Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Liquila
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 21:05

Re: Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Viesti Kirjoittaja Liquila »

Tukilaakerikonsoli on vaihdettu ja isompi vetarin malja siirretty uuteen konsoliin. Laakerikonsoleissa on selvä ero, joten niitä ei todellakaan pitäisi käyttää ristiin. Väliakseli on automaatissa taas muhkeasti paksumpaa materiaalia, joten taidan laittaa tomaatista sen väliakselin
Millanen ero noissa tukilaakereissa sitten pitäisi olla? Itse irroitin juuri vm 89 2.0t16 tukilaakerin kehikon ja vertasin sitä vm88 2.0t16 tukilaakerin kehikkoon ja nehän näyttivät ihan samanlaisilta?

Tomaatin väliakseli on kyllä huomattavasti paksumpi ja saman mittainen, joten eiköhän se mene tässäkin projektissa paikalleen...

Vetoakseleitahan ei tarvitse vaihtaa???
Saab 9000 CD Turbo vm -89
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vanhemmista EPC löytää eroa osanumeron verran:

Article : Laakerin tuki
PartNo : 7592942
Usage : Automaatti
Ch. J1025770--
Ch. J2015096--
Ch. J8001359--
Order Quantity : 1

Article : Laakerin tuki
PartNo : 7592959
Ch. J1021385--
Ch. J2012293--
Ch. J8001363--
Order Quantity : 1

En ota kantaa ulkoiseen eroon, sillä oma kohteeni edustaa uudempaa vuosimallia (-96) ja siinä tuo tuki on aika lailla erilainen. Väliakseli onkin tomaatissa paksumpi. Tuo tukilaakerikonsolin ero voi olla sellainen, että et paljaalla silmällä näe, mutta mittaukset kertovat jotain muuta. Lopputuloksena väliakselista tai vetarista menee boorit.

Vanhemmissa taisi mennä myös vetoakselit vaihtoon. Tarkista mitta ennen asennusta, sillä EPC tarjoaa eri akselia manuaaliin ja automaattiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Liquila
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 21:05

Re: Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Viesti Kirjoittaja Liquila »

En ota kantaa ulkoiseen eroon, sillä oma kohteeni edustaa uudempaa vuosimallia (-96) ja siinä tuo tuki on aika lailla erilainen. Väliakseli onkin tomaatissa paksumpi. Tuo tukilaakerikonsolin ero voi olla sellainen, että et paljaalla silmällä näe, mutta mittaukset kertovat jotain muuta. Lopputuloksena väliakselista tai vetarista menee boorit.
Tuskimpa pooreissa on eroa kun tomaatin väliakseli käy kumpaankin tukilaakeriin ihan yhtä hyvin..

Kuva

Kuva

Seuraavanlaiset erot löysin, jotka eivät kyllä liittyneet mitenkään ulkoisiin mittoihin, mutta johan noiden erojen takia laitetaan eri numerot...



Vanhemmissa taisi mennä myös vetoakselit vaihtoon. Tarkista mitta ennen asennusta, sillä EPC tarjoaa eri akselia manuaaliin ja automaattiin.
Jeps täytynee tarkistaa vielä mitat, mutta erona on ainakin se ettei ilmeisesti kaikissa malleissa ollut tuolloin vielä ABS jarruja, joten se ainakin sellainen ero on vetonivelissä...

Toisaalta jos tukilaakerikonsoli on saman mittainen niin luulisi myös tomaatin vetoakselin siihen passaavan mikäli noissa ei ole erikokoisia sisempiä niveliä viljelty.

Kuskin puolen vetari on sitten asia erikseen...
Saab 9000 CD Turbo vm -89
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Liquila kirjoitti:Tuskimpa pooreissa on eroa kun tomaatin väliakseli käy kumpaankin tukilaakeriin ihan yhtä hyvin..
Juu, boorit ovatkin ihan samat, mutta ovatko samassa linjassa, kun tukilaakerikonsoli on vaihdettu? Pienikin ero tuossa linjauksessa "syö" boorit pikkuhiljaa, kun väliakseli on koko ajan vinossa.
Liquila kirjoitti:Seuraavanlaiset erot löysin, jotka eivät kyllä liittyneet mitenkään ulkoisiin mittoihin, mutta johan noiden erojen takia laitetaan eri numerot...
Tarkasta tuo vetarin maljan kohta(linjaus), että reiät ovat samalla kohtaa, kun merkkaat reikien paikat ja vetarin paikan johonkin alustaan.
Liquila kirjoitti:Jeps täytynee tarkistaa vielä mitat, mutta erona on ainakin se ettei ilmeisesti kaikissa malleissa ollut tuolloin vielä ABS jarruja, joten se ainakin sellainen ero on vetonivelissä...
Tarkistin nimenomaan tuon vetoakselin, en vetaria(vetoniveltä).
Liquila kirjoitti:Toisaalta jos tukilaakerikonsoli on saman mittainen niin luulisi myös tomaatin vetoakselin siihen passaavan mikäli noissa ei ole erikokoisia sisempiä niveliä viljelty.
Vetarin malja pitäisi olla samankokoinen molemmissa ja se ero ei ole siinä tukilaakerikonsolin pituudessa, vaan linjauksessa vaihdelootaan nähden.

Tässä yritys saada sinut mittaamaan oikeaa asiaa. Jos nuo mitat ovat samat, niin sitten on ihan sama kumman tukilaakerikonsolin laitat autoosi.
Kuva

Kannattaisi kysellä henkilöiltä, jotka ovat tehneet muutoksen tuohon vanhempaan versioon. Minun tietämykseni rajoittuvat -94 -> ja omaan tiedonhankintaan sekä epäilyksiin. Enempää en voi auttaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Liquila
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 21:05

Re: Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!

Viesti Kirjoittaja Liquila »

Vetarin malja pitäisi olla samankokoinen molemmissa ja se ero ei ole siinä tukilaakerikonsolin pituudessa, vaan linjauksessa vaihdelootaan nähden.

Tässä yritys saada sinut mittaamaan oikeaa asiaa. Jos nuo mitat ovat samat, niin sitten on ihan sama kumman tukilaakerikonsolin laitat autoosi.
Jeps vetarin maljoissa oli samat numerot, joten ovat samat. Jees tuo korkeus jäi kyllä mittaamatta nyt ja laitoin sen manuaalin tukilaakerin tosin tomaatin kehikosta laakeri siihen kun siinä ei ollut pienintäkään klappia. Ainakin noissa laakerikehikoissa oli isot kirjaimet M ja A joten tuskin niitä sitten saa keskenään sotkea ja harmivain kun en hoksannut kokeilla sitä Automaatin tukea paikalleen. Olisihan se varmasti heti pistänyt vastaan mikäli ei olisi ollut linjassa ja nyt kun tukilaakeri on paikallaan on näiden mittausten suorittaminen mahdotonta..

Harmi kun ei selvinnyt täysin tämäkään mysteeri...
Saab 9000 CD Turbo vm -89
Vastaa Viestiin