9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Ensiaskeleet otettu!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Ensiaskeleet otettu!

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

10 vuotta on pyöreesti vierähtänyt, kun oikeesti viimeksi harrasti autohifiä. Tuolloin oli 1000 mk:n auto, jossa oli poppikonetta 22000 - 24000 markan edestä. Oi niitä aikoja! Takavedolla oli perä irtonainen ja naapurit kuuli, kun kotiin kurvasi :P

Nyt olisi tarkoitus saada Saabbi soimaan. Ainakin tällä hetkellä olisi ajatus rakentaa laadukas systeemi, pienillä rakenteellisilla muutoksilla ja auton käyttömahdollisuudet säilyttäen. Tilaa pitää hävittää mahdollisimman vähän, jotta kasvava perhe mahtuu jatkossakin rattaineen kyytiin. Pienet rakenteelliset muutokset säästävät tietysti aikaa.

Mitenkään ei ole mahdollista hankkia kaikkea kerralla, vaan projekti pitää suunnitella siten, että se etenee kohti tavoitetta pala kerrallaan. Nyt onkin tarkoitus aloittaa suunnittelu ja hanke kartoitus. Ja kun tietoa kuitenkin Teiltä lukioilta löytyy, toivoisin aktiivista keskustelua ja vinkkejä suunnitteluun ja tekemiseen. On tuo 10 vuoden tietokatkoskin....

Tarkoituksena on uusia koko AS2 järjestelmä.
- 2 DIN kokoinen multimedia soitin
- Etupään kaiuttimien uusiminen; erillis 2-tie + midbasso
- Subbari (x2) vararenkaan tilalle
- Vahvistin
- Johdotukset ja virtapuoli; toinen akku?, kondensaattori, laturi?
- Takapenkin ääni ja kuva

Tarkennukset:
Soitin:
- Mahdollisuus laajentaa näyttö/2 näyttöä takapenkkiä varten
- 5.1 ääni takapenkille?

Etupään kaiuttimet:
- Aktiivi 3-tie vienee liikaa tilaa peräkontista jakosuotimineen ja vahvistimineen?
- Kompromissina erillis 2-tie kojelaudalle ylös ja midbassot (6,5") oviin

Subbari:
- 2 kpl Pioneer TS-SW1241D (http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... tuote=1741) lasikuitukoteloon vararenkaan tilalle.

Vahvistin:
- Audison LRx 5.1K (2x50W+2x160W+1150W(2ohm)) vahvarilla pitäs päästä alkuvaiheen toteutuksessa yhdellä vahvistimella (http://www.jjhifi.com/tuote.php?tuotenro=14920)
- Onko järkevä jatko laajennuksen kannalta?

Takapenkin ääni ja kuva:
- Alku vaiheessa takapenkki jäisi "tyhjilleen"
- Kun takapenkin terroristit kasvaa, onko järkeä rakentaa 5.1 järjestelmä taakse? Vai riittääkä normaali etu+takapää ja näyttö?
- Mitä edellyttää soittimelta ja muilta valmiuksilta?
- Jos toteutetaan myöhemmin omana kokonaisuutena, tarkoittaa melkoista lisäpanostusta kaiuttimiin ja vahvistin puoleen.

Aikataulullisesti hanke voisi edetä näin:
1. VAIHE
- Subbarin asennus
- Singnaalin ryöstö originaali systeemistä
- Vanhan SPL Dynamics Pro-3004 (2x250W) asennus hattuhyllyn alle
- Singnaali johdotukset
- Virtajohdot, konkka ja akku?
- Vaimennukset

2.VAIHE
- Etupään kaiuttimien uusiminen
- Originaali soittimen ja vahvarin käyttö

3.VAIHE
- Soitin
- Vahvistin etupäälle ja subbareille
- Mahdollisesti SPL:n vahvistimella alkuperäisten takakaiuttimien ajaminen

4.VAIHE
- Takapenkin ääni ja kuva?

Kertokaapa mitä ajatuksia herää?

Sitten kysymyksiä asennus mahdollisuuksista:
1. Kojelaudan L+R kaiuttimet ovat 3,5"; mahtuuko 4" kaiutin tilalle? Millä muutoksin? Asennussyvyys?
2. Etuovet. Paljonko on 6,5" reiän asennussyvyys? Paljonko on oven tilavuus?
3. Oletteko vaihtaneet autoon isompaa laturia?
4. Keskikaiutin on 2,5", sopiiko isompi tilalle?
Viimeksi muokannut Saabanisti, Su Heinä 01, 2012 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1171
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Luulen että laturi riittää, jollet laita ihan mahdottomia määriä vahvistimia.
Akkuun kannattaa panostaa(Optima tai joku vastaava) ja riittäviin johtoihin ja kunnon konkkaan, liitokset huolella.
Mieti tarkka suunnitelma ennen kuin alat tehdä, mittailua mitä mahtuu kohtuudella.
Itse tykkäsin aktiivijakarista , joskus oli käytössä ja monipuoliset säätömahdollisuudet. Nyt ehkä jos tekisin, tulisi joku DSP signaaliprosessori .
Oli aikanaan 3 kpl 4 kanavaisia vahvistimia, Infinityn Beta 3 tiesarja edessä(1"diskantit, 4"keskiäänet, 8"midbassot ja takapäässä JBL 12" kertaa kaksi ja 1f konkka, Optima akku. Jokaiselle kajarille oli oma vahvistinkanava. Takapäässä oli kolmitiekajarit, jotka sai tarpeentullen soimaan soittimen omalla vahvistimella. Normaalisti olivat pois käytöstä, etteivät sotke ääntä.
Peräkontin sivuissa ehkä mahdollista kanssa kiinnitellä jotain, kun verhoilut purkaa.
Melkein mitan kanssa katseltava missä tilaa löytyy laitteistolle. Iso määrä laitteita tahtoo aina tietää hieman muutostöitä.
Yksi mahdollisuus rakentaa ns uusi pohja konttiin ja piilottaa vahvarit yms sen alle. Ei jää mitään näkyviin. Tietenkin hiukan menee korkeustilaa.
Kajaripaikoista en osaa sanoa, millaiset noissa on.
Itselläkin taitaa 10v olla tuosta aikaa jo, ehkäpäs vielä joskus rakennetaan :lol: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Highend
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 14:44

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Highend »

Oletko ajatellut kokeilla autossa shakti-kiviä? Minulla on yhteensä kolme shakti-kiveä tonnarissa ja minusta ne parantavat äänentoistoa selvästi. Erityisen suuri vaikutus tuntuisi olevan kattoverhoilun sisään asennetulla shakti-kivellä 8O .
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Sukellusvene kirjoitti:Peräkontin sivuissa ehkä mahdollista kanssa kiinnitellä jotain, kun verhoilut purkaa.
Melkein mitan kanssa katseltava missä tilaa löytyy laitteistolle. Iso määrä laitteita tahtoo aina tietää hieman muutostöitä.
Yksi mahdollisuus rakentaa ns uusi pohja konttiin ja piilottaa vahvarit yms sen alle. Ei jää mitään näkyviin. Tietenkin hiukan menee korkeustilaa.
Vahvistimet ja muut jakosuotimet/signaaliprosessorit on ajatus laittaa hattuhyllyn alle. Tuntuisi, että näin ne vievät vähiten käyttötilaa.

Ja vararenkaan tilalle subbarikotelo, pohjaa nostamatta.

Peräkontin toinen sivusta pitänee uhrata toiselle akulle, kondensaattorille eli virtapuolen järjestelyille.
Highend kirjoitti:Oletko ajatellut kokeilla autossa shakti-kiviä? Minulla on yhteensä kolme shakti-kiveä tonnarissa ja minusta ne parantavat äänentoistoa selvästi. Erityisen suuri vaikutus tuntuisi olevan kattoverhoilun sisään asennetulla shakti-kivellä 8O .
Enpä ole moisiin ennen törmännyt 8O Paljonkos kivi kustantaa? Kuulunee äkkisiltään asiaan; ettei usko, ennen kuin itse kokee :?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4959
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Saabanisti kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Peräkontin sivuissa ehkä mahdollista kanssa kiinnitellä jotain, kun verhoilut purkaa.
Melkein mitan kanssa katseltava missä tilaa löytyy laitteistolle. Iso määrä laitteita tahtoo aina tietää hieman muutostöitä.
Yksi mahdollisuus rakentaa ns uusi pohja konttiin ja piilottaa vahvarit yms sen alle. Ei jää mitään näkyviin. Tietenkin hiukan menee korkeustilaa.
Vahvistimet ja muut jakosuotimet/signaaliprosessorit on ajatus laittaa hattuhyllyn alle. Tuntuisi, että näin ne vievät vähiten käyttötilaa.

Ja vararenkaan tilalle subbarikotelo, pohjaa nostamatta.

Peräkontin toinen sivusta pitänee uhrata toiselle akulle, kondensaattorille eli virtapuolen järjestelyille.
Highend kirjoitti:Oletko ajatellut kokeilla autossa shakti-kiviä? Minulla on yhteensä kolme shakti-kiveä tonnarissa ja minusta ne parantavat äänentoistoa selvästi. Erityisen suuri vaikutus tuntuisi olevan kattoverhoilun sisään asennetulla shakti-kivellä 8O .
Enpä ole moisiin ennen törmännyt 8O Paljonkos kivi kustantaa? Kuulunee äkkisiltään asiaan; ettei usko, ennen kuin itse kokee :?
En ole mitannut vaikka pihassa isän 9-5 on, mutta paljonko femmassa on vararengas tilan syvyys verrattuna esim. tonnariin??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Tuha kirjoitti:En ole mitannut vaikka pihassa isän 9-5 on, mutta paljonko femmassa on vararengas tilan syvyys verrattuna esim. tonnariin??
Viitaten Termoksen projektiin : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=43357

Vararenkaan tilan syvyys ~18 cm ja jos kotelon tekee koko tilan kokoiseksi, lienee tilavuus 50 litran paikkeilla... ihan vaan kuvista pääteltynä.

Mitä lie syvyys tonnarissa?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4959
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Saabanisti kirjoitti:
Tuha kirjoitti:En ole mitannut vaikka pihassa isän 9-5 on, mutta paljonko femmassa on vararengas tilan syvyys verrattuna esim. tonnariin??
Viitaten Termoksen projektiin : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=43357

Vararenkaan tilan syvyys ~18 cm ja jos kotelon tekee koko tilan kokoiseksi, lienee tilavuus 50 litran paikkeilla... ihan vaan kuvista pääteltynä.

Mitä lie syvyys tonnarissa?
En nyt äkkiseltään muista tuota tontun vararengas tilan syvyyttä, vaikka itsellä sieltä kaikki tavara on pois otettuna, kun teen sinne juurikin kotelon subwooferille. Elementti minkä laitan on asennussyvyydeltään 227 mm, joten täytynee hieman korottaa tavaratilan lattiaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Tuha kirjoitti: Elementti minkä laitan on asennussyvyydeltään 227 mm, joten täytynee hieman korottaa tavaratilan lattiaa.
Asenna kela ylöspäin ni ei tarvi korotella, jos on simmonen subbari mikä on suunniteltu toimimaan myös niin.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4959
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tuha »

jsuomi kirjoitti:
Tuha kirjoitti: Elementti minkä laitan on asennussyvyydeltään 227 mm, joten täytynee hieman korottaa tavaratilan lattiaa.
Asenna kela ylöspäin ni ei tarvi korotella, jos on simmonen subbari mikä on suunniteltu toimimaan myös niin.
No subina tulee olemaan SPL-380D ja sitten täytyisi pari vahvistintakin jonnekkin saada mahtumaan CSE tonnarin takaluukussa, joten samalla kun pohjaa korottaa voi ne kätkeä sinne korotuksen alle myös.

Mutta jottei ihan OT:ksi menisi niin annetaan Saabanistin, kertoilla lisää omasta projektistaan kun jotain uutta ilmenee.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Saabanisti kirjoitti:Takapenkin ääni ja kuva:
- Alku vaiheessa takapenkki jäisi "tyhjilleen"
- Kun takapenkin terroristit kasvaa, onko järkeä rakentaa 5.1 järjestelmä taakse? Vai riittääkä normaali etu+takapää ja näyttö?
- Mitä edellyttää soittimelta ja muilta valmiuksilta?
- Jos toteutetaan myöhemmin omana kokonaisuutena, tarkoittaa melkoista lisäpanostusta kaiuttimiin ja vahvistin puoleen.
Takapenkkiläisille tuskin kannattaa omaa 5.1 järjestelmää rakentaa. Eikös paras ratkaisu olisi, että etupään soittimena on "dual zone" laite, jolla saadaan eri ohjelmaa etu- ja takamatkustajille eli edessä voidaan kuunnella radiota ja takana muumeja.
Tähän kun vielä lisätään vaikka kattonäyttö, johon saa IR-kuulokkeita rajattomasti, niin takapenkin pikku nilviäiset voivat katsella muumeja ja etupenkillä voidaan kuunnella/katsella soittimeen kytkettyä digiboksia, i-podia, muistitikkua, radiota ym. Muumien yliannostuksen varalta takapenkkiläisten näyttöä voidaan sitten hallita myös etupään soittimelta.
Kattonäytöksi voidaan hankkia myös sellainen, jossa on sisäänrakennettu dvd-soitin ja langattomat kuulokkeet eli silloin takapenkkiläisten elokuvien katselu tai pleikkarin pelaaminen ei vaikuta mitenkään etupenkkiläisten stereoiden käyttöön.
Ja ilmaisen mainoksen päätteeksi kerrottakoon, että ainakin Alpinella on ratkaisu noihin edellämainittuihin 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saabanisti kirjoitti: Viitaten Termoksen projektiin : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=43357

Vararenkaan tilan syvyys ~18 cm ja jos kotelon tekee koko tilan kokoiseksi, lienee tilavuus 50 litran paikkeilla... ihan vaan kuvista pääteltynä.
Kah, täällä lurkitaan mun äpöstystä :lol:

Mitä tuon syvennyksen mittoihin tulee, niin muistaakseni homma menee jotakuinkin näin:

Elementin asennussyvyys ois hyvä olla korkeintaan 140mm:n paikkeilla, riippuen elementin rakenteesta. Jos elementin puhekelan jäähdytys hoidetaan magneetin läpi olevalla ilmareiällä ja siinä on paksu yläripustus, niin kannattaa suunnitella kotelon korkeus huolella. Varapyörän kiinnityspultin kohouma rajoittaa myös elementin sijoitusta ja sen asennussyvyyttä.
Tuon mun Peerlessin magneetti tuli aika liki kotelon pohjaa, kun tein ripustuksen takia koteloon parin sentin upotuksen. Siinä on jäähdytys rakennettu magneetin yläpuolelle, niin pienestä ilmaraosta magneetin alla ei ole haittaa.


Varapyöräkotelon maksimitilavuudeksi laskeskelin muistaakseni 60+ litraa, jos koko syvennyksen muoto laminoidaan kuidusta ja kanneksi laitetaan 22mm:n tavaraa. Tällöin kotelo oli vielä niin matala, että alkuperäinen verhous sopi paikoilleen irvistelemättä.
Mulla voi olla nuo tilavuuden räknäämiseen rustaillut CAD-kuvat jossain tallessa, mutta viimekädessä kotelon toteutustapa (elementin syrjäyttämä tilavuus, laminaatin paksuus, käytetyt tuennat) kuitenkin määräävät lopputuloksen :wink:

Jos nyt rakentaisin uuden subikotelon 9-5:n varapyöräkoteloon, niin elementiksi tulisi ehdottomasti litteä Pioneer TS-SW1241D
http://powerset.fi/autohifi/pioneer/ts-sw1241d.htm

Kuva

Yhdelle tuollaiselle tekee varapyöräkotelon kevyesti, ilman kuidun kanssa läträämistä, ja tilavuuden puolesta kaksikin sopisi hienosti.
Vaikka Pioneer ei kaiuttimien osalta ole ehkä huippulaadukkaan merkin maineessa, niin tuo elementti on varteenotettava vaihtoehto tyyriinpäänkin järjestelmään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vaihe 0,5

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Eihän tämä projekti oikein tuulen lailla etene mutta nyt on otettu ensimmäiset askeleet!

Tuli hankittua kaksi noita 12" Pioneerin litteitä subbareita ja vieläpä kotelo "kaupan päälle", kun halvalla sain. Ko elementin valmistushan on lopetettu ja saamani tiedon mukaan syksyllä tulee korvaaja ja hinta lähes tuplaantuu. Että jos kiinnostusta löytyy, niin nyt kannattaa vielä kysellä, kun niitä vielä jostain varastoista löytyy.

Seuraavaksi pitäisi saada toteutettua vaihe 0,5:
- Valmiin kotelon kasaaminen
- Vahvistin kiinni autoon
- Sitten vielä vähän signaalin tynkää ja virtaa peräronttiin

Jos nyt nämäkin saisi ensin tehtyä, niin katsellaan sitten taas lisää...

Edelleen ollaan kiinnostuneena odottelemassa hyviä vinkkejä mm;
- mistä on hyvä kuljettaa johtoja / läpivientejä? (ja kai virta- ja signaalijohdot kannattaa vetää eri puolilta autoa, onko puolella väliä?)
- miten koelaudalle 3,5" orginaalien tilalle saa 4" elementin sorvattua?
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Vaihe 0,5

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Eri puolilta kannattaa ehdottomasti vetää virta ja rc piuhat..
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Sukellusvene kirjoitti:Luulen että laturi riittää, jollet laita ihan mahdottomia määriä vahvistimia.
Akkuun kannattaa panostaa(Optima tai joku vastaava) .

ja optiman unohtaisin heti kättelyssä. jos oikeasti haluaa että auton saat vielä vuoden käytönkin jälkeen käyntiin. Sen verta lyhyt ikäisiä ovat
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 9-5 aero -00 AS2:n Hifistäminen - Alku suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Jamppa kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Luulen että laturi riittää, jollet laita ihan mahdottomia määriä vahvistimia.
Akkuun kannattaa panostaa(Optima tai joku vastaava) .

ja optiman unohtaisin heti kättelyssä. jos oikeasti haluaa että auton saat vielä vuoden käytönkin jälkeen käyntiin. Sen verta lyhyt ikäisiä ovat
niin,ehkä riippuu myös sen optiman väristä :D ....juurikin punainen
on ns. starttiakku,kaverilla palveli tuollainen yli 8v eikä mitään
ongelmaa ollut koskaan+hifilaitteitakin RIITTI autossa :oops: ....
sanoppa mikä muu aukku kestää tuota pidempään+rasitusta?se keltainen optima ns, lisäakku monella :D
#2285
Vastaa Viestiin