Saab 900 i8 kat -90 --> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Tänään illalla ruuvasin vielä kuskin penkin paikalle ja kävin koittamassa niin nyt tyhjäkäynti oli alle 1000rpm eli ihan normaali. mutta ihmettelin että kun nyt ekan kerran kiihdytin niin ahdot nousi normaalisti mutta laskivat yhtäkkiä hetkeksi ja auto ikään kuin hyytyi. Toisella vedolla turbo ahtoi normaalisti ja lähti paremmin eikä auto hyytynyt. Bensapumppukin on alkanut päästää melko erikoisia ääniä. Johtuikohan toi vaan kylmyydestä? Toi vajaalla käynnistyminen voi johtua myös orastavasta kansiviasta kun savu oli mielestäni normaalia valkoisempaa ja sitä oli vähän enemmän. Onko viistokeulan ja pystärin konepelti ja puskurin kiinnitys sama?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pystärissä ja viistokeulassa on sama konepelti.Ne keulan erot tulevat vain siitä puskurista,puskurin jatkeista,maskista ja valoista sivulyhtyineen.Ihan bolt-on.etupuskinkin on vaan 2 kuusiokoloruuvilla kiinni.Tosin jatkeiden pidikkeet joutuu kiinnittämään loksuihin.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Täältä tuloo kans ääni, mahdolliselle kansi/tiivistevialle. Startatessa käy kolmella ja silloon kylmällä koneella ajettaessa meno jokseenkin nykivää.

Itsekkin aikoiaan luulin notta pystäri Satkussa on lyhyempi konepelti, mitä viistokeulaisessa satkussa. Jännä miten silmä hämääntyy :)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Tänään kävin kansipahvin tilaamassa, mutta en vielä tiedä teenko siitä tähän autoon vai tohon mitä olen ostamassa (jossa siis kansivika)

Viikonloppuna olisi suunnitelmis saada auton takapään hitsaukset valmiiksi ja ensviikolla tarttis hakee va-autosta viistonokan osat, takapuskuri, ruosteettomat ovet ja tankinluukku
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Menestystä projektiin! Itsellä vastaava laite oli vajaa pari vuotta sitten samassa vaiheessa ja ihan mukava peli tuli.
Harkitsisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin alkuperäisen pystäriturbon tärvelisin viistokeulan osilla. Ainoa asiallinen peruste lienee ajovaloumpioiden parempi saatavuus.
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Hessu kirjoitti:Harkitsisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin alkuperäisen pystäriturbon tärvelisin viistokeulan osilla. Ainoa asiallinen peruste lienee ajovaloumpioiden parempi saatavuus.
No onhan se niinkin mutta en mä noita osia aio hukkaan heittää, joten on mahdollista vaihtaa takasi. Ja on sitäpaitsi tulossa -83 Finukka joka on miltei pakko pitää täysin alkuperäisenä ja vakiona. On toi viistokeula hienompi tulevaan käyttikseen.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Nyt on finlandiasatku haettu ja tohon jotakin osaa, esim. lommoton takaluukku ja turbomerkit (unohdin kysyä bensapumppua ja valorelettä) Finlandialle ei varmaan tapahdu ennen ensi kevättä mitään muuta kuin käynnistäminen (kansivika siinäkin).
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Nyt on tämä saappi ollut vähän taka-alalla kun oli syyslomalla toi "ceedeen" kansiremontti ja käynnistys ja kyllähän se kolmen vuoden seisonnan jälkeen käynnistyi. Meinasi vaan usko loppua kun ei kipinää löytyny mistään, loppujen lopuksi otettiin toisesta saapista osia niin viaksi paljastui sytytysyksikkö. Nyt käy ja automaattilaatikko ja muut mukavuudet toimii.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Mielipide tosta viistonokasta on nyt muuttunut että autoon jää pystykeula kirkkailla vilkuilla ja kromimaskilla, joka tuli ton finkun mukana(siihen tulee vakio ripamaski). Johtuen ehkä siitä että alkaa omalla kylällä oleen pystärit melko harvinaisia niinkuin satkut yleensäkin. Väriä olen myös miettinyt että onko tuo musta vähän liian tavallinen kun täälläpäin on ainakin kaksi mustaa compisatkua, mietin että voisiko väriksi vetää ihan perusvalkoisen niin pääsee vähemmällä ja olisi vähän enemmän sleepperihenkeä jos tonne joskus rakentaa 16 venttiilisen turbon. Kansiremppa olisi tarkoitus tehdä ensi viikonloppuna tähän saappiin ja toiseen saappiin pitäisi vielä kannenpultit jälkikiristää.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Miten toi saapin alkuperäinen kattoluukku onko siinä sitä toimintoa jossa luukku menee katon sisään kokonaan, olisi tiedossa yks musta va saappi josta olisi kattoluukku ja roikkumaton kattoverhoilu sekä hyviä peltiosia, pensapumppu ja ehjä punainen lattiamatto (tästä kuskin jalkatilasta kahdessa osassa). Saisi myös sytytinyksikon tohon finkkuun. onko ton kattoluukun laittaminen paha homma. Onko vakio ruiskun ja turbon kansissa eroa eli voiko laittaa sellaisenaa paikalle
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siis peltinen kattoluukku menee ainoastaan katon sisään, vaatii melkeimpä katon vaihdoin. Nimimerkki Nappe on tehnyt homman mutta kuvat on hävinny.

Helpommalla pääsee vaihtamalla projektikohdetta, siinä samassa voi hoitaa tuon tekniikanvaihdon. :mrgreen:

Kansissa suurin ero taitaa olla venoissa mutta normikäytössä noita on menestykkäästi käytetty ristiin.

Pystärinä pitäminen on oiva veto.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Nyt alkaa ymmärrys loppua noiden kayntihäiriöiden kanssa kun ei vaan tahdo toimia, röpöttää aina vaan. Tänään vaihdoin tulpanjohdot, virranjakajan kannen, mittasin puristukset, vaihoin pensapumpun, oljynsuodattimen ja öljyt, tutkin ap-letkuja (siinä huomasin että imusarjan liitoskohdassa kanteen on paikka kahdelle letkulle, mulla on siinä vaan yksi letku enkä edes tiedä kuuluko siinä olla kahta, tulppasin sen toisen paikan eikä vaikutusta, mihin siitä kuuluisi lähteä nuo kaksi letkua?)

Arveluttaa vähän että on sytytys pielessä, mutta jakajan käännöllä ei oikeen ole vaikutusta asiaan, mistä tuo sytytysjärjestys 1,3,4,2 lasketaan, miltä kohtaa virranjakajan kantta ja myötä- vai vastapäivään edestä päin katsottuna, eikö se tulppien päässä lasketa tulipellistä eteenpäin 1,2,3,4

Onnesta edes se on positiivista että tänään katoin noi vetaritunnelit läpi kun auto oli tallissa nosturilla, eikä löytynyt kun yksi reikä kuskin puolelta vaikka kovaa hakkasin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noissa vanhemmissa pitäis käyttöohjekirjoissa olla piirrustus miten sytkäpiuhat menee.
Edit:Löytyihän ne täältäki
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1

Suuttimet kannattaa myös tsekata:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=4326

myös muuta höpinää huonosta käynnistymisestä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=18617
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

Noissa vanhemmissa pitäis käyttöohjekirjoissa olla piirrustus miten sytkäpiuhat menee.
Edit:Löytyihän ne täältäki
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Juuri tuon kuvan mukaan laitoin johdot, joten niiden pitäisi olla oikein.
Suuttimet kannattaa myös tsekata:
viewtopic.php?f=11&t=4326
Noi suuttimet täytyy tarkistaa, voi olla että josain/useammassa on suihku huono, kun kuitenkin tuntuu käyvän kaikilla, enkä oikeen kansivikaankaan usko kun vesi ja öljy pysyny erossa toisistaan ja puristukset tasaiset.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900 T8 -86

Viesti Kirjoittaja jka »

No rupeshan se toimii, kun aikansa tappeli pakkases sormet jääs, kyllä helpotti. En loppujen lopuksi tiedä että mikä oli vika. Mutta kun tiesin pytyn joka ei toiminu, niin vaihdoin aluksi suuttimen, ei vaikutusta, sitten tulpan ja johdon jonka jälkeen rupes käymää kaikilla hyvin (outoa on se että tulpat oli uudet ja johdot jo kerran vaihdettu ja aina sama pytty, joka ei pelannu. Eikä autossa taida mitään kansivikaa olla kun ei "savuta" eikä vettä ole hävinny (tosin ei ole kyllä ajettukaan mun aikana ku 150km ja liemet pysyny erossa toisistaan. No onpahan nyt hyllyssä noi kannen osat johonki saappiin. Voisi taas josain vaiheessa jaksaa hitsata. Hain myös motonetistä dinitrolin ML:lää ja CAR:ia. Paljonko noita tohon pohjaan menee ku riittävästi laittaa?
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin