Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tuskinpa tarvitset öljyn jäähdytintä muuta kuin vuotopaikkojen moninkertaistamiseen,jos ei siis ole tarkoituksena ajaa lappu lattiassa todella pitkiä aikoja,kuten rataa tms.
Omat öljyt ei ole kertaakaan lämmennyt yli 100asteeseen vaikka kuinka olisi polkenut.(huom. mittarilla mitattu,ei esimerkiksi lunta sulattelemalla koneen kyljessä) :lol:
Lukeutuu samaan kastiin natrium venojen kanssa se jäähdytin..
Moottoriöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 - 110 °C
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

+200hv olis tavote. Katotaan mihin päästään. Jos ei pääse, niin viritetään lisää.
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Tume34 kirjoitti:
[Jyri] kirjoitti:Tähän tulee vesijäähytteine turpo.
No mitä sitten kun ei se vesi siellä turbossa ahtoilmaa silti jäähdytä eikä myöskään öljyä :D.
Väärin, vesijäähdytteinen turbo ei kuumenna öljyjäkään niin kuumaksi. Nimimerkillä vaahtoa mittatikussa ahtimenvaihdon jälkeen :wink:
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Komee projekti! Jatkakaa samaan malliin!
#2277
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Ronska kirjoitti:Kuinka meinasit ahtimen öljynkierron toteuttaa?
Tuossa lohkossahan ei ole paikkaa valmiina öljynpaluulle,
voihan siihen tietty porata reiän ja kierteyttää...

Sitten jos vielä viilaa pilkkua, niin tuo kone pitäis käyttää penkin kautta ennen leimaa. Tämä siis siksi, että lohko ei ole alunperin turbolohko, jolloin kone voidaan rinnastaa omavalmisteeksi ja tehonmittaustodistus tarvitaan.
Lohkon turbottomuus käy ilmi moottorinumerosta...

Tähän kuitenkaan tuskin yksikään järjissään oleva leimamies puuttuu...
Öljynkierto toteutetaan sillei että laitetaan öljykellolle haara ja siittä turpolle. Paluu meneepi porattuun reikään lohkossa..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kyllähän tämä mielenkiintoiselta vaikuttaa ja positiivistä että jotakin tapahtuukin :) Mites oot ajatellut ahtoputket vetää cuulerille? Entäs millainen imuputki/ilmanputasari systeemi tulossa?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Suabisti kirjoitti:Kyllähän tämä mielenkiintoiselta vaikuttaa ja positiivistä että jotakin tapahtuukin :) Mites oot ajatellut ahtoputket vetää cuulerille? Entäs millainen imuputki/ilmanputasari systeemi tulossa?
Pari 60mm rosteri mutkaa ja vähä suoraa putkee riittänee silikoniletkun kera.. Jonkulaine töttörö täytyy sorvata turboon ja siihen ostaa iso putsari. Mistä sais edullisesti ilmanputsareita? Vois tilata muutaki tavaraa jos sattuis silmään.
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikö vaparilohkossa ollutkaan öljykanavassa valmista reikää? Öljykanava on vaakasuuntaisesti lohkossa samalla korkeudella, kuin öljynsuodatin ja originaalissa turbolle lähtevän putken paikka on jotakin 5cm vauhtipyörän laipasta öljynsuodattimeen päin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja Jope »

H1-lohkossa muistaakseni ei ole valmista reikää, H2:ssa (startti imusarjan alla) on pultti tulppana siinä.

Myös öljynpaluu pitää porata H1-lohkoon, H2:ssa on pakkasproppu siinä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Käytiin purkamolla kattoon 99:n lohkoa ja siinä oli öljyreikä, mutta tässä mun autossa ei ole.. Viikonloppuna jos oikein innostuu niin imusarja on valmis.. Sitte enää bensasysteemit ja ahtoputket+ pari pikkujuttua.. Pääsee penkittämään ;)
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Painekotelo koki muodonmuutoksen.. Pieneni melkein 2litraa
Kuva

Kaasuttimien laipat tein koulussa.. Mallia nopea..
Kuva

Viikonloppuna imusarja valmiiksi.. Jos tallissa ei ole ruuhkaa :cry:
Kuva
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Imusarja valmistu tänään.. Ensin kävin prässäämässä 4 putkea toisesta päästä suuremmaksi
Kuva

Sitte vierähti päivä kivasti rälläköidessä putkia oikeanlaisiksi
Kuva
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja gls »

[Jyri] kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:Kyllähän tämä mielenkiintoiselta vaikuttaa ja positiivistä että jotakin tapahtuukin :) Mites oot ajatellut ahtoputket vetää cuulerille? Entäs millainen imuputki/ilmanputasari systeemi tulossa?
Pari 60mm rosteri mutkaa ja vähä suoraa putkee riittänee silikoniletkun kera.. Jonkulaine töttörö täytyy sorvata turboon ja siihen ostaa iso putsari. Mistä sais edullisesti ilmanputsareita? Vois tilata muutaki tavaraa jos sattuis silmään.
osoitteesta http://www.pepantuonti.fi tilasin omaan volvo 142 turbo projektiin silikoniletkun pätkää eri halkasioilla 6kpl ja ilmanputsarin.. hintaa postikulujen kanssa 70e. eli tosi halpaa, sivusto on myös helppo käyttää.. ja tuolta löytyy tavaraa laidasta laitaan..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Jotain juttua tosta firmasta kuullut, että tilauksissa kestää hirmu kauan?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 GL 5Speed Turboksi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näinkö oikein, että imusarjasta puuttuu se vesiletkun lähtö? Se on olennainen veden kiertämisen kannalta kannesta vesipumpulle silloin, kun termostaatti on kiinni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin