Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pystyikös tässä mallissa nostajat purkamaan? Eikös se kannattaisi tehdä nyt taikka surauttaa sitten vaikka ultraäänipesurilla ne niin ei jaa askarruttamaan.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Hessu kirjoitti:Pystyikös tässä mallissa nostajat purkamaan? Eikös se kannattaisi tehdä nyt taikka surauttaa sitten vaikka ultraäänipesurilla ne niin ei jaa askarruttamaan.
Nostimet on purettu. Eli painimet irroitettu kupeista, olleet liossa ja huljutettu uudelleen pölttöljyssä. Lisäksi tarkastin että kaikissa ilma kulki kupin pikkureiästä läpi ja puristin painimista polttoöljyssä kaikki viimeisetkin öljyt pois. Pitäisi siis olla tällähetkellä 99,4% öljyttömiä :wink:. Saabistitoveri vielä vinkkasi että jos ne kootessa täyttäisi jo valmiiksi öljyllä, niin voisi rallatus loppua vähä nopeampaa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Eilen tuli kasattua alakerta uusilla laakereilla ja renkailla. Kiertokankien alapäitä en vielä saanut momenttiin kun ei sattunut olemaan sitä oikeaa 14mm 12-kulmaista hylsyä. Kantta ei vielä ole oikaistu, koska koneistamossa eivät saaneet suosiolla auki virranjakajanpannan toista pulttia auki. Noh, se tuli sitten allekirjoittaneen toimesta irroitettua hieman brutaalisti ja pulttien holkit myös. Samalla kun kansi oli tänään käsissä tallilla, tuli sitä pikkuisen söyrittyä painevingulla. Oikeastaan vaan kohdistin imukanavat tiivisteen avulla ja pikkuisen tuli samalla valurosojakin siistittyä. Pakokanavien ja palotilojen kohdalla tyydyin pelkkään puhdistukseen. Maanantaina pitäisi kiikuttaa kansi uudestaan plaanattavaksi.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tänään puhdistelin sekä pako- että imuventtiilit perusteellisesti. Lautaset tuli puhdistettua teräsharjalaikalla vingun avulla. Koska pakoventtiilit olivat todella karstoittuneet, kiinnitin venttiilit kunkin vuorollaan pylväsporaan ja hinkkailin ensin enimmät vingulla. Tämän jälkeen kävin vielä kaikki venttiilit läpi ja pesin koko satsin. Irroittelin myös laatikosta ja koneesta vaihdettavat stefat (turbiiniakselin, vetoakseleiden ja kampiakselin) sekä vetoakselien laakerit. Näiden lisäksi keräsin myös kaikki o-renkaat samaan kasaan. Huomenna jos saisi aikaiseksi haettua uudet kamat mallien perusteella.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

No niin nyt on lähes kaikki laakerit ja tiivisteet hankittu. Loput eli turbiinin akselin ja laakeriyksikön stefa täytyy melkeimpä hakea marmoritiskiltä. Samalla voisi tilailla myös tomaattiin uudet jouset.

Tässä vielä listaa noista hankituista:
Vetoakselin stefa oikea: 35x55x8 mm
Vetoakselin stefa vasen: 35x47x7 mm
Kampiakselin etutiiviste: 48x66,65x8 mm
Kampiakselin takatiiviste: 88x108x11 mm
Vetoakselien laakerit: SKF 6006
Vetoakselin laakeriyksikön laakeri: SKF 6008-2RS1/C3

Näiden lisäksi mukaan tarttui erinäinen läjä O-renkaita, mm. öljypumppuun, virranjakajaan jne.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Laakerit ja stefat löysi paikkansa jo viime viikolla. Eilen hain kannen viimein plaanauksesta ja samalla reissulla tuli haettua Tammerdieselistä Elringin kannentiiviste ja Motonetistä uusi nokkaketju sekä pakosarjan pinnapultit. Eilen tuli myös aloitettua venttiilien läppäys ja tänään hoidin sen homman loppuun. Tänään tuli myös alakerta kasailtua nippuun sekä asennettua venttiilinvarrenkumit. Jos sitä huomenna niputtais kannen loppuun ja heittäs koneeseen kiinni. Lopuksi vielä muutama kuva kannesta ja tämän päivän saavutuksista.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1093282.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1093283.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1093284.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1093285.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1093286.jpg
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Viikonloppuna ehdin taas kahtena päivänä tallille. Kansi tuli kasailtua loppuun ja tuli se samalla heitettyä koneeseen kiinni. Pakopuolelle laitoin lukitteen kera uudet pinnapultit ja lykkäsin pakosarja+turbo -yhdistelmän kiinni. Lisäksi tuli joitain muitakin komponentteja soviteltua paikoilleen. Vähän tallilla käynti tiheys viime aikoina venynyt, johtuen siitä että talli on tampereella ja itse olen viikot vaasassa. Mutta täytyy nekin vähät tallilla olo ajat koittaa hyödyntää. Seuraavalla kerralla jos sitä jo sais koneen kokonaan nippuun.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Parina päivänä tuli tallilla haahuiltua, mitä nyt muuttopuuhilta kerkesi. Kuitenkin kone olisi nyt nokkapyöriä lukuunottamatta nipussa. Laitan ne sitten paikalleen kun starttikehä on paikallaan ja näkee tarkan YKK:n. Tomaattiin tilailin viime viikolla osia, osan PCS:ltä ja keskipakosäätimen renkaan Citikan tiskiltä. Jos sitä seuraavalla kerralla saisi jo koneen laatikkoon kiinni. Hiljaa hyvä tulee...

E: Tuli mieleen että pitäs laturi hommata jostain. Pari tonnarin ja muutama satkun olisi, että noista pitäis ainakin yksi ehjä saada tehtyä. Mitäs laturin kunnostuksessa kannattaa huomioida, laakerit ainakin mutta mitä muuta. Ei millään viitsisi maksaa satkua motonettiin, mutta toisaalta ei innostaisi tuota heti alkaa vaihtamaankaan.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja jus »

hewidero kirjoitti:Mitäs laturin kunnostuksessa kannattaa huomioida, laakerit ainakin mutta mitä muuta
Liukurenkaat on usein huonommassa kunnossa kuin laakerit. Diodisillan voi mitata, mutta ei liene pakollista jos aihio on "toimiva".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Viikonloppuna tuli taas muutama hetki oleiltua tallilla. Laatikkoon sain vaihdettua PSC:ltä tilatut paine- ja varaajan jouset, turbiinin silmästefan sekä laatikon puslan. Keskipakosäätimen osat jäivät vielä vaihtamatta, koska 36mm hylsyä hammaspyörän avaamiseen ei ollut saatavilla. Irrallaan olleeseen turbiiniin valutin tuoreet litkut sisälle ja heitin sen laatikkoon kiinni. Lopuksi tuli vielä niputettua kone ja laatikko yhteen.

Laatikkoon tulleiden osien lisäksi tuli jokunen viikko sitten panostettua alustaan sen verran että ostin pois foorumilla myynnissä olleet Konin Sportit ja madallusjouset. Toivottavasti tuovat alustaan haluttua "ajomukavuutta".
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tonnariprojekti sai tänään aimo annoksen takapakkia kun koneen sijainti siirtyi metrillä taaksepäin ja sai alleen TA:n apurungon. Vetareihin tuli myös lisättyä uutta rasvaa ja toinen kumikin siinä samalla vaihtui hyvään käytettyyn. Eteen tuli myös asennettua jo ennemmin ostetut Konin sportit ja -60mm madallusatsi. Näillä saavutettiin kyllä melko hienostunut lentokorkeus (Airlow :) ). Seuraavalla kerralla kun saisi sitten asennettua jo ennemmin kunnostamani Aten satulat uusien levyjen ja palojen kera. Pikkuhiljaa se kai tästä valmistuu.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tänä viikonloppuna taas jouti pitkästä aikaa tallille. Eilen ja tänään tuli tonnaria sen verran kasailtua että illan lopuksi uskaltauduttiin pyörittelemään konetta ilman tulppia. Rupesi vaan epäilyttämään koneremontin onnistuminen kun ei öp-valo ottanut pitkistä starteista huolimatta sammuakseen. Venttiilikoneistolle asti öljyä ei juuri ollut tullut eli jossain on vikaa. Kaatelin kanteen tulevasta öljyputkestakin öljyä suoraan pumppuun, mutta siltikään valo ei sammunut. Onko arvon raadilla näkemyksiä missä vika voisi olla?

Jätin akun yöksi lataukseen että voi vielä huomenna kokeilla pyörittää konetta. Ei kyllä ollenkaan inspiroisi ottaa konetta enää tässä vaiheessa pois konehuoneesta, sen verran v*ttumainen homma ollut kaiken kaikkiaan :evil:.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eikös kanteen menevä öljykanava mene suodattimen kautta? Itse ainakin joskus koneremontin tehneenä sain ohjeet, että öljynsuodattimen jalka irti ja öljypumpulle menevä reikä (ainakin b202 lohkossa jakopään puoleinen) täyteen öljyä, se menee suoraan pumpulle.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Meinasin jo ruveta irrottelemaan tuota öljynsuodattimen jalkaa, mutta putosi hanskat siinä vaiheessa kädestä kun huomasin kuinka v*ttumainen homma olisi ollut edessä. Öljytkin kerkesin jo tässä vaiheessa laskemaan alas. Ajattelin sitten että eipä tässä paljon ole hävittävää ja laskin öljyt takaisin koneeseen. Toki muutama desi tuli lutrattua konehuoneeseenkin, mutta sehän kuuluu asiaan. Tämän jälkeen pyörittelin vielä hetken tulpitta konetta, tässäkin vaiheessa öp-valo vielä jaksoi palaa. Sitten tulpat kiinni ja starttailua ja kas kummaa öp-valo sammui. Kun vielä vaihdettiin uudet tulpat, niin jo lähtikin tonnari tulille. Samalla tehostin tuli ilmailtua ja tuli vaihteiden toimivuuskin testailtua. Seuraavalla kerralla onkin vuorossa enää akuntelineen kiinnitys ja laatikkoöljyn lisäys, sitten saakin siirtyä takapäähän ja ruostepeikon tekosien kimppuun.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Eilen tuli ensimmäiset testilenkit päästeltyä. Ennen koeajoa piti vielä muutamat säädöt tehdä, mm. vaihdelaatikon täyttö ja akun telineen kiinnittäminen. Pientä tupruttelua tuli alkuvaiheessa putkenpäästä, mutta hetken käytön jälkeen sekin väheni ja loppui oikeastaan kokonaan. Liekö asennusrasvat hieman kärynneet. Laatikkokin tuntui pelittävän ihan hyvin, vaikka tallin pihassa ei kolmosta suurempaa vaihdetta laatikkoon saanut silmään. Enää pitäisi jarrut rempata ja hitsuuttaa parit reiät takapyöränkoteloista. Tästä on hyvä jatkaa, toivottavasti saa ennen lumien tuloa kuntoon, niin voi vaikka ruveta aliurakoimaan aurauksia. :)
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin