Webaston asennus Saab OG9-3 MY01

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Webaston asennus Saab OG9-3 MY01

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Operaatio webaston asennus Saab 9-3 MY01
Kuva

Asennusaika kesti noin 10 kk kun tein ainakun motivaatiota ja innostusta ilmeni aivokuoreen. Perussetti sisälsi:
bensapolttimen
asennussarjan Saab NG900/OG9-3
9-3 tarvittavan letkunpätkän
suomenkieliset asennusohjeet, kiitos Napelle

Ohjeet tuli luettua kuin akkareita eli kuvia vain tiirailin ja jos ongelmaa ilmeni siirryin lukemaan tarkempaa asennusohjetta. Asennus kokonaisuudessaan vie noin päivän parin ilman vastoinkäymisiä. Oma vastoinkäymiseni johtui klampistä (ohjauksen tukiraudasta) joka on asennettu samaan kohtaan kuin webaston pakoputki menee.

Eli ensin polttimen asennusraudan modaamista alla olevan kuvan mukaisesti. Punainen kohta piti työstää irti. Asennusrauta tulee ohjauksen kiinnitysraudan päälle eli sen lenkin joka pitää tehostajaa kiinni tulipellissä.
Kuva

Tulipellissä on valmiina yksi kiinnike ja toinen piti porata läpi ilmansuodattimen tilaan. Askarteluun meni sitten 4 tuntia rautasahalla ja poran kanssa. Seuraavaksi laittoin kiinni sulakerasia joka tulee myös tulipeltiin kiinni tukiraudan kahteen kiinnitysmutteriin. Samalla tuli laitettua johdot suunnilleen kohdilleen. Sulakerasia merkattu punaisella nuolella.
Kuva
Kuva

Operaation kaksi oli laittaa sitten vesiputket. Auto ylös nosturilla ja alakautta lämmittimen letku irti ja tietenkin jäähdyttäjännestettä roiskui silmään. Onneksi oli vesihana vieressä. Letku poikki ohjeen mukaan ja taas noin suunnilleen kohdilleen. Poltin omalle paikalleen ja letkut kiinni. Koneeseen nesteet sisään ja taas huilia viikon verran.
Kuvassa on osoitettu oikea letku eli se joka tulee koneen päätyyn kiinni. Tarkasta että ventiili menee oikein päin paikalleen.
Kuva

Sähkötyöt tein karvanaama Arin avustuksella ja jo entuudestaan laittamani yksi johto SID:lle oli tietenkin laitettu väärin. Perin inhaa puhaa on vetää johdot konehuoneesta kabiinin puolelle. Rasvaa, nippusidettä ja teippiä sillä se hoituu. Koska itselläni on vähän sähkö hukassa oli hyvä saada avuksi joku joka sen kanssa on ennenkin tuhertanut. Sähköt kytkettynä alkoin ACC toimia omillaan joten ilman SID ohjelmointia piti irroittaa sähkönsyöttö webastolle toistaiseksi kuvassa punaisella ympyröity.
Kuva

Bensaletkujen kanssa meni sitten enemmänkin harjoitellessa. Ohjeen mukaan laitoin letkut oikean pituisiksi. Harjoittelin muutaman kerran letkujen kiinnitystä toisiinsa ja irroitusta paketin mukana tulleella irroitustyökalulla. Asensin ensin letkujen päihin jyrkät 90 asteen mutkat jotka tulevat polttimeen kiinni. Helpompi tehdä koska tilaa ei ole paljon. Letkut kiinni polttimeen kiristimillä. Bensan jakotukissa on kaksi liitoskohtaa ja veikkaamalla laitoin letkut oikein kiinni. Sitten alkoin “toope vaihe”. Päättelin että nyt meni väärin joten purin tekemäni asennukset. Avasin toisen bensan liittimen ja se oli sitten paksumpi joten siihen eivät uudet letkut sopineet. Puhelin käteen ja pikaneuvottelu Hookin kanssa siitä kumpi on bensan paluuliitin. Asia selvisi ja se on bensan säätimeltä tuleva putki tietenkin. Uudelleen asennus kuten ensimmäisellä kerralla.
Kuvassa bensan paluuputki ja liitin. Liittimessä on kuminen tutti joka pitää vetää pois tieltä jotta työkalun saa väliin kiinni jolla irroitetaan putket toisistaan.
Kuva
Kuvassa punainen nuoli tulee jakotukin paluuputkesta polttimelle. Sininen nuoli polttimesta takaisin bensanpaluuputkeen
Kuva

Polttimen pakoputkin asennuksessa oli jo tiedossa vaikeuksia sillä klämppi on vähän edessä. Pakoputki tulee noin 1,5cm liian keskelle autoa ja koska putket pujotetaan auton koloista pitää ne osua kohdalleen kerrasta. Putken äänenvaimennin alakelkkaan kiinni ja sitten ähisten putki paikalleen joka osuin väkisinkin laturiin. Tiedossa ääni haittoja. Kaikki liittimet kiinni putkessa ja testi lenkille. Ja niinhän siinä kävi että aina kiihdyttäessä moottori ottaa kiinni webaston pakoputkeen ja antaa resonoivan lisä-äänen. Putkihan on alumiinia joten se taipuu helposti joten pikkasen kenkää koneeseen jotta se liikkuu edestakaisin ja humps resonoiva ääni oli hoidettu.
Kuva

Kertaalleen halliin lämpöiseen sisälle ja tarkistamaan kaikki asennukset. Nippusiteiden lisäämiset tarvittaviin paikkoihin sekä yhden lisä lämpösuojan paikalleen asettaminen bensaletkuun.

Ohjeissa ei aina lue mitä kaikkia osia tulee minnekkin joten aina yhden työn tehtyä tuli arvioida mitä lopuilla ruuveilla ja muttereilla pitäisi tehdä. Tämä johtaa aina siihen että puretaan vähän jo rakennettua ja taas kasataan. Tekemättä on enään parin nippusiteen lisäys ja yhden kiinnitysklemmarin laitto paikkaan jonne ei pääse käsillä. Nyt on aika hanskassa webastonasennus :)

Jos työkalut pysyy kädessä ja pääsee autonalle asentelemaan niin arvioisin tämän asennuksen asteikolla 1-10, 8 arvoiseksi. Pirusti pientä nypläämistä ja asettelua sillä tilaa ei ole paljon käytettävissä.

MYYDÄÄN: tarjolla on täydellinen webaston asennussarja NG900/OG9-3 sekä käytetty poltin, linkki
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Webaston asennus Saab OG9-3 MY01

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ja käyttökokemuksia kuukauden vanhasta asennuksesta. En ymmärrä kuinka olen pärjänny ilman webastoa aiemmin, on sen verran mainio peli :)

Kuukauden aikana on ollut kaksi toimintahäiriötä. Ensimmäisellä kerralla weba ei suostunut käynnistymään ennen kuin otin johdot irti ja "buuttasin" sen. Toisella kerralla liekki sammui eikä syttynyt uudestaan. Uudelleen käynnistys ja taas lämmitti.

Mitähän sitä seuraavaksi keksisi, kenties se gsm ohjaus lämmittimelle :?:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Webaston asennus Saab OG9-3 MY01

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Hyvän kuvilla höystetyn ohjeen olet laatinut.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Webaston asennus Saab OG9-3 MY01

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Suomenkielinen asennusohje täältä (pdf)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Webaston asennus Saab OG9-3 MY01

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

potkuhousu kirjoitti:Ja käyttökokemuksia kuukauden vanhasta asennuksesta. En ymmärrä kuinka olen pärjänny ilman webastoa aiemmin, on sen verran mainio peli :)

Kuukauden aikana on ollut kaksi toimintahäiriötä. Ensimmäisellä kerralla weba ei suostunut käynnistymään ennen kuin otin johdot irti ja "buuttasin" sen. Toisella kerralla liekki sammui eikä syttynyt uudestaan. Uudelleen käynnistys ja taas lämmitti.

Mitähän sitä seuraavaksi keksisi, kenties se gsm ohjaus lämmittimelle :?:
Mulla ei webasto suostu käynnistymään laisinkaan, mistähän alkas etsiin vikaa ?

Sulakkeet näyttäs olevan ok, releistä en tiä (taitaa napsua) mutta webasto ei tee yhtäs mitään. Yritti sitten manuaalistarttia tai ajastimella.

Mites tuon saa 'resetoitua' taikka luettua vikakoodia ??
XC70 D5 -11
Vastaa Viestiin