Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Eilen tein hommia ratin parissa ja kyllä sitä autoakin tuli taas kunnostettua.
Ratti sai päälleen muutaman kerroksen himmeää lakkaa.
Kuva
Ratti onnistui ainakin omasta mielestäni juuri niin kuin sen halusinkin onnistuvan. Hieman jäi puolien päihin nahan viereen huonompia kohtia, mutta ei nekään pahoja ole.

Hioin myös ensimmäistä kertaa koko auton koneella. Kaikkialle ei päässyt koneella niin ne kohdat joutuu tekemään käsityönä.

Kuva

Kuva
Vanhojen koristekylkitarrojen ääriviivat tulivat esiin hiomisen jälkeen.

Vanhempi Pohjalainen teki taas illalla lokasuojanreunoja, kun itse olin talkoissa. Hyvä työnjako, kun minä teen aamut ja päivät hommia, ja isä tekee illat :D

Viikonloppu menee ralleissa ja serkun rippijuhlissa, joten ainakaan omalta osalta projekti ei etene pariin päivään.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään sain taas itse jatkettua projektia parin päivän tauon jälkeen. Tauon aikana lokasuojat oli muuttaneet muotoaan parempaan päin ja ne onkin jo ilmeisesti aikaslailla valmiit. Hiomista vaille valmiit ainakin.

Tänään hioin käsityönä sellaiset kohdat johon koneella ei päässyt. Karhunkielellä ja P400 hiomapaperilla hioin suurimmaksi osaksi. Hiomiset alkaakin olemaan loppusuoralla. Ovista ja karmeista otin myös tiivisteitä pois. Ovet pitää vielä ottaa irti, että saa ne hiottua kunnolla. Kuskin ovesta pitää myös paikata yksi ruostekohta. Takaspoilerille pitää tehdä myös vielä reiät takaluukkuun. Isä hioi myös spoilerin sillä välin, kun itse olin menossa, joten sekin on maalaus kunnossa. Lokasuojanlevikkeetkin on sovitettu ja todettu istuviksi. Täytyy nekin vielä hioa ja kunnostaa aero -sarjan ohella. Nekin pitää maalata/maalauttaa, koska osa osista on mustia ja osa harmaita. Luultavasti harmaiksi maalataan kaikki osat. Ikkunat pitää kanssa poistaa vielä. Sittenhän se alkaakin olemaan jo kohtapuoliin maalauskunnossa.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään en jaksanut muuta tehdä kuin pestä aero -sarjan puhtaaksi ryönästä.
Toisessa sivuhelmassa oli lommo, joka piti oikoa myöskin.

Huomenna pitäisi koittaa hioa kaikki nuo muoviosat. Ei mikään kiire edes ole pohjatöiden kanssa, kun auton voi aikaisintaan ensi viikolla viedä maalaukseen. Onhan tässä vielä yksi päivä lomaakin jäljellä :roll:
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tuohon jenkkakoneasiaan... Jos aiot laittaa subbarinki JA budjetti vielä sallii, ni osta nelikanavainen pääte. Riittää normikuunteluun tehot hyvin, ja saat toisen kanavaparin etukajareille. Toimivat varmasti soittimen perässäkin, mutta jos kaksi- ja nelikanavaisen hintaero ei jää järin suureksi niin kannattaa harkita. Suuri parannus äneen. Etukaiuttimiksi voisin suositella Rainbown SL 100 -koaksiaaleja (tämä on helpoin tapa), tai saman valmistajan SLX 210 -erillissarjaa. Molemmat ovat siis 4" keskiäänielementeillä. Kaiuttimet ovat suorituskyvyltään ja äänenlaadultaan aivan eri maailmassa esim. Pioneerien vastaavien kanssa, eikä hintakaan päätä pääse huimaamaan. Näillä on myös menestytty auohifikilpailuissa, nimenomaan äänenlaatupuolella 8)

Basso-osastolle tosiaan riittää vallan mainiosti se 8"-10". Itselläni oli Hertzin vanhempaa sarjaa 10" subbari ennen, pätevä laitos. Laadukas ja tarkka ääni, ja isompaakin mölyä lähti tarvittaessa.

Takakaiuttimiksi, jos tarvetta on, melkein voisi laittaa paljon parjatut 6x9:t. Ihan sen takia että alle 6,5" etukajareilla ei vielä niitä midbassoääniä revitä, ja laadukkaista kuusyseistä on apua sinne osastolle. Tai sitten säästää nämäkin rahat etupään kaiuttimiin ;)

http://www.fanaticaudio.com/ Tuolta saa asiallista tietoa sekä palvelua. Ynnä edullisemmankin pään laadukkaita laitteita. Yleensä kun ensihifeihin ei ole sijoittaa kovin älyttömiä, itselläkään ei ole vieläkään :) Ja aina kannattaa katsella myös käytettyä! Halvalla saattaa tehdä löytöjä, ja jos on laatukampe niin kestää vaikka ikääkin olisi. Vahvistimissa eritoten voi säästää tällätavoin.

