Saab 99 Rallye projekti
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Tiimimme siirtyi nettiaikaan osoitteessa http://www.saab99rallye.net
Sisältöä tulee pikkuhiljaa.
Sisältöä tulee pikkuhiljaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Löydettiin kummia osia öljypohjan pohjalta vaihteiston huollon yhteydessä. Mistähän ne voisivat olla peräisin? Epäiltiin ensin öljypumppua, mutta ei ne räjäytyskuvien perusteella sieltä näyttäisi olevan. Hiukan kuvat on rakeisia, kun tuo kännykän lähikuvaominaisuudet ovat vähän niin ja näin...
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saab 99 Rallye projekti
moi.osat näyttäs olevan jakopään ketjunkiristimen sisästä,eli sieltä alemmasta kiristimestä .eikun konetta pois ja koppaa auki.
Re: Saab 99 Rallye projekti
Jep. Kiristimestä hyvinkin. Laahain löytyi jakopään kopan sisältä... eli kaikki osat tallella:) Todennäköisesti meiltä on kiristin karannut viimeksi kun nokka-akseli oli pois paikoiltaan. Meiltä amatöörien puuhastelua, mutta tuuria on ollut mukana melkoisesti kun ketju on pysynyt paikallaan.
Olkoon tämä varoittavana esimerkkinä muille...
Olkoon tämä varoittavana esimerkkinä muille...
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
käyny vanhanaikaset on kyllä ollut tuuri ettei oo rusahtanut..veini siekkinen kirjoitti:moi.osat näyttäs olevan jakopään ketjunkiristimen sisästä,eli sieltä alemmasta kiristimestä .eikun konetta pois ja koppaa auki.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Saab 99 Rallye projekti
B-koneessahan nokkaketjua ei saa päästää löystymään, koska silloin kiristin pääsee tulemaan ulos ja takaisin saaminen vaatii jakopään kopan aukaisemista - eli moottorin nostamista. Jos nokka-akselin hammasratas irroitetaan, on se siirrettävä vasemmalle sitä varten moottorissa olevaan telineeseen.Pinis kirjoitti: Todennäköisesti meiltä on kiristin karannut viimeksi kun nokka-akseli oli pois paikoiltaan.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Nyt on vehkeet taas kasassa, mutta työsylinteri korkkas taas kun kytkintä yritettiin ilmata. Voi olla että johtuu siitä että meidän vauhtipyörä on normaalia ohuempi ja kytkinsylinteri pääsee menemään liian pitkälle koska vauhtipyörä+kytkinasetelma on liian ohut. Katsotaan joudutaanko laittamaan jotain lisäkorokkeita että paketin paksuus on riittävä. Tutkitaan asiaa...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Pitkästä aikaa jotain kerrottavaa, hiljaista on ollut muiden kiireiden vuoksi. Vaihdoimme käsijarrukahvan uuteen joka oli 900:sta peräisin jossa on paremmat säätömahdollisuudet, samoin vaijerit ovat hieman paremman mittaiset kuin kiinni olleet. Katsastuksessa ongelmaa aiheutti huono pitävyys koska vaijerit oli liian pitkät ja niissä oli senverran löysää että aina mentiin rimaa hipoen läpi.
Koeajokin uudestaan kootulla laatikolla jäi lyhyeksi koska työsylinteri korkkasi taas, tämä johtunee siitä että vauhtipyörästä otettiin viime koneistamokeikan yhteydessä vielä lisää, ennestään se oli jo aikalailla ohut. Taisi mennä liian ohueksi koska nyt sylinteri pääsee korkkaamaan, hommaamme uuden vauhtipyörän josta otamme hieman maltillisemmin pois tavaraa.
Viimeiset tarrat myös ilmestyivät kylkeen eli legendaariset Nortit.
Koeajokin uudestaan kootulla laatikolla jäi lyhyeksi koska työsylinteri korkkasi taas, tämä johtunee siitä että vauhtipyörästä otettiin viime koneistamokeikan yhteydessä vielä lisää, ennestään se oli jo aikalailla ohut. Taisi mennä liian ohueksi koska nyt sylinteri pääsee korkkaamaan, hommaamme uuden vauhtipyörän josta otamme hieman maltillisemmin pois tavaraa.
Viimeiset tarrat myös ilmestyivät kylkeen eli legendaariset Nortit.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Työsylinterin ja vaihdelaatikon väliin olisi kohtuullisen yksinkertaista sorvata korokepala, jolla saisitte tuon ongelman kuriin. Toinen mahdollinen paikka korottaa pakettia olisi laittaa koroke männän ja painelaakerin väliin. Ohentunut vauhtipyörä kun ei sinänsä ole mikään huono asia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
juu, ei ohuesta vauhtipyörästä haittaa ole ja uusikin tulee olemaan ohut....Mertmi kirjoitti:Työsylinterin ja vaihdelaatikon väliin olisi kohtuullisen yksinkertaista sorvata korokepala, jolla saisitte tuon ongelman kuriin. Toinen mahdollinen paikka korottaa pakettia olisi laittaa koroke männän ja painelaakerin väliin. Ohentunut vauhtipyörä kun ei sinänsä ole mikään huono asia.
vika piilee vaan siinä että meillä oli tuossa sintterikytkin ja nyt siihen on vaihdettu turbon vastaava, alkuperäinen vauhtipyörä on mitoitettu tuon sintterilevyn mukaan ja nykyinen ei varmaan käy noihin mittoihin. Ilmeisesti puhutaan aika pienistä paksuuseroista joilla on suuri vaikutus. No, sorvautetaan uusi pyörä ja katsotaan mitä tapahtuu...Jos ei asetu niin mietitään sitten nuo korotuspalat.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Mielenkiintoinen juttu. Luin koko pätkän kerralla . Kärsivällisyyttä vaatii niin ja aikaa Ralli projektikin. Onnea ja menestystä jatkoon !
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Re: Saab 99 Rallye projekti
Jep jep. Ajattelin vaan kommentoida, kun tuossa männäviikolla sorvasin erään Foordin kytkimen osia matalammaksi (tämäkin kilpa-auto). Siinä oli ongelma päinvastainen, eli kytkinsylinteri oli liiankin pohjassa ja kytkimelle ei ollut yhtään kulumisvaraa. Levyn kuluessahan männän pitää päästä menemään sisempään sylinteriin. Jutussa oli sellainen erikoisuus, että autossa käytetään saabin kytkinsylinteriä.saab_99_rallye kirjoitti: No, sorvautetaan uusi pyörä ja katsotaan mitä tapahtuu...Jos ei asetu niin mietitään sitten nuo korotuspalat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Se pieni ero......kaksi kertaa kytkimen ilmattuani ja molemmilla kerroilla työsylinteri korkkasi, ajattelin että on se p*****kele kun ei kytkin voi toimia. Purin työsylinterin ja vertasin uuden työsylinterin osia vanhaan sylinteriin joka oli tallessa. Rungot oli samankokoiset, keskiosa sylinteristä oli samankokoinen mutta....liikkuva sylinteri olikin erikokoinen, vanhassa painelaakeri tulee lähtökohtaisesti jo pitemmälle ja näinollen liikkuva sylinteri ei pääse niin pitkälle kuin uudessa. Tästä johtui että sylinteri työntyi ulos. Laitoimme uuden rungon, uuden keskiosan mutta vanhan männän ja homma toimii kuin junan vessa. Oheinen kuva selventää mistä on kysymys, ero ei ole suuri mutta tässä tapauksessa ratkaiseva. Vasemmalla vanha ja oikealla Motonetin uusi.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Vaan eipä toimi enää... Eilen taas työsylinteri korkkasi. On se kumma! Viime kasauksen jälkeen ajelin pihalla pikku tovin ja poljin kytkinta oikein kunnolla. Nyt sitten tallista ulos ajettaessa tai oikeastaan jo autoa startatessa mäntä tuli taas liian ulos, jolloin nesteet karkasi pihalle. Nyt täytyy mitata tosi tarkkaan kaikki osat ja yrittää paikallistaa syytä tähän pitkään piinanneeseen vikaan.saab_99_rallye kirjoitti:Laitoimme uuden rungon, uuden keskiosan mutta vanhan männän ja homma toimii kuin junan vessa.
Kiristän tästä vielä vähän...