Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Olimme ajelemassa kaverini autolla ympäri kylää ja huomasimme yhden hallin pihalla yksinäisen näköisen auton ja lähdimme tutkimaan sitä ja se paljastui Saab 99:ksi, 2 litraisella koneella ja 5 vaihteella.
Lähemmin tutkittuamme se paljastuikin hyvin varustuksi malliksi (GL), on takaspoileria ja kattoluukkua sun muuta sälää, jopa sähkölasit mutta ne oli kyllä itse tehty asentamalla jotkut bilteman tekemät "sähköiset ikkunanavaajat".
Ruostettakaan ei pahemmin ollut mitä nyt pari reikää vänkärin puolen helmassa, kuskin jalkatilassa, peräkontissa ja vetoakselin yläpuolella :D.

Tarkoitus olisi siis ensin kunnostaa auto sellaiseksi että siihen voisi hakea kilvet ja sen jälkeen siirtyä pää aiheeseen eli turbottamiseen :)

Rekisteröinnin jälkeen olisi tarkoitus ottaa kone pois keulilta ja peruskunnostaa se turboa varten.

Olisi kiva jos joku voisin hieman antaa listaa mitä pitää tehä että tuon auton saisi muutoskatsastettua turboksi sitten kun sen aika koittaa.

Turbon mäntiä saa tarjota YV:llä mulle tai [Jyri]:lle

Laitan tähän vähän kuvia:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

:saab: :saab: :saab:
Viimeksi muokannut [Moksu], Ti Joulu 22, 2009 18:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Noniin,eli autoon olisi todennäköisesti tulossa Garretin T03 hyrrä.. Saksasta tuli tilattua turbo kamaa; cooleri, dumppi, pensanpaineensäädintä yms..

Kaasareiksi 40 Weberit

Kenelläkään tietoa sopiiko vakio turbo-Saabin pakosarja tohon vapari 99:iin?

Kuva
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

h-koneen pakosarja käy.....
mites imusarja??? mihin nuo kaasarit sopii....jos teet itse koko imusarjan ni tee 2 ja tarjoo mulle toista....
karua ....kaasariturbo..... wau.....fu*k the fuel economy......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

nalleolut kirjoitti:h-koneen pakosarja käy.....
mites imusarja??? mihin nuo kaasarit sopii....jos teet itse koko imusarjan ni tee 2 ja tarjoo mulle toista....
karua ....kaasariturbo..... wau.....fu*k the fuel economy......

Joo imusarjan teen 90 rosterikäyristä.. köyhät kyykkyyn :twisted:
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

nalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
hihi?
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja anaconda »

nalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
http://www.freetechnics.fi/ tuolta sivuilta lyösin samanlaisen imusarjan joka oli mulla jm autossa (http://www.freetechnics.fi/090307%20025p.jpg (alumiiniä.) ) hintaa 225e
bmw e46 alias proteesi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

anaconda kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
http://www.freetechnics.fi/ tuolta sivuilta lyösin samanlaisen imusarjan joka oli mulla jm autossa (http://www.freetechnics.fi/090307%20025p.jpg (alumiiniä.) ) hintaa 225e
joo sivuilla on kuvan kera,mutta saatavuus..........kuin myös 16v peltipakosarjakin joka tehty samassa muotissa kuin 8v....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
onhanse
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 20:34
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja onhanse »

nalleolut kirjoitti:
anaconda kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
http://www.freetechnics.fi/ tuolta sivuilta lyösin samanlaisen imusarjan joka oli mulla jm autossa (http://www.freetechnics.fi/090307%20025p.jpg (alumiiniä.) ) hintaa 225e
joo sivuilla on kuvan kera,mutta saatavuus..........kuin myös 16v peltipakosarjakin joka tehty samassa muotissa kuin 8v....
Mulla ois tuommonen imusarja joutilaana... jos jotakuta kiinnostaa.
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Nii voiko joku kertoa mitä osia tarttee vaihtaa että saa muutoskatsastettua turboks? Levyjarrutha siinä on takana jo valmiiks.. Mutta jotai race iskareita tai jotain muuta osaa?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oman 99:n sain turboksi, kun vaihdoin keulalle koneen ja vaihteiston, jotka on peräisin (900) turbomallista. Tukena mukana oli 900:n ja 99:n korjaamokirjojen tekninen osio. Käytännössä siis 99:stä löytyy 70-luvun lopulta lähtien ihan samat jarrut, kun 900turbostakin, joten jarrujen kanssa ei tule mitään ongelmaa (varaosina jos menee ostamaan 900turboon tai 99turboon levyt/jarrupalat, niin saa samat palat, mitä laitetaan 99vapariinkin). Samoin 99turboon ei ole merkitty tuossa korjaamokirjan teknisessä osiossa millään tapaa poikkeavaa alustaa. Tältä pohjalta muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään iso ongelma. Ainoana juttuna tuossa sinun tapauksessasi voi tulla eteen dynopenkissä käynti, koska moottorisi ei ole kokonaisuutena otettu suoraan 900turbosta. Pykälien valossahan mikä tahansa muutos turbomoottoriin vaatii dynossa käynnin. Etenkin, kun moottori tulee papereihinkin itse rakennettuna, niin eipä siihen jää muuta vaihtoehtoa.

Suosittelen ihan ensimmäisenä, että menet katsastuskonttorille, jolla aiot katsastaa ajokkisi ja pyrit juttusille asian tiimoilta. Näin itsekin aloitin ennen kuin edes tein mitään muutoksia autoon. Homma lähtee tällätapaa kaikista parhaiten liikkeelle.
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Loka 12, 2008 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Mertmi kirjoitti:Oman 99:n sain turboksi, kun vaihdoin keulalle koneen ja vaihteiston, jotka on peräisin turbomallista. Tukena mukana oli 900:n ja 99:n korjaamokirjojen tekninen osio. Käytännössä siis 99:stä löytyy 70-luvun lopulta lähtien ihan samat jarrut, kun 900turbostakin, joten jarrujen kanssa ei tule mitään ongelmaa (varaosina jos menee ostamaan 900turboon tai 99turboon levyt/jarrupalat, niin saa samat palat, mitä laitetaan 99vapariinkin). Samoin 99turboon ei ole merkitty tuossa korjaamokirjan teknisessä osiossa millään tapaa poikkeavaa alustaa. Tältä pohjalta muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään iso ongelma. Ainoana juttuna tuossa sinun tapauksessasi voi tulla eteen dynopenkissä käynti, koska moottorisi ei ole kokonaisuutena otettu suoraan 900turbosta. Pykälien valossahan mikä tahansa muutos turbomoottoriin vaatii dynossa käynnin. Etenkin, kun moottori tulee papereihinkin itse rakennettuna, niin eipä siihen jää muuta vaihtoehtoa.

Suosittelen ihan ensimmäisenä, että menet katsastuskonttorille, jolla aiot katsastaa ajokkisi ja pyrit juttusille asian tiimoilta. Näin itsekin aloitin ennen kuin edes tein mitään muutoksia autoon. Homma lähtee tällätapaa kaikista parhaiten liikkeelle.

Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki :)
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

Ensimmäinen paikka hitsattu :)
ja huomenna pitäis lähteä joltain pölliin peltiä 8)
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

[Jyri] kirjoitti:
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki :)
Jos nyt en hyvin väärin muista, niin sen dynopenkin/pajan pitäisi olla ihan jopa jollain tapaa "hyväksytty" että paperit kelpaisi muutoskatsastukseen. Eli ilmeisesti yritys pitäisi löytyä ainakin taustalta.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Tume34 kirjoitti:
[Jyri] kirjoitti:
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki :)
Jos nyt en hyvin väärin muista, niin sen dynopenkin/pajan pitäisi olla ihan jopa jollain tapaa "hyväksytty" että paperit kelpaisi muutoskatsastukseen. Eli ilmeisesti yritys pitäisi löytyä ainakin taustalta.

Meillä on autokorjaamo ja kaikenlaista toimintaa. Autoja on käyny penkisä sen takia että saa lapun konttorille :wink:

Joo eli tänää hitsasin ekan paikan :twisted: Huomena jatkuu harjotukset, kiitos syysloman.. :) rojektikuvia tullee huomena
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Vastaa Viestiin