Ja kaikkein tärkein, maadoitukset ja muukin virransaanti kuntoon niin pääsee pitkälle.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään sain hiottua melkein kaikki aero -osat. Etukulmat ja lokasuojien listat ainakin jäivät huomiselle tai viikonlopulle.

Kiitokset Jorpelle valaisusta. Noita Rainbown kaiuttimia on suositeltu aiemminkin, joten pitää varmaan sellaiset sitten hommata. Hintakaan ei ole sen pahempi, ja paremmat siinä mielessä, kun ovat tosiaan 4", että menevät ritilöiden alle. Mittalinkin tässä joku päivä, että 5 1/4" menee vähän turhan isoiksi, kun juotuisi päälle asentamaan. Pitää miettiä tuota vahvistin asiaa, ja täytyy pistää korvan taakse tuo firma, vaikuttaa oikeinkin hyvältä ja lupaavalta.

Huomenna jatkuu lukio-opiskelu, joten projektin eteneminen hidastuu merkittävästi. Viikonloppuihin taitaa jäädä työnteko, mutta on tässä silti hyvinkin aikaa, kun vasta huhtikuussa pitäisi saada ajoon.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Kyllä ne 5,25" Rainbowitkin saa ritilöiden alle, asennusruuvit vaan jää näkyviin!
Tosi tiukkaa tekee, kiinnityskorvakkeiden paikat pitää sovittaa ainoisiin mahdollisiin kohtiin,
tasoittaa muutama ritilän alapuolen jäykiste ja sitten vielä ritilärakoja pitää dremelöidä pidemmiksi!

Mutta tein ja onnistuin - ja korvat tykkää!

Niin juu, ja hansikaslokeron takaseinä pitää vuolla n. 5 milliseksi, mutta se tausta on uretaania!

Just nyt viis-ja-varttiset tarjouksessa 150€!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään sain taas pidemmän tauon jälkeen jatkettua projektia.

Loput aero palat sain hiottua maalauskuntoon. Enempää en sitten tehnytkään :|
Huomenna täytyy koittaa jatkaa.

Ja kuviakin sain otettua pitkästä aikaa...

Kuva

Kuva
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Eilen korjasimme isän kanssa etuspoileria. Ruuvinreikiä oli jokunen alkuperäisessä, niin vaihdettiin sitten toinen, parempi, tilalle, joka oli varastossa. Kyllä sitäkin piti korjata ja muokata, mutta vaikuttaisi ihan asialliselta.

Tuo mikä korjattiin siihen sopivaksi oli ei-aero spoileri, joten siitä piti leikata pois sivulta jonkun verran. Alahuuli piti vaihtaa tuosta toisesta tähän, koska se oli päässyt kuumassa vääntymään sen verran, ettei sitä oikein saanut lämmittämällä oikenemaan. Sikaflexillä ja ruuveilla laitettiin se sitten kiinni. Ainoa ero, jonka huomaa alkuperäiseen on, että nykyisessä ei ole ilmanottoaukkoja suurennettu. Tuskinpa se hirveästi vaikuttaa kaasari Saabin kulkuun :roll: :)
Ja saahan niitä sitten suurentaa, jos joskus tarvitsee.

Kuva

Pitää vielä hioa tuo spoileri, että saa senkin sitten maalata samalla kertaa.
Sitten tutkittiin myös oven alareunojen kuntoa. Toinen oli melkein hyvä ja... toinen teettääkin sitten vähän enemmän töitä. Kuskin oven alareuna oli kuitenkin sitten melkolailla ruosteessa, vaikka alkuun näytti, ettei siinä olisi isompaa hommaa. Täytyy ne kuitenkin tehdä ennen maalaukseen laittoa.

Kaikennäköistä pikkuhommaa on vielä jäljellä, ennen kuin auton voi viedä maalattavaksi. Mutta pikku hiljaa edetään...
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja aero »

Pohjalainen jr. kirjoitti:Ja saahan niitä sitten suurentaa, jos joskus tarvitsee.
Siihen voi vaihtaa TA-etulipan sitten, kun sen joskus turbottaa :lol:
Pohjalainen jr. kirjoitti: Kuskin oven alareuna oli kuitenkin sitten melkolailla ruosteessa, vaikka alkuun näytti, ettei siinä olisi isompaa hommaa.
Niinhän ne aina näyttää, siis ruosteet siltä, ettei ole paljoa tekemistä. Totuus paljastuu kuitenkin vasta, kun rapsuttelee vanhat pellit pois. Vaan kyllä se siitä, kun tekemällä tekee niin eteenpäin menee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään projekti edistyi melkoisen mukavasti. Kahdestaan tekemällä saa kyllä aikaan paljon enemmän kuin yksin. Kuskinovi otettiin irti (lasi myös, koska sävylasit pitää kuitenkin vaihtaa tilalle), että sen pohjan sai paikattua korjauspalalla. Vanhempi Pohjalainen teki hitsaushommat, koska allekirjoittanutta on alkanut hieman tympimään tuo hitsauspuoli :|

