odottelemaan. Toki ikkunat voi jättää auki eikä nuo karvattomina ihan heti kuumasta hätkähdä, olisi vaan mukava lisäfeature tällainen rakennelma.
Mielessä olisi sellainen konstruktio jossa laittaisin 12v kompressorin kierrättämään kylmäainetta, lauhduttimen saisi varmaan takapuskurin suojiin ulkopuolelle ja kompuran varapyörän tilaan. Höyrystimen kautta puhaltaisi sitten viilennettyä ilmaa konttiin. Akku olisi erillisessä piirissä jolloin auton saisi käyntiinkin vaikka kompura pyörisi kauankin.
Arveluttaa vaan jaksaako tuo kunnolla jäähdyttää..
Haaveissa olisi jäähdyttää konttia kauppareissun ajan silloin kun koirat jäävät autoon odottelemaan. Toki ikkunat voi jättää auki eikä nuo karvattomina ihan heti kuumasta hätkähdä, olisi vaan mukava lisäfeature tällainen rakennelma.
Mielessä olisi sellainen konstruktio jossa laittaisin 12v kompressorin kierrättämään kylmäainetta, lauhduttimen saisi varmaan takapuskurin suojiin ulkopuolelle ja kompuran varapyörän tilaan. Höyrystimen kautta puhaltaisi sitten viilennettyä ilmaa konttiin. Akku olisi erillisessä piirissä jolloin auton saisi käyntiinkin vaikka kompura pyörisi kauankin.
Arveluttaa vaan jaksaako tuo kunnolla jäähdyttää..
Viimeksi muokannut Rafu, Pe Huhti 25, 2008 09:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Taukoilmastointi
EV-1:ssähän oli aurinkopaneelikäyttöiset flektit tuota varten, mites semmonen ratkasu? :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Taukoilmastointi
Tarkoitus olisi puhaltaa juuri kylmää kabiiniin, pitää esim. 25 asteessa vaikka 1h ajan. Aurinkokenno olisi hyvä mutta jälkiasennus autoon ja hinta on isoja miinuksia.
Sen verran olen selvittänyt että tehtävissä tuo kyllä olisi, hintaa en ole uskaltanut vielä laskeskella ollenkaan..
Sen verran olen selvittänyt että tehtävissä tuo kyllä olisi, hintaa en ole uskaltanut vielä laskeskella ollenkaan..
Re: Taukoilmastointi
Auton oma kompura vaatii liikaa voimaa käsittääkseni kw luokkaa. Vaatisi kookkaan sähkömoottorin jotta saisi sen pyörimään ja loppuisi akustakin virta.
Eihän tuollainen taukoilmastointi tehoiltaan vastaa oikeaa ilmastointia, jos sen verran saisi viileää että koirat voi olla autossa ikkunat kiinni. Lämpötila tuppaa kuitenkin nousemaan vaikka ikkunat olisi aukikin. Olisihan se myös mukavaa kun kaupasta tullessa auto olisi yhä sopivan viileä.
Hintaa moiselle väkästykselle tulisi luultavasti 1-2ke eli aika lailla.
Eihän tuollainen taukoilmastointi tehoiltaan vastaa oikeaa ilmastointia, jos sen verran saisi viileää että koirat voi olla autossa ikkunat kiinni. Lämpötila tuppaa kuitenkin nousemaan vaikka ikkunat olisi aukikin. Olisihan se myös mukavaa kun kaupasta tullessa auto olisi yhä sopivan viileä.
Hintaa moiselle väkästykselle tulisi luultavasti 1-2ke eli aika lailla.
Re: Taukoilmastointi
Ku ne koirat on siellä jo9-5T kirjoitti:Aggregaatti takakopasta parkkikselle käymään.
Ei vaan pitäisi tehdä proto, ei taida vaan olla irtorahaa nyt niin paljon. Pitää laittaa ajatus hautumaan.
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Re: Taukoilmastointi
eikö voi laittaa lisäakkuja takalootaan (ei vie niin paljon tilaa kun aggregaatti ) ja niillä pyörittää auton omaa kompuraa? eli akkupatteriston laajennus keinona
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Re: Taukoilmastointi
Eikös jossain 12V jääkaapissa olisi sopivaa kompuraa joka toimisi hiukan paremmalla hyötysuhteella? Teholtaan varmasti aika pieniä mutta kaipa se jotain jaksaisi viilentää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Taukoilmastointi
Ainakaan semmoinen 12V autojääkaappi (isohkon kylmälaukun kokoinen) ei kunnon helteillä ja suht. täyteen hyllylämmintä virvoketta lastattuna jaksanut viilentää edes itseään useamman tunnin aikana, eli veikkaisin että noita kompuroita sais olla kymmeniä pörisemässä yhtäaikaa, ennen kuin alkaa peräloosteri viilenemään...Hessu kirjoitti:Eikös jossain 12V jääkaapissa olisi sopivaa kompuraa joka toimisi hiukan paremmalla hyötysuhteella? Teholtaan varmasti aika pieniä mutta kaipa se jotain jaksaisi viilentää.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Taukoilmastointi
Taitaa noissa kannettavissa laitteissa olla Peltier eikä kylmäainekiertoa ollenkaan. Virrankulutus tuollaisessa on melkoinen kylmätehoon nähden.
Re: Taukoilmastointi
Jos tuonne saa kunnon ilmanvaihdon järjestettyä niin sekin auttaa paljon ilman että sitä ilmaa jäähdytettäis verrattuna esim. siihen että pelkästään ikkunat olisi auki.
Auton omalle puhaltimella on aika helppo järjestää taukopuhallus kuten tuossa aiemmin on mainittu.
Tehokkaampi vaihtoehto on tietenkin jos konttiin saa järjestettyä paikallisesti erillisillä puhaltimilla sekä tulo- että poistoilman.
Karavaanivarusteista löytyy monen näköistä vermettä tuohon.
Ilman poistoläppiin saattais aika pienellä vaivalla saada kesäkaudeksi rakennettua jonkun puhaltimen.
Ainoa "järkevä" ratkaisu mikä sisältää jäähdytyksen taitaa olla auton käyntiinjättäminen ilmastointi päällä kun noi jäähdytykset ovat niin paljoa tehoa vieviä. Katti ja käsijarru täytyy tietty olla iskus ja henkisesti kannattaa varautuu saarnaan päästöistä.
Kunnollisesti aurinkonsuojakalvot jo varmaan löytyy?
Auton omalle puhaltimella on aika helppo järjestää taukopuhallus kuten tuossa aiemmin on mainittu.
Tehokkaampi vaihtoehto on tietenkin jos konttiin saa järjestettyä paikallisesti erillisillä puhaltimilla sekä tulo- että poistoilman.
Karavaanivarusteista löytyy monen näköistä vermettä tuohon.
Ilman poistoläppiin saattais aika pienellä vaivalla saada kesäkaudeksi rakennettua jonkun puhaltimen.
Ainoa "järkevä" ratkaisu mikä sisältää jäähdytyksen taitaa olla auton käyntiinjättäminen ilmastointi päällä kun noi jäähdytykset ovat niin paljoa tehoa vieviä. Katti ja käsijarru täytyy tietty olla iskus ja henkisesti kannattaa varautuu saarnaan päästöistä.
Kunnollisesti aurinkonsuojakalvot jo varmaan löytyy?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Taukoilmastointi
Ei kai se auton oman ilmastoinnin käyttö lisäakuilla niin paha olisi?
Laittaa vaikka pari lisäakkua omiksi piireikseen diodien kautta ilmastointiin, sitten laturilta kytkimen ja releen kautta akulle lataus tarvittaessa ajon aikana.
Tietty mittarit lisäakuille (jännite ja virta) jotta näkee onko latauksen tarvetta.
Hintaa tulis parin akun verran + piuhat ja komponentit eli ei juuri mitään. Jos tuo ei kuitenkaan toimi niin sitten miettimään parempaa keinoa.
Laittaa vaikka pari lisäakkua omiksi piireikseen diodien kautta ilmastointiin, sitten laturilta kytkimen ja releen kautta akulle lataus tarvittaessa ajon aikana.
Tietty mittarit lisäakuille (jännite ja virta) jotta näkee onko latauksen tarvetta.
Hintaa tulis parin akun verran + piuhat ja komponentit eli ei juuri mitään. Jos tuo ei kuitenkaan toimi niin sitten miettimään parempaa keinoa.
Re: Taukoilmastointi
Ei mitään hautumaan, vaan heti prototyyppiä peliin ja kaupallistamaan. Ostajia kyllä riittää, laitehan on jokaisen koiranomistajan unelma!Rafu kirjoitti:Ei vaan pitäisi tehdä proto, ei taida vaan olla irtorahaa nyt niin paljon. Pitää laittaa ajatus hautumaan.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Taukoilmastointi
Olettekos muuten tutkineet paljonko tavallinen auton ilmastointikompressori haukkaa tehoa? Veikkaisin että 3...5kW voisi olla suuruusluokka. Tuollaista ei kauaa akulla tai parillakaan pyöritä.
Re: Taukoilmastointi
Hinta saattaa nousta liian korkeaksi. Muuten saattaisi kyllä onnistua. Pitää vähän selvitellä mitä tulisi maksamaan, olisihan se aika mukava lisävaruste tonnariin, laiiatisi päälle hiukan ennen autoon menoa ja tietty siellä kaupan pihassa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Taukoilmastointi
Eräs näppärä oivallus joka ajaa samaa asiaa, on perheen "ykkösautossa" eli sitikan C5:ssä toiminto joka avaa ja sulkee kaikkia sivuikkunoita muutaman sentin avaimessa olevaa nappia painelemalla. Saisiko tuollaisen viriteltyä muihinkin kohtalaisella vaivalla?