Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Juolahti mieleen, että onkos tulossa öljynjäähdytin? Ainakin tuossa omassa 99turbossa olevaan 900turbon vakio öljynjäähdyttimeen sulaa lumi kovemmillakin pakkasilla. Vakio turbossa on vaparimalliin verrattuna erilainen öljysuodattimen jalka, jossa on termostaatti ja yhteet jäähdyttimen letkuille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Mertmi kirjoitti:Juolahti mieleen, että onkos tulossa öljynjäähdytin? Ainakin tuossa omassa 99turbossa olevaan 900turbon vakio öljynjäähdyttimeen sulaa lumi kovemmillakin pakkasilla. Vakio turbossa on vaparimalliin verrattuna erilainen öljysuodattimen jalka, jossa on termostaatti ja yhteet jäähdyttimen letkuille.
Ei ainakaan lähiaikoina oo tulosa jäähytintä.. Kesäkäyttöönhä tämä vain tulee
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
hyvä ettei enempää lunta sulateta, muutenkin vähäluminen talvi
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Turhaan se välijäähykin siellä sitten on tuolla logiikalla.
Tuskin kesäkäytöllä ahtoilmakaan paljoa kerkiää lämpiämään? :-(
Tuskin kesäkäytöllä ahtoilmakaan paljoa kerkiää lämpiämään? :-(
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Miksi kaikki sitten käyttää cooleria? Talvellako se ahtoilma sitte kuumenee? Pah!
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
No niinpä. Molemmat jäähdyttimet on tarpeellisia, etenkin kesällä kun on ympärillä kuuma.
Tuskin sitä öljyjäähyä olisi turboihin laitettu, jos sillä ei kerran mitään tee. Silläpä en ymmärtänytkään kommenttia, että öljyjäähyä ei tarvita kun auto on kesäauto. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tulee niin vähän ajoa, ettei öljy kerkiä lämmitä?
Tuskin sitä öljyjäähyä olisi turboihin laitettu, jos sillä ei kerran mitään tee. Silläpä en ymmärtänytkään kommenttia, että öljyjäähyä ei tarvita kun auto on kesäauto. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tulee niin vähän ajoa, ettei öljy kerkiä lämmitä?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Onko jollakin oikeesti tullut näissä vanhemmissa saabeissa ongelmia öljynlämpöjen kanssa?
Ihan uteliaisuudesta pitäny jo pidemmän aikaa laittaa mittari mittaileen, mutta ei vaan ole saanut aikaseks...
Ihan uteliaisuudesta pitäny jo pidemmän aikaa laittaa mittari mittaileen, mutta ei vaan ole saanut aikaseks...
Saab 900S Combicoupe
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
ei kukaan oo sanonu ettei sitä tarttis.Jope kirjoitti:No niinpä. Molemmat jäähdyttimet on tarpeellisia, etenkin kesällä kun on ympärillä kuuma.
Tuskin sitä öljyjäähyä olisi turboihin laitettu, jos sillä ei kerran mitään tee. Silläpä en ymmärtänytkään kommenttia, että öljyjäähyä ei tarvita kun auto on kesäauto. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tulee niin vähän ajoa, ettei öljy kerkiä lämmitä?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
[Jyri] kirjoitti: ei kukaan oo sanonu ettei sitä tarttis.
Tuo vaan vähän kummastutti.Ei ainakaan lähiaikoina oo tulosa jäähytintä.. Kesäkäyttöönhä tämä vain tulee
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Niin tosiaan. Vinkkasin sitä, että kun talvellakin jäähdytellään öljyjä, niin kyllä ne lämpenee kesällä sitäkin rajummin. Öljynjäähdytin tulee sitäkin suurempaan tarpeeseen, jos turbo jäähtyy vain öljyllä. Käsittääkseni turbomoottoreiden yhteydessä on useinmiten öljynjäähdytin ihan sarjatuotantoautoissakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Tähän tulee vesijäähytteine turpo.
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Jokke A kirjoitti:[Jyri] kirjoitti: ei kukaan oo sanonu ettei sitä tarttis.Tuo vaan vähän kummastutti.Ei ainakaan lähiaikoina oo tulosa jäähytintä.. Kesäkäyttöönhä tämä vain tulee
Kattoo sitte kesällä, että tartteeko se sitä. Nyt ei oo budjetissa varaa ostaa mittää..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
No mitä sitten kun ei se vesi siellä turbossa ahtoilmaa silti jäähdytä eikä myöskään öljyä .[Jyri] kirjoitti:Tähän tulee vesijäähytteine turpo.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Tehän kaiken tunnutte tietävän. Palataan kesällä asiaan, kun saadaan teholukemia!
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Pääasia, että projekti kuitenkin etenee. Täällä on aivan liikaa viritysprojekteja rakentumassa, joissa ei varsinaista tehojen eteen tapahtuvaa työtä ole tapahtunut lainkaan.
Leuka pystyyn vaan ja rautaa pellin alle, älkää nyt noin vähästä ottako nokkiinne. Harvalla tänne projektiosioon kirjoittavalla on oikeasti tehokasta turbosaabia. (itsekin ajelen lähes vakioilla)
Kandee kuitenkin metsästää joltain purkajalta paalikuntoinen turbosaab ja purkaa siitä se öljyjäähy letkuineen + öljysuodattimen jalka. Ei varmasti paljoa maksa, tuskin teilläkään on projektin tavoitteena hajonnut kone. :-)
Leuka pystyyn vaan ja rautaa pellin alle, älkää nyt noin vähästä ottako nokkiinne. Harvalla tänne projektiosioon kirjoittavalla on oikeasti tehokasta turbosaabia. (itsekin ajelen lähes vakioilla)
Kandee kuitenkin metsästää joltain purkajalta paalikuntoinen turbosaab ja purkaa siitä se öljyjäähy letkuineen + öljysuodattimen jalka. Ei varmasti paljoa maksa, tuskin teilläkään on projektin tavoitteena hajonnut kone. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)