Kuva

Kuva

Sillä välin minä hioin etulipan kuntoon, ja hioin vielä takaspoilerinkin. Sitten alkoikin ankara takaspoilerin sovittaminen. Takaluukkuun piti porata kuusi reikää + yksi huti. Hyvin tuntuisi pysyvän paikoillaan ihan pelkillä pulteilla ja muttereilla. Hieman piti hienosäätää spoileria puukolla, kun ei oikein istunut kunnolla muuten. Takaluukun jousia piti myös kiristää tappiin asti, että se vielä nousisi itsestään ylös ja pysyisikin siellä.

Kuva

Lopuksi vielä juotin kolvilla lisää muovia etulipan ruuvinreikiin, että sai ne pois näkyvistä.

Edittiä: Ai niin, unohtui kysyä, että onko sellaisista sisäantenneista mitää iloa? En välttämättä haluaisi laittaa antennipiiskaa tuonne taakse.
Elikkäs siis tällaista tarkoitan KLIK!
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (Kittaamista ja hiomista)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään taas jatkui hommat, ja edistystä tapahtui.

Autosta on nyt otettu kaikki lasit irti, ehjänä. Suhteellisen helposti lähti kaikki irti.
Toinen etuovikin otettiin irti, sitä ei kuitenkaan vielä hitsattu, kun pitää tilata korjauspala siihen. Isä hoiti myöskin hommansa loppuun ja viimeisteli kuskinoven hitsaukset.
Korista maalailtiin kohtia, jotka oli hiottu pellille epähuomiossa.

Sitten piti vielä järjestellä lämmintä autotallia, että sai auton mahtumaan sinne, odottamaan ensi viikonloppua. Toivottavasti tulisi lämmin viikonloppu, että voitaisiin ruiskuttaa hiontaväri pintaan.

Kuva

Kuva
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Tänään hioin aamupäivästä lokasuojien listat ja sitten vielä pyyhin pölyt pois auton päältä. Ensiksi liuotinpesuaineen avulla ja sitten vielä vedellä huuhtelu/loppujen pölyjen poisto.
Iltapäivällä kittasimme viime viikonloppuisia paikkauksia, eli antenninpaikka ja yksi hutireikä. Päätin siis, että laitan sisäikkuna-antennin, kuuluu sillä tai ei. Radiota tuskn tulee kuitenkaan kuunneltua niin hirveästi.
Päivän päätteeksi ruiskutimme vuorovedoin isän kanssa hiomamaalia sellaisiin paikkoihin, missä oli enemmän tarvinnut kittailla. Huomenna siis hiomista tiedossa, koska valumia tuli tottakai :) Täytyy katsoa, jos vielä pohjamaalaisi koko korin vielä jossain vaiheessa.

Kuva

Kuva
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tätä projektia on kyllä ilo seurata :D Hyvä siittä tulee :wink:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. »

Nyt, kun kasaaminenkin alkaa lähestymään pikkuhiljaa, niin on alkanut mietityttämään, että kummat ikkunalistat laittaisi sivuikkunoihin ruskeiden sävylasien kanssa :?
Eli kromilistat kuten 1. sivun photoshopatussa kuvassa (B -pilari mattamustana, kromi kiertää yhtenäisenä) vai mustat listat? Molemmat löytyy hyväkuntoisina, niin nyt pitäisi vain päättää, että kummat sitten olisivat hienommat :|
Mitä kansa sanoo? :D

Niin, ja etu- ja takaikkunaan tulee mustat listat.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Maku- ja tyylikysymys, mitä haetaan.
Kuva

Kuvassa samainen hylsy aikana ennen kunnostusta.

Koriin tulee aero helmat, kromimaski ja kirkkaat vilkut, punaiset takavalot ja punainen reflekti niiden väliin. Sisustus on 88 ruiskusta, joka on kuosisltaan kuin myöhempi i16 tai turbo. Vanteet ainakin kesärenkaille ovat 16" crossspoket kirkkailla reunuksilla ja hieman tummennetuilla puolilla. Olisiko "gungrey" oikea luonnehdinta. :)
Kokonaisuuden huomioon ottaen tummat voisivat olla OK, vaikka kirkkaat antavat mukavasti koriin linjakkuutta. Vaikea valinta, johon en ota kantaa. :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin