Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Viesti Kirjoittaja jka »

Tästä tarinan alkupään autosta ei sitten autoa tullutkaan, vaan se toimii varaosavehkeenä toisen kopan osalta jonka tarina alkaa sivun 5 puolesta välistä

Tollanen tuli ostettua ja tarkoitus on syksyn ja kevään(olisi tarkoitus maaalata keväällä) aikana laittaa kuntoon.
Hitsausta on melko paljon ja työtä tuntuu koppa vaativan

Kuva

Kuva

Kuva

Auto on sisustaltaan ihmeen hyvässä kunnossa ja ajettu vain vähän reilu 250tkm.
Väriksi olen ajatellut kiiltävän mustaa. Mitä mieltä olette kumpi sopii paremmin, kun tohon löytyisi itseltä viistokeulan osat niin pitäiskö lyödä paikalle.
Viimeksi muokannut jka, Ma Loka 19, 2009 21:26. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Helpompi ja fiksumpi tapa olisi hankkia T16 koneella oleva ehjempi koppa ;).
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kannattaa vakavasti harkita lähteekö tuota koria enää kunnostamaan, vai siirtääkö tekniikan & sisustan vaikka jonkun 8v ruiskun koppaan.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
v4super
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 08:41

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja v4super »

Viisto nokka vain paikolleen. Jos vain intoa löytyy, asiallinen kulkine tulee! ja mustaväri kruunaa koko paketin. kone pelaa vielä piiiiitkään noilla kilometreillä jos vaan on sukua omalle saabilleni :)
none
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Ronska »

v4super kirjoitti:kone pelaa vielä piiiiitkään noilla kilometreillä jos vaan on sukua omalle saabilleni :)
Tässähän tämä onkelma juuri onkin, maa on pullollaan hyviä koneita,
kunnossa olevien myllyjen loistetta vaan himmentää toivottomat kopat joissa ne asuvat.
Huomattavasti vaikeampi temppu on löytää hyvä koppa jossa huono/hyvä kone.

Antakaa mulle hyvä koppa surkealla koneella any day.

Itse en tekisi, ellei kyseisessä kulkineessa ole jotain maatakaatavan ihmeellistä, mittaamatonta tunnearvoa tms.
Tähän voi kuitenkin kuvitella mut nostamassa kuvitteellista hattuani jos kuitenkin päädyt tuosta kulkupelin tekemään.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Ronska kirjoitti:Antakaa mulle hyvä koppa surkealla koneella any day.
Ihan en antamaan mene, mutta myytävänä mulla saattaisi yksi tuollainen koppa olla. Pitäisi jaksaa väsätä myynti-ilmoitusta jossakin välissä.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Itseasiassa tuo ei nyt niin paha ole miltä näyttää, etujalkatila on vaan pahan näköinen koska sinne on päässyt jostain kosteutta. Hitsattavaa ei oikein ole kuin noi takapyöräkoteloiden etureunat(toisen puolen jo hitsasin ja massasin), takakontin pohjan kulmat on hitsattu joskus joten ne ei ole pahat, lattia apukuskin puolelta ja kuskin puolelle pieni paikka, etupyöräkoteloiden etureunat. Vetarintunnelit oli täysin ehjät ja isän entisestä 900 saa täysin ruosteettomat ovet, mutta siinä on vasta ruosteinen auto. löi pohjaa miltä kohtaa vaan niin aina meni läpi (no mittarissa oli sentään yli 450tkm). Ja itselleni tämä on ensimmainen auto ja korttiinkin on vielä reilut kaksi vuotta joten tuleepa hitsaamista ja maalaamista harjoiteltua halvalla lähtökohdalla. Meinaan maalata ton itse, kyllähän sen pitäisi onnistua kun on riittävän kärsivällinen. Hintaahan oli alle 300 ja ajamalla tuli pihaan ja tuli ajettua melkein 100 kilometriä testiajoa ja kaikki muu toimii paitsi pitkät valot. Koneeltaan on täysin kunnossa paitsi että käynnistyy kolmella pytyllä mutta lämmetessä neljäskin tulee mukaan, johtuu varmaan noista sytytyslaitteista jotka on vanhat ja ainakin virranjakajan kannen nastat oli ihan
hapettuneet enkä ole vielä kattonut tulppia ollenkaan. Venttiilit naputtaa myös vähän. Sopiiko tohon lohkoon suoraan 9000:sen 16v kansi. voisi tuoda vähän lisää tehoo.Joo kyllä tosta varmaan tulee viistokeulainen kun sopii mustaan jotenkin paremmin.

http://kuvablogi.com/nayta/1520637/

Myydään kuvassa näkyvä täysin ehjä "ripamaski" ja konepelti(huonokuntoinen) jossa kummallakin puolella tuuletusrivat. Saa tarjota!

Jos jollain olisi compin turbomerkit ylimääräsenä niin voisin ostaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

eihän tuo nyt kuvista päätellen näytä ollenkaan pahalta, siitä vaan askartelemaan kuntoon :) Reilusti vaa leikkaa mätää peltiä pois ja uutta tilalle,kannattaa samalla käydä vähänkin epäilyttävät kohdat läpit ettei tule vuoden kahden päästä yllätyksiä, muuten oikeen hyvä harjoittelu kohde. kiiltävällä mustalla maalaaminen on vähän haastellista, varsinkin pohjatöiden takia, ajan kanssa vaan tekee pohjat kunnolla ja vähän perehtyy maalaamiseen niin eiköhän sekin onnistu.
Spii se 16v kansi lohkoon suoraan, mutta täytyy vähän kaikkea muutakin ympäriltä vaihtaa samalla.
niin ja saattaa se kolmella käynnistyminen johtua myös halkeamasta kannessa, eräs oma t8 teki samoja oireita juuri saman vian takia.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Niin tuo kansihomma niin onko pakosarjan ja imusarjan kiinnitykset samanlaiset ja entä nokka-akseli? sopiiko satkun nokka-akselin ratas suoraan tonnisen nokka-akselin päähän ja onko jako silloin hyvä. Miten toimi satkun vakio imusarjalla ja muuten. Olisi se vaan hienomman näköinen jos ei muuta.Mikä tossa muuten voisi olla kun on tyhjäkäynti n. 1500rpm eikä laske sen alle ollenkaan, mutta ei myöskään seilaa. Voisko olla imuvuoto tai joku säätö(mikä ja missä?).Ja onhan tuota maalausta tullut katteltua kunisäpuoli on muutaman auton maalannut ja tehnyt paikkamaalauksia, joten ruisku ja pohjatyöt ei ole ihan vieraita.

maalit

Eikös ton maalin pitäisi ylimaalaukseen riittää(konehuonetta ei vielä tässä vaiheessa maalata)
Viimeksi muokannut jka, Ke Loka 08, 2008 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jka kirjoitti:Niin tuo kansihomma niin onko pakosarjan ja imusarjan kiinnitykset samanlaiset ja entä nokka-akseli? sopiiko satkun nokka-akselin ratas suoraan tonnisen nokka-akselin päähän ja onko jako silloin hyvä. Miten toimi satkun vakio imusarjalla ja muuten. Olisi se vaan hienomman näköinen jos ei muuta.Mikä tossa muuten voisi olla kun on tyhjäkäynti n. 1500rpm eikä laske sen alle ollenkaan, mutta ei myöskään seilaa. Voisko olla imuvuoto tai joku säätö(mikä ja missä?).
pakosarja vaihtuu,imusarjasta en oo varma. tuos on h-kone 1 akseli ja tonnaris 2 akselii.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

pakosarja vaihtuu,imusarjasta en oo varma. tuos on h-kone 1 akseli ja tonnaris 2 akselii.
Voi sitten olla parempi ettei kantta vaihda.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

pakosarja vaihtuu,imusarjasta en oo varma. tuos on h-kone 1 akseli ja tonnaris 2 akselii.[/quote]

Kyllä imusarjakin on erilainen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lol....samaan perään kysyn pystyykö imusarjaa hitsaamaan vai onko jotain paskavalua....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Semmonen juttu vielä että saako noita kirkkaita viistokeulan etuvilkkuja mistään tai onko kellään hyviä käytettyjä myytävänä? Onko kellään kuvaa missä olisi musta compisatku tummenetuilla takavaloilla? Voisi olla aika hyvännäköinen.
Mitkä olisi apc:hen hyvät kaikkien potikoiden vakioarvot(myos k) ja mitkä olisi semmoset että pelkästään niitä ruuvaamalla olisi mahdollisimman tehokas?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kirkkaat vilkut löytyy motonetista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin